Guest hurrikane2

"OH-ABC" -> alkuperäinen tunnus?

20 viestiä aiheessa

Moro!

 

Jostain päin Suomea (joltain ABC-huoltoaseman pihamaalta) pitäisi muistaakseni löytyä kaksimoottorinen (?) pienkone tunnukseltaan OH-ABC. Onko kellään muualla mitään tietoa tästä asiasta? Ei kai OH-ABC ollut kyseisen koneen alkuperäinen tunnus kun kone vielä oli ilmailukäytössä? Ilmeisesti tuo on vain "mainoskikka" ABC:n osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Jostain päin Suomea (joltain ABC-huoltoaseman pihamaalta) pitäisi muistaakseni löytyä kaksimoottorinen (?) pienkone tunnukseltaan OH-ABC. Onko kellään muualla mitään tietoa tästä asiasta? Ei kai OH-ABC ollut kyseisen koneen alkuperäinen tunnus kun kone vielä oli ilmailukäytössä? Ilmeisesti tuo on vain "mainoskikka" ABC:n osalta.

 

Löytyy Pirkkalan ABC:ltä. Juuri tänään pyöräilin sen ohi mennessäni EFTP:lle kuvailemaan koneita! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainiin, niitä on näköjään vähän kaikkialla. :P Mutta joo, jossain Tampereella taisi tuo paikka olla. Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyy Pirkkalan ABC:ltä. Juuri tänään pyöräilin sen ohi mennessäni EFTP:lle kuvailemaan koneita!

 

 

Lahdesjärven abc:tä tarkottanet?

 

 

Kyllä se on nimenomaan ABC Pirkkala , siinä lentokentäntien liittymässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se AN-2, joka on Utissa ABC:n pahassa ole kanssa OH-ABC ;D

 

Utin ABC:n AN-2:ssa ei ole OH-ABC tunnuksia ;)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utin ABC:n AN-2:ssa ei ole OH-ABC tunnuksia ;)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

katos vaan, eipä ole vielä maalannet sitten siihen tuota OH-ABC:tä, mutta ABC lukeekin jo valmiiksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiankysymys: onko ilma-alusrekisterissä joskus aikoinaan ollut OH-ABC?

 

Kysyn taas, kun en tiedä.

 

On. Muistaakseni Saab Safir oli koneena...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On. Muistaakseni Saab Safir oli koneena...

 

Ja lähelle liippaa Väinö Bremerin Junkers Junior 30-luvulta, OH-ABB.

 

Se Safir oli tosiaan siviilirekisterissä ennen kuin Ilmavoimille ostettiin koneet.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On. Muistaakseni Saab Safir oli koneena...

Juuh ja muuten tuo Safiri tuhoutu 7.8.62, nykyään on kyllä tiedä missä noi romut mahtaa kyseisestä koneesta olla?.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh ja muuten tuo Safiri tuhoutu 7.8.62, nykyään on kyllä tiedä missä noi romut mahtaa kyseisestä koneesta olla?.

 

Se OH-ABC oli pienempitehoisella ja eri moottorilla kuin myöhemmät Ilmavoimien Safirit ja tyyppiä Safir 91 A tai B muistaakseni. Koneen ja muidenkin "siviili-sähvien" historiat löytyy SIL-lehdestä, numeroa ja vuotta en nyt muista. Lehdet on kyllä tallessa... :-\

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh ja muuten tuo Safiri tuhoutu 7.8.62, nykyään on kyllä tiedä missä noi romut mahtaa kyseisestä koneesta olla?.

 

Ei siitä jäänyt jäljelle kuin pahoin palanutta rautaromua. Väinö Bremerin poika Carl-Otto Bremer oli ohjaajana ja omaa hölmöyttään ajoi koneen mäkeen ja tapatti siinä samalla 2 muuta ihmistä. Isä-Bremer yritti kaataa tapauksen konetta huoltaneen firman niskaan teknisenä vikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se OH-ABC oli pienempitehoisella ja eri moottorilla kuin myöhemmät Ilmavoimien Safirit ja tyyppiä Safir 91 A tai B muistaakseni. Koneen ja muidenkin "siviili-sähvien" historiat löytyy SIL-lehdestä, numeroa ja vuotta en nyt muista. Lehdet on kyllä tallessa... :-\

 

Jukka

 

Tuli kirjoitettua tuossa edellä, että OH-ABC olisi ollut Safir 91 A- tai B-alatyyppiä, mutta se olikin tyyppiä C. A-malli oli tuotannossa vuosina 1946-50 ja siinä oli 147 hv:n Gipsy Major-moottori. B-tyyppi tuli v.1949, ja siinä oli 190 hv Lycoming 0-435-A moottori. Sekä A, että B-malli olivat kolmipaikkaisia. C-malli, joka tuli tuotantoon 1953, oli samalla moottorilla varustettu kuin B, mutta polttoainesäiliöt oli siirretty siipiin takamatkustamosta ja saatu täten neljäs istuinpaikka. D-malli, joka tuli Ilmavoimille, oli uudella 180 hv Lycoming 0-360-A1A moottorilla varustettu. Suomessa oli yksi B-malli, ensimmäisenä Safirina 16.9.1954 rekisteröity OH-SFA (ex SE-BYN, s/n 91.246), omistajana Urheilulentäjät r.y., Helsinki. Kone romuttui pahoin 6.3 1956. Siitä tehtiin myöhemmin Ilmavoimille SF-36, ja se muutettiin 91 D-standardiin Veljekset Karhumäellä, joka osti romut ja korjasi koneen ja myi Ilmavoimille.

 

Saab 91 C Safirin tunnuksella OH-ABC omisti siis Wäinö Bremer, joka hankki sen Ruotsista 17.1.1956 (ex SE-CBH, s/n 91.315), ja se tuhoutui 7.8.1962 iskeydyttyään rantakallioihin ilmeisesti kaartosakkauksesta Snappertunassa, kuten Jouni jo edellä mainitsikin. Kone syttyi palamaan. Tutkijalautakunta ei löytänyt koneesta eikä olosuhteista syytä onnettomuuteen.

 

Lähde:SIL 3/1996, J. Raunio sekä Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994, S.Jylhä.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään