Guest Mighela

Laskeumislupa

15 viestiä aiheessa

Moi!

 

 

Minä en osaa pyytää vatsimissa lasku tai nousu lupaa  :-[         

Miten se oikein tehäää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis osaan laittaa sen taajuden, mutta mitä sitten? Miten voi pyytää sen luvan???  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis osaan laittaa sen taajuden, mutta mitä sitten? Miten voi pyytää sen luvan???  ;D

Lueppa vielä TOISEEN kertaan ne kaikki ohjeet KOKONAAN läpi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmettä te nyt pompotatte miestä. On varmaan lukenut mutta kun ei satu silmään niin ei satu. Kertokaa nyt.

Jos hän edes kysyy tuota kysymystä niin se kertoo jo ettei ole luettu kunnolla läpi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..tai kuten jo aiemmin sanoin, Mikko ei ole selvästikään viitsinyt tehdä asian eteen juurikaan mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverit hei iisimmin ;)

 

Oliskos tästä alkuun apua

 

Yleensä otetaan ensin yhteys lentokentän "rullaukseen" joka on lennonjohtaja joka vastaa maassa kenttäalueella rullaavien koneiden järjestyksestä. VATSIM:issa ongelmana on usein lennonjohdon vähyys käytännön henkilöpulasta johtuen, joten esim. rullaus (KENTÄNTUNNUS_V_GND) on hyvin harvoin miehitettynä. Mutta eipä hätää, otetaan vain yhteys portaikossa seuraavana olevaan lennonjohtoelimeen. Usein se on torni.

 

Osa kentistä on ns. korpikenttiä - esim. Räyskälä ja monet muut - niiltä toimittaessa ei oteta yhteyttä lennonjohtoon, mutta seurataan itse lentokentän mahdollista muuta liikennettä ja otetaan yhteys niihin ko. kentän radiojaksolla. VATSIM:issa tämä on käsittääkseni UNICOM, joka on aina ATC-directory -listassa. UNICOMilla huudeltaessa pitää tosin kertoa aina lentokentän nimi koska UNICOM on yleinen taajuus.

 

Kannattaa valita ensimmäiseksi harjoittelukerraksi kenttä missä on ainakin torni paikalla. Malmi on viime aikoina ollut VATSIMissa auki sunnuntai-aamuisin. Miehityksen näkee kätevästi www.vacc-fin.net:in etusivulta. Myöhemmin, jos esim. vain Tampereen tutka (EFES_V_CTR) on paikalla, voidaan ottaa siihen yhteyttä ja pyytää selvityksiä miltä tahansa alueella olevalta kentältä, on vain hyvä sitten mainita millä kentällä on jotta tutkan ei tarvitse etsiä sinua kuvaruudulta. Mutta mieluimmin kannattaa käyttää niitä kenttiä missä tornissa on lennonjohtaja paikalla, Tutkalla voi olla muutenkin kovasti ruuhkaa, ainakin ns. Fly-In:ien aikaan. Yleensä fly-ineissä on ainakin kahden kentän torni paikalla, joten ongelmia ei pitäisi ilmetä.

 

( Tämän halusin lihavoida )

Jos asiasta on epäselvyyttä, aina voi kysyä, esim. IRCnetissä #lentosimut on hyvä paikka koska suurin osa suomen VATSIM-lennonjohtajista on siellä. Heiltä kannattaa muutenkin kysyä jos mieltä askarruttaa joku VATSIM-lentämiseen liittyvä asia.

 

STEP

Radioliikenne

Kommentit

 

1

OH-ABC: "Iltaa Malmin rullaus, Oscar-Hotel-Alfa-Bravo-Charlie"

Rullaus: "Oscar-Bravo-Charlie, jatka."

Kutsumme rullausta ensimmäisen kerran. Jokaisen radioviestin yhteydessä kerrotaan aina koneen tunnus jottei tule sekaannusta viestin lähettäjästä. Rullaus vastaa kutsuun ja pyytää jatkamaan.

 

Koska meillä on jo lentosuunnitelma tehtynä (Squawkboxin valikosta "ATC Functions -> File Flight plan") voimme suoraan pyytää rullausohjeita. Jos VATSIMissa lennonjohtajan ATIS-viestissä on tiedotuksen nimi ja QNH, ne mainitaan samalla jotta lennonjohtaja tietää niiden olevan meillä oikein asetettuna. 

2

Lähtö laskukierrokseen

 

OH-ABC: "Menisin laskukierrokseen, tiedotus Oscar kuunneltu, QNH 1004, saanko rullausohjeet? Oscar-Bravo-Charlie."

 

Lento ulos lähialueelta:

OH-ABC: "VFR-lento (Turkuun) Nokan kautta, tiedotus Oscar, QNH 1004, saanko rullausohjeet? Oscar-Bravo-Charlie."

Laskukierrokseen:

 

Rullaus: "Oscar-Bravo-Charlie, rullaa odotukseen kiitotie 18, ylitä 09."

 

Ulos lähialueelta:

 

Rullaus: "Oscar-Bravo-Charlie, rullaa odotukseen kiitotie 18, ylitä 09 ja jätä lähialue Nokan kautta VFR."

Lentäjä kertoo lennonjohtajalle oleelliset asiat: Lennon tyyppi (VFR, IFR, koululento...), koneen päällikön (Pilot in Command) nimi, aikomus mennä laskukierrokseen tai matkalennolle, lennon aiottu pituus, koneen toiminta-aika tankeissa olevalla polttoainemäärällä, ATIS tiedotteen nimi ja QNH (ilmanpaine jonka avulla korkeusmittari säädetään näyttämään oikein) - Tästä litaniasta lisää edempänä.

 

Torni antaa lentäjälle selvityksen rullata kiitoradan 18 odotuspaikalle, tulee jäädä odottamaan selvästi paikalla olevan keltaisen viivan taakse. Viivan saa ylittää vasta kun saa lähtöluvan.

 

Huomaa myös että kaikkiin kiitotien ylityksiin annetaan erikseen lupa, jos lupaa ei ole, pitää erikseen kysyä ennen ylittämistä, esim. "Oscar-Bravo-Charlie, sopiiko ylittää kiitotie 09?".

 

3

OH-ABC: "Rullataan odotukseen 18, yli nolla-yhdeksän, jätetään lähialue Nokan kautta VFR."

Rullaus: "Torni."

Luetaan saatu selvitys takaisin, lennonjohtaja kuittaa.

 

4

Rullataan odotukseen 18, jossa tehdään lentoonlähtötarkistukset koneen tarkistuslistan mukaan. Ainakin katso että se Cessnan trimmi on "Takeoff"-asennossa :-)

 

Lainattu täältä--> http://tigert.gimp.org/aviation/vatsim/docs/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

( Tämän halusin lihavoida )

Jos asiasta on epäselvyyttä, aina voi kysyä, esim. IRCnetissä #lentosimut on hyvä paikka koska suurin osa suomen VATSIM-lennonjohtajista on siellä. Heiltä kannattaa muutenkin kysyä jos mieltä askarruttaa joku VATSIM-lentämiseen liittyvä asia.

 

 

No sen verran korjaan, että parempi paikka nykyään on #vatsim.fi tai #svil (#lentosimut alkaa olemaan kuollut kanava)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin että tervetuloa vaan uudelle tulokkaalle.Hyvin alkaa.

 

Olemme laiskoja. Mielummin opetamme uuden opiskelemaan useamman asian kerralla, ja sen miten homma oikeasti toimii. Eikä niin että kysellään vaan mitä radioon puhellaan, eikä tiedetä mistään muusta yhtään mitään. Ja onhan linkkikin enemmän, kuin se ettei vastaisi mitään.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, toi "mitä ihmettä mä oikein sanon??!!" on ihan oikea ongelma - muistan itse ihan elävästi saman tunteen. Piti sitten hankkia PPL-lupakirja että osaan puhua vatsim-lennonjohtajalle  :P

 

Mutta joo. Oikeastaan paras apu itselleni oli ne vacc.fi:n "newbie day" -sivut:

[*] http://vacc.fi/services/fly_in/vfr-training/index.html (VFR)

[*] http://vacc.fi/services/fly_in/ifr-training2 (IFR)

 

Ja kun IFR:ää haluatte opetella, katsokaa tämä sivu läpi niin ymmärrätte mistä on kyse: http://www.navfltsm.addr.com/ IFR-menetelmiin kuuluu iso määrä tietoa mitä ei opita hetkessä, muutakin kuin se mitä pitää sanoa radioon. Ja muistakaa että ei se että vatsimissa lentää VFR:ää tarkoita että on "ala-asteella" josta sitten päästään IFR-lentäjäksi. VFR ja IFR on ihan kaksi eri tapaa lentää, eivätkä mitenkään eriarvoisia. Molemmat tilanteen mukaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, toi "mitä ihmettä mä oikein sanon??!!" on ihan oikea ongelma - muistan itse ihan elävästi saman tunteen. Piti sitten hankkia PPL-lupakirja että osaan puhua vatsim-lennonjohtajalle  :P

 

Ja kannattaa muistaa että siellä toisessa päässä niin Vatsimissa kuin oikeassakin ilmailussa on toinen ihminen kuitenkin eikä robotti. Kuunnelkaapa joidenkin live-atc -saittien tai skannerin kautta niitä keskusteluja - ei ne aina niin tekstikirjan mukaan ole, vaikka siihen tietysti tulisikin pyrkiä. Itseasiassa 70% ajasta jossain Irlannin jaksoilla on sellaista mokellusta että voi heittää sen RTF-oppaan suoraan mäkeen. VHF-radio ei ole mikään kovin hyvä ja nykyaikainen yhteydenpitoväline ja sen useimmiten molemmat osapuolet ymmärtävät. Suomalaiset tuntuu olevan ihmeellisen pedantteja tässä radioasiassa. Vaikka kyllä sitä Tampereen alueellakin kysellään Formulatuloksia sun muuta (tämä siis IRL)  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa muistaa että siellä toisessa päässä niin Vatsimissa kuin oikeassakin ilmailussa on toinen ihminen kuitenkin eikä robotti. Kuunnelkaapa joidenkin live-atc -saittien tai skannerin kautta niitä keskusteluja - ei ne aina niin tekstikirjan mukaan ole, vaikka siihen tietysti tulisikin pyrkiä. Itseasiassa 70% ajasta jossain Irlannin jaksoilla on sellaista mokellusta että voi heittää sen RTF-oppaan suoraan mäkeen. VHF-radio ei ole mikään kovin hyvä ja nykyaikainen yhteydenpitoväline ja sen useimmiten molemmat osapuolet ymmärtävät. Suomalaiset tuntuu olevan ihmeellisen pedantteja tässä radioasiassa. Vaikka kyllä sitä Tampereen alueellakin kysellään Formulatuloksia sun muuta (tämä siis IRL)  ;D

 

 

Joo, tuossa on se tilannetaju tärkeää. Kun ei ole muuta liikennettä, sekä lennonjohtajalla että lentäjällä on enemmän aikaa jutustella toisilleen. Mutta kun on muuta liikennettä, varsinkin jos on ruuhkaa, se fraseologia pysyy aika tiukassa muotissa, koska se on nimenomaan tehty siltä kannalta että nopeasti saadaan viesti perille ilman väärinkäsityksiä.

 

Vatsimissa sanoisin että se muiden fiilistelyn kunnioittaminen on tärkeää, kannattaa oikeasti panostaa siihen omaan radioliikenteeseen (alussa nyt toki jokainen hapuilee ja opettelee) - koska samaahan toivot itsellesikin. Fiilis syntyy nimenomaan siitä että se kuulostaa "aidolta" - ja se aitous tulee pitkälti nimenomaan siitä fraseologiasta. Vatsimissa saa opetella toki, eikä siitä rangaista, mutta se ei ole paikka mihin mennään pelleilemään. Siksikin kannattaa aloittaa sillä vfr-lennolla että oikeastikin niin tehdään, lento-oppilaat hapuilevat radion kanssa ihan oikeassakin elämässä. Mutta kun lennetään isoa konetta, siinä vaiheessa homman pitää olla hallussa. Se kuulostaa oikeasti ihan tyhmältä jos "finööör faiv" lentää miten sattuu eikä osaa mitään kunnolla. Tuo koko vatsim rakentuu yhteistyön ympärille, ja tosiaan fiilis on sitä parempi ja aidompi mitä enemmän siihen panostetaan yhdessä. Silloin sinne viitsii tulla niitäkin jotka oikeasti osaavat asioita..

 

Sama pätee toki ihan samalla tavalla lennonjohtajia kohtaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään