Jukka Siirilä

Airpower 2005

12 viestiä aiheessa

Suosittelen!! Olin näytöksessä 2000 ja ehdottomasti yksi parhaita näytöksiä missä olen ollut. Tänä kesänä näytökseen tulee mm. käytännössä kaikki euroopan sotilastaitolento-osastot (paitsi Midnight Hawks joka on luonnollisesti Kauhavan juhannusjuhlissa).

Valitettavasti en pääse itse näytökseen tänä vuonna.

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Itse tuota pohdiskelin, mutta tuo Zeltweg näyttää olevan "aika korvessa", paras tapa ilman autoa liikkuvalle taisi olla juna Wienistä(?)

Kertokaa toki muut sinnepäin menijät vastaisuuden varalle mikä on reittisuunnitelmanne jos vaikka joskus...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaa toki muut sinnepäin menijät vastaisuuden varalle mikä on reittisuunnitelmanne jos vaikka joskus...

Itselläni olisi tarkoitus mennä tuonne junalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Näyttää että ainakin Jukka S. & Ville J. ovat käyneet paikanpäällä.

Kertokaas nyt kokemuksia tosta tapahtumasta noin käytännön järjestelyjen kannalta jos vaikka itse lähtis ens kerralla...

ja muutkin paikalla olleet rohkeasti vastauksia seuraaviin tiukkoihin kymysyksiin:

Millä kuljitte, oliko ruuhkaa/ saitteko junaan helpolla liput?

Riittääkö 1pv paikanpäällä?

Onko lähistöllä majapaikkoja, leirintäalueita?

Tautisesti porukkaa, kuvausmahdollisuudet?

Oliko erikseen jotain bongareiden katsomoita?

Pystyittekö ostamaan erikseen jotain lippuja jolla pääsi lähemmäksi/ rauhassa kuvaamaan koneita, nettisivuilla oli lehdistölle omat liput mutta tuskin normaali bongarille näitä tarjottiin?

Olisi mukavaa jos vastaisitte jotain näihin.

Näitä kun kyselen Airpower 2007 tietämillä ;D niin varmaan siinä vaiheessa muistikuvat aika heikot

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Näyttää että ainakin Jukka S. & Ville J. ovat käyneet paikanpäällä.

Kertokaas nyt kokemuksia tosta tapahtumasta noin käytännön järjestelyjen kannalta jos vaikka itse lähtis ens kerralla...

ja muutkin paikalla olleet rohkeasti vastauksia seuraaviin tiukkoihin kymysyksiin:

Moi,

Kävinpä minäkin tuolla, ja yritän vastailla alkupään kysymyksiin. Mukana oli vain 2 Mpx pokkari, joten muiden hienot kuvat saavat puhua puolestaan.

Torstaina lento Wieniin. Bussilla ja S7-junalla ainakin pääsee helposti Südbahnhofille eli Wienin etelläiselle rautatieasemalle, josta junat Zeltwegin suuntaan lähtevät. Matkaan menee noin puoli tuntia. Junan ikkunasta voi ihailla maisemia reilut pari tuntia, jonka jälkeen pitää todennäköisesti vaihtaa paikallisjunaan (E- tai R-alkuiset), koska pikajunat eivät välttämättä pysähdy pienemmillä asemilla. Hyvän reittisuunnitelman saa aikaiseksi valtion rautatieyhtiön sivuilla: http://www.oebb.at. Siitä oli myös englanninkielinen versio, mutta juuri nyt taitaa olla päivitykset kesken.

Junaliput sai helposti, eikä varattuja paikkoja ollut kuin muutama. Matkantekoa helpottaa AirPowerin sivuilta printattava Event Ticket -lippu, jolla sai 30% alennusta.

Yksi päivä riittäää periaatteessa, mutta nähtävää riitti kyllä kahdelle päivälle hyvin, koska ilmassa tapahtuu koko ajan. Itse katsoin näytökset perjantaina, ja lauantaina maanäyttelyt sekä parhaat "uusinnat" . Ja olihan ohjelmassa myös eroja päivien välillä. Huonon sään riski kasvaa myös jos laittaa kaiken yhden päivän varalle; nytkin lauantai-iltapäivänä tuli ihan mukava ukkosmyrsky.

Majapaikkoja on seudulla paljon, mutta ainakin jos saksan kieli taipuu vähääkään, niin suosittelen unohtamaan hotellit ja majoittumaan majataloissa, joita on n. 100 metrin välein koko Mur-joen laakso täynnä. Zeltweg, Spielberg, Knittelfeld (jossa itse majoituin) ja muut pikkukaupungit ovat mukavasti ketjussa, ja paikallisbusseilla pääsee 1,7 eurolla nopeasti näytösalueelle kaikkialta. Hinnat on noin 20-30 euroa / yö, sisältäen kaikki tavalliset mukavuudet. Majatalovaraukset sujuvat kätevästi paikallisen turistibyroon kautta, office@msm.co.at.

Kuvausmahdollisuuksista sen verran, että ainakaan perjantaiaamuna ennen näytöksen alkamista ei väkeä ollut vielä kovin paljon, joten kuvakulmia pitäisi kyllä löytyä.

Erikseen pitää vielä mainita, että televisiointiin oli selkeästi kiinnitetty huomiota. Paikalla oli muutama iso videotaulu, johon Itävallan yleisradio editoi kuvatekstit, koneiden tyypit, hidastukset, suoraa tilannekuvaa lähistölllä kaartelevasta helikopterista sekä vastakkaisen puolen vuorenrinteeltä. Lisäksi oli haastatteluja ynnä muuta, eli kokonainen live-ohjelma. Näytöksestä tehdään DVD myyntiin joskus elokuussa, mutta jostain syystä postikulut Suomeen ovat aika suolaisia. Jos useampi henkilö on tilaamassa tuota pääkaupunkiseudulla, niin kimppatilauksella voisi säästää.

terv. Ville K.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, vastaillaan toki. Ja itse olen kyllä varmaan menossa seuraavallakin kerralla. Oli sen verran komea show ja paikka.

Minä tulin autolla Sveitsistä. Ruuhkaa oli sen verran, että moottoritiellä tultiin viimeiset 15 kilometriä ihan kävelyvauhtia.

Yleensä keskieuroopassa saa juniin helposti lippuja ja junia kulkee ihan eri tapaan kuin täällä. Jos junasta myöhästyy, niin yleensä seuraava juna tulee maksimissaan puolen tunnin päästä, joskus nopeampaakin.

Ei riitä. Ilmassa tapahtuu koko ajan, että jos haluaa nähdä näytöksen ja maanäyttelyn kunnolla, niin pitää ehdottomasti olla kaksi päivää. Samoin jos sattuu huono keli, niin ei ole niin kriittistä jos on varannut kaksi päivää.

Kilometrin päässä alueesta oli pellolla yksi leirintäalue. (aika pieni) mutta majataloja ja hotelleja löytyy sopivan etäisyyden päästä kyllä aika paljon. Jos varaa hyvissä ajoin niin majapaikka löytyy varsin kohtuullisella hinnallakin.

Itse en varannut hyvissä ajoin ja jouduin ajamaan 80 kilometriä Graziin yöpymään.

Porukkaa oli paljon. Kyllä siellä aamulla pystyy kuvaamaan maanäyttelyäkin ihan kohtuullisesti.

Oliko erikseen jotain bongareiden katsomoita?

En muista että olisi ollut.

Pystyittekö ostamaan erikseen jotain lippuja jolla pääsi lähemmäksi/ rauhassa kuvaamaan koneita, nettisivuilla oli lehdistölle omat liput mutta tuskin normaali bongarille näitä tarjottiin?

Muistelisin, että webbisivuilla oli joku kuvaajalippu eikä siinä tarvinnut olla lehdistöä... En tosin ole varma muistanko oikein.

Kysele vain lisää jos jotain on mielessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni oli ebookers.fi:n kautta tilattu lento. Helsingistä Frankfurtiin, jonka kautta Graziin.

Grazin lentokentästä on noin 500m päässä juna-asema, jonka kautta menee junia noin 10min välein Bruck/Mur:iin. Bruck/Muristä taas on helppo jatkaa seuraavalla junalla kohti Zeltwegiä (sinnekin menee junia arkipäivisin 10min välein). Junat eivät olleet todellakaan täysiä noilla matkoilla ja junalipun voi hankkia kahdella tavalla, joillain asemilla olevista automaateista tai vasta junassa kun lippuja tullaan tarkistamaan. Menetelmästä riippuen hinnassa ei ole eroa.

Itse olin telttamatkalla. Olin leirintäalueella nimeltä Camping Murinsel. Noin 20€ tuli hintaa 3 yöltä, jos halusi telttailun lisäksi aamiaisen ja suihkun käyttömahdollisuuden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään