Olli Vainio

Austrian Airlinesin Fokker 70 pellolle Münchenin lähellä...

54 viestiä aiheessa

No onneksi tästä onettomuudesta taidettiin selvitä ilman uhreja. Mutta ei paras mahdollinen alku vuodelle 2004 ilmailun kannalta :(. Hyvä munkki kävi kun sopiva pelto löyty finaalin alapuolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

28 matkustajaa, 4 miehistöä, lento OS 111 (Wien - München).

 

"EMERGENCY LANDING OF AUSTRIAN FLIGHT OS 111 FROM VIENNA TO MUNICH

 

 

The Austrian flight OS 111 from Vienna to Munich (scheduled flight time ex Vienna 6.50 – 7.50 a. m.) had to make an emergency landing in a field due to engine problems today around 8 a. m. local time a few kilometres away from the airport Munich.

 

According to information of local authorities the 28 passengers and 4 crew members are uninjured. The landing gear of the aircraft of the type Fokker 70 was damaged during this landing maneuver.

 

The passengers were evacuated at 8.45 a. m. by the local action force and transported to the airport Munich. They received immediate psychological support.

 

The Austrian Airlines Group in cooperation with the local authorities and action force did their very best to care as quickly as possible for the passengers affected by the incident, their immediate families and the crew.

 

The following telephone hotline is available for relatives of the passengers of the flight OS 111:

 

+43 – 1 – 680 93 44 44"

http://www.aua.com/at/eng/default.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän johtuu että kaikki koneet tippuu samaan aikaan? Kolme konetta nyt 2 viikon sisään.. En tajua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pitää kyllä nostaa hattua piloteille, olivat meinaan TODELLA siististi saaneet sen siihen pellolle taipumaan... On sitä joskus meinaan pahempaakin jälkeä pakkolaskussa tullu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan saa vielä aivan toimivan koneen. Nätisti on kyllä alas tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners:sta ja Jetphotos:sta löytyy jo aika mukavasti kuvia, tuosta tapauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan saa vielä aivan toimivan koneen. Nätisti on kyllä alas tullut.

 

Saa nähdä, tollanen mälli voi heikentää osien väsymiskestävyyttä aika ratkaisevastikin vaikka päällisin puolin näyttää ihan ehjältä.

 

Voi myös olla että ei oo parasta mahdollista mainosta heittää onnettomuuskonetta takas reitille :) Mutta kyllä joku mua viisaampi varmaan pohtii tätä ihan tosissaan. Kyllä siitä ainakin varaosia saa.

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

ja malliesimerkki jostain muusta myös. Jokin meni pieleen, mikä ?

 

Tp

 

Hmmm.... en usko että ko. lennon pilotit pitäisivät "äänen sävystäsi" ;D

 

- No fakta on se, että kaikki pilotit tekevät virheitä joskus ja siinä tapauksessa hyvä kaveri koittaa hoitaa tilanteen siten, että vahingot jäävät mahdollisimman pieniksi. Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä. Toisaalta emme tiedä vielä varsinaista onnettomuuden syytä, niin kaikki on spekulointia...

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi myös olla että ei oo parasta mahdollista mainosta heittää onnettomuuskonetta takas reitille :) Mutta kyllä joku mua viisaampi varmaan pohtii tätä ihan tosissaan. Kyllä siitä ainakin varaosia saa.

 

-- Olli

Kyllähän se "Gimli glider" kin jatkoi lentämistä. En tiedä lentääkö yhä tosin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskutelineet otettu turhaan ulos? Olisi varmaan säilynyt ehjempänä puhtaassa mahalaskussa, kyllähän ne telineet matkalle jää kun peltoon töksähdetään...

 

Eiköhän ne telineet ole hidastanu sitä koneen vauhtia maassa.

Jos telineet olisivat olleet ylhäällä niin kone olisi varmana jatkanut liukumista pidemmälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm.... en usko että ko. lennon pilotit pitäisivät "äänen sävystäsi" ;D

 

- No fakta on se, että kaikki pilotit tekevät virheitä joskus ja siinä tapauksessa hyvä kaveri koittaa hoitaa tilanteen siten, että vahingot jäävät mahdollisimman pieniksi. Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä. Toisaalta emme tiedä vielä varsinaista onnettomuuden syytä, niin kaikki on spekulointia...

 

// Joni

 

Jep, turha vielä spekuloida mikä meni vikaan. Kuitenkin tulee hakematta mieleen se pikkujetin pakkolasku Vantaalla, lentäjät olivat sankareita kunnes selvisi että koneesta loppuikin polttoaine...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli syy koneen putoamiseen mikä vain, mutta erittäin taitavalla käsialalla tuo Fokkeri on tuotu alas :)

 

Tuosta tulee itselleni mieleen se SAS:in Md:n pakkolasku pellolle, Ruotsissa 1991, kun moottorit olivat ensin ottaneet hieman jäätä siiveltä sisäänsä.

 

Jossain oli, että tuota jäätä olisi vaikeaa havaita silmämääräisesti noiden MD-80/90 -sarjalaisten siiveltä. Vaikka sitä voisi olla parikin senttiä siinä päällä.

Finskihän taitaa olla jonkinlaisen asiantuntijan maineessa maailmalla, näiden MD-80/ DC-9 -sarjalaisten suhteen, talvioloissa operoimisessa (?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka.

 

Joo, se SAS:n MD vaan meni kolmeen palaan siinä laskussa. Tuo Fokker näyttää ulkoisesti melko ehjältä, mutta veikaampa että siitä tulee romua. Ei noista yleensä pystytä lentävää rakentamaan, senverran rajuja nuo pelloille laskeutumiset ovat näille nykyisille alumiiniputkille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vähän meni se SAS:n kone kyllä viipaleiksi, mutta mikä tärkeintä, ihmishenkiä ei silloinkaan menetetty. Taisi se SAS:n kapu ainakin lopettaa lentohommansa sitten siihen, jos ihan oikein muistan.

Tuon Fokkerin runko on kyllä aivan hämmästyttävän hyvässä kunnossa vaikka onkin laskeutunut maastoon. On ilmeisesti sattunut todella hyvä paikka kohdalle,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vähän meni se SAS:n kone kyllä viipaleiksi, mutta mikä tärkeintä, ihmishenkiä ei silloinkaan menetetty. Taisi se SAS:n kapu ainakin lopettaa lentohommansa sitten siihen, jos ihan oikein muistan.

Tuon Fokkerin runko on kyllä aivan hämmästyttävän hyvässä kunnossa vaikka onkin laskeutunut maastoon. On ilmeisesti sattunut todella hyvä paikka kohdalle,

 

Joo kippari laitettiin eläkkeelle. Muuten koneessa oli ruotsalainen mies, joka työsketeli kentällä ja jolla oli vahva lentopelko. Mies matkusti yleensä junalla, mutta tälle lennolle hänet oli saatu puhuttua. No sitten mies istui koneessa juuri siinä kohdassa, josta kone murtui ja mieheltä katkesi toinen jalka. Eli kun se on sattuakseen, niin se sattuu....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vähän meni se SAS:n kone kyllä viipaleiksi, mutta mikä tärkeintä, ihmishenkiä ei silloinkaan menetetty. Taisi se SAS:n kapu ainakin lopettaa lentohommansa sitten siihen, jos ihan oikein muistan.

Tuon Fokkerin runko on kyllä aivan hämmästyttävän hyvässä kunnossa vaikka onkin laskeutunut maastoon. On ilmeisesti sattunut todella hyvä paikka kohdalle,

 

Täytyy muistaa mikä ero oli SAS:n ja tuon Fokkerin välillä, nimittäin painot. SAS meni ketoon nousun jälkeen eli luultavasti aika painavana kun taas tuossa Fokkerissa oli 28 (?) matkustajaa ja luultavasti muutenkin kuorma todella pieni. Ja eikös toi Fokker 70 ole aika leija ja omaa suhteellisen pienen sakkausnopeuden?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain oli, että tuota jäätä olisi vaikeaa havaita silmämääräisesti noiden MD-80/90 -sarjalaisten siiveltä. Vaikka sitä voisi olla parikin senttiä siinä päällä.

Finskihän taitaa olla jonkinlaisen asiantuntijan maineessa maailmalla, näiden MD-80/ DC-9 -sarjalaisten suhteen, talvioloissa operoimisessa (?)

 

Juu, silmin tuota ei havaitse, vaan siiven yläpinta täytyy käydä kokeilemassa käsin. Yläpinnan jäätämistä voi tapahtua vaikka ulkolämpötila olisi luokkaa +20 astetta, jos tankkissa on paljon kylmää bensaa (=kylmentynyt pitkällä matkalennolla ylhäällä, ja koneessa on ollut iso tankkaus lähtiessä). Jäätä voi olla hyvinkin paksusti tuossa, jotka sitten tosiaan rotaatiossa (siiven taipuminen) tai vähän myöhemmin alkavat ropsahdella pois ja suoraan moottoreita kohti... Tuohon SAS:n juttuun liittyen, kuulemma Finnairilla oli tämä jäätämisasia havaittu jo aikaa ennen tuota onnettomuutta ja olivat siitä varoitelleet ja kyselleet, että oliko asia tiedossa, mutta ei ainakaan SAS:lla oikein asiasta vielä piitattu. Tuon tyylilaskun jälkeen alkoi kiinnostaa..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli menettänyt moottoritehot jo 12 000 jalassa lähestyessä kenttää. Ei oikein vaikuta jään aiheuttamalta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään