Esa Sairio

Photoscenerykysymys

14 viestiä aiheessa

Olen tehnyt kokeeksi pienen palasen Espoota ilmakuvasta photosceneryksi FS Terrain Calc- ohjelmalla sekä Microsoftin Terrain SDK FS 2004- paketin ohjelmilla.

 

Photomaisema-alue näkyy FS:ssä ihan oikein siellä päin Espoota, missä sen tuleekin olla, mutta suorakaiteen muotoista photomaastoaluetta ympäröi noin kilometrin levyinen vesikaistale, jonka ulkopuolella Espoon maasto jatkuu normaalina Finnterrain-maastona.

 

Millä tavalla tuon vesitextuurikaistaleen saa poistettua eli muutettua Finnterrain-maisemaksi? Kuulemma pitäisi muokata noita textuureja, jotka muodostavat photoalueen. Kuka osaisi neuvoa tarkalleen, mitä pitää tehdä. Tämä kysymys on todella vaativa ja olisin tosi kiitollinen, kun saisin tähän hyvät neuvot!

 

Ohessa kuva.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

yES

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS edellyttää, että maastotekstuurit täyttävät aina koko ruudun LOD-ruudukosta. Vanha resampler ratkaisi asian niin, että se käytti lähdekuvasta vain ne osat, jotka riittivät täyttämään ruutuja, ja hylkäsi loput. Uusi resampler taas laajentaa kuvaa, ja täyttää mustalla ylimääräiset osat.

 

Maastotekstuurien luonteesta johtuen ei ole mahdollista siis saada noita osia läpinäkyviksi. Ainoa ratkaisu on piirtää (tai kopioida screenshotista) niihin bmp-tiedostoihin allaolevaa default-maastoa, jolloin kuva myös paremmin sulautuu ympäröivään maastoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espoohan näyttää nyt aika hyvältä. ;D

Tarkoitatko Finnterrain Espoota vai onko tämä "teekkaripila" tuosta kuvasta, jossa on vesikanava? Vai mitä?

 

yeS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesikanavaversiota tietenkin. Köyhillä on halvat huvit, mutta meillä "hulluilla" ilmaiset. ;D

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesikanavaversiota tietenkin. Köyhillä on halvat huvit, mutta meillä "hulluilla" ilmaiset. ;D

 

;)

Sanopa miten noista vesikanavista pääsee eroon?

 

Tätä olen kysynyt laajemminkin.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanopa miten noista vesikanavista pääsee eroon?

Olisin toki auttanut jos olisin osannut ja pyydän anteeksi jos huumorini tuntui kohdistuvan työhösi, ei ollut tarkoitus. Ilkamointini kohdistyi täysin Espooseen, siellä saisi puolestani vaikka ollakin isomman puoleinen uima-allas, terveisiä vaan (hurtilla huumorilla tietysti) kaikille Espoon asuttajille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS edellyttää, että maastotekstuurit täyttävät aina koko ruudun LOD-ruudukosta. Vanha resampler ratkaisi asian niin, että se käytti lähdekuvasta vain ne osat, jotka riittivät täyttämään ruutuja, ja hylkäsi loput. Uusi resampler taas laajentaa kuvaa, ja täyttää mustalla ylimääräiset osat.

 

Maastotekstuurien luonteesta johtuen ei ole mahdollista siis saada noita osia läpinäkyviksi. Ainoa ratkaisu on piirtää (tai kopioida screenshotista) niihin bmp-tiedostoihin allaolevaa default-maastoa, jolloin kuva myös paremmin sulautuu ympäröivään maastoon.

Voisiko koko ilmakuvaa ensin pienentää tai säätää juuri sen kokoiseksi, että se täyttyisi tasan LOD-ruuduista? Minulla on varsin mittava alue Etelä-Espoota nyt työn alla ja aluetta voisi kyllä hieman pienentää x- ja y- suunnassa.

 

Microsoftin Flight Simulator 2004 SDK- ohjeessa "Creating Custom Terrain Textures" on kohta jossa sanotaan "Correcting images that contain black borders". En kuitenkaan täysin ymmärrä miten tulee toimia, jotta noita mustia alueita (FS:ssä sitten vettä) ei tulisi lainkaan siinä prosessissa, kun ilmakuvasta tehtään FS:n vaatimat tiedostot.

 

Voisiko joku antaa hyvät neuvot? Jari, Jukka, Janne, Tatu, Jussi, Bamce?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko koko ilmakuvaa ensin pienentää tai säätää juuri sen kokoiseksi, että se täyttyisi tasan LOD-ruuduista? Minulla on varsin mittava alue Etelä-Espoota nyt työn alla ja aluetta voisi kyllä hieman pienentää x- ja y- suunnassa.

 

Microsoftin Flight Simulator 2004 SDK- ohjeessa "Creating Custom Terrain Textures" on kohta jossa sanotaan "Correcting images that contain black borders". En kuitenkaan täysin ymmärrä miten tulee toimia, jotta noita mustia alueita (FS:ssä sitten vettä) ei tulisi lainkaan siinä prosessissa, kun ilmakuvasta tehtään FS:n vaatimat tiedostot.

 

Voisiko joku antaa hyvät neuvot? Jari, Jukka, Janne, Tatu, Jussi, Bamce?

 

yES

 

Minä tein EFLA:ssa kutakuinkin näin:

 

1) Koska resampleri jättää mustat reunat, kokosin resamplerin tekemistä tga kuvista yhden ison kuvan (säilyttäen alkuperäiset)

2) Otin laajemmista ilmakuvista lisää osia tuohon mustille alueille, verraten aitoihin ilmakuviin.

3) Otin FS:stä satelliittikuvan orig. maisemasta (vielä laajemmalta alueelta) ja täytin loput mustaksi jäävät alueet siitä saadulla kuvalla.

4) Kopiotyökalulla hälvensin photomaiseman ja FS:stä kaapatun kuvan reunaa.

5) Kopioin kuvan takaisin osiksi alkuperäisiin tga kuviin

6) Käänsin kuvat DXT:bmp:ksi

 

7) Sitten vaan bouttiarallaa sata kertaa FS auki, satelliittinäkymä, virheen havainnointi, DXTBmp:llä kuvaa auki, kuva käsittelyyn, korjaus,  takaisin DXTBmp:hen, talteen,

FS rebootti -> 7  (Hullun hommaa  :o)

 

Vähän liikaa tuohon aikaa kyllä paloi, ja vieläkin joutuu säätämään. 7 vaiheessa saa hieman apua jos piirtää sinne kuvien ulkoreunoihin (mustien alueiden ulkoreunoihin) pieniä erivärisiä merkkejä, kuva on helpompi kohdistaa FT:n maastoon, kun siellä on jotain kiintopisteitä mihin verrata.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota voi vielä hiukan helpottaa siten, että otat täsmälleen samasta kohtaa FS:ssä satelliittikuvan sceneryllä ja ilman. Laita ne päällekkäin eri layereille paintshopissa ja croppaa photomaiseman reunoja myöten. Nyt sinulla on toisella layerilla juuri oikeat palat default-tekstuuria, jotka sopivat täsmälleen default-maisemaan.

 

Muuta se saman kokoiseksi kuin kokoamasi tga-kuva, liitä uudelle layerille sen päälle, ja sopivasti editoimalla blendaa oma kuva tuohon. Tämän jälkeen pitää enää säätää värisävyt sopimaan ympäristöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Microsoftin Flight Simulator 2004 SDK- ohjeessa "Creating Custom Terrain Textures" on kohta jossa sanotaan "Correcting images that contain black borders". En kuitenkaan täysin ymmärrä miten tulee toimia, jotta noita mustia alueita (FS:ssä sitten vettä) ei tulisi lainkaan siinä prosessissa, kun ilmakuvasta tehtään FS:n vaatimat tiedostot.

Tuota vettähän ei pitäisi näkyä tuolla mustalla alueella mikäli alpha-kanava on valkoinen. Jos Alphassa on mustaa samalla alueella kuin bittikartassa, kohdalla näkyykin vettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko nyt helppo ratkaisu tiedossa?

 

Epäilen, että ratkaisua, joka olisi helpompi mitä Jarin ylempänä mainitsema, löytyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään