Ilkka Mäkelä

Ensimmäinen Tupolev 204-300 toimitettu

12 viestiä aiheessa

Näemmä Venäjän lentokoneteollisuuskin ponnistaa.

 

Luchtzak Aviationin uutisen mukaan VladivostokAvia olisi vastaanottanut Moskovassa ensimmäisen Tu-204-300-koneen. Tilauksia olisi kuulemma jonossa 80 kpl.

 

Kone näyttäisi olevan moderni ja täyttävän myös länsimaiset melu- ja turvallisuusvaatimukset. Wingleteissä löytyy jne.

 

Yhtiön omien sivujen mukaan kone piti ilmeisesti saada liikenteeseen jo viime vuonna.

 

http://www.vladavia.ru/avia_eng/news_main097.php3

 

Liners.netistä löytyy 1 yksilön kuva näyttelystä v. 2003:

 

http://www.airliners.net/open.file/413190/L/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on aikalailla Embu 170 näköinen!

Enemmänkin 757-200 ::) Mutta ei aleta kiistelemään siitä minkä näköinen se on ;)

 

Mitkähän yhtiöt ovat tilanneet tuota konetta? Varsinainen idän boeing tuo!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on aikalailla Embu 170 näköinen!

Minulle tuli myös aivan sama kone heti mieleen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin juuri etsimässä tietoa Tupolevin omilta sivuilta, ja onhan niillä ollut yhteistyötä länsimaiden kanssa. Tämän uuden pitemmän kantomatkan 300-mallin (täydellä kuormalla 6400 Km) motit ovat samat kuin aikaisempien Tu-200-versioiden motit, tyypiltään PS-90A, ja ne on suunniteltu yhteistyössä Pratt & Whitneyn kanssa, vaikkakin kantavat Peter Sokolovin nimeä. Pratt & Whitney on osakkaana Permin moottoritehtaassa.

 

Boeing-yhteistyö koski TU-144:n uudelleenlämmittelyä NASA:n kanssa.

 

Rolls Roycen RB211-moottoriversio on Tu 204-120-mallissa.

 

Pratt & Whitney Canada on mukana Tu 324:n rakentamisessa.

 

Vielä pitemmille matkoille aikaisemmin suunniteltu IL 96-300 käyttää neljää PS-90A-moottoria, mutta niitä on tehty ilmeisesti vain n. 15 kpl, joista yhtä käyttää koneenaan Mr. Putin.

 

On kai se selvää, että Tu 204-300 vain kahdella moottorilla on taloudellisempi ja muutenkin modernimpi kuin vanhempi IL-96-300, vaikkakin tuo 6400 Km maksimi range rajoittaa esim. mannertenvälisiä lentoja. Tilauksia kuitenkin näyttäisi olevan jonossa, mutten Tupolevin omilta sivuilta löytänyt niistä mainintaa. Ehkä pitäisi yrittää sen leasing-yhtiön sivuilta.

 

Tu 200-sarjan koneitahan on jo aikaisemmin ollut matkustaja- ja rahtiliikenteessä, mutta vasta 300-versio pystyy pitempiin matkoihin.

 

Ja Tupolevin sivuilta löytyy tosiaan useita muitakin suunnittelun alla olevia konesarjoja keskipitkille ja lyhyille matkoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tumppiysiltähän tuo 334 näyttäisi...on muutenkin lyhyille matkoille suunniteltu, max noin 3000 Km.

 

Tupolevin sivut antavat ymmärtää, että tuotakin projektia pidettäisiin hengissä:

 

Mottiversio 1 sertifioitu v. 2000

ICAO noise level Chapter IV-hyväksytty

Certification AP-25, JAR, FAR...

 

Ota noista nyt sitten selvää. Tässä linkki, joilta pääsee kaikille muillekin Tupolev-konesarjojen sivuille:

 

http://www.tupolev.ru/English/Show.asp?SectionID=111

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa minulle tyhmälle (?) miksi venäläisen koneen pitäisi aina muistuttaa jotain länsimaista konetta ???

Pidättekö te venäläisiä niin tyhminä etteivät he osaa tehdä aivan itse lentokonetta ???

Tietääkseni Neuvostoliiton aikana kopioitiin tasan yksi lentokonetyyppi, kaikki muut itäkoneet ovat aivan omaa suunnittelua...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa minulle tyhmälle (?) miksi venäläisen koneen pitäisi aina muistuttaa jotain länsimaista konetta ???

 

Tuskin se aerodynamiikka siellä kovin erilaista on ja vuosien saatosta lienee länsimaisa päädytty toimiviin ratkaisuihin, jolloin sekä oma tutkimustyö että kilpailevien tuotteiden parhaiden ominaisuuksien kopiointi johtanevat samankaltaisiin lopputuloksiin.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se taitaa olla niin, että Airbus on mennyt ja kopioinut Tupolevin aerodynaamiset ratkaisut. Eihän viiniä litkimällä ja patonkia puremalla lentokoneita tehdä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään