Kirjoitettu Marraskuu 16, 2005 Viimeisintä tietoa. Venäjän ilmavoimille ohjeet välttää ilmatilaloukkauksia: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/11/406805 Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2005 Ei kellään sattus olemaan tuota A-Studion juttua koneella? Itseltä meni ohi se. :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2006 Taas epäillään venäläisten loukanneen Suomen ilmatilaa, puolustusministeriön tiedote kertoo: 22.04.2006 Mahdollinen ilmatilanloukkaus havaittu Suomen ilmatilassa on havaittu lauantaina 22.4.2006 Porvoon edustalla mahdollinen ilmatilan loukkaus. Venäläinen Antonov-72 –tyyppinen lentokone on käynyt Suomen ilmatilassa klo 13.51-13.52 noin 1 kilometrin syvyydessä. Rajavartiolaitos on käynnistänyt asian tutkinnan. Lisätietoja asiasta annetaan tutkinnan valmistuttua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2006 Suomen ilmatilassa on havaittu lauantaina 22.4.2006 Porvoon edustalla mahdollinen ilmatilan loukkaus. Venäläinen Antonov-72 –tyyppinen lentokone on käynyt Suomen ilmatilassa klo 13.51-13.52 noin 1 kilometrin syvyydessä. Rajavartiolaitos on käynnistänyt asian tutkinnan. Varmaan joku Suder Aviatsiooni... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2006 Ihmettelinkin että mihin HN lähti viikonloppuna. En ollut kentällä mutta kyllä tästä kotoa kuulee kun HN lähtee ilmaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2006 Taas epäillään venäläisten loukanneen Suomen ilmatilaa, puolustusministeriön tiedote kertoo: 22.04.2006 Mahdollinen ilmatilanloukkaus havaittu Hesarin uutiset kertoo puolustusministeri Seppo Kääriäisen kommentoineen loukkausta niin, että aluevalvontaviranomaisena teimme niin selkeän havainnon, että päätimme julkaista sen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2006 MTV3:n uutiset kertoo Venäjän pahoitelleen ilmatilan loukkausta, joka johtui siitä, että lentäjä oli sekoittanut kansainvälisen lentoreitin käännekohdan (Gogla) ja lentokoneelle määrätyn käännekohdan (Gogland eli Suursaari). Samankaltaiset nimet aiheuttivat sekaannuksen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Helsingin Sanomat kertoo uudesta ilmatilaloukkauksesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Helsingin Sanomat kertoo uudesta ilmatilaloukkauksesta. Välillä näin päin viimeksihän meidän porukka kävi toisella puolella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Välillä näin päin viimeksihän meidän porukka kävi toisella puolella. harjoitushävittäjällä jopa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Saapa nähdä johtaako tää venäläisten uusi militarismihuuma lisää loukkauksia ja läheltä piti tilanteita suomenkin ilmatilan osalta. Kuuluvat taas olevan oikein kylmän sodan hengessä norjan ja britannian sekä jenkkien ilmatiloja hivottelemassa vanhalla rutiinilla. Olishan se tietysti kiva sikäli, jos tulis paljon hälytyslähtöjä pirkkalasta kuvattavaksi. Jotenkin tuntuu vaan säälittävän lapselliselta koko touhu. Asiaa käsiteltiin hiljattain BBC:n dokumenttiohjelmassa, jossa haastatellut sotilas-asiantuntijat pitivät venäläisten pyörimistä täysin vanhentuneilla pitkän matkan pommikoneilla natomaiden ilmatilojen rajoilla nykytilanteessa sotilaallisesti täysin merkityksettömänä toimintana. Koko sekoilu on enemmän venäjän sisäpolitiikan tarpeiden sanelemaa toimintaa. Mutta eikös se suomen turvallisuuden haaste olekin "venäjä, venäjä ja venäjä". Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Mikä idea om kaivaa näitä melkein vuoden vanhoja topikkeja esiin? Tuskin tämänkään foorumin resurssit siihen loppuvat että tekee uuden topikin. Tietty näillä on yhteinen nimittäjä mutta silti täysin eri "case" (ja tämä noin aivan yleisesti, koskee kaikkia haudankaivajia ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Asiaa käsiteltiin hiljattain BBC:n dokumenttiohjelmassa, jossa haastatellut sotilas-asiantuntijat pitivät venäläisten pyörimistä täysin vanhentuneilla pitkän matkan pommikoneilla natomaiden ilmatilojen rajoilla nykytilanteessa sotilaallisesti täysin merkityksettömänä toimintana. Mielenkiintoinen väite asiantuntijoilta... Vaikka TU-95 onkin suunniteltu 1950-luvulla se on silti kone joka kykenee kuljettamaan sekä risteilyohjuksia että ydinpommeja ja sen toimintasäde on huikeat 15 000km. Tuskin tällaisen koneen pyöriminen minkään maan rajoilla tai jopa ilmatilassa on "sotilaallisesti täysin merkityksetöntä toimintaa". Politiikkaa se on varmasti ja ennen kaikkea venäläisten yritystä osoittaa että heidän sotilaallinen aktiivisuutensa on nousemassa. Kyllähän Venäjän talouskasvu väistämättä näkyy myös heidän asevoimiensa toiminnassa. Halusi eurooppalaiset sitä tai ei, mutta olemme yhä enemmän riippuvaisia Venäjästä, koska se tuottaa niin suuren osan tarvitsemastamme energiasta. Muun muassa tämä asia on johtanut Venäjän vaikutusvallan kasvuun ja se tulee varmasti tulevaisuudessa olemaan yhä suuremmassa osassa vallitsevassa politiikassa sekä sotilastoiminnassa. -Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Kai sen nyt se vähemmilläkin lahjoilla varustettu ymmärtää, että ei näissä Suomen ilmatilaan kohdistuneissa rikkomuksissa ole kyse ensisijaisesti siitä, että rikkomuksessa käytetty kone olisi suoranainen sotilaallinen uhka Suomelle. Kyse on ennen kaikkea siitä, että Suomella niin kuin millä tahansa suvereenilla valtiolla on oma ilmatilansa, jota sen kuuluu valvoa ja johon muiden valtioiden koneilla ei ole mitään asiaa ilman lupaa. On erinomaista, että Suomi on ottanut periaatteekseen uutisoida kaikki ilmatilaloukkaukset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Mr Virtanen näköjään jatkaa ominaisellaan provokatiivisella linjallaan... Noissa rajaloukkauksissa lienee olennaista, ovatko ne tahallisia vai vahingossa tapahtuneita. Jos äkisti alkaa tapahtumaan "liian usein" rajaloukkauksia, on syytä epäillä, etteivät ne ole enää pelkkiä vahinkoja. Varsinkaan, jos ko. valtio muutenkin yrittää pullistella sotilallisesti. Nykyiset GPS:aan (tai GLONASiin ) perustuvat navigointijärjestelmät tuskin ohjaavat niin paljon harhaan, että kovin usein mentäisiin väärän valtion alueelle ihan vahingossa. Mielestäni Suomen on syytä reagoida noihin rajaloukkauksiin joka kerta, kun niitä tapahtuu. Vai oletko ehkä eri mieltä ? Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Mr Virtanen näköjään jatkaa ominaisellaan provokatiivisella linjallaan... Provosoiduit siis tuosta minun kirjoituksestani? Mikä kohta sai sinut provosoitumaan, Arttu? Noissa rajaloukkauksissa lienee olennaista, ovatko ne tahallisia vai vahingossa tapahtuneita. Jos äkisti alkaa tapahtumaan "liian usein" rajaloukkauksia, on syytä epäillä, etteivät ne ole enää pelkkiä vahinkoja. Varsinkaan, jos ko. valtio muutenkin yrittää pullistella sotilallisesti. Nykyiset GPS:aan (tai GLONASiin ) perustuvat navigointijärjestelmät tuskin ohjaavat niin paljon harhaan, että kovin usein mentäisiin väärän valtion alueelle ihan vahingossa. Mielestäni Suomen on syytä reagoida noihin rajaloukkauksiin joka kerta, kun niitä tapahtuu. Vai oletko ehkä eri mieltä ? Arttu Arttu, oliko tuo kysymys minulle ? Vastaan siitä huolimatta toistamalla, mitä tuossa yllä jo kertaalleen sanoinkin: On erinomaista, että Suomi on ottanut periaatteekseen uutisoida kaikki ilmatilaloukkaukset. Eli olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, Arttu. Suomen on syytä reagoida niihin joka kerta kun niitä tapahtuu. Olen iloinen siitä, että minulla on kaikki syyt olettaa, että niin Suomi myös tekee, aina kun rajaloukkaus huomataan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Outoa että puoli vuotta sitten tapahtui sama juttu. Luulenpa, että Venäläiset yrittävät vakoilla Suomea. Ei voi ollaa mikään vahinko lentää Suomen ilmatilassa. GPS näyttää missä menee radio rajat jne... Vakoilu kyseessä minun mielestäni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Juho Penttilä tuossa yllä vei sanat suustani; teet niin tai näin niin aina tulee "palautetta". Pitää muistaa, että tämäkin nettipalsta on vain "essonbaari", jossa "vertaiset" keskustelevat, eikä kaikkia voi mitenkään miellyttää. Kun yhdelle kumartaa, toiselle pyllistää. Kannattaakin siis keskittyä ensisijaisesti tuomaan esille oma mielipiteensä ja jättää muu vähemmälle huomiolle. Outoa että puoli vuotta sitten tapahtui sama juttu. Luulenpa, että Venäläiset yrittävät vakoilla Suomea. Ei voi ollaa mikään vahinko lentää Suomen ilmatilassa. GPS näyttää missä menee radio rajat jne... Vakoilu kyseessä minun mielestäni. En usko että nämä "3 minuuttia Suomen ilmatilassa"-tapaukset ovat lähelläkään vakoilua. Oma arvaukseni on, että nämä viime vuosien Venäjän taholta tulleet ilmatilamme loukkauset liittyvät lähinnä seuraaviin kahteen seikkaan: 1) Huolimattomuuteen suunnistuksessa. Huolimattomuus usein kielii myös asenneongelmasta; asiaa ei katsota riittävän vakavaksi. 2) Suomen havainnointi- ja reagointikyvyn sekä -tavan testaamiseen. Nyt kun Suomi on virallisesti medioissa luvannut ilmoittaa kaikki havaitsemansa rajaloukkaukset julkisuuteen, on loukkaajatahon helppo päätellä, että huomasimmeko vaiko emme. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Outoa että puoli vuotta sitten tapahtui sama juttu. Luulenpa, että Venäläiset yrittävät vakoilla Suomea. Ei voi ollaa mikään vahinko lentää Suomen ilmatilassa. GPS näyttää missä menee radio rajat jne... Vakoilu kyseessä minun mielestäni. Ja mitä he hyötyisivät lentämällä (kymmenien?)kilometrien päässä rannikosta? Paremmin saa vakoiltua muita tapoja käyttäen. Taitaapi olla tuo koneiden ja koulutuksen laatu mikä saa venäjän koneita ajautumaan Suomen alueelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Outoa että puoli vuotta sitten tapahtui sama juttu. Luulenpa, että Venäläiset yrittävät vakoilla Suomea. Ei voi ollaa mikään vahinko lentää Suomen ilmatilassa. GPS näyttää missä menee radio rajat jne... Vakoilu kyseessä minun mielestäni. Eiköhän Venäjällä ole vakoilijoita Suomessa muutenkin, kuten muissakin maissa. Eipä tuosta varmaan hirveästi tietoa saa, jos lentää 4,5 km Suomen puolella kolmen minuutin ajan. Toki näkevät, että kuinka nopeasti Suomi reagoi loukkauksiin ja lähtettävät hävittäjät matkaan yms. Joo, en minä näistä jutuista oikeen mitään sitten kanssa tiedä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 En usko että nämä "3 minuuttia Suomen ilmatilassa"-tapaukset ovat lähelläkään vakoilua. Oma arvaukseni on, että nämä viime vuosien Venäjän taholta tulleet ilmatilamme loukkauset liittyvät lähinnä seuraaviin kahteen seikkaan: 1) Huolimattomuuteen suunnistuksessa. Huolimattomuus usein kielii myös asenneongelmasta; asiaa ei katsota riittävän vakavaksi. 2) Suomen havainnointi- ja reagointikyvyn sekä -tavan testaamiseen. Nyt kun Suomi on virallisesti medioissa luvannut ilmoittaa kaikki havaitsemansa rajaloukkaukset julkisuuteen, on loukkaajatahon helppo päätellä, että huomasimmeko vaiko emme. Minä veikkaan: veli Venäläisen vehkeet on niin paskat, etteivät itsekään tiedä missä ovat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Eiköhän Venäjällä ole vakoilijoita Suomessa muutenkin, kuten muissakin maissa. Niinpä, Suurlähetystöissähän taitaa olla tuo kulttuuri- ja taideosasto, ja näitä "Kulttuuriattasheoita ja vastaavia" Suorittaneet loppututkinnon joskus KGB tai Stasi ( taitaa nykyisin olla GRU? ) ja toisella puolella maailmaa CIA?, korkeakoulussa, ja ovat kiinnostuneita muustakin kuin nykytaiteen museosta?, no enhän minäkään näistä mitään tiedä, mutta ajatuksena vain... 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2007 Veli Vanja kävi katsomassa mitä olemme rakentaneet rajojemme suojaksi, koska Ministerikin niin ankarasti arvosteli itänaapurimme tuomaa "uhkaa". Ainoa kokemani uhka on se, että he juovat meidät pöydän alle, kun mennään pitkän kaavan mukaan syömään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2007 Kai sen nyt se vähemmilläkin lahjoilla varustettu ymmärtää, että ei näissä Suomen ilmatilaan kohdistuneissa rikkomuksissa ole kyse ensisijaisesti siitä, että rikkomuksessa käytetty kone olisi suoranainen sotilaallinen uhka Suomelle. Ei kai tällaista kukaan ole väittänytkään? Jos viittaat minun edeltävään kirjoitukseeni niin en ilmaissut Venäjän toiminnan olevan mikään uhka vaan otin kantaa lähinnä siihen ettei se ole mielestäni sotilaallisesti merkityksetöntä toimintaa. Mikäli venäläiset sotilaat päättäisivät lähteä myymään puisia maatuskoja Pietarin torille, se olisi merkityksetöntä toimintaa... -Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2007 Provosoiduit siis tuosta minun kirjoituksestani? Mikä kohta sai sinut provosoitumaan, Arttu? Arttu, oliko tuo kysymys minulle ? Vastaan siitä huolimatta toistamalla, mitä tuossa yllä jo kertaalleen sanoinkin: On erinomaista, että Suomi on ottanut periaatteekseen uutisoida kaikki ilmatilaloukkaukset. Eli olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, Arttu. Suomen on syytä reagoida niihin joka kerta kun niitä tapahtuu. Olen iloinen siitä, että minulla on kaikki syyt olettaa, että niin Suomi myös tekee, aina kun rajaloukkaus huomataan. Ah, anteeksi, että tulkitsin kirjoituksesi väärin ja provosoiduin hieman. Olen kai sitten juuri mainitsemillasi vähemmillä älynlahjoilla varustettu... Pahoitteluni tapahtuneesta. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla