Harri Lonnqvist

Huiluoktetti+1

9 viestiä aiheessa

Lentäähän se vaikka silitysrauta jos on tarpeeksi potkua persuuksissa.

 

Ainakin jos se sattuu vihaisen emännän saataville ;D ;D

 

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-104:n siiventyngät ovat myös niin ohuet, ettei siipiin voitu sijoittaa polttoainesäiliöitä, jotka siis ovat rungossa ja sitten käytetään erillisiä siivenkärkilisäsäiliöitä.

 

Kyseinen häätäjähän suunniteltiin alunperin mahdollisimman nopeaksi päivähävittäjäksi, jolloin lyhyt ja ohut siipi aiheutti pienimmän mahdollisen vastuksen ja mahdollisti yli 2 Machin nopeuden.

 

Ja tunnetusti kaikki Starfighterit eivät kovinkaan hyvin ilmassa pysyneet...

 

Onpa vieläkin olemassa Starfighter-näytöslentotiimi, jolla on ohjelmaa tänäkin kesänä, ja joka mainostaa itseään tunnuksella "The World´s Fastest Airshow Team".

 

http://www.starfighters.net/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuolla F-104:llä ole myös vähemmän mairitteleva liikanimi "widow maker"? Johtunee varmaan juuri niistä mahtavista lento-ominaisuuksista.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leskentekijän maine kantautui erityisesti uudelleen perustetusta Luftwaffesta 1950-luvun lopulla missä onnetomuuksia sattui tyypin käyttöönottoa seuranneina vuosina enemmän kuin muualla. Muutaman vuoden tauko lentämisessä (perustettiin uud. v. 1955)oli tehnyt tehtävänsä ja vaativa konetyyppi ei pysynyt "handussa".

Erich Hartmann sivuaa tätä ongelmaa muistelmissaan. Tilanne korjaantui koulutuksella ja asennekasvatuksella, konetyyppi oli hyvä -siitä kai todistaa mittava käyttäjäkunta ja pitkä käyttöikä.

 

Oli muuten hyvä pätkä, kun sais simuunkin tuollaiset fly by-äänet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan koneella myös muita ikävänpuoleisia lempinimiä, kuten "lentävä ruumisarkku" sekä Saksassa että Italiassa.

 

Huono maine johtui varmaankin hidaslento-ominaisuuksista, liian painavasta lisävarustelusta Saksassa ja moottorin toimintahäiriöistä matalalentoharjoituksissa jne. Silti oli sellaisiakin maita, joissa ei tapahtunut ainuttakaan kuolemaan johtanutta Starfighter-onnettomuutta.

 

Varmaankin myös tämä "Flying Coffin/Fliegender Sarg/Il Coffina Volante" on keksitty jo paljon aikaisemmin jollekin toiselle vähemmän onnekkaalle konetyypille...

 

No, itse asiassa Googlella löytyi Brewster (!) (U.S.Navyn lentäjien mielipide) ja Intian ilmavoimien MiG-21, molemmat konetyyppejä, joilla suomalaiset pärjäsivät hieman paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään