Mikko Sokero

Se base-hyppyjen turvallisuudesta...

52 viestiä aiheessa

Pariisi. 17.5. Ulkomaat stt 263

 

Norjalainen mies sai surmansa hypättyään laskuvarjolla Eiffel-tornista. Pariisilaispoliisin mukaan mies oli luvattomasti asialla osallistuakseen mainosfilmin tekemiseen.

 

Mies hyppäsi tiistain vastaisena yönä tornin toiselta tasanteelta, joka on 115 metrin korkeudessa. Epäonnisesti hän törmäsi ensimmäisen tasanteen tukirakenteisiin ja kuoli silmänräpäyksessä.

 

Norjalaislähteiden mukaan surmansa saanut 31-vuotias mies oli kokenut laskuvarjohyppääjä.

 

 

(STT-NTB-AFP)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, enpä ole koskaan kuullut kenenkään sanovat base-hyppyjä turvallisiksi. Riskit toki varmaan pyritään minimoimaan, mutta koskaan ei edes yksikään hyppääjä ole "minun kuullen" sanonut lajia turvalliseksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne riskit IMO ihan uskottavia ovat.

 

Sitä riskitasoa voisi kai verrata vaikkapa taitolentoon maanpinnan tuntumassa. Ainakin (turva-)marginaalit ovat molemmissa samaa luokkaa.

 

Järjen vähyyttä ovat minusta myös missikisat.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Base ei olekaan ilmailua vaan järjen vähyyttä tai uskomattomien riskien ottoa.

 

Eihän sitä kukaan ilmailuksi väittänytkään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas muuten monilaji-ilmailijalle, että mikä sitten on ilmailua ja mikä ei? Onko purjelentokoneella lentäminen Entä riippuliitimellä?

 

Miten sitten laskuvarjolla hyppääminen? Entäpä simulaattorilentäminen tai lennokin lennättäminen?

 

Minusta Cessnalla lentäminen on huonoimmillaan melko epäilmailullista.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas muuten monilaji-ilmailijalle, että mikä sitten on ilmailua ja mikä ei? Onko purjelentokoneella lentäminen Entä riippuliitimellä?

 

Miten sitten laskuvarjolla hyppääminen? Entäpä simulaattorilentäminen tai lennokin lennättäminen?

 

Minusta Cessnalla lentäminen on huonoimmillaan melko epäilmailullista.

 

/Harri

 

Äh, tuohon minä en lähde mukaan ollenkaan. Tuosta on keskusteltu täällä ennenkin...

 

Mutta käsittääkseni base-hyppäämistä ei tueta minkään ilmailualan liiton tai järjestön tai vastaavan puolesta, joten en sitä itse sen kautta ilmailuksi laskisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän sitä kukaan ilmailuksi väittänytkään ;)

 

Valitettavasti joskus joku on. Onneksi kuitenkin muualla kuin täällä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas muuten monilaji-ilmailijalle, että mikä sitten on ilmailua ja mikä ei? Onko purjelentokoneella lentäminen Entä riippuliitimellä? Miten sitten laskuvarjolla hyppääminen? Entäpä simulaattorilentäminen tai lennokin lennättäminen?

 

Kyllä nuo kaikki ainakin itse ilmailuksi laskisin. Simulaattorit ja lennokit nyt ovat ehkä vain "oikean" ilmassatapahtuvan ilmailun esiasteita, eli niistä monet myöhemmin siirtyvät noihin isompiin lajeihin. Olisikohan viralliseksi määrittelyksi sellainen sopiva, että jos kyseinen laji on Ilmailuliiton siipien alla, niin se varmasti silloin on ilmailua. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti joskus joku on. Onneksi kuitenkin muualla kuin täällä... ;)

 

En tiedä kenestä Jokusta tässä on puhe mutta SIL ry:n hallitus on kokouksessaan 27.1.2004 todennut että "Suomen Ilmailuliiton kanta on, ettei BASE-hyppääminen ole ilmailua, eikä siten Ilmailuliiton edustamaa toimintaa."

 

t: Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään minusta jokin liitto ei pysty määrittelemään, mikä on ilmailua tai mikä ei. Määrittelyllä lienee jotain tekemistä julkisuuskuvan ja vastuuasioiden kanssa. Se, että saako yhdistys tukea tai tekeekö määrittelyn auktoriteetti, ei minusta tee määrittelystä oikeaa. Basehyppääjiä luokittelu tuskin edes kiinnostaa. Ilmailun lajeina pidettiin tietääkseni aikanaan vain purjelentoa ja moottorilentoa, nyt lajeina ovat lennokit, vetovarjot, liitimet, ultrat jne...

 

Ilmailun ideana tuskin on kaventaa toiminnan turvamarginaalit niin olemattomaksi, että selviäminen niistä jokaisella kerralla tuntuisi suorastaan taivaallisen helpottuneelta ("Mä tein sen....!"). Perussuhtautumisen ja tarpeiden ero tekee jostakin lajista ilmailua ja joistakin ei.

 

jere

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kenestä Jokusta tässä on puhe mutta SIL ry:n hallitus on kokouksessaan 27.1.2004 todennut että "Suomen Ilmailuliiton kanta on, ettei BASE-hyppääminen ole ilmailua, eikä siten Ilmailuliiton edustamaa toimintaa."

 

Ja kuitenkin laskuvarjohyppääjällä joka jää kiinni base-hyppäämisestä lähtee lupakirja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään minusta jokin liitto ei pysty määrittelemään, mikä on ilmailua tai mikä ei. Määrittelyllä lienee jotain tekemistä julkisuuskuvan ja vastuuasioiden kanssa. Se, että saako yhdistys tukea tai tekeekö määrittelyn auktoriteetti, ei minusta tee määrittelystä oikeaa.

 

jere

 

Tuossa olen aivan samaa mieltä. Loppuosaa mielipiteestäsi en ole vielä oikein sisäistänyt

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuitenkin laskuvarjohyppääjällä joka jää kiinni base-hyppäämisestä lähtee lupakirja.

 

Tähän nyt on edelleen pakko kommentoida (pilkkua viilaten) että lupakirja saattaa kyllä lähteä jos semmoisen omistaa muttakun Suomessa ei lupakirjalla hypätä. Suomalaiset laskuvarjohyppääjät hyppäävät SIL ry:n myöntämällä laskuvarjohyppääjän kelpoisuustodistuksella, ei siis ilmailulaitoksen myöntämällä lupakirjalla. Kelpparin myöntäjä SIL ry on todennut BASE-hyppäämisen olevan "ei ilmailua", miksi ja millä perusteilla se siis peruuttaisi kelpoisuustodistuksen jos tämmöisestä "ei ilmailu"-toiminnasta jäisi kiinni (toiminnasta joka siis ei mitenkään ole SIL ry:n toimintaa) ? Peruutetaanko laskuvarjohyppäjän kelppari silloinkin jos jää kiinni viritetyllä mopolla ajamisesta ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas muuten monilaji-ilmailijalle, että mikä sitten on ilmailua ja mikä ei?

 

Eräs tulkinta lienee, että jos toiminnan kattojärjestönä on SIL, niin se on ilmailua ja muuten ei ;)

 

Mutta jos ja kun lennokkiharrastus, lentokoneiden valokuvaaminen ja videointi, lentokoneiden (lentämättömienkin) pienoismallien rakentelu sekä virtuaalilentäminen ja virtuaalisten lentokenttien ja -maisemien ohjelmointi PC:hen ovat ilmailua, niin mikseivät nämäkin:

- leijaharrastus

- mäkihyppy

- kirjekyyhkyjen kasvattaminen ja kilpailuttaminen

- haukkojen kesyttäminen

- uimahypyt

- trampoliinihypyt

- korkeus-, pituus- ja seiväshyppy

- liitokiekko

- jne.

 

Eli kaikki, missä pyritään lentämään tai lennättämään jotain objektia mahdollisimman näyttävästi, korkealle, kauas tai kauan.

Ja missä ollaan tekemisissä aerodynamiikan kanssa.

(Siinä mielessä jopa tuulivoimaloiden suunnittelu ja rakentaminen on ilmailua?)

 

Entäs meteorologia ja säätilan ennustaminen? Ja kiinnostus kaikkia ilmakehän ilmiöitä kohtaan? Ovatko ne sinänsä ilmailua vai pelkästään ilmailua palvelevia aputoimintoja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa olen aivan samaa mieltä. Loppuosaa mielipiteestäsi en ole vielä oikein sisäistänyt

::)

 

Täsmennetään sitten, vaikka menee aika syvälliseksi:

 

Eräs tunnettu rikostutkija ja kirjailija sanoi, että kaikkien tekojen motiiveja pitäisi ymmärtää, mutta niitä ei tarvitse hyväksyä. Nyt kyseessä ovat motiivierot ilmailun ja basehyppäämisen välillä. Kuunneltuani erään basehyppääjän kertomusta, miten hän oli selvinnyt Kjeragilla hengenvaarallisesta tilanteesta vakuutuin, että ilmailussa on todellakin kyse jostain muusta eli motiiveista. Vähän vihlaisi, kun huomasin, että ko. henkilöllä ei ollut lajia harrastaessaan juolahtanut mieleen, miltä isästä, äidistä ja siskoista tai minusta olisi tuntunut, jos olisi käynyt huonosti.

 

Vaara viehättää, samoin selviämisen tunne hengenvaarallisesta tilanteesta. Tuntuisi esimerkiksi aika hullulta harrastaa ilmailua siksi, että joka kerta lennon jälkeen pumppu hakkaisi miljoonaa ja adrenaliinitaso olisi huipussaan siksi, että olisi selvinnyt äärimmäisestä vaarasta.

 

Basessa on (ala)kulttuurina sellaisia eroavaisuuksia (suhde toisten omaisuuteen ja jopa onnettomuudessa menehtyneeseen hyppääjään), jotka eivät sovi ilmailuharrastuksessa olevaan turvallisuutta korostavaan ja toista kanssailmailijaa huomioivaan kulttuuriin. Edelleen, basessa on korkea kuoleman/vakavan loukkaantumisen riski, jota ei ole organisoidussa laskuvarjotoiminnassa. Väitän, että basea harrastavat sellaiset ihmiset, joille mikään ei koskaan ole tarpeeksi. Realiteettien tajuamisessa olisi myös parantamisen varaa.

 

Eero Kausalaiselta otettu suora lainaus, joka löytyy base-yhdistyksen sivuilta menee näin:

 

"BASE-hyppääminen on Suomessa kielletty siksi, että siihen liittyy sellaisia merkittäviä riskejä, joita ei ole tavanomaisessa järjestäytyneessä laskuvarjourheilussa. Siksi ei kansallisella ilmailuviranomaisella ei ole ollut tarvetta sitä hyväksyä. Riskien lisäksi BASE-hyppytoimintaan liittyy usein muuta rikollista tai vahinkoa aiheuttavaa toimintaa (murtautuminen, luvaton tunkeutuminen, jne.).

 

BASE-hyppyjen salliminen edellyttäisi eron tekemisen urheilumuotona harjoitetun laskuvarjourheilun ja BASE-hyppyjen välillä. Harrastajajärjestön ja viranomaisen yhteinen käsitys on, että laskuvarjohyppytoiminta edellyttää täsmällisen nuotituksen ja säännöt ollakseen turvallista toimintaa. Kukaan ei ole pystynyt esittämään tapaa, jolla samanaikaisesti säädeltäisiin turvallista ja kurinalaista laskuvarjourheilua (esim. minimi laukaisukorkeus, varustevaatimukset, jne.), mutta samalla sallittaisiin laskuvarjohypyt kiinteiltä alustoilta, kenties ilman varavarjoa ja 40 metrin korkeudesta. Vai olisiko niin, että kun hyppykorkeus alittaa 100 metriä, eivät mitkään määräykset enää koske ..."

 

Jere K.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suosittele seuraavan videon katsomista muille kuin base hyppäämistä harkitseville.

 

Eli, älä katse seuravan linkin videota mikäli järkytyt toisen ihmisen kivusta. Filmillä kaveri hyppää laskuvarjolla padolta, varjo aukeaa, mutta hyppääjä törmää patoon ja valuu alas. Mies selviää kyllä hengissä, mutta noin kolmen minuutin ajan tekee todella pahaa kuunnella hänen ääntelehtimistään.

 

[linkki poistettu]

 

 

edit/Janne: Kieltämättä ihan opettavainen video. Kuitenkin ei kiitos täällä foorumilla noin veriselle materiaalille, vaikka asialliset ja aiheelliset varoitukset olitkin laittanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas muuten monilaji-ilmailijalle, että mikä sitten on ilmailua ja mikä ei? Onko purjelentokoneella lentäminen Entä riippuliitimellä?

 

Miten sitten laskuvarjolla hyppääminen? Entäpä simulaattorilentäminen tai lennokin lennättäminen?

 

Minusta Cessnalla lentäminen on huonoimmillaan melko epäilmailullista.

 

/Harri

no mielipide kysymys tietysti tämä, itse Ilmailua koko elämän harrastaneena, niin tuota mitä tuohon nyt sanois......., tavalla on tavallan ei, en tiiä itse luokittelen tuon niin, että kun kuvaan esim. lentokoneita tai jos vaikka lennän joskus itse tai pelaan FS2004 niin se on ilmailua, se ei taas jos hyppään bentsi hypyn esim, mutta niinkuin sanoin niin jokaisella on oma mielepiteensä tuosta :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no mielipide kysymys tietysti tämä, itse Ilmailua koko elämän harrastaneena, niin tuota mitä tuohon nyt sanois......., tavalla on tavallan ei, en tiiä itse luokittelen tuon niin, että kun kuvaan esim. lentokoneita tai jos vaikka lennän joskus itse tai pelaan FS2004 niin se on ilmailua, se ei taas jos hyppään bentsi hypyn esim, mutta niinkuin sanoin niin jokaisella on oma mielepiteensä tuosta :P

 

Mun mielestä kyllä lentokoneiden valokuvaus on valokuvausta. Ilmailuhenkistä valokuvausta toki, muttei ilmailua. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä kyllä lentokoneiden valokuvaus on valokuvausta. Ilmailuhenkistä valokuvausta toki, muttei ilmailua. :)

 

No en minä tiedä. Kyllä minä laskisin sen ilmailuaiheiseksi harrastukseksi siinä, missä lennokkien lennättämisenkin. Ihan samalla tavalla, kuin vaikka ilmailutapahtumissa kiertämisen/käymisen. Ilmailuun lentokoneineen tai vaikka laskuvarjohyppääjineen se kuitenkin liittyy ja se on sille konebongarille siinä se tärkein asia. Toisille se ilmailukuvaaminen voi esim. olla ainoa keino harrastaa ilmailua :)

 

Mutta mielipiteethän vaihtelee ;)

 

EDIT: Typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vaikuttaa sellaiselta ikuisuuskysymykseltä, johon tuskin tässäkään yhteydessä saadaan järkevää konsensusta aikaiseksi....mutta hyvähän se on että keskustellaan. :)

 

 

P.S. Itse en laskisi lentokonekuvausta ilmailuksi, kuten en base-hyppyjäkään. Laskuvarjohyppy on ilmailua, rc- tai muiden lennokkien lennättämisestä en ole ihan varma... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 15 vuotta sitten olin vaimoni kanssa pariisissa viettämässä pitkää viikonloppua. Kävelimme romanttisesti Seine joen rantaa kohti Notre Damea. Ilma oli aurinkoinen, vain muutama aamupäivän kehittyvä cumulus purjehti kaupungin yllä.

 

Yht'äkkiä näin kuinka kaksi miestä hyppäsi Damen huipulta alas!

 

Kaikki tapahtui niin nopeasti. Ennenkuin ehdimme paikalle, pojat olivat häipyneet varjoineen kuin tuhka tuuleen.

Paikalla olleet ihmiset kertoivat näkemistään jo poliiseille...

 

Olette varmaan kuulleet, että pelastusvälineen väärinkäyttö on ihan turvallista... loppujen lopuksihan hyppääjällä on koko loppuelämä aikaa avata varjonsa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne riskit IMO ihan uskottavia ovat.

 

Sitä riskitasoa voisi kai verrata vaikkapa taitolentoon maanpinnan tuntumassa. Ainakin (turva-)marginaalit ovat molemmissa samaa luokkaa.

 

 

Tästä tuli mieleeni juuri katsomani Kärdlan lentokentän nettisivujen kuvat.

 

Siellä viimeisen kuvan tekstissä Jurgis Kairys sanoo, että kun hän lentää kone selällään pyrstö 15 cm maanpinnan yläpuolella, niin alemmaksi hän ei enää pääse.

 

http://www.hiiumaa.ee/airport/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä viimeisen kuvan tekstissä Jurgis Kairys sanoo, että kun hän lentää kone selällään pyrstö 15 cm maanpinnan yläpuolella, niin alemmaksi hän ei enää pääse.

 

;)

 

CupHome01.jpg

 

http://www.seqair.com/Hangar/Dovydenas/CupHome/CupHome.html

 

Vielä kun joku tajuaisi hommata Jurgisin Suomeen näytökseen. Yksi maailman parhaista taitolentäjistä, eikä olisi edes mitenkään mahdottoman kaukana verrattuna esim. jenkkeihin. Toinen mahdollinen ehdokas voisi olla Peter Besenyei Unkarista. Voisivat jätkät näyttää, miten sitä näytöstaitolentoa oikeasti lennetään ;D Nyt näyttää siltä, että pitää poikia lähteä katsomaan Sveitsiin loppukesästä, kun ei lähempänäkään ole mahdollista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään