Guest svirkkul

Gmax ja ylimääräinen edge (ongelma nro 2)

17 viestiä aiheessa

Mallinnan yhtä rakennusta ja löysin ylimääräisen edge:n joka on kytköksissä toiseen pisteeseen. Poistamalla lähtee hyvä siivu talon sivuakin pois. Mikä avuksi?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että tuo on ylhäältäpäin. Siinä tapauksessa melkein tekisin niin, että deletoisin tuon polygonin ja myös kummaltakin puolelta viereiset ja sitten vain tekisin siihen aukkoon yhden uuden polygonin... Tai toinen tapa olisi käyttää Edit Meshin tai Edit Polyn Vertex-moodissa "Weld --> Target" työkalua... Jokatapauksessa jos olet tuon seinän jo teksturoinut, joudut sen todennäköisesti teksturoimaan vielä kertaalleen uudestaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori Tatu ehdin jo poistaa tuon polygonin ja virittelin uuden tilalle.

 

Mikko: en ehtinyt teksturoida. Tosin en saanut tuota Weld systeemiä toimimaan.

 

Kiitokset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh ei se mennytkään niin kuin elokuvissa. Eli tein uuden polygonin ja yhdistin sen vertexeiden avulla runkoon. Nyt se sit näyttää tältä  :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh ei se mennytkään niin kuin elokuvissa. Eli tein uuden polygonin ja yhdistin sen vertexeiden avulla runkoon. Nyt se sit näyttää tältä :-\

 

Mikä on ongelmasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko: en ehtinyt teksturoida. Tosin en saanut tuota Weld systeemiä toimimaan.

 

Se weld toimii silleen, että valitset "Weldattavan" pisteen ja vedät sen vieressä olevan pisteen päälle ja päästät irti napista...

 

Ööh ei se mennytkään niin kuin elokuvissa. Eli tein uuden polygonin ja yhdistin sen vertexeiden avulla runkoon. Nyt se sit näyttää tältä  :-\

 

Hmmm, nyt mä en sittenkään ihan ymmärrä ongelman laatua. Mutta teen taas olettamuksen :)

 

Eli oletan, että haluat tuosta seinästä tällaisen (vihreällä rajattu):

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä tapauksessa tekisin seuraavaa. Edelleen käyttäisin sitä Weld Target työkalua. Sillä yhdistäisin ensin siniset pisteet keltaisiin (molemmat pisteparit erikseen), ja sen jälkeen edelleen ne uudet yhdistetyt pisteet punaisiin...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on ongelmasi?

 

Eikös tuosta pisteestä pitäis mennä edge tuohon viereiseen pisteeseen eikä tuonne toiselle puolelle?

 

Mikko: Kokeillaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuosta pisteestä pitäis mennä edge tuohon viereiseen pisteeseen eikä tuonne toiselle puolelle?

 

Sä voit lisätä/poistaa niitä edgejä todella kätevästi converttaamalla sen palikan ensin "Edit Poly"-muotoon (Vastaava, kuin Edit Mesh, mutta parempi polygonien muokkaamiseen). Sen jälkeen vaan sieltä se Edge-moodi käyttöön, ja olet virtuoosi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu en halua tehdä tuosta seinästä tuollaista yhtenäistä vaan tuollaisen lovisen miten se aikaisemmassa kuvassa näkyy. Aluksihan ongelma oli se että yks polygon edge menee typerästi tuon tyhjän tilan yli jolloin siitä tuli sellainen lippa. Sain sen ratkaistua.

 

Sitä vain ihmettelen miksi nyt tuossa uudelleen rakennetussa katossa menee edgen tuonne toiselle puolelle. Jos teen ihan puhtaan uuden polygonin niin kyseisiä "yhteyksiä" ei ole toiselle puolelle vaan viereiseen pisteeseen. Eihän nuo haittaa mutta ylimääräiset polygonit on aina liikaa. Siksi haluaisin ne pois.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita vielä ongelmakohdasta kuva kun olet painanut gmaxissa F4:sta, tällöin näkyy polygonien rajat.

 

Elikkä tässä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa ole mitään vikaa.... MakeMdl muistaakseni pilkkoo nuo kaikki vielä kaiken lisäksi kolmioiksi, eli 1 polygoni on MakeMdl:lle on kolmio. Tarvit siis kaksi polya esim. neliöön. Itse teen joskus sellaisen viuhkamaisen polygoni "levyn", eli vedän yhdestä kulmapisteestä kolmiot muihin pisteisiin, viuhkanmuotoisesti siis.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa ole mitään vikaa.... MakeMdl muistaakseni pilkkoo nuo kaikki vielä kaiken lisäksi kolmioiksi, eli 1 polygoni on MakeMdl:lle on kolmio. Tarvit siis kaksi polya esim. neliöön. Itse teen joskus sellaisen viuhkamaisen polygoni "levyn", eli vedän yhdestä kulmapisteestä kolmiot muihin pisteisiin, viuhkanmuotoisesti siis.

 

 

 

Ok. Selvä homma. Kiitoksia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

By the way... halunnet ottaa smoothingin pois noista vinoista seinän polyista.... sikäli mikäli niiden ei kuulu olla "pyöreitä"...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen:

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,44774.msg467332.html#msg467332 ;)

 

 

Se, että sä vedät sinne lisää niitä Edgejä, ei tuossakaan tapauksessa lisää polygoneja ollenkaan. Tai siis polygoneja se lisää, mutta ei Faceja, joiden lukumäärä ratkaisee. Eli face muodostuu aina kolmen pisteen välille, kun taas polygoni voi olla useampien pisteiden välinen juttu. Mutta jos pisteitä on enemmän kuin kolme, polygonimäärä pysyy samana, mutta facejen määrä lisääntyy. Esimerkiksi seuraavassa kuvassa on kaksi litteää osaa. Toinen koostuu yhdestä polygonista, ja toinen kahdesta. Kuitenkin facejen määrä molemmissa osissa on kaksi:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuossa tuo alempi osa koostuu kahdesta polygonista ja samalla kahdesta samanmuotoisesta facesta (kolmiosta). Kun taas ylempi osa muodostuu yhdestä polygonista, mutta kahdesta facesta. Facejen raja ei vaan näy, mutta voit sen kuvitella olevan tuossa samalla kohdalla, missä alemmassa menee osan halkaiseva edge...

 

HEHEH, toivottavasti saat selvää...

 

 

EDIT: selvennökseksi seuraava kuva sinun osasta. Tuossa tuo vihreä katkoviiva kuvaa sitä kohtaa, mihin se näkymätön facejen raja muodostuu...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh ei se mennytkään niin kuin elokuvissa. Eli tein uuden polygonin ja yhdistin sen vertexeiden avulla runkoon. Nyt se sit näyttää tältä  :-\

 

Jos haluat ehdottomasti päästä noista ylimääräisistä edgeistä eroon, onnistuu se käyttäen Editable Mesh -modifierin Edge Divide -työkalua. Sen avulla saat tuollaisen egden katkaistua keskeltä vertexillä, jonka voi taas Target Weldillä liittää sopivaa tarpeelliseen vertexiin. Mutta kuten sanottu, ei noista edgeistä pitäisi loppujen lopuksi olla mitään haittaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään