Guest mjuusela

jälleen gmaxista

19 viestiä aiheessa

Mitenkä saan gmaxissa jälkeenpäin näkymään kappaleen koon (l,w,h) kun on jo lisätty modifiereita sitä ennen on lista parameters josta kappaleen koon näkee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso Edit meshin vertex "modella", eli niiden pisteiden x ja y koordinaatit.

 

Tai alkuperäinen "shape",  box, cylinder jne. on siellä modifier listassa alimmaisena jos et ole tehnyt "collapse all" tai "convert edit mesh" missään välissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin tehdä "omia" textureita gmaxiin digikameralla ottamistani kuvista mutta fs9:ssä eivät texturet näy gmaxi:ssa kyllä.Käytin muuntamiseen ja siirtämiseen DXTBmp ohjelmaa,voisiko joku avittaa brobleemassani että texturet näkyisivät myös simussa.PS en saanut parametrejä esille Tatun neuvoilla (shape ???).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin tehdä "omia" textureita gmaxiin digikameralla ottamistani kuvista mutta fs9:ssä eivät texturet näy gmaxi:ssa kyllä.Käytin muuntamiseen ja siirtämiseen DXTBmp ohjelmaa,voisiko joku avittaa brobleemassani että texturet näkyisivät myös simussa.PS en saanut parametrejä esille Tatun neuvoilla (shape ???).

 

Olihan tekstuurit myös oikean kokoisia?

 

En oikein tiedä mikset saanut parametrejä näkyville mutta näin niitä voi katsoa.

 

*Alkuperäinen laatikko on tallessa listassa jos et ole konvertoinut objektia joksikin muuksi.

[ attachment removed / expired ]

 

* Jos olet konvertoinut objektin esim. Editable meshiksi niin vertex modella voit katsella pisteiden koordinaatteja.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Textuurit olen laittanut Addon Sceneryn textures kansioon BMP muodossa,kokoa en ole muuttanut,mutta mikä kuvan koko ja tallennusmuoto DXTBmp:stä pitää olla jotta textuurit näkyvät sekä gmaxissa että fs9:ssä,vai olenko ollenkaan oikeilla jäljillä?Vielä parametreistä,ensimmäinen vaihtoehto oli OK ja toinenkin  valkeni,mutta mistä saat metrit koordinaattien perään vai onko se oleellista?Joskus exporttaaminen ei onnistu Make MDL jää "juntturaan" ja tulee vaan kolme jotain en muista minkänimisiä tiedostoja MDL ja XML tiedostojen sijaan,onko muilla vastaavaa ongelmaa ja mistähän em. voisi johtua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Textuurit olen laittanut Addon Sceneryn textures kansioon BMP muodossa,kokoa en ole muuttanut,mutta mikä kuvan koko ja tallennusmuoto DXTBmp:stä pitää olla jotta textuurit näkyvät sekä gmaxissa että fs9:ssä,vai olenko ollenkaan oikeilla jäljillä?

 

Yleensä kuvat on hyvä pitää 256x256 tai 512x512 pix koossa.

 

Itse olen käyttänyt imagetool:a noiden tekstuurien muokkaamiseen DXT3 muotoon, mutta eiköhän tuo DXTBmp:n toimi ihan hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Textuurit olen laittanut Addon Sceneryn textures kansioon BMP muodossa,kokoa en ole muuttanut,mutta mikä kuvan koko ja tallennusmuoto DXTBmp:stä pitää olla jotta textuurit näkyvät sekä gmaxissa että fs9:ssä,vai olenko ollenkaan oikeilla jäljillä?

 

gMax hyväksyy vain 24bit ja 8bit bitmapit, sekä tga-formaatin. Ja FS taas vastaavasti 32bit, 8bit ja eri DXT-muodot. Eli 8bit 256 värinen on ainoa formaatti, joka toimii molemmissa, FS:ssä ja gMaxissa. Mutta 8bittistä ei oikein voi suositella kumpaankaan, koska värisävyjen määrä on todella rejoitettu. Järkevää on siis pitää eri tekstuurit gMaxin työtiedostoille, ja FS:n lopullisille tekstuureille...

 

Joskus exporttaaminen ei onnistu Make MDL jää "juntturaan" ja tulee vaan kolme jotain en muista minkänimisiä tiedostoja MDL ja XML tiedostojen sijaan,onko muilla vastaavaa ongelmaa ja mistähän em. voisi johtua?

 

Joku virhe exporttauksessa. Voi olla käytännössä mitä vaan jonkin "päällekkäisten pisteiden" (colocated vertices), animaatiovirheen tai vaikka virheellisen tekstuurimappauksen väliltä. se .log tiedosto voi valottaa asiaa. Ainakin se yleensä kertoo exporttauksen keskeyttäneen virheellisen tiedoston nimen. Tosin joskus käy silleen, että se "virhe" häviää, kun käynnistää gMaxin uudestaan ja exporttaa uudestaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä kuvat on hyvä pitää 256x256 tai 512x512 pix koossa.

 

Eipä tuollaista "hyvä pitää" syytä oikein ole olemassa. Kaikki riippuu siitä, millaista tekstuuria tarvitset. Ja yleensä homma menee niin, että ennemmin yksi 1024X1024 bitmappi, kuin neljä 512X512 bitmappia. Tai toki jos saat mahtumaan kaiken tarpeellisen 512X512 bitmapille, niin silloinhan ei tietenkään ole järkeä käyttää 1024X1024 bitmappia, jossa on käytännössä 3/4 tyhjää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuollaista "hyvä pitää" syytä oikein ole olemassa. Kaikki riippuu siitä, millaista tekstuuria tarvitset. Ja yleensä homma menee niin, että ennemmin yksi 1024X1024 bitmappi, kuin neljä 512X512 bitmappia. Tai toki jos saat mahtumaan kaiken tarpeellisen 512X512 bitmapille, niin silloinhan ei tietenkään ole järkeä käyttää 1024X1024 bitmappia, jossa on käytännössä 3/4 tyhjää...

 

No joo....  pilkku.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä parametreistä,ensimmäinen vaihtoehto oli OK ja toinenkin  valkeni,mutta mistä saat metrit koordinaattien perään vai onko se oleellista?

 

Customize menusta Units setup ja Preferences:

(Ja siis metric system)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee FS:n mukana...

Öö, jos en ole nyt aivan tyhmä, mutta luullakseni Gmaxiahan ei saa enää ilmaiseksi... ??? Gmax plug-in tulee FS:n mukana, mutta itse ohjelma piti ladata turbosquidista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa edelleen ilmaiseksi...

 

Recently we communicated a plan to cease new development on Gmax and ramp down support on the current offering; this decision was based on multiple factors and data points, including diminished interest from games publishers. Since the announcement, more partners provided feedback that we are investigating – for this reason we are happy to announce that we will extend the previously communicated November 1, 2005 deadline and continue to make Gmax available to the active community.

 

Our plans still include a ramp down of support on this version of Gmax – the technology does not reflect the capabilities of the current 3ds max release, nor is it ready in its current form to take advantage of pending changes to the windows operation system that will be exposed with the Vista release.

 

We have heard your feedback and are formulating a revised transitional plan – in the interim we are again pleased to announce that we will continue to availability of Gmax for current active users.

 

 

Annie Normandin

Product Manager - Animation

Autodesk Media & Entertainment

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öö, jos en ole nyt aivan tyhmä, mutta luullakseni Gmaxiahan ei saa enää ilmaiseksi... ??? Gmax plug-in tulee FS:n mukana, mutta itse ohjelma piti ladata turbosquidista.

 

Aah, sori. Oliko niin, että gMaxia ei tullut enää FS2004:n mukana? FS2002 Pro versiossa se oli paketissa mukana. FS2004:n osalta taas en tiedä, kun nuo mun betatestaajien levyt on hieman erilaiset, kuin varsinaiset myyntilevyt. Mulla oli gMax mukana noilla FS2004:n betaporukan levyillä...

 

Mutta anyway, toistaiseksi gMax on edelleen saatavilla Turbo Squidin sivuilla ja varmaan tulee pysymäänkin: http://www.turbosquid.com/gmax

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän johtuu että esim. edit meshissä kun pitäisi siirtää punaista pistettä esim. y-suuntaan pompsahtaa suunta x:äksi kun pitäisi hiirellä sitä siiirtää,voinko jostain optioneista vaikuttaa ko.asiaan,haitta on epämiellyttävä kun pitää kokeilla että missä ikkunassa ei edellämainittua tapahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän johtuu että esim. edit meshissä kun pitäisi siirtää punaista pistettä esim. y-suuntaan pompsahtaa suunta x:äksi kun pitäisi hiirellä sitä siiirtää,voinko jostain optioneista vaikuttaa ko.asiaan,haitta on epämiellyttävä kun pitää kokeilla että missä ikkunassa ei edellämainittua tapahdu.

 

Kun siirtotyökalu on valittu niin x- ja y-suuntien (ja Perspective viewssä mös z-suunnan) nuolet ovat triggereitä. Eli kun liikutat hiiriosoittimen nuolen päälle niin suunta muuttuu. Ei mielestäni haitta, vaan kätevä feature. Ja jos siirrät osoittimen valintaboksin kulmaan niin xy aktivoituu eli voit siirrellä vapaasti...

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään