Tatu Kantomaa

Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"

29 viestiä aiheessa

Tätä aina säännöllisesti kysytään niin laitetaan nyt ohje.

 

En viitsi enää noita taloja niin rakennella... ;D niin ajattelin että tehdään tulitikkuaski. Samat periaatteet tietenkin pätevät kaikkiin objekteihin, eikä tämä ole ainoa tapa laittaa tekstuureita paikalleen, mutta minusta tämä on helpoin silloin kun on monta seinää ja niille samassa tekstuuri-kuvassa erilaiset seinien kuvat.

 

Aloitetaan tekemällä polygonimalli, eli mittasin tulitikkuaskin ja teen sen nyt tässä metreissä. Samalla laitan objektin keskelle, koordinaatteihin 0,0 joten kun tämä exportataan simuun niin objektin keskipiste on koordinaattien osoittamassa paikassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tekstuurissa näkyy selväsi kansikuvat, yksi sivu ja yksi pääty. Laitan sivuihin ja päätyihin saman kuvan. Gmax hyväksyy minkälaisia kuvan mittoja tahansa simu sen sijaan vain 1024 x 1024, 512 x 512, 256 x 256, 128 x 128 jne.

 

Itse tykkään editoida tekstuureita *.tga muodossa koska siihen voi tallettaa alphan ja Imagetool osaa lukea tga tekstuureita. Gmax hyväksyy tosin muitakin ja *.psd on myös suosittu formaatti.

[ attachment removed / expired ]

 

Tehdään materiaali gmaxissa jotta saadaan tekstuuri käyttöön.

1. Paina tästä niin material editor tulee näkyviin.

2. New

3. Standard material

4. OK

[ attachment removed / expired ]

 

*Tämän jälkeen painetaan sitä ruutulaatikkoa (Show map in viewport) jotta ylipäänsä tekstuuri näkyy gmaxissa.

*Laitetaan bitmap eli se tekstuuri oikeaan kohtaan -> diffuse color kun kyseessä on päivätekstuuri tai materiaali ilman yötekstuuria.

*Ambient color kohtaan laitettaisiin sitten yötekstuurit jos sellainen tässä olisi.

Painetaan siis sitä map nappulaa ja valitaan se meidän tekstuuri.

[ attachment removed / expired ]

 

Valmis materiaali.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Valitaan objekti Viewport ikkunassa ja painetaan 'Apply' Material editor ikkunassa jolloin laatikkomme saa tekstuurin. Tosin kaikilla seinillä on koko tekstuuri ja meidän pitää nyt sitten rajata tekstuurin sisältämät palaset niille kuuluviin seiniin/polygoneihin.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisätään Unwrap UVW modifier

[ attachment removed / expired ]

 

* Select face päällä valitaan päätyseinä ja painetaan Planar map. Nyt voimme asetella tekstuurin kuvan itsenäisesti tälle seinälle ilman että muiden seinien "mappaukset" liikkuvat.

* Mutta koska meillä on kaksi samanlaista päätyä tässä niin tehdään sama jekku toiselle sivulle. Eli valitaan päätyseinä ja painetaan planar map.

* Jos valitut seinät eivät ole punaisia niin paina F2, näkyy helpommin mitkä ovat valittuna. ;)

[ attachment removed / expired ]

 

* Tämän jälkeen valitaan molemmat päädyt (klikkaa hiirellä ensimmäinen seinä, sitten loput Cntrl - click niin voidaan asetella tekstuuri päätyihin yhtäaikaa)

* Paina Unwrap UVW modifierin Edit nappulaa jolloin aukeaa uusi ikkuna missä tekstuurimme näkyy, ja samoin seinien rajat ja kulmapisteet.

* Paina nappulaa jossa on kolmio (alareunassa nuolen osoittamassa paikassa) tämä piilottaa kaikki muut paitsi valitsemamme seinät näkyvistä jottemme vahingossa editoi niitä.

* Paina nappulaa missä on magneetin kuva, tämä "liimaa" kulmapisteet pikselien reunoihin kiinni. Asetusta voi myös muuttaa jolloin pisteet liimataan keskelle pikseliä.

[ attachment removed / expired ]

 

Valitaan nyt sitten kaikki kulmapisteet ja ylhäällä nuolen osoittamalla työkalulla voidaan pienentää tai suurentaa tuota aluetta millä tekstuurin oikea osa valitaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Vasemmassa ylänurkassa näkyvällä nuolihäkkyrä-työkalulla asetellaan kulmapisteet oikeisiin paikkoihin...

[ attachment removed / expired ]

 

...TADAA! Päädyt ovat valmiina.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi sivut.

* Valitse ensimmäinen sivu ja paina Planar Map

* Valitse toinen sivu ja paina Planar Map

* Valitse molemmat sivut ja paina Unwrap UVW Edit nappulaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tehdään sama kuin aiemmin, "kolmionappula" päällä editoidaan vain valittujen sivujen kulmapisteitä ja vedetään ne oikeisiin paikkoihin.

!! Huomaa kuinka kuva oli hiukan vinossa. En korjannut sitä koska tiesin että gmaxilla voin vetää mappauksen vinoon jolloin lopputuloksessa "seinä" on suorassa. :) Pikku kikka jolla joskus säästää aikaa.!!

[ attachment removed / expired ]

 

Näin. Alkaa näyttämään jo esikuvansa näköiseltä.  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Tehdään samat temput kannelle. Nyt kun vedin kulmat tekstuurissa kohdalleen huomasin että objektissa tekstuuri onkin ylösalaisin.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä korjataan helposti mirror nappulalla.

* Valitse kaikki kulmapisteet

* Sitten käännetään kuvaa pystysuunnassa kerran.

(* Jouduin myös kääntämään sivusuunnassa kerran jotta teksti on oikein päin)

[ attachment removed / expired ]

 

Laitetaan pohjatekstuuri paikalleen ( mikä tietysti FS objektissa on täysin turha ja se polygoni kannattaa deletoida pois kokonaan.)

 

Ja tässä meillä on valmis tulitikkuaski.

[ attachment removed / expired ]

 

Joku mode-sedistä halunnee tehdä tästä stickyn ja tallettaa kuvat ikuisesti jottei tarvitse tehdä toista samanlaista tulitikkurasiaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä voisi sitten tehdä seuraavan tutoriaalin animaatioista - laippa-animaatioksi vain tikkuaskin aukeaminen :)

 

Hieno selitys, alkoi itseäkin taas innostaa 3d-mallinnus, jos vaikka jotain pientä joskus tekisi..  8)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu,juuri tällaista tarvitsin aiheessani "olisiko mahdollista".Tulostin juuri pukkaa paperia jos kuluu taas aikaa ja kuvat katoavat aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan meillä on tulitikkuaski-motti parhaimmillaan ;D... nyt vaan toi johonkin FS98 default 737 ja voila... :P ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen...

Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

 

www.solidworks.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen...

Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

 

www.solidworks.com

 

Siis tarkoitat että voit tehdä tekstuureita sillä ohjelmalla? Jos voit tallettaa kuvat tai tekstuurit bmp tai tga tiedostoiksi niin Imagetoolilla niistä saa tehtyä tekstuureita simuun helposti. Eihän sillä niin väliä ole millä ne tekee, pääasia että lopputulos on siedettävä.

 

Itse 3d mallien tekemiseen taitaa kuitenkin gmax olla se paras vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen...

Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

 

www.solidworks.com

 

Solidworks on käsittääkseni CAD ohjelma. Suoraan ei 3D mallien porttaus FS ympäristöön onnistu, mutta todennäköisesti ohjelman outputin pystyy konvertoimaan johonkin Gmaxin ymmärtämään import formaattiin (tosin tämä voi olla työläs prosessi ja porttauksessa voi mennä jotakin pieleen, joten parempi käyttää suoraan GMaxia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Solidworksillä tuskin teksturointi edes onnistuu, kun on luonteeltaan ihan erilainen ohjelma. Joka tapauksessa joutuisit siis ainakin sen opettelemaan gmaxilla, vaikka tuolla 3D-mallit tekisitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh... no kannatti varmistaa... Pitää tuohon gnaxiin illan hämärissä tutustua paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Pitäisi Blenderiin tutustua enemmän, sitä voi scriptata pythonilla joten ei varmaan olisi mahdotonta tehdä jonkinlaista exporttioptiota milla siitä saisi objekteja FS:ään. Softana se on huisin monipuolinen. http://www.blender3d.org/

 

Download -> Python scripts -osiosta löytyy ainakin 3dStudio MAX export / import -skriptit, onnistuuko niiden käyttö fs:n työkalujen kanssa?

 

XPlanen scenescriptit näyttää olevan kanssa. Softana tuo olisi ilmaisuutensa ja nimenomaan vapautensa takia aika hyvä työkalu koska ei tarvitsisi stressata onko työkalu (ja sen datatiedostot) vielä ensi vuonna käytettävissä vai ei..

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.

 

Minä käytän PSP:tä, eli Paint Shop Pro ohjelmaa, ei ole rahaa ostaa Photoshoppia ja hyvin olen tullut PSP:llä toimeen.

 

Eipä noissa tekstuureiden teossa ole mitään ihmeitä... teen yleensä 512x512 kokoisia tekstuureita, tallennan ne tga-muodossa jota Imagetool.exe (MS tekstuuri työkalu) ja gmax osaavat lukea. Jos kyseessä on esim. pitkä seinä niin olen venyttänyt tekstuurin esim. 1024x256 kokoiseksi. 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 kaikki käyvät ja tarvittaessa noita voi "sekoitella" mielensä mukaan. Jotta itse tekstuurien määrä pysyisi vähäisenä pyrin käyttämään kaiken vapaan tilan bitmapeista, yhdellä palasella voi näin olla kolmen eri rakennuksen osia jne. Itse olen myös pyrkinyt välttämään mahdollisimman paljon 1024 x 1024 kokoisia tekstuureita.

 

Imagetool.exellä saa sitten muutettua ne tekstuurit simun ymmärtämään muotoon, bmp tiedostoiksi. Lisätään mip mapit, (create mip maps) ja pyrin käyttämään DXT1 muotoa tavallisille tekstuureille joissa ei ole alphaa tai joissa on vain yksinkertainen alpha channel, eli kaksi väriä, musta näkyy läpi, valkoinen ei. DXT3 on sitten sopiva muoto monimutkaisemmalle alphalle, eli osittain läpinäkyvät osat. Joskus olen jättänyt tesktuurit 16 bittisiksi kun DXT kuitenkin pakkaa tekstuureita hiukan ja laatu saattaa joissakin tapauksissa kärsiä liikaa, mutta pakatut DXT-tekstuurit ovat kuitenkin parhain formaatti. Simu lukee 8, 16 ja 32 bittisiä bmp tiedostoja, 24 bitttiset taitaa olla ainoa formaatti mikä ei toimi.... äläkä unohda niitä mip mappeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ilmainen. Tulee muistaakseni myös FS:n CD-levyillä. Sen saa myös imuroitua tuolta:

http://www.turbosquid.com/gmax

 

Kannattaa ottaa pääohjelman lisäksi myös ohjetekstit sisältävä paketti, eikä tutoriaalitkaan välttämättä pahasta ole. Lisäksi tarvitset FS2004:n Gmax gamepack SDK:n ja Make Model SDK:n:

http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp

 

Muita SDK:ita kannattaa sitten ottaa sen mukaan, mitä aiot Gmaxilla simuun tehdä.

 

Asennuksen jälkeen Gmax täytyy rekisteröidä, ennen kuin sitä voi käyttää.

 

-Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?

 

Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.

 

elikkäs löytyy varmaankin simun päävalikosta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole mikään simun lisäosa vaan ihan erillinen ohjelma.

 

Eikös GMAXin tuki ja siten myös rekisteröintiavaimien jakelu loppunut tässä ihan taannoin? Vai onko ongelma ratkennut jotenkin?

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös GMAXin tuki ja siten myös rekisteröintiavaimien jakelu loppunut tässä ihan taannoin? Vai onko ongelma ratkennut jotenkin?

 

On se Turbosquidilla jaossa edelleen. Jonkinlaiseen sopimukseen ne pääsivät...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.

 

Ei tullut ainakaan FSX basic version mukana.

Latasin netistä, mutta ei ollut rekisteröintikoodia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään