Guest flaitsimulaatori

AFIS&Squawk

18 viestiä aiheessa

Mitenkäs AFIS-kentillä jaetaan noita squawk-koodeja? Suomen posotion filestä en löytänyt yhtään AFIS-kenttää. Onko niillä joku 2000-3000 väli tms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä. Mutta noissa afis esimerkeissä on annettu nelosella alkavia koodeja. Tälläis esim. Varkaudessa. Mitenkäs ne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kun Finland position filessä on vaikka Vaasaan annettu squawk koodeiksi 6500-6544 (keksin nuo) niin silloin siellä annetaan jotain siltä väliltä, mutta AFIS-kentillä annetaan EFES:n / EFPS:n mukaan koodit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antaako se sen sectorfilen mukaan mikä on avattu eli asrc siis huomio kentän jolla toimitaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antaako se sen sectorfilen mukaan mikä on avattu eli asrc siis huomio kentän jolla toimitaan?

Juuri niin. Ei sitä ite tarvii pähkäillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkkoja ollaan niin se koodi pitäisi kysyä EFES:ltä... Samaten koko selvityshän (ainakin IRL) soitetaan EFES:ltä ja eikös se vielä luetakin "Tampereen alue selvittää..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkkoja ollaan niin se koodi pitäisi kysyä EFES:ltä... Samaten koko selvityshän (ainakin IRL) soitetaan EFES:ltä ja eikös se vielä luetakin "Tampereen alue selvittää..."

 

Aivan totta.. Mutta VATSIM:ssa EFES ei läheskään aina ole paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä yksi juttu: eli reittitiedotus annetaan kun reitti kulkee g+ sta valvomattomaan ilmatilaan, tarkoittaako tämä sitä että jos tulokentällä ei ole lj:tä vai sitä että efes tms. Ei ole paikalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan totta.. Mutta VATSIM:ssa EFES ei läheskään aina ole paikalla.

 

Joo, mutta voiko vatsimissa AFIS-lennonjohtaja sitten antaa selvitystä jos alue ei ole auki?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta voiko vatsimissa AFIS-lennonjohtaja sitten antaa selvitystä jos alue ei ole auki?

 

//Tuomas

 

 

Ei tietääkseni .. korjatkoon jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tämä keskustelui kuuluisi VACC:in foorumille, jossa itse kouluttajatkin ovat ja jossa olet koulutettavana(!).

 

Jotta mututiedot saisivat varmistuksen:

 

Koodit ovat EFESin alueella 6500-6557 ja EFPS alueella 6560-6577

Nämä ovat siis VATSIM:ssa jaettuja alueellisia koodeja, joidenka jaosta voi lukea lisää osoitteessa: http://vateud.org/default.php?section=4⊂=5

 

Maansisäisestä koodijaosta voit keskustella kulloinsenkin paikalla olevan EFESin kanssa, jonka kanssa sovitte miten hommat hoidetaan.

Sovit koodijaosta ja miten hoidatte selvitykset.

 

Vielä yksi juttu: eli reittitiedotus annetaan kun reitti kulkee g+ sta valvomattomaan ilmatilaan, tarkoittaako tämä sitä että jos tulokentällä ei ole lj:tä vai sitä että efes tms. Ei ole paikalla?

 

Aluejohto johtaa a) johdetuilla kentillä, joilla ei ole lennonjohtoa paikalla, b) alueesta riippuen FL65, FL95 tai FL195 ylöspäin aina kattokorkeuteen saakka.

Valvomaton alue tässä tapauksessa siis tarkoittaa aluetta AFIS-kentän TMA:n ulkopuolella alle FL65 tai FL95 (katso kartasta) ja CTR:n ulkopuolella & TMA:n alapuolella olevaa ilmatilaa.

Jollei kentän naapurissa ole toisen kentän aluetta, niin silloinhan siellä ei ole johtoa -> valvomatonta ilmatilaa.

 

 

 

Joo, mutta voiko vatsimissa AFIS-lennonjohtaja sitten antaa selvitystä jos alue ei ole auki?

 

Kyllä voi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu olisinkin laittanut tämän vacciin mutta kun ei nyt pitkään aikaan ole pc:tä käytössä niin pistelin viestit kännykästä, eikä vacc foorumi toimi kännykässäni. Kiitokset ja pahoittelut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hiukan valvottuihin ja valvomattomiin ilmatiloihin liittyen kuvia.

 

 

ilm1.gif

Tässä näkyy selvästi TMA-alueet ja EFES:in valvoman ilmatilan pohjakorkeus.

Tummilla alueilla, jotka eivät ole TMA:lla, mutta menevät väylien mukaisesti, EFESin valvoma alue alkaa FL70 lähtien ja valkoisilla alueilla TMA:n ulkopuolella FL95.

Näiden alapuolella on valvomatonta, paitsi kenttien TMA:n tullessa vastaan.

 

ilm2.gif

Tässä samaa ASRC:n versiona, jossa näkyy myös CTR:n alue TMA:n sisäpuolella.

En viitsinyt alkaa rajaamaan TMA:n ulkopuolisia valvottuja korkeuksia (FL70 & FL95) sen enempää,  joten pistin FL70-95 jokaiseen kohtaan.

Katso yllä olevasta kuvasta tarkemmin, missä valvomaton on alle FL70 ja FL95.

 

ilm3.gif

Tässä taas näkyy CTR ja sen ulkopuolella/yläpuolella TMA.

TMA alkaa 1500ft MSL (merenkorkeudesta), jonka alapuolella on valvomatonta, CTR:n korostettujen rajojen sisäpuolta lukuunottamatta (GND-1500ft MSL).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi kun ei kuvat kännykällä näy :( pitää sitte kotona kattoa... Kiitos kuitenkin jo etukäteen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään