Guest kille

Keskustelunavaus lennon suorittamiseen liittyvistä säännöistä

10 viestiä aiheessa

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, VATSIM:in säännöt kieltävät verkkoon kirjautumisen aikana mm. ajan nopeutuksen, slewaamisen ja lennon aloittamisen / päättämisen muualta kuin asematasolta. Toisin sanoen jokainen lento on lennettävä "block to block" reaaliajassa. Myös enemmän kuin tosielämässä, tuntien matkalento tietokoneella on käsittämättömän tylsää  :P  Joku tietysti sanoo että realismia se on sekin, mutta palkkaa siitä ei valitettavasti simuilussa makseta..

 

Monilla jotka ehkä haluaisivatkin lentää lentojaan online, ei välttämättä ole aina aikaa suorittaa pitkiä lentoja  kokonaisuudessaan, varsinkin kun yllä leijuu uhka esim. simun kaatumisesta kesken kaiken jolloin koko hommaan uhrattu aika menee "hukkaan". Tällöin vaihtoehdoksi jää ainakin allekirjoittaneella olla lentämättä kokonaan. Lentoonlähdöt ja lähestymiset ovat ne tapahtumarikkaimmat vaiheet jolloin myös lennonjohtoa eniten tarvitaan. Kysynkin miksei voisi olla mahdollista suorittaa tietyin edellytyksin pelkkiä lentoonlähtöjä tai lähestymisiä?

 

Esimerkiksi lähestyminen: Nykyaikaisilla lisäosilla (esim. LVLD 767) lennon tallennus siten että kaikki asetukset ovat jo kohdallaan lähestymisen alkua varten on varsin näppärää. Edellytyksenä on tietysti että tällainen tallennus offline-lennolta on jo olemassa sopivassa paikassa, vaikkapa parikymmentä mailia TOD:lta. Tällöin lennonjohdolla on hyvin aikaa huomioida liikenne ja lentäjä ehtii suunnitella lähestymisen senhetkisille sääolosuhteille. Lähestymisiä ei siis todellakaan aloitettaisi "kymmenen mailia ulkomerkiltä" vaan jokaisen lennon pituus olisi kuitenkin vähintään luokkaa puoli tuntia.

 

Luonnollisesti tällaista varten pitäisi etukäteen kysyä lupa kyseiseltä lennonjohtajalta. Käytäntöä ymmärtääkseni nykyisten sääntöjenkin puitteissa voidaan soveltaa jos simu kaatuu ja käytössä on autosave, eli lentoa voidaan jatkaa siitä mihin se jäi.

 

Tarvittaessa lisäedellytyksiksi voitaisiin vaatia bookkauksen teko min. 12 h ennen, esim. "lähestymisiä BALTI:lta 3 kpl" .. tai jotain sinnepäin.

 

Selkeänä etuna olisi että liikennettä kentille tulisi lisää, harjoitusta laskuista saisi rutkasti enemmän ja me lyhytjännitteisemmätkin simuilijat pääsisimme useammin nauttimaan kunnon lennonjohtokokemuksesta ;)

 

Ajatuksianne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vatsimin viralliset säännöt löytyvät täältä. Mainitsemasi asiat ovat kyllä kaikki sallittuja, kunhan vain valvotussa ilmatilassa lennettäessä asiasta on sovittu etukäteen lennonjohtajan kanssa.

 

Mitä tulee esim. mainitsemiisi lähestymisharjoituksiin, lähes saman asianhan ajaa realistisemmin se, että ilmaiset plaanissasi yksinkertaisesti, että haluat tehdä lähestymisharjoituksia. Tällöin lennonjohtaja ohjaa sinut toiveidesi mukaan esim. suoraan lentoonlähdön tai ylösvedon jälkeen uuteen lähestymiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kieltävät verkkoon kirjautumisen aikana mm. ajan nopeutuksen, slewaamisen ja lennon aloittamisen / päättämisen muualta kuin asematasolta

 

Täsmennyksiä:

+ Prior to logging on to VATSIM, a pilot on the ground should position his or her aircraft so that it is not located on a runway or a taxiway.

+ Prior to logging on to VATSIM, a pilot in the air should have his aircraft in flight and not paused unless the pilot has first obtained permission from the responsible air traffic controller to log on while paused.

 

Eli ajan nopeutuksesta en ainakaan itse löytänyt mitään Vatsimin Code Of Conduct -tekstistä, outoa. Slewistäkään ei puhuta. Mutta lennon saisi aloittaa ilmasta (ei paussia).

 

Tosin tuo ym. toinen kohta tarkoittanee lähinnä tilannetta, jossa pilotti on jo aloittanut lennon, ja joutuu sitten syystä tai toisesta pois linjoilta, ja on sitten myöhemmin edellisestä paikasta jatkamassa lentoa. Eli arvelisin, että yleisesti tuollaista tilannetta, jossa lento aloitetaan "kesken lennon" ei ole noissa sääntöteksteissä ajateltu.

 

Mutta mistä olet lukenut, että ym. asiat eivät olisi tai olisivat sallittuja, koska tosiaan en itse ainakaan noista virallisista säännöistä löytänyt?

 

 

Ideana myös minun mielestä ihan hyvä - mutta miksei tuollaista lentoa sitten voisi tehdä niin, että lähdet normaalisti ilmaan Hesasta, ja käyt vaikka TLL vorrin kautta kääntymässä ja siitä sitten takaisin lähestymään?

 

 

-- Edit: hmpf, Jari ehtikin sanoa lähes kaiken saman jo ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mistä olet lukenut, että ym. asiat eivät olisi tai olisivat sallittuja, koska tosiaan en itse ainakaan noista virallisista säännöistä löytänyt?

 

Ideana myös minun mielestä ihan hyvä - mutta miksei tuollaista lentoa sitten voisi tehdä niin, että lähdet normaalisti ilmaan Hesasta, ja käyt vaikka TLL vorrin kautta kääntymässä ja siitä sitten takaisin lähestymään?

 

En ole varma löysinkö oikeaa code of conductia tai sitten vain en löytänyt siitä haluamiani asioita. Mainitsemani asiat olivat enemmän sellaisia näppituntuma -juttuja ja muistikuvia joskus lukemistani säännöistä. Enkä ole tosiaan kuullut puhuttavan aiemmin lentojen aloittamisesta ilmassa..

 

Totta, miksei voisikin tehdä lähestymisharjoituksena Tallinnan kautta, siinähän saisi nousunkin samaan hintaan. Olen vain niin ihastunut tuon 767:n ominaisuuteen tallentaa paneelin tila, sillä saa rakennettua mielenkiintoisia "valmiita" lähestymistilanteita  ;)

 

Tuli myös mieleen että mitenköhän toteuttaminen käytännössä onnistuisi, lentosuunnitelmaan kun aina vaaditaan määräkentän lisäksi luonnollisesti lähtökenttä, eikä sitä luonnollisesti voi laittaa sellaiseksi jossa ei koskaan oikeasti käydä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli myös mieleen että mitenköhän toteuttaminen käytännössä onnistuisi, lentosuunnitelmaan kun aina vaaditaan määräkentän lisäksi luonnollisesti lähtökenttä, eikä sitä luonnollisesti voi laittaa sellaiseksi jossa ei koskaan oikeasti käydä.

 

Lähtö- ja määränpääkenttä voivat olla yksi ja sama. Reitissähän määritellään sitten, missä nousun ja laskun välillä lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luvaton paussailu ja ajannopeutus _johdetussa_ ilmatilassa ovat sääntöjen vastaisia.

Valvomattomassa ilmatilassa voi kyllä nopeuttaa aikaa tai paussata, vaikka se ei olekkaan aivan toivottua.

Toivottua olisi, että lennot suoritettaisiin "realistisissa" merkeissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se auta kanssa jos lennät lyhempiä legejä? Helsinki-Oulu tai Tampere -välillä ei kauheasti ehdi tylsistyä. Eikä se tylsää ole muutenkaan jos täyttelee navilogia jne reissun aikana.

 

Tämän takia mua itseäni viehättää simuilu pienemmillä koneilla, kun lyhemmätkin lennot (tai lennot missä tekee esim. läpilaskun useammalle kentälle) on ihan "realistisia".

 

Mutta mieti myös kanssailmailijoita.. toi mainittu harjoituslähestymisplaani on kivempi muiden kannalta, kun et vain yhtäkkiä ilmesty jostain Porvoon vorrille kuin itsestään.. ja jos taas aloitat lähestymisharjoituksen riittävän kaukaa, että tuota ongelmaa ei toisille piloteille tule, voi sitten samantien tehdä koko lennon "block to block" ja plaanata siihen vaikka nousun jälkeen Vihdin vorrille tms ja sieltä muutama erilainen lähestyminen ylösvetomenetelmineen josta aina seuraavalle majakalle tms. Kyllä siinä touhua pitäisi riittää, ja lennonjohtajankaan aika ei käy tylsäksi :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin tuoreet appikelpparit omaavana voin sanoa, että tuo lähestymisien-harjoittelu on mitä mukavampaa puuhaa lennonjohtajan kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ...  oikeastihan muu kuin oikea lentoasema merkitään koodilla "ZZZZ" ja sitten remarks-osioon selvitys tästä: "DEP/Keravan Esso".   Eli ehkä tuota soveltaen sen voisi tehdä.

 

 

Tuossa muuten plaanintäyttöohjeet, jos joku ei ole huomannut: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aicb/B/B2005/B0042005.pdf

 

Muuten hyvä, mutta Keravan Essoa ei enää ole olemassa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään