Guest tommi1979

Pelkäätkö lentämistä?

44 viestiä aiheessa

Sitähän sanovat että onnettomuus vaatii tapahtuakseen noin 3 asiaa mitkä menevät pieleen yhtäaikaa.

Mountains, night, single-engine airplane - pick any two.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän on parasta puuhaa mitä tiedän! Ainut miinus on, että korvat menee aina lukkoon. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän on parasta puuhaa mitä tiedän! Ainut miinus on, että korvat menee aina lukkoon. :P

Tuon korvien lukkoon menemisenkin pystyy estämään jäyhämällä purkkaa tai ottamalla nenästä kiinni ja puhaltamalla. :) Itselläni on sellainen "taito", että saan korvat lukkoon/auki milloin haluan, eipä ole ongelma koneessa! :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäminen on pelottavaa. :-[

Pieneen lentokoneeseen en mielelläni mene ja ison lentokoneen nousut ja laskut pelottavat eniten.

Tiedän pelkäämisen olevan turhaa ja silti kuitenkin pelkään.

Lentokoneen tärinä on varmasti suurin syy ja siiven heiluminen saa uskomaan sen irtoavan kohta irti. Lisäksi oma avuttomuus ilmassa lisää kauhua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

siiven heiluminen saa uskomaan sen irtoavan kohta irti.

Itse asiassa jos siipi ei heiluisi, niin se voisi repeytyä irti. ;) Eli kannattaa katsella sitä heilumista hyvillä mielin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa jos siipi ei heiluisi, niin se voisi repeytyä irti. ;) Eli kannattaa katsella sitä heilumista hyvillä mielin.

Olin ensimmäisen kerran lentokoneessa ja isäni sanoi lentokoneen heiluttavan siipiä......Eihän lintukaan pysy ilmassa ilman siipien heiluttamista..... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä jännittää, mutta ei varsinaisesti pelota. Muutama vuosi sitten lähdettiin häämatkalle ja pällistelin innostuneena nousun aikana ikkunasta ulos. Kone oli noussut muutaman metrin kun muistin että minulla on armoton korkean paikan kammo! Paniikki meinasi iskeä eikä auttanut muu kun laittaa silmät visusti kiinni ja uskotella itselleen että nyt ollaankin ihan vaan turvallisesti junassa :)

Koneen noustua kunnolla yläilmoihin tunne kuitenkin helpotti ja sittemmin olen jo nousuistakin pystynyt nauttimaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin on korkeanpaikan kammo, mutta jostain syystä lentokoneessa ei sitä tunnetta tule, ei sitten millään. Tosin tuo kammo on tässä ajan kanssa vähän laimentunut, mutta silti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelottaa juu aina sillon tällöin kun itse en ole puikoissa. (ja se on nykyään liian usein)!!

Pelko ilmailussa on ihan tervettä, uhkarohkeus sen sijaa taas ei.

Lentävä kuvaaja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pelota.

Paitsi kerran nuorempana alkoi kotiinpääsy lomamatkalta hieman jännittää, kun tuli katsottua CNN:ää matkalla ja tuntui siltä, että joka päivä oli uutisissa uusi onnettomuus. Alla lista (aviation-safety.net) 2 viikon matkan aikana sattuneista onnettomuuksista (kuolleet boldilla). Ensimmäinen noista sattui päivää ennen menolentoa ja kone mätkähti sopivasti juuri sille kentälle, jolle itsekin lennettiin...

15-DEC-1997 Tupolev 154 EY-85281 Tajikistan Airlines 85 U.A.E. A1

16-DEC-1997 Canadair RegionalJet C-FSKI Air Canada 0 Canada A1

17-DEC-1997 Yakovlev 42 UR-42334 Aerosweet 70 Greece A1

17-DEC-1997 Ilyushin 18 RA-75554 Ramaer Cargo 0 South Africa A1

18-DEC-1997 Vickers VC-10 XR806 RAF 0 U.K. O1

19-DEC-1997 Boeing 737-300 9V-TRF Silkair 104 Indonesia A1

20-DEC-1997 Douglas DC-3 XA-CUC ACAPSA 0 Mexico U1

20-DEC-1997 Lockheed C-130 750 Greek AF 5 Greece A1

22-DEC-1997 Fokker F-28 S2-ACJ Biman Bangladesh 0 Bangladesh A1

22-DEC-1997 Antonov 72 / 74 ER-ACF Renan 5 Atl. Ocean A1

22-DEC-1997 Airbus A.300 China Eastern 1 China H2

24-DEC-1997 Boeing 757 PH-TKC Transavia Airlines 0 Netherlands A2

Ja jos noista "hauskuutta" haluaa etsiä, niin tuo Kreikan ilmavoimien kone oli etsimässä tuota Aerosweetin hylkyä, kun itse mätkähti vuoren kylkeen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luotan siipiin enemmän kuin maasta tukensa ottaviin rakennelmiin. Eli esimerkiksi Näsinneulassa tekee aina mieli ensin vähän kovistella kaidetta ennenkuin menee katsomaan reunaa lähempää. Saas nähdä miten Eiffel-tornissa tässä muutaman viikon päästä. Koitan aina toki mennä rohkeasti katsomaan, niin saa karistettua turhia pelkoja pois. Laivassa ei muuten pelota yhtään kaiteen yli kurkotteleminen, ilmeisesti meri näyttää olevan lähempänä, vaikka tiedä korkeuden suurinpiirtein.

Lentäessä on kerran pelottanut, nimittäin ensimmäisellä yksinlennolla. Eikä se yksin lentämisestä johtunut, sehän oli pelkästää mukava kokemus, vaan pienestä radioliikennehäslingistä (korpikenttien päällekkäiset jaksot, liian hyvä radiokeli jne). Nojoo, toisen kerran ehkä nousi hiki kun Pikku-Aski availi turbulenssissa jarruja omia aikojaan.

//basse

EDIT: Ja mitä tulee tuohon kun te sanotte, että toisten kyydissä ei uskalla olla, niin minä sanon, että onpa hiton mukava istua kakspaikkasessa jonkun kanssa, jonka tiima pyörii kolmenumeroisissa luvuissa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin on korkeanpaikan kammo

Samaten minulla, mutta jos tunnen olevani turvallisessa paikassa esim. lentokone tai talon parveke. Niin sitten ei pelota

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta eihän tuolla korkeanpaikan kammolla ja lentopelolla ole ilmeisesti edes paljoa yhteistä ::) Vaikka nopeasti niin voisi kuvitellakkin...

Niin, ja en pelkää lentämistä ;D Huomenna taas Cessnan kyytiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännittävää se on mennä lentämään mutta ei pelota. Viimeksi jännitin toden teolla lentämistä kun nousin albiino Tupolev 154 koneeseen matkallani Köpiksestä Sofiaan, Bulgariaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pelota lentäessä, ei ohjaajana eikä matkustajana, mutta parvekkeella, talon katolla jne kyllä, niin kuin muutama muukin on tässä jo todennut.

Lensin ultrapahvini Ikarus C22 FOXilla, jossa ei ole kajuuuttaa (kabiinia) ollenkaan ja männynlatvat näkyvät suoraan reiden vierestä alapuolella. Istuin vöissä penkillä eikä yhtään pelottanut. Hämmästyin perusteellisesti ja tuumasin silloin, että eihän korkeanpaikankammoa ole olemassakaan ja ristin sen parvekekammon putoamiskammoksi. Tämä selitys on toiminut siitä asti.

/Lare

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään