Jouni Rasmussen

Miten tehdään maisemalentosuunnitelma esim. Vatsimiin?

16 viestiä aiheessa

Mä haluaisin lentää maisemalentoa VATSIMissa niin miten silloin pitää tehdä lentoplaani, jos alueella on jonkinlaista lento-ohjausta??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla tavalla kuin muutenkin. Kunhan tiedät miltä kentältä nouset ja mille lasket. Nousukentäksi nousukenttä, reitiksi vähintään ilmoittautumispisteet ja sitten laskukentäksi laskukenttä. Ajaksi arvioit sen kuinka kauan olet maisemalennolla. Toki kivahan olisi jos plaanissa olisi tarkempaakin tietoa reitistä :)

 

Esim:

EFTU-RAUPO-PALVA-EFTU, lentoaika 60 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noh.. mut jos tekee ilmoittautumispaikat niin eiks se silloin pidä suoraan lentää niille pisteille? jos vaikka sattuisi näkemään mielenkiintoista maisemaa ihan erissä suunnassa niin miten sit pitää tehdä? :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noh.. mut jos tekee ilmoittautumispaikat niin eiks se silloin pidä suoraan lentää niille pisteille? jos vaikka sattuisi näkemään mielenkiintoista maisemaa ihan erissä suunnassa niin miten sit pitää tehdä? :D

 

Jos lennät valvomattomassa ilmatilassa, niin silloin saat tehdä siellä käytännössä mitä haluat, kunhan et nouse tai mene valvottuun ilmatilaan. Se vaatii aina selvityksen LJ:ltä. Eli mielestäni saat mennä katselemaan maisemaa, kunhan sen jälkeen jatkat taas reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm.. mut mitenkäs ne oikesti sit lennetään esim. Turistilentoja jossain suomessa esim ku näytetään maisemia? onko silloin lentäjillä joku reitti tiedossa jo minkä pisteiden kautta lennetään?

 

Niin ja onko jossain sivuilla selkeämmin toi VFR lennon ja IFR lennon selitykset ku mä sain VACC Finlandin sivuilta sellaisen käsityksen että VFR lento on paljon vaikeampi ja monimutkaisempi ku IFR lento??

 

Ei se muuten mut ku mä teen Flight plaanin ja se ei olekaan oikein tehty ja sit ku alkaa tekeen selvitystä ja LJ sanoo että se on väärin ja sit korjailee sitä ja sit ku saa sen valmiiksi hyväksyttyyn kuntoon niin LJ lähtee sit jo pois ohjailemasta ja sit onkin vapaat kädet.. olis kiva jos ehtis joskus lentään LJ paikalla ollessakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm.. mut mitenkäs ne oikesti sit lennetään esim. Turistilentoja jossain suomessa esim ku näytetään maisemia? onko silloin lentäjillä joku reitti tiedossa jo minkä pisteiden kautta lennetään?

 

Niin kuin jo todettu niin valvomattomassa ilmatilassa saat lentää ihan miten haluat, mitä reittiä ja korkeutta vain. Valvottuun ilmatilaan tullessa pitää olla selvitys, ja lennonjohtajalla tiedossa, että mistä (minkä reittipisteen kautta) tulet ilmatilaan (esim. lentoaseman lähialueelle). Tietysti jotain maisemalentoa kun lähdetään tekemään niin se kyllä etukäteen jollain tasolla suunnitellaan..

 

 

 

Ei se muuten mut ku mä teen Flight plaanin ja se ei olekaan oikein tehty ja sit ku alkaa tekeen selvitystä ja LJ sanoo että se on väärin ja sit korjailee sitä ja sit ku saa sen valmiiksi hyväksyttyyn kuntoon niin LJ lähtee sit jo pois ohjailemasta ja sit onkin vapaat kädet..

 

Häh? Tästä ei oikein tolkkua saanut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh? Tästä ei oikein tolkkua saanut...

 

Hän tarkoittanee vain että hän tekee sen väärin ja sitten kuin saa sen oikeaksi lennonjohto on jo poissa?...en kyllä tajua miten se asiaan liittyy mutta.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut eiks ilmatila aina oo valvottua ainakin IRL:ssä?? CTR:ä valvoo vissin niin ku niitä alueita mihin tornin tai DEP/APP tutkat ei näytä??

 

Niin tarkoitin siinä yhdessä jutussa että olis kiva tietää että jos mä lähden tekeen esim. turistilentoa niin siihen siis laitetaan joku tietty reitti kuitenkin, mut voiko siitä reitiltä poiketa vähän sivuun vaikka on valvotussakin ilmatilassa ja jos lentää loppuenlopuksi reittipisteen kautta kuitenkin? Miten sit tehdään jos jossain maisemapläntin kohdalla ei oo reittipistettä ja haluaisi sinne päästä? Nyt haluaisin tietää niin ku valvotussa ilmatilassa miten pitää toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut eiks ilmatila aina oo valvottua ainakin IRL:ssä??

 

Ei ole... Siellä on ihan yhtälailla valvomatonta ilmatilaa niin kuin VATSIMissakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm.. mut mitenkäs ne oikesti sit lennetään esim. Turistilentoja jossain suomessa esim ku näytetään maisemia? onko silloin lentäjillä joku reitti tiedossa jo minkä pisteiden kautta lennetään?

 

En minä ainakaan lähtisi millekään turistilennolle jossa pilotti ei ennen lähtöä tiedä minne lentää. Kuulostaakin jo tosi pelottavalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuossa ole joku korkeus jonka yli noustua ollaan valvotussa ilmatilassa? Siis muualla kuin "isomman" lentokentän alueella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuossa ole joku korkeus jonka yli noustua ollaan valvotussa ilmatilassa? Siis muualla kuin "isomman" lentokentän alueella?

 

EFES/EFPS valvoo yleensä FL95 pinnasta ylöspäin.

 

Mikä muuten on se yläraja johon EFES:n ilmatila loppuu, kartoissa oli kai FL95-FL285 tms.. Mitäs sitte korkeammalla, mikä siellä valvoo jos ei EFES?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFES/EFPS valvoo yleensä FL95 pinnasta ylöspäin.

 

Mikä muuten on se yläraja johon EFES:n ilmatila loppuu, kartoissa oli kai FL95-FL285 tms.. Mitäs sitte korkeammalla, mikä siellä valvoo jos ei EFES?

Taitaa mennä niin, että FIR on FL95-285 ja siitä sitten UIR (Upper Flight Information Region) FL285-660. Siitä ylöspäin sitten taas G-ilmatilaa ainakin suomessa. Jospa siinä katsomassasi kartassa on merkattu vain tuo FIR-alue.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs mä nyt tiedän sit ku lentelen VATSIM:ssa että milloin pitää ottaa yhteys siihen CTR:ään joka on suomessa EFES jos mä lennän matalalla vaikka cessnalla jollain ulkomailla? vai pitääks se kysyä aina siltä kyseiseltä valvojalta että pitääko ottaa yhteyttä siihen jos mun korkeus ei oo vaikka niin korkea että se on valvottua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs mä nyt tiedän sit ku lentelen VATSIM:ssa että milloin pitää ottaa yhteys siihen CTR:ään joka on suomessa EFES jos mä lennän matalalla vaikka cessnalla jollain ulkomailla? vai pitääks se kysyä aina siltä kyseiseltä valvojalta että pitääko ottaa yhteyttä siihen jos mun korkeus ei oo vaikka niin korkea että se on valvottua?

 

Kartasta. Hanki itsellesi Suomen VFR-kartta siitä alueesta maata millä haluat lentää. Siitä näkyy ilmatilojen rajat ym.

 

Samoin muuten SIL-shopissa on myytävänä "SIL PPL CD materiaalilevy 29eur"  - siinä on käsittääkseni koko yksityislentäjän lupakirjan teoriamateriaali - myös lennonsuunnittely ym - joka ei sinänsä ole ollenkaan huono tapa tutustua aiheeseen.

 

Missä päin vaikutat noin fyysisesti? Kun jos olet pääkaupunkiseudulla, tule ihmeessä esim. vaikka käymään Malmin Ilmailukerhossa, voin ihan mielelläni höpistä lennon suunnittelusta ja voidaan vaikka lentää esimerkkilento vatsimissa MIKin simussa. Se on ihan mainio havainnointiväline.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään