Kirjoitettu Toukokuu 19, 2005 Muuan toverini rissalasta kertoi kerran tästä päivystyshornetisa, jotta 5 minuuttia hälytyksestä koneen tulisi olla ilmassa. Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2005 Muuan toverini rissalasta kertoi kerran tästä päivystyshornetisa, jotta 5 minuuttia hälytyksestä koneen tulisi olla ilmassa. 7-8 min. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2005 7-8 min. Perustuuko tämä aika tietoon? Osaako kukaan sanoa kauanko F-18 käynnistämiseen menee? Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2005 Perustuuko tämä aika tietoon? Osaako kukaan sanoa kauanko F-18 käynnistämiseen menee? Jani Perustuu jos minulla vaan on uskomista erääseen sotilaskentän lennonjohtajakaveriin. Edit: Niin hän sanoi tarkemman ajan, joka oli 7 tai 8 minuuttia, mutta huonomuistisena en uskaltanu arvata, ettei mene minuuttia väärään suuntaan, joten laitoin "epätarkemmin". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Muuan toverini rissalasta kertoi kerran tästä päivystyshornetisa, jotta 5 minuuttia hälytyksestä koneen tulisi olla ilmassa. Jani Hei malmin strateginen sijainti nostettava taas esille suomenlahden lukkona. Cessna / piper kalustolla ehtii tarkastuslennolle aluevesi rajan tuntumaan nim. 15 min mitä sitä nyt rissalasta asti porttoainetta tuhlaa. Eiköhän pojat pistetä ilmatila valvonta päälle yhdistettynä öljyn- ja sinelevän , ilmatilaloukkauslentoina ... "ultratkin" pääsee mukaan! Marko Marko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Aika moni on oikeilla jäljillä tässä asiassa, mutta myös moni heittää asiatonta huumoria. Suomen rajojen ulkopuolella on ilmassa eri etäisyyksillä valmiusvyöhykkeitä, jotka aiheuttavat reagointeja ilmavalvonnassa koneiden lähestyessä. Ei se rajaloukkaus tule yllättäen, vaan koneita seurataan ja niiden lähestyessä ja läpaistessä näitä vyöhykkeitä käsketään päivystysohjaaja ohjaamoon ja tarvittaessa jopa laittamaan koneet käyntiin aiheesta riippuen. Eli kyllä se lähtee muutamassa minuutissa oikeasti ja bussit kyllä väistää. Kone saa ilmatilasta omaan käyttöön suoran putken alueelle ja lentää lähisoonista nopeutta kohteelle, eli matkaan menee muutama minuutti. Päivystystä tehdään kaikilla sotilaskentillä (ei Utissa) ja eteläisen Suomen isoilla kentillä vaihdellen tukikohtaa niin, että jossain on aina se muutaman minuutin lähtövalmius H24. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Siinä se sitten tuli ammattilaisen suusta. Ei varmaan ole enää kommentoitavaa herhiläisen lähtemiseen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Mitenkähän on tuo ADEX2005 harjoitus, olisiko sillä ja rajaloukkauksilla jotain yhteistä? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Päivystystä tehdään kaikilla sotilaskentillä (ei Utissa) ja eteläisen Suomen isoilla kentillä vaihdellen tukikohtaa niin, että jossain on aina se muutaman minuutin lähtövalmius H24. Ahaa, tuosta olin sitten saanut väärää "tietoa". Ilmavoimien kaveri, mutta taisi puhua tarkoituksella pashaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Maikkarilla luki "Suomen ilmatilasta ainakin Tupolev 134 -koneita sekä Antonov -ilmatiedustelukoneita" Jep, ja kympin uutisissa näytettiin Russian Knightsin videota Flankereineen... Saahan sillä uutiseen vähän jännitystä Pete Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Kuitenkaan sillä ei lähdetä sillä ripeydellä kuin Draakkenilla tai MIG:llä. Rajaloukkaus ei yleensäkään kestä montaakaan minuuttia. Vuonna 1982 olin varusmiehenä Oulunsalon kentällä Sergei-patterin kanssa harjoittelemassa, kun MiG-21BIS-koneet olivat ampumaleirillä Perämerellä. Päästiin katselemaan yhtä Miggiä ihan vierestä, se oli koko ajan valmiudessa kovat piipussa, lippusiimalla ympäröitynä. Hälytyskone ilmeisesti. Oli eka kerta, kun Migin näin niin läheltä, ihmettelin sen karkeaa tekoa... Meillä oli Oerlikonin tutka mukana, ja saatiin aina hälytys, kun koneet tulivat laskuun tankkaamaan ja ammustäydennykseen. Siinä sitten kiitotien päässä asemissa suuntailtiin koneita. No meni vähän vanhojen muistelemiseksi, mutta jännää oli! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Ja Venäjä taas kiistää, hohhoijjaaaa: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2005/05/368799 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Vuonna 1982 olin varusmiehenä Oulunsalon kentällä Sergei-patterin kanssa harjoittelemassa, kun MiG-21BIS-koneet olivat ampumaleirillä Perämerellä. Meillä oli Oerlikonin tutka mukana, ja saatiin aina hälytys, kun koneet tulivat laskuun tankkaamaan ja ammustäydennykseen. Siinä sitten kiitotien päässä asemissa suuntailtiin koneita. No meni vähän vanhojen muistelemiseksi, mutta jännää oli! Aika samanlaista toimintaa oli Ilma2002-harjoituksessa. Harjoitusalue oli se perinteinen iso alue Pohjanmaalla ja aina kun Oulusta käsin toimivat koneet tulivat pois alueelta, ne pyrkivät antamaan harjoituskohteen kentän ympärille (ja aika kauaskin kentän ympäriltä) perustetulle IT-porukalle. Koneet lensivät tarkoituksella tiettyjen pisteiden kautta, jotta IT-porukat pääsivät tähtäilemään. Omat palaavat koneet simuloivat siis ikäänkuin vihollista, joka hyökkäävät tukikohtaan ja niistä annettiin hälytys tukikohdassa yms. Tämäkin meni muisteluksi, mutta kivahan noita on muistella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Tietääköhän kukaan tänään n. 14 maissa Kauniaisten yli lentäneestä hävittäjästä. Itse en nähnyt sitä. Ei taida liittyä noihin rajaloukkauksiin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Tietääköhän kukaan tänään n. 14 maissa Kauniaisten yli lentäneestä hävittäjästä. Itse en nähnyt sitä. Ei taida liittyä noihin rajaloukkauksiin? Tästä se pyyhälti taloni yli eli espoo soukkasta "kauka sisään" eli mereltä oli tulossa ! t:marko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Pääministeri Vanhanen kommentoi tuoreeltaan asiaa: http://www.mtv3.fi/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Mitähän mallia muuten ovat olleet nuo "Antonov-ilmatiedustelukoneet"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Mitähän mallia muuten ovat olleet nuo "Antonov-ilmatiedustelukoneet"? Saattaa olla An-24/26/30-sarjaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Tietääköhän kukaan tänään n. 14 maissa Kauniaisten yli lentäneestä hävittäjästä. Itse en nähnyt sitä. Ei taida liittyä noihin rajaloukkauksiin? Minäkin kuulin tuon jylyn Kilossa, kun poljin työmaalle. Sama juttu aamupäivällä Munkkivuoressa, yhdentoista maissa. Kun kuulee äänen, tietää että on jo aika turha kuikuilla näköhavaintoa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Nämä rajaloukkaukset tulivat ilmi kyllä nyt niin "sopivaan" ajankohtaan että pistävät miettimään: a) vaikuttaako tämä mitenkään Helsingin ilmatorjuntarykmentin kohtaloon b) olisiko tieto saatettu julkisuuteen joidenkin tahojen toimesta juuri em. rykmentin kohtalon muuttamiseksi vai c) olisiko ryssillä tosiaan oikeasti mennyt pipo kireälle ja rajat sekaisin. Ei silti, ilmatorjuntarykmentin lakkauttaminen maan tiheimmin asutulta alueelta ei tunnu kovin järkevältä saati mitenkään perustellulta, olivatpa olosuhteet sitten mitkä hyvänsä. Kyllä Kääriäisellä nyt on varmaan vähän miettimistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Näistä lennoista on puhuttu niin kauan kuin minä muistan - 1960-luvun lopulta asti, kun itse olin poliittisesti hirmuisen osallistuva. Kun asia ei ole kauheasti sittemmin kiinnostanut, olen tyytynyt noteeraamaan vain joitakin asiaan liittyviä lausuntoja, joita meille on aika ajoin median välityksellä tarjoiltu. Yleisvaikutelmaksi on jäänyt se, että tämmöinen "jään tunnustelu kepillä" on kaikkien siihen kykenevien puolustuslaitosten perusduunia. Sitä tekevät yhtä lailla ryssät kuin Ruotsi ja Nato. Ei harmaintakaan aavistusta siitä, pitääkö tämä paikkansa. Johdonmukaiselta se kuulostaa. Miksi sitten ryssän touhuista on nyt nostettu meteli? Ihan suoraan sanottuna vaikuttaa Helsingin Sanomien jutuilta. Kummallisen harva tuntuu lukevan Olli Kivisen & kumppanien kirjoituksia, jotka ovat etukirjoitussivulla oikeassa ylänurkassa. Jo muutaman vuoden ajan ne ovat huutaneet viikko viikon jälkeen sitä, kuinka Suomen on välittömästi liityttävä Natoon. Muuten ryssä tulee ja syö! Minä olen itse Natoon liittymisen puolesta. Mutta jumaliste, Erkon porukka tietää oikein hyvin, että ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista vastustaa sitä. Ja ainoa tapa kääntää päät on vanha kunnon ryssällä pelottelu niin paljon kuin mahdollista. Ja sitä en pidä ollenkaan hyvänä asiana. Kun länteen kumartaa niin itään pyllistää - ja päin vastoin. Helsingin Sanomien missiosta tässä on kysymys. --- Jorma Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 ehkäpä seuraavaksi muumimamma kieltää ilmatorjuntaohjukset suomen rajalta. Nehän voivat vahingoittaa venäläisiä lentsikoita Voi osua liito-oravaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Mitähän mallia muuten ovat olleet nuo "Antonov-ilmatiedustelukoneet"? Tämän päivän Iltalehdessä oli kuva Antonov AN-22 koneesta Varmaan ainoa kuva jonka poloinen kuvatoimittaja on löytänyt arkistosta hakusanalla "Antonov". Toisaalta AN-22 olisi aika tilava tiedustelukone... Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Taisi olla maikkarin uutisissa kuvaa ihan asiaan millään tavalla kuulumattomien maitten koneista. Esim hollannin f-16 ja ranskan miraget olivat kelvanneet taustakuvaksi erittäin hyvin jutulle jonka aiheena oli venäjän toistuvat rajaloukkaukset ja suomen niihin vastaaminen f-18 koneilla. tietääkseni kummallakaan osapuolella ei ole f-16 taikka mirageja käytössään tai onko ilmavoimat hommannut uutta kalustoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2005 Taisipa olla sopivasti Adexissa kuvattua materiaalia niin oli helposti saatavilla.. eikä taida tavalliset matti ja maija meikäläiset välittää mitä koneita kuvissa lentelee kunhan vaan sotakoneilta näyttää! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla