Jorma Greijus

Haastaako 747 Advanced versio A 380'sen?

92 viestiä aiheessa

Seattle Timesin mukaan potentiaalisia matkustajaversion (jota muuten kutsutaan Boeing 747-8 Internationaliksi) tilaajia olisivat Singapore, Qantas, Cathay Pacific ja China Airlines... BA puuttuu joukosta -- ainakin toistaiseksi.

Seattle Times ei varmasti vedä yhtään kotiinpäin juttua?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jota muuten kutsutaan Boeing 747-8 Internationaliksi

 

Markkinointiyksikkö taas vauhdissa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös A380:nen markkinointimiehet ovat vauhdissa.

 

Australian turneella kone esiteltiin Brisbanessa Qantasin "PR-miehelle" John Travoltalle, joka myös pääsi mukaan pienelle esittelylennolle.

 

Airbusin sivuilla 18.11. päiväyksen kohdalla löytyy myös videota, jossa Travolta kävelee koneen sisään. Jos nyt ketään kiinnostaa...

 

http://events.airbus.com/A380/Default2.aspx?ArtId=506  ja vasemmalla, kuvan alapuolella klikataan videokameran symbolia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus ilmeisesti haluaa että Travolta vaihtaa B707 A380:n  ;D Mitenköhän tuo kone mahtuisi Jumbolairiin Travoltan kämpän viereen  ??? Mahtaisi tehdä tiukkaa...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyri Raivio kirjoittaa maanantain Helsingin Sanomissa A380:n jättöpyörreongelmista. ICAO vaatii kasvatettua porrastusta ja lentoyhtiöt ovat huolissaan.

 

Koska Hesarin juttu on netissä maksullinen, tässä Flight Internationalin versio:

 

http://lyhytlinkki.net/?ftcnplan

 

 

 

Joo luin ton, aika jännä että nyt vasta tosta tulee valitusta joka puolelta.

Onhan toi lentäny kuitenkin kesästä asti jo ja vasta nyt herätään tohon jättöpyörrejuttuun.

Saa nähä miten käy, en usko kuitenkaan että nämä isot koneen tilanneet yhtiöt kamalasti kauppoja alkavat perua. Varmasti A380 tulo ja lähtö vaatii kuitenkin pidemmät odottelut ja järjestelyt kuin 47:kan tulo ja lähtö.

Saa nähdä miten asiat etenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyri Raivio kirjoittaa maanantain Helsingin Sanomissa A380:n jättöpyörreongelmista. ICAO vaatii kasvatettua porrastusta ja lentoyhtiöt ovat huolissaan.

 

Rajansa siis kaikella. Liekö juuri tuo jättöpyörreongelma yksi niistä tekijöistä, joka antoi suuntaa Boeingin strategialle tehdä mieluummin keskisuuria ER lentsikoita ja toppuutella myös 747-8 kasvua täyteen mittaan toisen kerroksen osalta?

 

Tuli mieleeni kysellä tietäväisiltä josko maailmalla olisi olemassa sellainen laite lähestymisvalvontaan, joka kertoisi laskeutuvan koneen jättöpyörteen voimakkuuden ja keston. Jonkinlainen säätutka tai vastaava joka osaisi lukea ilman liikettä?? Hmmm... tjaa - eipä taida olla, muutenhan kaikilla purjelentäjillä olisi jo sellainen, kytkettynä autopilottiin GPS'n kautta ;D. Mutta kysytään nyt kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskimpa tuo jättöpyörre tulee olemaan loppujenlopuksi iso tekijä...A380 on vasta lennellyt muutaman kuukauden ja ensimmäiseen kaupalliseen lentoon on aikaa. Varmasti ehditään troubleshootata ongelmaa jos toistakin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen kerrän tosiaan itse kuulen näistä jättöpyörreongelmista, jotka ovat ilmeisesti ilmenneet vasta hiljattain? Ainakin aiemmin olen saanut käsityksen, että nimenomaan A380:ssä tuohon on panostettu ja jättöpyörteet eivät ole ainakaan 747-koneita isompia. Näin siis ennen ensilentoja.

 

Hesarin artikkeli osui myös silmiini. Sen saamien uutistoimistotietojen mukaan Lufthansan edustaja on sanonut, että porrastusten säilyminen yhtä suurina, yhtiön 747-operaatioiden kanssa, on "elintärkeä kysymys".

Airbusin pääjohtaja sanoo uskovansa, että porrastusta tarvitaan vain A380 -liikenteen alkuvaiheessa.

 

Kun A380 liikennöi varmasti melkein poikkeuksestta ruuhkaisilla kentillä, on tietystti minuuteilla ja mailella merkitystä liikenteen sujuvuuteen vilkkaassa liikenteessä. Tuleeko tästä kalliita sanktioita sitten A380 -koneilla operoiville yhtiöille? Olettaisin näin, mikäli tämä pitää paikkaansa?

Artikkelissa oli myös että pinnoilla käytettävä 1000ft korkeusporrastus voi aiheuttaa nykyistä pahempaa  turbulenssia A380:n alapuolella lentäville koneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus ilmeisesti haluaa että Travolta vaihtaa B707 A380:n  ;D Mitenköhän tuo kone mahtuisi Jumbolairiin Travoltan kämpän viereen  ??? Mahtaisi tehdä tiukkaa...

 

Jani

 

Kyllä tuollaisen varmasti kohta joku sheikki tilaa itselleen... Onhan näitä privaatti A340:llä porrääviä jo nähty meilläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A380:n jättöpyörteistä on kirjoitettu myös Wikipediassa http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380#Wake_turbulence.

 

Anteeksi Harri, että otin lainauksena jutustasi.

 

Herää epäilys, että oliskohan kilpailijoiden mediatemppu. Tosin mitä suurempi siipikuormitus, sitä suuremmat pyörteet.

 

Muistan kun ajoin aikoinaan  Rallyellä,  Malmilla ylilentävän Mädärin pyörteisiin. Kiitimme oppilaani kanssa tiukkoja turvavöitä ja pään kohdalta topattuja Head-setteja. Kävimme muutaman kerran katossa ja penkillä aika vinhaan tahtiin.

 

Kaatuihan noita ysejäkin maailmalla, aikojen alussa, ajettuaan isomman pyörteisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan pääjohtaja Wolfgang Mayrhuber sanoi Montrealissa pidetyssä Star-allianssin kokouksessa, että yhtiö on kiinnostunut uudesta Boeing 747-8 -koneesta... varsinkin, kun siihen saa uudet GE:n seuraavan sukupolven moottorit ja hieman lisää kapasiteettia. Mayrhuberin mukaan LH olisi halunnut koneen itseasiassa jo 10 vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajansa siis kaikella. Liekö juuri tuo jättöpyörreongelma yksi niistä tekijöistä, joka antoi suuntaa Boeingin strategialle tehdä mieluummin keskisuuria ER lentsikoita ja toppuutella myös 747-8 kasvua täyteen mittaan toisen kerroksen osalta?

 

Tuli mieleeni kysellä tietäväisiltä josko maailmalla olisi olemassa sellainen laite lähestymisvalvontaan, joka kertoisi laskeutuvan koneen jättöpyörteen voimakkuuden ja keston. Jonkinlainen säätutka tai vastaava joka osaisi lukea ilman liikettä?? Hmmm... tjaa - eipä taida olla, muutenhan kaikilla purjelentäjillä olisi jo sellainen, kytkettynä autopilottiin GPS'n kautta ;D. Mutta kysytään nyt kuitenkin.

 

Tai sittenkin, onpa kuin onkin tulossa, mutta ehkä vielä liian kallis purtsikkaan ;D

 

EADS and Michigan Aerospace in Ann Arbor, are separately building lidar that can "see" clear-air turbulence and wake vortices.

 

Conventional lidar uses infrared light, which scatters off particles suspended in the air. If the particles are moving, they shift the wavelength of the reflected light, and show up as an abnormal velocity profile - but only if there are enough particles around.

 

By switching to a shorter wavelength ultraviolet laser, the lidar measures scattering from nitrogen and oxygen molecules. This can measure both wind speeds and pressure, and easily detect vortices and turbulence. Integrate it into a flight control system and a plane could automatically steer around turbulence, says Helmut Zinner of EADS's Munich research centre.

 

Koko artikkeli tässä: http://www.newscientistspace.com/article/dn7552

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään