Guest sakvaka

VATSIMistä

10 viestiä aiheessa

1. Oletetaan että lentäisin Hallista Tampereelle. Nopein tie veisi VFR-lähtöportin "HIRSI" läpi. Olen lentosuunnitelmaa laskiessani ottanut selville HIRREN läpi vievän kurssin suunnan. Entä jos lennonjohtaja käskee minun lentää APILAN, HOPSUN tai LANGEN läpi? Tämä tarkoittaisi sitä, että minulla pitäisi olla valmiiksi laskettu kurssi jokaiselta VFR-pisteeltä eteenpäin.

 

2. Tänään olisi tarkoitus kys. reitti lentää. VACC.fissä ei ilmeisesti ole lennonjohtajia paikalla, joten mihin taajuudelle puhun? UNICOMille? Entä miltä kohdilta muutan viestiäni? Jotain tyyliin "Halli traffic, Cessna OHSVA..." "Halli Towerin" sijasta? Olenko ymmärtänyt täysin väärin, kun sanoin, että "ei ilmeisesti ole lennonjohtajia paikalla"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Oletetaan että lentäisin Hallista Tampereelle. Nopein tie veisi VFR-lähtöportin "HIRSI" läpi. Olen lentosuunnitelmaa laskiessani ottanut selville HIRREN läpi vievän kurssin suunnan. Entä jos lennonjohtaja käskee minun lentää APILAN, HOPSUN tai LANGEN läpi? Tämä tarkoittaisi sitä, että minulla pitäisi olla valmiiksi laskettu kurssi jokaiselta VFR-pisteeltä eteenpäin.

 

 

2. Tänään olisi tarkoitus kys. reitti lentää. VACC.fissä ei ilmeisesti ole lennonjohtajia paikalla, joten mihin taajuudelle puhun? UNICOMille? Entä miltä kohdilta muutan viestiäni? Jotain tyyliin "Halli traffic, Cessna OHSVA..." "Halli Towerin" sijasta? Olenko ymmärtänyt täysin väärin, kun sanoin, että "ei ilmeisesti ole lennonjohtajia paikalla"?

 

1. Löydät HOPSU:lta APILA:lle katsomalla kartasta APILA:n radiaalin vorista ja myöskin etäisyyden. Sitten vaan kierrät CTR-aluetta niin, että säilytät pari-kolme NM suuremman etäisyyden voriin kun APILA-lähtö/tuloportin etäisyydeksi on merkattu. Kyllä sen löytää kun vähän kiertää.. :) Sanotaan kuitenkin, että taitaa olla aikalailla harvinaista, että lennonjohto määrää sinut käyttämään jotain toista tulo/lähtöporttia kuin lentosuunnitelmaasi merkittyä, sillä VFR-liikennehän porrastaa itse itsensä toisista VFR-koneista ja ilmatilasta riippuen mahdollisesti myöskin IFR-koneista.

 

eli näin:

[ attachment removed ] Kannattaa vähän tutkia tuon CTR:än muotoa, ettei "leikkaa kulmaa suoraksi" kiertäessä portilta toiselle ja sitten sen avulla katsella hyvä etäisyys kiertelyn ja kaartelun ajaksi. Punaisella merkitty mahd. lentoreitti.

 

 

2. Kun lennät valvomattomassa eli G-ilmatilassa sinun täytyy/kannattaa ilmoittaa aikeistasi tekstillä UNICOMI:lle (122.8MHz) . Esim "Halli traffic, OHCAU taking off rwy 22, leaving control zone via LAIHA, VFR" ja sama suomeksi "Hallin liikenne, OHCAU suoritamassa lentoonlähtöä rwy:ltä 22, jätetään lähialue LAIHA:n kautta, VFR"

jos tässä oli joitakin asiavirheitä niin viisaammat korjatkoon  :).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä.

 

3. Mitkä asetukset SquawBox3seen laitetaan? Entä miten UNICOM-taajuus valitaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UNICOMIN taajuus on muistaakseni aina oletusasetuksena radiossasi, kun yhdistät Vatsimiin (122.95 ?) Ja tietääkseni se taajuus on sama kaikialla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UNICOMIN taajuus on muistaakseni aina oletusasetuksena radiossasi, kun yhdistät Vatsimiin (122.95 ?) Ja tietääkseni se taajuus on sama kaikialla.

 

Unicom on 122.8 ja se säädetään koneen radio/avioniikka paneelista COM1 kohdasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3. Mitkä asetukset SquawBox3seen laitetaan?
Arvaamalla ja kokeilemalla pääset yllättävän pitkälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja saattaisi ehkä manuaalin lukemisestakin olla jotain hyötyä. Samoin VACC:n foorumilta löytyy ohjeet jopa suomeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyse on VFR:stä niin tuossa lähialueen kulmalla on sopivasti radiomasto jonka kiertämällä voi olla aika varma siitä että ei mene valvottuun ilmatilaan sisään. Finnmast siis asentaen ja homma toimii :)

 

Samoin tuo tie ja sähkölinja ja HIRSIn kohdalla oleva järvi on varsin hyviä maamerkkejä..

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään