Pekka Lehtinen

Maailman lentoyhtiöiden määrä

20 viestiä aiheessa

ICAO:n vuosikertomus 2003 kertoo matkustajareittiliikennettä harjoittavien lentoyhtiöiden määräksi noin 806 koko maailmassa.

 

Suora lainaus kuuluu näin:

"On the basis of schedules published in multilateral airline schedule guides it is estimated at the end of 2003 there were approximately 806 air carriers worldwide providing international and/or domestic scheduled passenger services."

 

Kysymys kuuluu:

Miten määrä voi olla noin pieni? Mitkä lentoyhtiöt tuohon tilastoon lasketaan mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko niin, että aikataulunmukainen säännöllinen liikenne (scheduled) lasketaan, mutta pelkkää charteria lentävät yhtiöt jäävät pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se järkevältä kuulostaa, mutta voiko reittiliikennettä harjoittavia yhtiöitä olla noin vähän? Kun miettii, että jo vaikkapa Ruotsista löytyy ties kuinka monta ja USA:sta varmaankin jo monta sataa pienempää yritystä.

 

Olisin siis kiinnostunut siitä, mitkä on ne kriteerit, joiden perusteella joku yhtiö on tuohon mukaan laskettava lentoyhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se järkevältä kuulostaa, mutta voiko reittiliikennettä harjoittavia yhtiöitä olla noin vähän? Kun miettii, että jo vaikkapa Ruotsista löytyy ties kuinka monta ja USA:sta varmaankin jo monta sataa pienempää yritystä.

 

Olisin siis kiinnostunut siitä, mitkä on ne kriteerit, joiden perusteella joku yhtiö on tuohon mukaan laskettava lentoyhtiö.

Jos kyseessä olisi pelkät "emoyhtiöt", niin epäilisin lukua vieläkin. Olisiko sittenkin virheestä kyse ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

70-luvulla julkaistiin puhelinluettelon kokoista aikataulukirjaa, jossa oli kaikkien IATA/ICAO-yhtiöiden aikataulut.

 

Enpä osaa sanoa, mistä nuo aikataulut nyt on poimittu. Varausjärjestelmistä ilmeisesti, jolloin ehkä osa yhtiöistä putoaa pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määrä vaikuttaa kovin pieneltä...maailmassa on kuitenkin vähän alle 200 maata...193 niitä taisi tarkalleen olla...

Ja kuinkas monta säännöllistä reittiliikennettä harjoittavaa yritystä jo Suomessakin on?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on tuossa hyllyssä vuoden 2000/2001 JP Airline fleets -kirja, jossa on takana kaikkien yhtiöiden ICAO-koodit. Karkeasti laskettuna niitä oli 2190, eli se lienee aika lähellä kaikkien yhtiöiden kokonaismäärää. Siitä kun ryhdytään vähentelemään kaiken maailman bisneslentoyhtiöt ja charteryhtiöt, niin määrä putoaa jo aika paljon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on tuossa hyllyssä vuoden 2000/2001 JP Airline fleets -kirja.

 

Voiko kyseiseen teokseen luottaa. Jos ei teoksessa edes tiedetä lentokoneiden nimiä, niin tietääkö ne sitten mitään. Mikä tanan kone on esim. Boeing DC-3 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko kyseiseen teokseen luottaa. Jos ei teoksessa edes tiedetä lentokoneiden nimiä, niin tietääkö ne sitten mitään. Mikä tanan kone on esim. Boeing DC-3 ?

 

Tiedät varmaan että Douglas ja McDonnell joskus yhdistyivät. Sitten yhdistyivät McDonnell-Douglas ja Boeing. Siitä siis Boeing DC-3. Tosin kyllä Douglas DC-3 olisi ollut järkevämpi nimi laittaa. Kutsutaanhan MD-11:stakin Boeing MD-11. Tai vaikka Boeing DC-10 tai Boeing MD-10.

 

Onhan tietenkin vuoden 2001 jälkeen lentoyhtiöitä mennyt konkurssiin kuin sieniä sateella ja uusia yrittäjiä tullut mukaan.

 

Olisi kyllä kiva tietää että paljonko näitä säännöllisesti reittilentoja lentäviä yhtiöitä tänä päivänä on.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedät varmaan että Douglas ja McDonnell joskus yhdistyivät. Sitten yhdistyivät McDonnell-Douglas ja Boeing. Siitä siis Boeing DC-3. Tosin kyllä Douglas DC-3 olisi ollut järkevämpi nimi laittaa. Kutsutaanhan MD-11:stakin Boeing MD-11. Tai vaikka Boeing DC-10 tai Boeing MD-10.

 

 

Jani

Kyllä nuo kuviot on tuttuja, mutta olen edelleen sitä mieltä, ettei sen nimistä konetta kuin, Boeing DC-3 ole olemassakaan. Se on Douglas DC-3 ekä mitään muuta. Kyllähän siellä Donald Douglas piehtaroisi haudassaan jos tietäisi, että hänen yhtiön luomasta menestystuotteesta nostetaan sulkaa pahimman kilpailijan, William Boeingin hattuun.

McDonnell-Douglasin tai pelkän Douglasin tekemät tuotteet ovat olleet maailmanhistoriassa erittäin merkittäviä tekijöitä ilmailun kehityksessä, joten annetaan sille arvoa ja käytetään tuotteista niiden oikeita nimiä, jotka niille on luodessa annettu.

 

Lopuksi yksi tulevaisuuden visio: Airbus ostaa Boeingin ja taas menee maailmankirjat sekaisin. Tulee uusia koneita kuten, Airbus DC-3, Airbus DC-8, Airbus B-707, Airbus B-52, Airbus F-18 C Hornet, jne. Kuulostaa kauhealta mutta minkäs teet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedät varmaan että Douglas ja McDonnell joskus yhdistyivät. Sitten yhdistyivät McDonnell-Douglas ja Boeing. Siitä siis Boeing DC-3. Tosin kyllä Douglas DC-3 olisi ollut järkevämpi nimi laittaa. Kutsutaanhan MD-11:stakin Boeing MD-11. Tai vaikka Boeing DC-10 tai Boeing MD-10

 

Virallisesti Boeingeiksi ovat muuttuneet vain sellaiset koneet, joiden tuotanto jatkui fuusion jälkeen. Esim DC9 ei ole Boeing, DC3:sta puhumattakaan, vaikka MD80 ja 90 on. Ei siis myöskään DC10. Ja MD10 taas on DC10, joka on modifioitu kahden ohjaajan lasiohjaamolle yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisesti Boeingeiksi ovat muuttuneet vain sellaiset koneet, joiden tuotanto jatkui fuusion jälkeen. Esim DC9 ei ole Boeing, DC3:sta puhumattakaan, vaikka MD80 ja 90 on. Ei siis myöskään DC10. Ja MD10 taas on DC10, joka on modifioitu kahden ohjaajan lasiohjaamolle yms.

 

Roger, tuota en tiennytkään.

 

Eli sen takia siis Boeing F/A-18 Hornet...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisesti Boeingeiksi ovat muuttuneet vain sellaiset koneet, joiden tuotanto jatkui fuusion jälkeen. Esim DC9 ei ole Boeing, DC3:sta puhumattakaan, vaikka MD80 ja 90 on. Ei siis myöskään DC10. Ja MD10 taas on DC10, joka on modifioitu kahden ohjaajan lasiohjaamolle yms.

 

Voitaisiinko ajatella, että ennen fuusiota rakennetut esim MD80:t on McDonnell Douglaseja ja fuusion jälkeen Boeingeja? Sama pätisi tietty myös Horneteihin.

Tuli tuosta "Boeing DC-3:sta" mieleen, että Suomessa on ollut yllättävän monta "Gulfstream 500:aa" vuosien varrella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitaisiinko ajatella, että ennen fuusiota rakennetut esim MD80:t on McDonnell Douglaseja ja fuusion jälkeen Boeingeja? Sama pätisi tietty myös Horneteihin.

Tuli tuosta "Boeing DC-3:sta" mieleen, että Suomessa on ollut yllättävän monta "Gulfstream 500:aa" vuosien varrella...

McDonnell Douglasin ja Boeingin fuusion jälkeen Boeing päätti lopettaa kaikkien muiden mallien valmistuksen paitsi MD-11:ta rahtiversion, joka sitten lopetettiin ja MD-90-30:n josta tuli Boeing 717. Finnairinkin käyttämät kasikymppiset ovat kaikki McDonnell Douglasin valmistamia, ei Boeingin, ja silti viimeisessä Siivet lehdessä uutisoidaan, että Finnair poistaa Boeing MD-80 sarjan koneita nopeutetussa tahdissa.

Minulle on yks lysti millä nimillä juoru- tai iltapäivälehdet näitä koneita nimittelee, mutta ilmailuun erikoistuneissa lehdissä ja kirjallisuudessa pitäisi olla asiantuntemusta nimitellä niitä oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n vastaus lentoyhtiöiden määrä laskemisperusteeksi kuului näin:

 

"The number comes from the number of scheduled airlines which appear in the OAG that

have provided their schedules as of the end of the year. "

 

Kuka selittää mitä tuo tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n vastaus lentoyhtiöiden määrä laskemisperusteeksi kuului näin:

 

"The number comes from the number of scheduled airlines which appear in the OAG that

have provided their schedules as of the end of the year. "

 

Kuka selittää mitä tuo tarkoittaa?

 

Tuo OAG voisi tarkoittaa Official Airline Guide:a acronymfinder.comin mukaan. Eli tulisiko tuo määrä niistä aikataulunmukaisia lentoja lentävistä yhtiöistä, jotka ovat aikataulunsa ilmoittaneet OAG:hen vuoden loppuun mennessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuo OAG oli toinen niistä 70-luvulla käytössä olleista Hesan puhelinluettelon paksuisista julkaisuista, joista matkatoimistovirkailijat katsoivat esim. jatkolentoja eri kohteisiin maailmalla. Uusi versio taisi tulla aina ennen kevät- ja talviaikataulukausia.

 

Oli toinenkin kilpaileva kataloogi, ehkä ABC tms. Siitä, kun noita opuksia näin, on niin pitkä aika, etten enää muista.

 

Silloin, aikana ennen kansainvälisiä nettivarausjärjestelmiä, nuo olivat IATA-valtuutetun matkatoimistovirkailijan tärkeimmät työkalut lentolippuja myytäessä.

 

Koskahan nyt tulikaan FINNRES, Finnairin ensimmäinen oma varausjärjestelmä? 1972? En jaksa tarkistaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu kun katsoo www.oag.com niin selviääkin aika paljon. Eli OAG näyttäisi tuottavan mm. tilastotietoa lentoyhtiöistä sekä pitävän tietokantaa aikatauluista. Jos nyt tuon nopean vilkaisun perusteella ymmärin oikein niin OAG:ltä voi siis ostaa ikäänkuin lentoyhtiöiden aikataulupalvelun esim. matkavälityspalveluihin tai vastaaviin.

 

Tämän perusteella voisi todeta, että tuo ICAO:n tilasto kattaa aika hyvin nuo maailman oikeasti toimivat lentoyhtiöt. Eli kyllä tuo luku pitänee aika hyvin paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen... Mm. Hesarin nettisivuilla pyörii tällä hetkellä Travellinkin bannerimainos, jonka teksti alkaa näin:

 

"Me edustamme 283 eri lentoyhtiötä.

Joiden nimi alkaa A:lla."

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen... Mm. Hesarin nettisivuilla pyörii tällä hetkellä Travellinkin bannerimainos, jonka teksti alkaa näin:

 

"Me edustamme 283 eri lentoyhtiötä.

Joiden nimi alkaa A:lla."

;D

 

Toivottavasti ottavat joskus edustukseen

muillakin kirjaimilla alkavia yhtiöitä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään