Guest Jufernaut

Suomi hermostunut rajaloukkauksista

161 viestiä aiheessa

"Venäjä: Ilmatilan loukkaukset eivät tahallisia

...

Venäläisministerin mukaan mahdolliset rajaloukkaukset saattavat johtua Suomenlahden lentokäytävien kapeudesta."

 

Onkohan kansainvälinen ilmatila Suomenlahdelle viime aikoina kovinkin kaventunut? :o:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miikka Koskela kirjoitti: Kaipa hälykonekin saa lyhyen selvityksen nousua varten ilmailuradion välityksellä? Bongarin perusvarustukseen kun kuuluu kameran ja kiikarien ohella radio. Länteen päin mennessä Hornet tavoittaa tunnistamislennollaan kaikki nuo mainitut isokokoisemmat loukkaajat, se on selvää. Itään päin mennessä tämä ei ole enää niin varmaa, jos esim. Tu-134:n lento tapahtuu Suomen puolella vain Porvoon edustalla, josta on vain 30-60 km Venäjän ilmatilaan paikasta riippuen. (HN kulkee n. 1900 km/h, nousuviive 3-5 min, lentomatka Pirkkalasta 200-230 km, lentoaika 7-10 min)

 

Niin... sellaistakin on sattunut, että kone lähtee hiljaisena ja saa käskytyksen muun kuin ilmailuradion välityksellä. Onko sinulla tiedossa, onko tällaisia itään päin meneviä rajanylityksiä ollut montakin? Ja että painavatko Hornetit tosiaan tunnistamaan maksiminopeudella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kansainvälinen ilmatila Suomenlahdelle viime aikoina kovinkin kaventunut? :o:P

 

Noissa vanhoissa ryssien sotilaskoneissa ei välttämättä ole mitkään erikoiset suunnistusvehkeet. Siviilipuolen liikennekoneet kyllä menevät juuri siellä missä pitääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa vanhoissa ryssien sotilaskoneissa ei välttämättä ole mitkään erikoiset suunnistusvehkeet.

 

Ei varmaan olekaan, mutta "yllättäen" nuo rajaloukkaukset ovat viime aikoina lisääntyneet. YLE:n aamu-tv:ssä joku sotahistorian tms. professori epäili, että Venäjä testaisi noilla loukkauksilla EU:n yhteisen ulkopolitiikan pitävyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... sellaistakin on sattunut, että kone lähtee hiljaisena ja saa käskytyksen muun kuin ilmailuradion välityksellä. Onko sinulla tiedossa, onko tällaisia itään päin meneviä rajanylityksiä ollut montakin? Ja että painavatko Hornetit tosiaan tunnistamaan maksiminopeudella?

 

Aika moni on oikeilla jäljillä tässä asiassa, mutta myös moni heittää asiatonta huumoria.

 

Suomen rajojen ulkopuolella on ilmassa eri etäisyyksillä valmiusvyöhykkeitä, jotka aiheuttavat reagointeja ilmavalvonnassa koneiden lähestyessä. Ei se rajaloukkaus tule yllättäen, vaan koneita seurataan ja niiden lähestyessä ja läpaistessä näitä vyöhykkeitä käsketään päivystysohjaaja ohjaamoon ja tarvittaessa jopa laittamaan koneet käyntiin aiheesta riippuen. Eli kyllä se lähtee muutamassa minuutissa oikeasti ja bussit kyllä väistää. Kone saa ilmatilasta omaan käyttöön suoran putken alueelle ja lentää lähisoonista nopeutta kohteelle, eli matkaan menee muutama minuutti. Päivystystä tehdään kaikilla sotilaskentillä (ei Utissa) ja eteläisen Suomen isoilla kentillä vaihdellen tukikohtaa niin, että jossain on aina se muutaman minuutin lähtövalmius H24.

 

Tuon mukaan ei lentäisi ihan täyttä vauhtia ja toi on varmaan parasta asiantuntemusta mitä tässä ketjussa on tähän mennessä ollut? Vai tunnustaako joku muukin olevansa lentäjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon mukaan ei lentäisi ihan täyttä vauhtia

 

Epäilen että täydellä kaasulla lentäminen on hieman epätaloudellisempaa kuin kohtuunopeudella lentäminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tämä Venäjän edustajan mielipide: Venäjän on neuvoteltava suomen kanssa kansainvälisen ilmatilan reitistä jne jne. Mtv3:n toimittaja heitti hyvän loppukommentin: Ja tämähän tarkoittaisi sitä, että suomen valtakunnan rajoja siirrettäisiin kohti rannikkoa/kajottaisiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatilan loukkaukset tapahtuivat Tu-134 ja An-26 tiedustelukoneilla.

 

Kahdessa tapauksessa koneena on ollut A-50 tutkavalvontakone, joka vastaa amerikkalaisten E-3A Sentry:ä.

 

Yksi loukkaus porvoon edustalla taphtui kummiskin Su-27UB hävittäjällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon mukaan ei lentäisi ihan täyttä vauhtia ja toi on varmaan parasta asiantuntemusta mitä tässä ketjussa on tähän mennessä ollut? Vai tunnustaako joku muukin olevansa lentäjä?

 

Noh, täytyy tunnustaa, että olen urani aikana nähnyt satakunta tunnistuskeikkaa tutkan putkelta, eikä kertaakaan ole menty kovempaa kuin lähisoonista nopeutta. Kaliningradin liikenne näkyy jo kaukaa, eikä niitä varten tarvitse kovinkaan paljoa ennakkoaikaa. Sen verran hitaita ne ovat.

 

Ilmoittautumispaikka Koskan takana pyörähtävien sahureiden kanssa on hieman toisin. Pari kertaa on tullut nähtyä kun meikäläisten kone painaa pitkälle Tukholman/Malmön lentotiedotusalueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten on pienin kenttä / lyhin kiitotie mistä Hornet voi operoida ilman höyrykatapulttia ja jarruvaijereita, jollaisia käytetään lentotukialuksilla?

 

Arvaatte varmaan kysymykseni tarkoituksen. ;)

Jos tunnistustehtävään lähdettäisiin Malmilta, niin juuri muuta julkista tiedottamista ei tarvittaisikaan, kuin Hornetin oma ääni. ;)

 

(Edellyttäisi tietysti, että sitä konetta ei sitten juuri muuhun käytettäisi, vaan kaikki aina tietäisivät, miksi ja milloin helsinkiläisiä kiusataan moisella metelillä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten on pienin kenttä / lyhin kiitotie mistä Hornet voi operoida ilman höyrykatapulttia ja jarruvaijereita, jollaisia käytetään lentotukialuksilla?

 

Arvaatte varmaan kysynykseni tarkoituksen. ;)

Jos tunnistustehtävään lähdettäisiin Malmilta, niin juuri muuta julkista tiedottamista ei tarvittaisikaan, kuin Hornetin oma ääni. ;)

 

(Edellyttäisi tietysti, että sitä konetta ei sitten juuri muuhun käytettäisi, vaan kaikki aina tietäisivät, miksi ja milloin helsinkiläisiä kiusataan moisella metelillä)

 

Ei Malmi olisi pituuden puolesta ongelma alkuunkaan. Ei varmasti löydy Suomesta yhtään sellaista asfalttipäällysteistä kiitotietä, jolta Hornetti ei pituuden puolesta voisi startata. Asia erikseen on se, että missä kentillä on tarpeeksi puhdas kiitotie, että Horneteilla voidaan toimia niitä rikkomatta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Malmi olisi pituuden puolesta ongelma alkuunkaan. Ei varmasti löydy Suomesta yhtään sellaista asfalttipäällysteistä kiitotietä, jolta Hornetti ei pituuden puolesta voisi startata. Asia erikseen on se, että missä kentillä on tarpeeksi puhdas kiitotie, että Horneteilla voidaan toimia niitä rikkomatta...

 

Hmm..netistä löytyi sellainen tieto, että F/A-18 tarvisi minimipainoilla 2300 jalkaa kiitotietä (noin 700 m). Jos mietitään jotakin oikeaa lentoa, niin tankeissa tarvitaan löpöä enemmän kuin pelkät höyryt. Näin ollen tuo lentoonlähtömatka kasvaa jonkin verran. Eli joku 900 metrin kiitotie voi olla jo aika tiukilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm..netistä löytyi sellainen tieto, että F/A-18 tarvisi minimipainoilla 2300 jalkaa kiitotietä (noin 700 m). Jos mietitään jotakin oikeaa lentoa, niin tankeissa tarvitaan löpöä enemmän kuin pelkät höyryt. Näin ollen tuo lentoonlähtömatka kasvaa jonkin verran. Eli joku 900 metrin kiitotie voi olla jo aika tiukilla.

 

 

Niin juu, minä en ottanut tuossa ollenkaan huomioon painoja. Etsin vaan starttimatkaa ja löysin tiedon, että nousukiito olisi "less than 427 m" ja olettaisin, että se pitää lähemmin paikkansa, kuin 700m. Mutta vain oletan. Tosin perustan oletuksen sen pohjalle, mitä olen itse lyhyitä startteja joskus esim. Kuopiossa nähnyt...

 

EDIT: Tämä sivu vielä jopa väittää, että se 427m olisi "At maximum takeoff weight" :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia erikseen on se, että missä kentillä on tarpeeksi puhdas kiitotie, että Horneteilla voidaan toimia niitä rikkomatta...

 

Ei tämä Helsingin ilma vielä niin saastunutta ole, etteikö täällä saisi pidettyä asfalttipintaa yhtä puhtaana kuin Tampereella, Kuopiossa ja Rovaniemellä. Ja Malmilla on ollut kestopäällysteet käytössä jo aika kauan ;)

(Euroopan ensimmäinen kestopäällystetty kenttä oli Bromma. Ja sinne idea kopioitiin Malmin suunnitelmista) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tämä Helsingin ilma vielä niin saatunutta ole, etteikö täällä saisi pidettyä asfalttipintaa yhtä puhtaana kuin Tampereella, Kuopiossa ja Rovaniemellä. Ja Malmilla on ollut kestopäällysteet käytössä jo aika kauan ;)

(Euroopan ensimmäinen kestopäällystetty kenttä oli Bromma. Ja sinne idea kopioitiin Malmin suunnitelmista) ;D

 

Juu, mutta hiekkaa, pikkukiviä, roskia jne, jotka voivat imeytyä HN:n moottoreihin, varmasti löytyy. Mutta nehän saa varmaan putsattua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta hiekkaa, pikkukiviä, roskia jne, jotka voivat imeytyä HN:n moottoreihin, varmasti löytyy. Mutta nehän saa varmaan putsattua...

 

Siitä olemme samaa mieltä :)

Nythän on Malmin ympärilläkin samanlainen "t*****istiaita kuin muillakin lentokentillä, eli hiekankylväjät ja muut kiitoteiden roskaajat ja sabotoijat on helppo pitää sieltä poissa ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla sanottiin että kyllä Horentti sieltä pystyy operoimaan, kunhan pidetään kiitotiet puhtaina.

 

Viimeksi Malmilla tuli aika epämukava tilanne eteen kun Lerjetti imaisi roskaa moottoreihin, eikä seuraukset olleet liiankaan halvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, täytyy tunnustaa, että olen urani aikana nähnyt satakunta tunnistuskeikkaa tutkan putkelta, eikä kertaakaan ole menty kovempaa kuin lähisoonista nopeutta. Kaliningradin liikenne näkyy jo kaukaa, eikä niitä varten tarvitse kovinkaan paljoa ennakkoaikaa. Sen verran hitaita ne ovat.

 

Ilmoittautumispaikka Koskan takana pyörähtävien sahureiden kanssa on hieman toisin. Pari kertaa on tullut nähtyä kun meikäläisten kone painaa pitkälle Tukholman/Malmön lentotiedotusalueelle.

 

Hieman asiaa sivuten, kirjassa "Draken Suomessa : lohikäärmeen aika" kerrotaan tunnistuslennosta, jolla Draken menee Norjalaisten F-16:sta vastaan Rovaniemeltä rajalle, ylisoonisella nopeudella. Ja tunnistustehtävän jälkeen laskuun Ivaloon, tuo jälkipolton käyttö kun vie mehut aikas nopeasti koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asiaa sivuten, kirjassa "Draken Suomessa : lohikäärmeen aika" kerrotaan tunnistuslennosta, jolla Draken menee Norjalaisten F-16:sta vastaan Rovaniemeltä rajalle, ylisoonisella nopeudella. Ja tunnistustehtävän jälkeen laskuun Ivaloon, tuo jälkipolton käyttö kun vie mehut aikas nopeasti koneesta.

 

DK:n täydet tankit saa kaasuvivun asennolla tyhjiksi alle vartissa. Mutta silloin ollaan jo kaukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen että täydellä kaasulla lentäminen on hieman epätaloudellisempaa kuin kohtuunopeudella lentäminen

 

Sitä se, mutta kyllä HN-pikkuparvi menee joskus Suomenlahden suuntaan varsin vauhdikkaasti kaksi sellaista kivaa tulenväristä suihkua takamuksissaan/kone. Lujaa mennään kun katsotaan aiheelliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei yhtään ihme. Alan olla pian sitä mieltä, että jos loukkaukset eivät lopu niin pistetään rajalle muutama torjuntaohjus ja lukitaan koneet tutkasäteellä aina kun koneet ilmestyy suomen puolelle.

 

Ja tietenkin nopeasti naton jäseneksi.

 

Naton jäsenyys tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin.

 

Minun puolesta voisi jollain "pikkuohjuksella" samantien hieman hätyytellä pyhän rajan loukkaajia... Terveisiä Tehtaankadulle, luette tätä kuitenkin! Pankaa vain minut mustalle listalle. Olen kirottu patriootti. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään, tiistaina klo 21.00 näyttäisi Ajankohtaisessa Kakkosessa olevan asiaa ilmatilanloukkauksista ja siitä, vaarantavatko ne Itämeren lentoturvallisuuden.

 

Tosin 50 minuutin ohjelmassa on 5 muutakin aihetta, joten kovin syvällisesti ei tähän varmaankaan paneuduta, mutta kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornetit käyttöön kaikilla herkuilla ja viholaiset takaisin omalle tontille!

 

Lassi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään