Mikko Sokero

US Airways ja America West yhdistyvät

24 viestiä aiheessa

Yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt US Airways ja America West ilmoittivat torstaina yhdistyvänsä. Yhdistymisen tavoitteena on vahvistaa yhtiöiden kilpailukykyä, sillä ne kummatkin ovat olleet taloudellisissa vaikeuksissa.

 

Uutta yhtiötä tulee rahoittamaan muun muassa eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus. Yhtiöön on tarkoitus investoida kaikkiaan yli miljardi dollaria.

 

Wall Street Journal -lehden mukaan uusi yhtiö olisi kuudenneksi suurin Yhdysvaltain lentoliikenteessä toimiva yhtiö. Yhtiön nimeksi on tarkoitus tulla US Airways ja sitä johtaisi America Westin nykyinen toimitusjohtaja Doug Parker.

 

Yhdistyminen edellyttää vielä konkurssioikeuden hyväksynnän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätähän olikin jo odotetu. Uudella yhtiöllä varmaan tulee konehankinnoikis lisää pikkubusseja ja A350 kalustoa.

 

Mikähän uudeksi nimeksi ? US America Airways ?

 

Saa nähdä miten koneiden maalauksien käy tulevaisuudessa. America Westilla ja US Airwayssilla kun on mielestäni nyt ihan kivat maalaukset.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n uutisen mukaan yhtiöt vähentäisivät koneiden määrää 400:sta noin 60:llä.

Myös henkilökuntavähennyksiä on odotettavissa.

 

Airbus odottanee saavansa tilauksia korvaaviksi koneiksi, muutenhan Airbusin mukaanmenossa ei olisi paljonkaan järkeä.

 

Yhdistyminen voi BBC:n haastatteleman ekspertin mukaan kaatua myös USA:n anti-trusti-lainsäädäntöön. Myös ammattiliitot voivat vastustaa asiaa.

 

BBC:n haastattelema jenkkiläinen asiantuntija sanoi ruudussa, että USA-laisia yhtiöitä, joiden odotetaan tänä vuonna tekevän useiden miljardien dollarien tappiot, voi kaatua myös Chapter 7:ään, siis kaiketi suoraan konkurssiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n uutisen mukaan yhtiöt vähentäisivät koneiden määrää 400:sta noin 60:llä.

Myös henkilökuntavähennyksiä on odotettavissa.

 

Airbus odottanee saavansa tilauksia korvaaviksi koneiksi, muutenhan Airbusin mukaanmenossa ei olisi paljonkaan järkeä.

 

Yhdistyminen voi BBC:n haastatteleman ekspertin mukaan kaatua myös USA:n anti-trusti-lainsäädäntöön. Myös ammattiliitot voivat vastustaa asiaa.

 

BBC:n haastattelema jenkkiläinen asiantuntija sanoi ruudussa, että USA-laisia yhtiöitä, joiden odotetaan tänä vuonna tekevän useiden miljardien dollarien tappiot, voi kaatua myös Chapter 7:ään, siis kaiketi suoraan konkurssiin?

 

Ainakin chapter 11 on jo kovin monella yhtiöllä... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Uutta yhtiötä tulee rahoittamaan muun muassa eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus. Yhtiöön on tarkoitus investoida kaikkiaan yli miljardi dollaria.

 

 

Tuntuu jotenkin oudolta kuviolta, että Eurooppalaisella rahalla rahoitetaan Amerikkalaista yhtiötä ja, että rahoittajana on Eurooppalainen lentokone valmistaja Airbus. Kuvio voi aiheuttaa hämmästystä kilpailevissa lentoyhtiöissä, jotka ovat Airbussin asiakkaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkimedian mukaan Airbus antaisi 250 milj dollarin lainan esim. A350-koneiden tilauksia varten ja järjestelisi uudelleen yhtiöiden tähänastisia tilauksia.

 

Muita kiinnostuneita ovat mm. Air Canadan emoyhtiö, Air Wisconsin ja Par Capital-sijoitusrahasto sekä General Electric.

 

Siis Airbus ei ostaisi osakkeita, vaan varmistaisi konekauppansa yhtiölle.

 

General Electricille yhtiön pääsy pois konkurssisuojasta olisi helpotus, ja samalla paranisi yhtiön mahdollisuus saada rahoitusta esim. myymällä osakkeita.

 

Nyt täytyy vain katsoa, toteutuuko yhdistyminen. Se kun on monesta instanssista kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu jotenkin oudolta kuviolta, että Eurooppalaisella rahalla rahoitetaan Amerikkalaista yhtiötä ja, että rahoittajana on Eurooppalainen lentokone valmistaja Airbus. Kuvio voi aiheuttaa hämmästystä kilpailevissa lentoyhtiöissä, jotka ovat Airbussin asiakkaita.

 

Kilpailu vääristyy jonkin verran, mutta on varsin yleistä, että lentokonevalmistajat ovat mukana yhtiöiden konekauppojen finanssipuolessa. Tämä pätee liikennelentokonepuolella mutta myös helikopterikaupoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

America Westilla ja US Airwayssilla kun on mielestäni nyt ihan kivat maalaukset.

 

No huhhuh... Se America Westin fonttihan on yks hirveimpiä mitä koneiden kyljissä näkyy. :o Jopa Kymppikerhon Fresh on parempi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennään nyt detaljeihin, lähteenä USA Todayn artikkeli:

 

Aikaisemmin mainittu lisärahoitus on noussut jo 1,5 miljardiin dollariin.

Edellämainittujen tahojen lisäksi suoraa rahaa tulisi fuusioyhtiölle erilaisista partnereiden ja alihankkijoiden rahoituksen uudelleenjärjestelyistä sekä luottokorttiyhtiöiltä, jotka alkaisivat myöntää uuden yhtiön luottokortteja.

 

Täyteen fuusioitumiseen voi mennä jopa 2-3 vuotta.

 

Homma voi vielä kaatua ainakin viidestä syystä:

 

- Chapter 11-konkurssioikeudessa on osoitettava, että yhdistynyt yhtiö on kunnolla rahoitettu ja fuusio järkevä. Tuomarin on oltava vakuuttunut siitä, että velkojat eivät kärsi fuusiosta verrattuna konkurssitilanteeseen.

 

- Velkojien on myös hyväksyttävä fuusio. Velkojien äänestys tästä on vuoden loppupuolella.

 

- Toiset kilpailevat lentoyhtiöt voivat tehdä kilpailevan ostotarjouksen. Ainakin Southwest on jo ilmaissut kiinnostuksensa ostaa US Airwaysin tärkeimmät osat.

 

- U.S.Dept of Justice tai Federal Trade Commission voivat anti-trusti-lakien nojalla estää fuusion. 4 v sitten Dpt of Justice esti US Airwaysin ja Unitedin fuusion.

 

- Federal Loan Board (tässä tapauksessa Air Transportation Stabilization Board, joka syntyi v. 2001 tapahtumien jälkeen) on jo taannut molemmille yhdistyville yhtiöille yht. noin 1 miljardin dollarin lainat ja etuoikeutettuna velkojana voi estää fuusion.

 

- Koska US Airwaysin jäljelläoleva henkilökunta on jopa 25 vuotta edellä senioriteetissä verrattuina America Westin nuoriin työntekijöihin, America Westin ammattiliitot pelkäävät jäävänsä palkkauksessa alakynteen ja voivat lakkoilemalla/äänestämällä yrittää estää fuusion.

 

On tässä siis paljon tekemistä, mutta yleinen mielipide alalla on, että ilman fuusiota yhtiöt eivät selviydy kilpailusta Southwestin, JetBluen ja AirTranin konseptia vastaan ja fuusio kaikista esteistä huolimatta mennee lävitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailu vääristyy jonkin verran, mutta on varsin yleistä, että lentokonevalmistajat ovat mukana yhtiöiden konekauppojen finanssipuolessa. Tämä pätee liikennelentokonepuolella mutta myös helikopterikaupoissa.

Mutta eikös tässä ole kyse kahden yhtiön fuusiosta, ei konekaupoista ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopea googlaus sanoo, että:

 

America West operoi 55 A320-200-koneella ja 33 A319-100-koneella.

 

US Airways operoi 9 A330:llä, 28 A321:llä, 24 A320:llä ja 66 A319:llä.

 

Ja oletettavasti niillä on optioita, ja Airbusin laina näyttäisi suuntautuvan A350-koneisiin.

 

Airbus siis halunnee varmistaa saavansa rahat jo toimitetuista, mahdollisesti vielä kokonaan maksamattomista koneista, sekä että mahdolliset optiot toteutuvat, ja lisäksi, että A350 menisi kaupaksi.

 

Joten kyllä konekaupoilla varmaan oma osuutensa tässä asiassa on. Mitä muuta syytä Airbusilla olisi lähteä lainoittamaan fuusiota?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ja oletettavasti niillä on optioita, ja Airbusin laina näyttäisi suuntautuvan A350-koneisiin.

Airbus siis halunnee varmistaa saavansa rahat jo toimitetuista, mahdollisesti vielä kokonaan maksamattomista koneista, sekä että mahdolliset optiot toteutuvat, ja lisäksi, että A350 menisi kaupaksi.

Joten kyllä konekaupoilla varmaan oma osuutensa tässä asiassa on. Mitä muuta syytä Airbusilla olisi lähteä lainoittamaan fuusiota?

Kuulostaa melkoiselta riskinotolta. Entäpä jos tämä fuusion tuote lainoista huolimatta menee nurin. Kaikissa konkurssitilanteissa velkojat jää aina nuolemaan näppejään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän siinä yleensä käy...Suomessa noin velkaiset yritykset olisi pistetty suoraan konkkaan.

 

Jenkkilä, ilmailun kehto, ei näköjään millään halua tunnustaa, että heidän legacy carrier-yhtiönsä tuottavat tappiota ja vieläpä paljon tappiota.

 

No, jos nämä päästetään konkkaan, niin kaipa takkiin tulee myös Boeingille ja General Electricille ja valtiontakaamat lainat jäävät veronmaksajien maksettaviksi ja työntekijöiden - tosin pienennetyt - eläkkeet valtion eläkesäätiön maksettaviksi, ja pirusti alan ihmisiä jää työttömäksi jne.

 

Ylikapasiteettiahan jenkkilässä on, ei siitä mihinkään pääse, ja hintakilpailu niin kovaa, ettei auta, vaikka täyttöaste olisi 70-80 %...

 

Ylikapasiteetin purku konkurssimenettelyssä aiheuttaisi vähän saman, kuin Suomessa pankkien ylikapasiteetin purku. Valtion rahaa meni ja tuhansia jäi työttömäksi.

 

Raaka meininki jenkkien sisällä...Ehkäpä siksi mm. American, Delta ja Continental ovat avanneet ulkomaan pistereittejä Atlantin yli.

 

Katsotaan nyt, kuinka käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa melkoiselta riskinotolta. Entäpä jos tämä fuusion tuote lainoista huolimatta menee nurin. Kaikissa konkurssitilanteissa velkojat jää aina nuolemaan näppejään.

 

Eikös konkurssitilanteessa jaeta pesän omaisuus velkojille ja muille rahoihin oikeutetuille heidän saamistensa etuoikeusjärjestyksessä? Lentoyhtiön konkurssitilanteessa lienee odotettavaa ainakin yhtiön jonkin osan myyminen eteenpäin, jolloin ainakin jotain jää velkojille jaettavaksi.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi on, katsoin Chapter 7-konkurssisäännön alkeet ja se vastaa suomalaista konkurssimenettelyä.

 

Kuitenkin sillä liittovaltion lainarahastolla on jo 1 miljardin dollarin etuoikeutetut saatavat...Ja ovatko koneet omia, vai leasing-yhtiöiden koneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ovatko koneet omia, vai leasing-yhtiöiden koneita?

 

Pikainen haku FAA:n konerekisteriin kertoisi US Airwayssin omistukseen merkityn useamman kymmenen konetta. America west airlines -nimellä puolestään löytyi ainoastaan 6 kpl B737:a ja tukku varattuja rekisterinumeroita.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös konkurssitilanteessa jaeta pesän omaisuus velkojille ja muille rahoihin oikeutetuille heidän saamistensa etuoikeusjärjestyksessä? Lentoyhtiön konkurssitilanteessa lienee odotettavaa ainakin yhtiön jonkin osan myyminen eteenpäin, jolloin ainakin jotain jää velkojille jaettavaksi.

 

-Tero-

Käytännössä tuo Suomessa tarkoittaa, että valtio ottaa ensin omansa, jos on mistä ottaa, ja asianajajat loput. Jos firma on liian "perseaukinen", niin sitä konkkaa ei ota kukaan hoitaakseen. Ihmettelen vaan (asiaa on ehkä täällä jo puitukkin), miten leasing firman kone voi olla takavarikossa ILL:n saatavia vastaan vaikkei kyseinen leasingfirma ole ILL:lle senttiäkään velkaa (Flying Finn)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vielä mieleen:

 

Olisiko Airbussilla sellainen PR-meininki mukana, että kiltit ystävälliset eurooppalaiset auttavat hädässä olevaa yhdysvaltalaista lentoyhtiöparkaa 250 miljoonan dollarin lainalla ja pelastavat jenkkiläisiä työpaikkoja (samalla myyden lisää koneita, tietenkin)?

 

Ei ole nimittäin näkynyt, että Boeing olisi tarjoamassa apuaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus 350? :o

 

Juu, USA Todayn artikkelin mukaan yhdistyneestä yhtiöstä olisi tulossa A350:nen "launch customer" eli ensimmäinen asiakas v. 2011. Pitkän tähtäyksen suunnitelma siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, USA Todayn artikkelin mukaan yhdistyneestä yhtiöstä olisi tulossa A350:nen "launch customer" eli ensimmäinen asiakas v. 2011. Pitkän tähtäyksen suunnitelma siis.

 

Eikös joku espanjalainen yhtiö (Air Europa?) tilannut 10kpl jo pitkän aikaa sitten?

Vähän vähemmän aikaa sitten kun Airbus sai luvan rakentaa a350-koneen alettiin myös huhuamaan Emiratesin 50 koneen tilauksesta, sekä siitä että Airbus julkistaisi Le Bourgetissa läjän tilauksia, joka nostaisi a350 tilaukset "kolminumeroiseen" määrään...

 

We shall see ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vielä mieleen:

 

Olisiko Airbussilla sellainen PR-meininki mukana, että kiltit ystävälliset eurooppalaiset auttavat hädässä olevaa yhdysvaltalaista lentoyhtiöparkaa 250 miljoonan dollarin lainalla ja pelastavat jenkkiläisiä työpaikkoja (samalla myyden lisää koneita, tietenkin)?

 

Ei ole nimittäin näkynyt, että Boeing olisi tarjoamassa apuaan.

Niin, otappa tuosta selvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Huhu kertoo, että herra Parker olisi ärsyyntynyt Boeingiin ATA (American Trans Air) kauppojen yhteydessä, jossa Boeing olisi mukama vastustanut kauppojen syntymistä AWA:n ja ATA:n välille. Tämä edellä auttoi kaupan syntymistä Southwestin ja ATA välille ja koneiden mahdollista siirtymistä myöhemmin muiden käyttöön. Tästä voisi päätellä, jotta tuskin AWA on Boeingilta edes kysynyt apua ja tuskin sieltä sitä on edes tarjottu. Onhan AWA ja myös USAirways ollut Airbussin asiakkaita viimeisten vuosien aikana. Ei ehkä ole lämpimimmät suhteet näiden yhtiöiden välillä ja ehkä viimeaikaiset Boeingin onnistumiset B787 myynissä ovat pakottaneet Airbussin astumaan niin sanotusti lavalle.

 

Airbussin 250 miljoonan sijoitus näiden yhtiöiden fuusioon ei pelkästään pelasta työpaikkoja täällä Yhdysvalloissa vaan myös varmistaa tai lisää työpaikkoja Euroopassa. Onhan sen sijoituksen ehtona, että tulevaisuuden pitkänmatkan koneet tulevat Airbussilta. Eilen uutisissa kerrottiin, että fuusion mukana palautettaisiin leasing yhtiöille 60 konetta noin vuoden sisällä ja n. 7000 työntekijää jouduttaisiin lomauttamaan :'(.

 

Jännityksellä jäämme odottamaan kuinka kauan tämä pulju pysyy pystyssä. Ehtoota

 

JH

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään