Esa Sairio

Uusi kysymys vesitekstuureista

5 viestiä aiheessa

Ei tuo vesien laitto tahdo onnistua niin, että FS:n vesitekstuurit näkyisivät FS:ssä Espoon ilmakuvan alueella. Viimeksi kun koetin, olivat vedet täysin mustaa Espoossa.

 

Laitan oheen kuvat siitä, miten olen valinnut vedet Espoon ilmakuvasta. Siis sininen väri  ei ole mikään FS:n vesitekstuuri vaan tuo sininen on apuväri, joka on helpottanut sitä, kun olen valinnut (värittänyt sinisellä) nuo Espoon järvet ja merialueen tarkasti.

 

Mitä siis Photoshopissa tulee tehdä, jotta saisin aikaiseksi Tatun mainitseman 32- bittisen tga tiedoston, jossa alpha channelissa on tallennettu mustavalkonen maa/vesi bitmap. Siis niin että musta on vettä ja valkonen on maata?

 

Photoshopin kuvassa on ylinnä Layer1, sen alla Background copy ja alimmaisena Background.

 

[ attachment removed ]

Tässä näkyy sinisenä vesialueet, valittuna on Layer 1, Background copy ja Background

 

 

[ attachment removed ]

Tässä valittuna vain Layer 1

 

[ attachment removed ]

Tässä Background copy ja Background valittuina

 

 

[ attachment removed ]

Tässä vain Backgroud valittuna

 

Mitä tehdään?

 

yES :) :) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole Photoshop joten joku viisaampi saa vastata sen osalta. Käytän PaintShop Pro:ta, ja siinä on toiminto jolla valittu alue tallennetaan alpha-kanavaan. Alfa-kanava on siis eri asia kuin layer!  Ilmeisesti sinulla kaikki vesialueet layer 1:ssä? Luultavasti sinun pitää sillä layerillä valita kaikki siniset alueet, muuttaa ne kokomustiksi  ja sitten jollain valikko-toiminolla siirtää ne alfa-kanavaan. Näin se ainakin toimii PSP:ssä. Sitten ne kaikki layerit yhdistetään ja tallennetaan sopivaan muotoon (esim TGA jonka sitten imagetoolilla voi muuttaa bmp:ksi).  Mutta tosiaan - joku Photoshop-käytäjä osaa varmaan kertoa paremmin....

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja toinen mahdollisuus taisi olla se että pohjakuva tallennetaan omaan tiedostoonsa (bmp) ihan omaan hakemistoonsa, ja tuo alfa-kanavaan tuleva kuva (eli sinun tapauksessasi tuo Layer 1) omaansa (samanniminen tiedosto, eri hakemistoon). Alfa-kanavaan tuleva pitää siis olla musta-valkoinen. Sitten nuo konvertoidaan helposti FS Texture Convereter -nimisellä softalla (kerrotaan sille vaan missä hakemistossa on tekstuuri, missä on alfa-kanavan kuva ja mihin lopputulos laitetaan sekä mihin muotoon tuo tallennetaan). Tämä taitaa olla se helpompi ratkaisu...

 

Eli hieman tarkemmin:

 

- Tallenna ainoastaan background-layeri vaikka tiedostoon C:\pohja\pohja.bmp

- Muuta Layer 1 musta-valkoiseksi (vedet mustat, kaikki muu valkoista)

- Tallenna ainoastaan Layer 1 tiedostoon C:\pohja\alfa\pohja.bmp

- Hae FS Texture Converter itsellesi. Asenna se. Käynnistä

- Kerro FSTC:lle että kuva löytyy hakemistosta C:\pohja, alfat hakemistosta C:\pohja\alfa ja output menee hakemistoon C:\pohja\valmis

- Kerro FSTC:lle että tallennetaan muotoon "DXT1 with alpha"

- Paina Convert-nappia

- Valmis tulos pitäisi nyt löytyä hakemistosta C:\pohja\valmis ...

 

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole Photoshop joten joku viisaampi saa vastata sen osalta. Käytän PaintShop Pro:ta, ja siinä on toiminto jolla valittu alue tallennetaan alpha-kanavaan. Alfa-kanava on siis eri asia kuin layer!  Ilmeisesti sinulla kaikki vesialueet layer 1:ssä? Luultavasti sinun pitää sillä layerillä valita kaikki siniset alueet, muuttaa ne kokomustiksi  ja sitten jollain valikko-toiminolla siirtää ne alfa-kanavaan. Näin se ainakin toimii PSP:ssä. Sitten ne kaikki layerit yhdistetään ja tallennetaan sopivaan muotoon (esim TGA jonka sitten imagetoolilla voi muuttaa bmp:ksi).  Mutta tosiaan - joku Photoshop-käytäjä osaa varmaan kertoa paremmin....

 

Bamce

 

Kiitos neuvoista Bamce. Tehtiin jotakuinkin näin miten neuvoit ja Tatukin tavallaan oli aiemmin neuvonut ja nyt vedet ilmestyivät FS:ään Espoon vesialueille.

Puhtaalle (ei saaria) merialueelle Espoon oikeaan alakulmaan kumminkin jäi viiden tekstuuriruudun kohdalle ilmakuvan vihreänruskea vesi. Ilmeisesti sielläkin pitäisi olla maata, edes pari pixeliä, jotta alphakanavan musta muuttuisi FS-vesitekstuuriksi noillakin pikku alueilla. Koetamme virittää ne kuntoon.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että ratkesi.

 

Ilmeisesti sielläkin pitäisi olla maata, edes pari pixeliä, jotta alphakanavan musta muuttuisi FS-vesitekstuuriksi noillakin pikku alueilla. Koetamme virittää ne kuntoon.

 

Yksi vaihtoehto on jättää nuo ruudut kokonaan pois tuosta photoscenerystä, poistaa vaikka tuolla landclass-konstilla josta on FinnTerrain-foorumin puolella ollut puhetta.

 

Silloin FS:n ei tarvitse ladata "tyhjiä" tekstuureita. Tuskin tuolla periaatteellista suurempaa vaikutusta suoritustehoon on mutta onhan se ero se teoreettinenkin :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään