Guest Jukkis

EFLA - Vesivehmaa

122 viestiä aiheessa

No jos tätä kenttää (EFLA) ei vielä kukaan tee, niin laitas Janne kuvia tänne tai maililla tulemaan.

 

EDIT: Kuvat tulivat, aloittelen tästä projektin. Tuo lennonjohtotornin näköinen maja työn alla. ;D

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Vesivehmaan museohalli. Milläs tuota itse kentän pohjaa kannattaisi tehdä? Gmaxilla sitäkinkö?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Vesivehmaan museohalli. Milläs tuota itse kentän pohjaa kannattaisi tehdä? Gmaxilla sitäkinkö?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Upeata Jukka  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas paljon ne MIKiläiset on tehneet EFLAa? Ettette tee turhaan samoja juttuja kahteen kertaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpäs tiedä, eivät ainakaan ole mitään ilmoitelleet. :-[

 

EDIT: Kai tuo Tuomas olisi kertonut jos sitä on tehty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpäs tiedä, eivät ainakaan ole mitään ilmoitelleet. :-[

 

Kesä ja kiirukset. Sitähän se aina on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei se ole tässä edennyt kun on ollut muuta hommaa - setvittiinkin Jukan kanssa privassa jo - ja annoin omia kuviani myös jos niistä on apua.

 

Jan ja Anttihan aloittivat gmax-opiskelun mutta tekivät sitten niitä vesitorneja ym ensin, ja nyt taas ei ole ehditty kauheasti asiaan paneutua. Ihan hyvä vain jos homma hoituu, kyllä tehtäviä kenttiä riittää :)

 

medium

 

medium

 

Vesis on kiva kenttä, odotan innolla mitä Jukka saa aikaiseksi :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkasen tuli ongelmaa photopohjan kanssa. Pitäisi saada tasoitettua nuo reunat mutta alphalla ainakin sinne tuleekin vettä. Olisko ideoita? Täyttelin ylijäämämustat tuolla vihreähköllä mössöllä. Parempihan olisi jos tuon saisi häivytettyä ympäröivään maastoon mutta kuinka?

 

[ attachment removed ]

 

 

EDIT: Tuo kiitotie 12/30 ei juurikaan noissa original kuvissa näy. Millainen pinta siinä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkasen tuli ongelmaa photopohjan kanssa. Pitäisi saada tasoitettua nuo reunat mutta alphalla ainakin sinne tuleekin vettä. Olisko ideoita? Täyttelin ylijäämämustat tuolla vihreähköllä mössöllä. Parempihan olisi jos tuon saisi häivytettyä ympäröivään maastoon mutta kuinka?

 

Läpinäkyvyyttä ei tosiaan tavallisiin photopohjiin saa. Minä olen ratkaissut tuon niin, että otan screenshotin samasta kohtaa ilman pohjaa, ja kopioin siitä default-tekstuuria ilmakuvan reunoille. Värisävyt kun vielä säätää, niin parhaimmillaan rajakohtaa ei edes huomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa taitaa olla ideaa. Pitääpä kokeilla. Nyt muuten tiedän miksi paikkaa kutsutaan nimellä Vesivehmaa. ;D

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT: Tuo kiitotie 12/30 ei juurikaan noissa original kuvissa näy. Millainen pinta siinä on?

 

Taitaa olla nurmettunutta soraa. Tee läpinäkyväksi että fotopohja näkyy ja tasoittelet "sora"-baanaksi? Toimisiko niin?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla nurmettunutta soraa. Tee läpinäkyväksi että fotopohja näkyy ja tasoittelet "sora"-baanaksi? Toimisiko niin?

 

//Tuomas

Toistaiseksi olen käyttänyt kiitoteiden tekemiseen AFCAD:iä, siitä johtuen vain default materiaalit käytössä. Onko tähän parempia ehdotuksia? Onko kukaan tehnyt kiitoteitä GMAX:illa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toistaiseksi olen käyttänyt kiitoteiden tekemiseen AFCAD:iä, siitä johtuen vain default materiaalit käytössä. Onko tähän parempia ehdotuksia? Onko kukaan tehnyt kiitoteitä GMAX:illa?

 

AFCAD:issa mun mielestä sai "invisible":ksi baanan..? Meinaan se on aika nurmea, ei sitä tossa ilmakuvassa edes näy. Tai sit jätät koko baanan tekemättä, samaa soraahan se on kuin koko muukin platta :) Tosin sitten ei simussa näy koko kiitotietä.. Hmm.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

gMaxilla kiitotiet ja rullaustiet ehdottomasti. Ja mahdollisimman tarkalla erillisellä tekstuurilla, sillä noissa ilmakuvapohjissa ei yksinkertaisesti tarkkuus riitä. Näkeehän sen Tatun töistä, että se on ainoa oikea keino tehdä baanat :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein ota gmaxilla kiitotie onnistuakseen. Parikin ongelmaa tuossa on maxilla. Ensinnäkin jos en nosta kentän pintaa ilmaan, vähintään noin 2.5 cm, sen läpi vilkkuu alla näkyvää tekstuuria. Vaikka kiitotietä olisi nostettu 3 cm, sen toissa päässä vilkahtelee välillä yhä levottomasti. Toinen ongelma liittyy tuohon blurrautumiseen, kuten kuvassa näkyy, maxilla tehty kiitotie menee mössöksi jo paljon lähempänä kuin afcadillä tehty. Ilmeisesti nuo kiitotien viivat piirretään AFCAD:illä tehdyssä versiossa jollain paremmalla tekniikalla vai onko tässä gmaxissa joku nimistyskikka? En ainakaan MakeMDL nimistyslistasta apua löytänyt. Voisin kuvitella että nuo kiitoratamerkinnätkin voi piirtää maxilla leijumaan kiitotien päälle, toiset 3 cm korotettuna... ei ehkä kovin hyvä idea?

 

Vinkkejä otetaan vastaan... afcad näyttää toistaiseksi paremmalta idealta.

 

[ attachment removed ]

 

 

EDIT:

 

Tein tuonne kentän keskelle tuollaisen Jannen kuvissa näkyneen systeemin (olisko joku majakkatsydeemi?). Mistään kuvasta ei näkynyt minkä kokoinen tuo todellisuudessa on joten tein sen vähän arvaamalla. Onko tietoa?

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi majakka on vanha VOR.  Se on kohtuu iso, vaikken tarkkoja mittoja osaakaan antaa. Mutta törkkää pikkuCessnan kokoiseksi niin ollaan oikeilla jäljillä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi majakka on vanha VOR.  Se on kohtuu iso, vaikken tarkkoja mittoja osaakaan antaa. Mutta törkkää pikkuCessnan kokoiseksi niin ollaan oikeilla jäljillä  ;)

 

Kiitos, mites nuo punaiset valot siinä päällä, kuuluuko niiden vilkkua vai jätetäänkö pimeiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein ota gmaxilla kiitotie onnistuakseen. Parikin ongelmaa tuossa on maxilla. Ensinnäkin jos en nosta kentän pintaa ilmaan, vähintään noin 2.5 cm, sen läpi vilkkuu alla näkyvää tekstuuria. Vaikka kiitotietä olisi nostettu 3 cm, sen toissa päässä vilkahtelee välillä yhä levottomasti. Toinen ongelma liittyy tuohon blurrautumiseen, kuten kuvassa näkyy, maxilla tehty kiitotie menee mössöksi jo paljon lähempänä kuin afcadillä tehty. Ilmeisesti nuo kiitotien viivat piirretään AFCAD:illä tehdyssä versiossa jollain paremmalla tekniikalla vai onko tässä gmaxissa joku nimistyskikka? En ainakaan MakeMDL nimistyslistasta apua löytänyt. Voisin kuvitella että nuo kiitoratamerkinnätkin voi piirtää maxilla leijumaan kiitotien päälle, toiset 3 cm korotettuna... ei ehkä kovin hyvä idea?

 

Vinkkejä otetaan vastaan... afcad näyttää toistaiseksi paremmalta idealta.

 

Ei AFCADia! Odottele, jahka alan gurut ehtivät kertomaan vinkkejä. Homman idea on kuitenkin se, että ne gMaxilla tehdyt polygonit muutetaan niistä asmeista jne. tiedostoista ns. maapolygoneiksi. Loppuu välkkymiset jne. En vaan itse osaa tuota puolta ollenkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, mites nuo punaiset valot siinä päällä, kuuluuko niiden vilkkua vai jätetäänkö pimeiksi.

 

Ei mitään havaintoa, mutta ei se kyllä käytössä enää ole aikoihin ollut, eli arvaisin että ei sähköjäkään mene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, mites nuo punaiset valot siinä päällä, kuuluuko niiden vilkkua vai jätetäänkö pimeiksi.

 

Jätä pimeäksi vaan, se ei ole ollut käytössä vuosiin.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei AFCADia! Odottele, jahka alan gurut ehtivät kertomaan vinkkejä.

  ^ Hädissään ;D ... no odotellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin yrittää saada aikaiseksi käydä tuolla Vesivehmaalla ensiviikonloppuna. Voisin ottaa kameralla kuvia "yleisilmeestä" sekä tarvittaessa muita "tekstuuri" kuvia perusdigikameralla.

 

EDIT: ai miten niin lukihäiriö...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Mikko totesi, kentän pohja kannattaa nykyään tehdä gmaxilla, jos haluaa saada hyvää jälkeä aikaiseksi. Käytännössä kaikkien uudempien FISD:in kenttien pohja aina kiitoradoista rullausteihin on tehty juuri gmaxilla. Tärkein syy tähän on se, että gmax tarjoaa vertaansa vailla olevat työkalut niin maapolygonien kuin muidenkin 3d-objektien tekemiseen.

 

Kun maapolygoneja alkaa tekemään gmaxilla ne kannattaa asettaa 0 metrin korkeuteen ja exportata käyttäen FS2002:n MakeMDL:ää. FS2004:n MakeMDL:llä maapolygoneja on myös mahdollista tehdä, mutta niihin liittyy tiettyjä ongelmia, joten kannattaa suosiolla käyttää FS2002:n MakeMDL:ää. Vilkkumisesta pääsee eroon exporttaamalla maapolygonin Keep files -optio päällä ja noudattamalla täältä löytyviä ohjeita. Tekstuurien suttautumiseen kauempana ei taida olla mitään hirvittävän järkevää parannuskeinoa, mutta voit lohduttautua sillä, että sama ongelma vaivaa kaikkia muitakin maisemia, joissa kiitorata on tehty custom-tekstuureilla.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisen testin jälkeen vinkkisi ratkaisi kiitotietekstuurien vilkkumisen, kiitos Mikael. Tähän jatkokysymys, miten tällaisessa tapauksessa voidaan hoitaa kiitorata- ja rullaustietekstuurien vaihtuminen vuodenaikojen mukaan vai onko tyydyttävä yhteen ja samaan tekstuuriin kaikkina vuodenaikoina.

 

Tekstuurien suttautumiseen kauempana ei taida olla mitään hirvittävän järkevää parannuskeinoa, mutta voit lohduttautua sillä, että sama ongelma vaivaa kaikkia muitakin maisemia, joissa kiitorata on tehty custom-tekstuureilla.  ;)

 

En tiedä miten Tatu on Porin tehnyt, mutta mielestäni siinä on käytetty jonkinlaista custom tekstuuria johon on ilmeisesti yhdistetty vektoripohjaista kiitotiemaalaustekniikkaa. Kiitoratamerkinnät nimittäin Porissa näkyvät ongelmitta kentän päähän asti ja tekstuuri niiden alla näyttää nätisti asfalttilta, mikä mielestäni on paljon mukavampaa katsella kuin ihan photoreal valokuvatekstuuri, joka kuitenkaan ei näy kunnolla 30 metriä kauemmas. Voisitko Tatu antaa vinkkiä?

 

EDIT: Minulla on Vesivehmaan kentästä kuvia vain tuosta vanhasta VOR majakasta, noista kolmesta lentokonehallista (kaukaa), sekä tuosta lennonjohtotornista. Jos muista rakennuksista, mahdollisista aidosta yms. objekteista tai isoista maastovaihteluista löytyy kuvia niin laittakaapa tulemaan tänne.

 

Voisin yrittää saada aikaiseksi käydä tuolla Vesivehmaalla ensiviikonloppuna. Voisin ottaa kameralla kuvia "yleisilmeestä" sekä tarvittaessa muita "tekstuuri" kuvia perusdigikameralla.

Jos satut kuvaamaan niin pienemmät rakennukset kentällä, mahdolliset ympäröivät aidat, pylväät jne. olisivat mielenkiintoisia. Myös muiden hangaarien kuin museon ovien tekstuurit ovat tällä hetkellä museon oven kopioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään