Jorma Greijus

Haastaako 747 Advanced versio A 380'sen?

92 viestiä aiheessa

Erinäisillä uutis-sivuilla on jo jonkin aikaa puhuttu Boeing'in 747 Advanced versiosta.

Luin juuri jutun jossa sanottiin, että sen moottoreiksi kaavaillaan dreamlineriin kehiteltyjä moottoreita. Ja siivet muokkattaisiin aerodynaamisesti uusiksi. Paikkalukukin 3 luokan versiona nousisi 450.

Tuloksena olisi jopa 20% parempi kokonaistaloudellisuus verrattuna A380'seen!

 

Voisi ajatella että koneella olisi tulevaisuutta, koska lentämistalouden lisäksi mm. laskeutumismaksut olisivat pienemmät kuin A380.

Se myös sopisi jokaiselle kentälle toisin kun A380, joka on niin iso ja painava, että sitä haikailevat joutuvat rekonstruoimaan parkkipaikat uusiksi.

Asia ratkeaa kesän kuluessa, sanotaan Boeingilta.

 

Olisi se tosi harmi jos kaikkien jumbojen äiti jäisi historiaan :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B747 Advanced on varmasti monelle nykyiselle B744 operaattorille kiintoisa vaihtoehto, mikäli Boeingin lupaukset koneesta pitävät paikkansa. Ja olisihan se perin ikävää jos jumbon valmistus loppuisi.

 

(btw. Kun "jumbo" lempinimi on vakiintunut Boeing 747:lle, millä nimellä alamme kutsua A380 koneita? Mega, Giga, joku muu mikä?) ;D

 

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

(btw. Kun "jumbo" lempinimi on vakiintunut Boeing 747:lle, millä nimellä alamme kutsua A380 koneita? Mega, Giga, joku muu mikä?) ;D

 

Dumbo? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika kinkkinen juttu.. ::)

 

Jos Boeing yrittää tittelia.. Airbus toki tekee sitten ehkäpä vielä isomman? Mihinhän tässä mennään? Ennen ihmisille riitti 747, mutta nyt on jo suunniteltu lähes 2 kertaa sen kokoinen.. Huh huh.. Mitähän tulevaisuus tuo tullessaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika kinkkinen juttu.. ::)

 

Jos Boeing yrittää tittelia.. Airbus toki tekee sitten ehkäpä vielä isomman? Mihinhän tässä mennään? Ennen ihmisille riitti 747, mutta nyt on jo suunniteltu lähes 2 kertaa sen kokoinen.. Huh huh.. Mitähän tulevaisuus tuo tullessaan?

No tuota.. Ei noita miljardien hankkeita tittelin vuoksi tehdä. Eikä a380 ole kahta kertaa isompi, lähellekään.

Mutta asiaan: Airliners.nettiin joskus pastetetussa linkissä Boeing sanoi että 747ADV tulisi olemaan minimaalinen muutoksiltaan, ja sitä uusi siipi ei kyllä olisi. Myöskään 787 moottorin sovittaminen vanhaan pohjaan ei ole ihan triviaali homma, siinä kun ei ole bleed airia. Ei pitäisi olla tuonkaan systeemin muuttaminen ihan pikkujuttu. En käsitä miten ihmeessä he voisivat saada 20% edun a380, jonka on tarkoitus olla 13% nykyistä 747-400ER konetta taloudellisempi samalla matkustajamäärällä. Epäilen tätä Boeingin mainoskikaksi (vrt. sonic cruiser). A350 viivästytti syksyllä monien 787 tilausta, ehkä B tahtoo kostoa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika kinkkinen juttu.. ::)

 

Jos Boeing yrittää tittelia.. Airbus toki tekee sitten ehkäpä vielä isomman? Mihinhän tässä mennään? Ennen ihmisille riitti 747, mutta nyt on jo suunniteltu lähes 2 kertaa sen kokoinen.. Huh huh.. Mitähän tulevaisuus tuo tullessaan?

 

Maailma muuttuu ihmisiä pitää saada kuljetettua enemmän.Tietenkin nuo koneet tuovat mukanaan uusistuksia jonka takia niitä kannattaa rakentaa eihän kukaan koneita rakennuttaisi/ostaisi jos niissä ei olisi parannusta entisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannatan Dumboa

Alkuperäinen Disneyn Dumbo oli norsu ja vieläpä melko söpö sellainen, joten norsut voivat loukkaantua moisesta vertauksesta.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Superjumbo taitaa olla A380:n "virallinen" lempinimi. Kieltämättä jumbo-liite nälvii mielestäni turhaan Boeingia. Superdumbo sopisi ehdottomasti paremmin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä näyttää Boeing nyt olevan ku**ssa. Heti kun A380 alkoi valmistua, aloittivat Boeingin herrat puheet, että tulevaisuus on keskikokoisissa matkustajakoneissa. Nyt kun A380:lla on niin paljon tilauksia, niin eikös sitten ala puheet jostain 747 Advance versiosta. ::)

Jos minulta kysytään, niin kyllä A380 on myös ihan hienon näköinen kone...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruma konehan tuo 380 on, mutta kiintoisa olisi nähdä.

 

Joo kyllä näyttää Boeing nyt olevan ku**ssa. Heti kun A380 alkoi valmistua, aloittivat Boeingin herrat puheet, että tulevaisuus on keskikokoisissa matkustajakoneissa. Nyt kun A380:lla on niin paljon tilauksia, niin eikös sitten ala puheet jostain 747 Advance versiosta. ::)

Jos minulta kysytään, niin kyllä A380 on myös ihan hienon näköinen kone...

 

747Advista on ollut puhetta jo ennenkuin A380 rupesi saamaan kunnolla tilauksia. Ei tainnut olla aivan Advancedin nimellä, mutta kuitenkin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing'in 747:lla alkaa olla oltavat josta jo ammoin eräs vähemmän ilmailun saralla mainetta niittänyt sanoi: Ollako vai eikö olla:)

 

Boeing aims to sell 400 more 787s

Bangkok Post - Klong Toey,Bangkok,Thailand

... Meanwhile, the US plane maker has begun to draw airlines' attention to the latest version of its jumbo jet, dubbed 747 Advanced, Boeing's answer to Airbus ...

 

Politics cut both ways for Boeing and Airbus

Everett Herald - Everett,WA,USA

... Jumbo jet orders are important to Boeing right now as it studies whether to launch a 21st-century 747 Advanced, incorporating the engines and other technology ...

 

Boeing awaits decision on 747

Seattle Post Intelligencer - Seattle,WA,USA

In a conference call to report on first-quarter earnings, James Bell said Boeing continues to get a lot of market interest in the 747 Advanced, which would ...

 

Boeing fights back with a super jumbo

This is Money - UK

... Boeing's 747 Advanced will be a larger and more economical version of the present jumbo jet and will increase the 380-seat capacity to 450. ...

 

Replacement shuttle: Astronauts not included

New Scientist (subscription) - UK

... small launch vehicle currently being developed for the US Defense Advanced Research Projects ... a giant aircraft that would have to rival a Boeing 747 or Airbus ...

 

Boeing could kill 747, king of the jumbos

TheNewsTribune.com - Tacoma,WA,USA

... The company's revenue rose 1 percent to $12.98 billion. . Approval by the Boeing board of a new version of the plane, called the 747 Advanced. ...

 

Hand-crafting a touch of class for Air NZ

New Zealand Herald - Auckland,New Zealand

... its rivals already offering lie-flat business class seats and advanced inflight entertainment ... with a complete shipset of 46 seats for a Boeing 747-400 aircraft ...

 

Make or break for 747

Australian - Australia

BOEING'S 747 Advanced concept faces a critical year but senior officials at the US manufacturer are still optimistic the plane will be launched. ...

 

Jotain on selvästikin viritteillä!?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä lisää spekulointia 747 Advanced version ympärillä...

 

Boeing maintains that the 777 freighter will not eat into sales of the bigger 747-400 freighter, which can carry 113 metric tons 4,445 nautical miles.

 

Sales of Boeing's 747 have slowed, and all the orders for the last few years have been for the 747-400 freighter.

 

Boeing is testing interest in what it calls the 747 Advanced, a stretch version of the 747-400, which incorporates the fuel-efficient engines and other technology that will be used on the new 787.

 

As a freighter, the 747 Advanced would be able to haul about 134 metric tons of cargo. Boeing has said it will decide in a few months whether to develop another version of its 747.

 

Koko linkki löytyy tältä sivulta jossa myös kerrotaan 777 cargo version lanceerauksesta...

 

http://seattlepi.nwsource.com/business/225494_boefreighter24.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus ilmoittaa kaikkien tilattujen ja toimitettujen koneiden yhteismäärän näin:

 

Total orders 5389, total deliveries 3868.

 

Siis tällä hetkellä vielä 1521 tilattua ja toimittamatonta konetta työn alla. Että ei kai kokonaistilanteessa Airbussilla hätää ole.

 

Boeingin tilausten ja toimittamattomien määrää on vähän vaikeampi selvittää, en löytänyt lukuja tähän hätään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin tilausten ja toimittamattomien määrää on vähän vaikeampi selvittää, en löytänyt lukuja tähän hätään.

 

Sain kaivetuksi Boeingin saitilta seuraavat luvut (huhtikuu 2005): total orders 16197, total deliveries 15144. (Luvut kattavat seuraavat konetyypit: 707, 717, 727, 737, 747, 757, 767, 777, 787, DC-8, DC-9, DC-10, MD-11, MD-80, MD-90.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aina vain paranee näkymät 747 Advancen osalta...

 

Yet Mulally also had some good news to share. Boeing has pushed back decisions on closing the 747 and 767 production lines in Everett until summer's end at least, due to encouraging signs of customer interest. Previously, a decision had been expected by the end of June.

 

Mulally said the company has seen new interest in the 767 as airlines seek to cover their needs for medium-sized wide-bodies until the 787 is available in 2008. The plane received three new orders this month.

 

If the 767 can keep going until Boeing gets a new shot at the stalled Air Force tanker contract, a program that looked doomed could be saved.

 

And Mulally said Boeing is in final negotiations with some customers on a new version of its largest jet, the 747 Advanced. Prospects for the plane "look really good," he said, meaning that the venerable jumbo jet could also get a new lease on life.

 

Koko juttu täällä:

 

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002287799_boeing25.html

 

Ja lisäartikkeli täällä:

 

http://www.heraldnet.com/stories/05/05/25/100bus_corliss001.cfm

 

ja...

 

http://chicagobusiness.com/cgi-bin/news.pl?id=16593

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen detalji tuossa ensimmäisessä uutisessa on, että 59 % Boeingin tämänhetkisistä tuloista syntyy sotilaspuolen tilauksista, jotka ovat tunnetusti vähän ruvella parin pikku skandaalin takia.

 

Sentakia etsitään johtajaa, jolla on mielellään suhteet kunnossa Pentagoniin.

(siis ei välttämättä naissuhteet ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaista kirjoitellaan in "down under"...

 

The airline has also yet to rule out a new version of the 747 to take on the A380.

 

Mr Morton said the US manufacturer had been actively canvassing options for the advanced 747 and there had been "a healthy interest in it".

 

"We're going to make a decision mid-year on a 747 Advanced which will use 787 technology on it," Mr Morton said. "We see a market for about 300 of those planes and it has the advantage of just slotting into existing fleets and airports."

 

Ja tästä löytyy koko linkki: (jostain syystä linkki ei kopioitunut kokonaan, joten seivaa koko rivi ja avaa sivu sitä kautta)

 

http://www.theaustralian.news.com.au/common/story_page/0,5744,15415888%255E23349,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työtä tehdään ympäri maailmaa jotta 747 advance saataisiin piirustuspöydältä tuotantoon...

 

DECISION DUE: Boeing is expected to decide by the end of summer whether it will develop the 747 Advanced, a stretched version of the 747-400 with the fuel-efficient engines under development for the 787.

 

In search of launch orders, Boeing has been shopping freighter and passenger versions of the 747 Advanced to current 747 operators.

 

One of those is Nippon Cargo Airlines.

 

Takuro Uchiyama, chief executive of the cargo carrier, said he is "very interested" in the bigger 747 Advanced freighter, should Boeing go ahead with its development.

 

Nippon Cargo operates 11 older 747-200s, but Uchiyama will be in Seattle next week to take delivery of his first 747-400 freighter, followed by a second in August, one more in 2006 and a fourth in 2007.

 

Ja koko linkki löytyy täältä: http://seattlepi.nwsource.com/business/226535_air01.html

 

Ja vielä ihan Boeing'in sivuilta tietoa:

 

Boeing is working with customers to develop passenger and freighter versions of the 747 Advanced.

 

The 747 Advanced will combine even greater capacity with 7E7 engine technology ? the most advanced commercial airplane propulsion technology in the world ? for quieter airplanes that produce lower emissions, achieve better fuel economy than any competing jetliner, and fly faster ? at .86 Mach ? than any other jetliner.

 

The 747 Advanced will be the only jetliner in the 400- to 500-seat market, offering 8,000-nautical-mile ( 14,816 km) range capability and the best economics in the large-airplane class.

 

Mitähän nuo kysymysmerkit tuolla välissä oikein tarkoittaa ???

 

Linkki: http://www.boeing.com/commercial/747family/back/back9.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt spekuloidaan josko A380 käyttöönottoviive on Boieng'ille eduksi...

 

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002296010_airbus02.html

 

Yesterday, when European jet maker Airbus confirmed that deliveries of its new A380 superjumbo passenger jet will be two to six months late, some analysts called it a hiccup that probably won't hurt the company — or help its U.S. rival — that much.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airways ottaisi mieluummin 747 Advanced koneen kuin A380 vanhojen 747 koneiden korvaajaksi...

 

Broughton also disclosed that BA was in talks about buying an advanced version of the 747 jumbo jet if Boeing decides to go ahead with the model.

 

He hinted that BA might replace its present 747 fleet with American planes rather than the new giant Airbus A380. Meanwhile, the company is holding two trials to review the way it runs its short-haul fleet.

 

koko artikkeli:

 

http://www.thisismoney.co.uk/news/article.html?in_article_id=401081&in_page_id=2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään