Ilkka Portti

Mikä DXT-muoto scenetekstureissa? (Lis. previewkuvia uusista EFIV-tekstuureista)

10 viestiä aiheessa

Olen päivittämässä (ainakin aluksi omaan käyttöön) EFIV-scenen tekstuureita uuteen uskoon ja kysymykseni kuuluu, että mihin muotoon nuo tekstuurit kannattaa tallentaa, jotta jälki olisi hyvää eikä se vaikuttaisi kovin paljon frameihin? DXT1, DXT3, DXT5, vai joku Extended 16bit -muoto? Entäpä kuvan oikeassa reunassa olevat asetukset?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tallennan tekstuurit ihan normaaleina bmp-tiedostoina (tai jos niissä on läpinäkyvyyden takia alpha-kanava niin tga-tiedostona). Tämän jälkeen muunnan ne FS:lle sopivaan muotoon imagetool-softalla, ensin Create mipmaps, sitten formaatti DXT1:een (tai jos on läpinäkyvyyttä niin DXT3) ja sitten talteen bmp-tiedostona. Tämä mielestäni toimii hyvin, mutta saattaa olla että joku muu teke toisella tavalla....

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia. Tallensin tuolla DXTBmp:llä tekstuurit DXT1-muotoon mipmappien kera.

 

Tässä tähänastiset tekeleet:

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvältähän nuo näyttää tosin nuo viimeisen kuvan koivut ja kuusi hieman häiritsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvältähän nuo näyttää tosin nuo viimeisen kuvan koivut ja kuusi hieman häiritsee.

 

Joo, tuo osuus onkin vielä työnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Kyllä jumakavita nämä uudet fin scenet alkaa olla jo liian hyviä uudelle sukupolvelle, kun vertaa millä palikka graffoilla homma aloitettiin.

  Tuo pori, ivalo ja muut idylliset kentät, alkavat pikkuhiljaa jo tuottamaan nautintoa, laadukkailla koneilla ja peeceillä vierailtaessa.   

  Myöskään laskut  lähtöineen eivät ole enää ykkös sijalla, vaan scenen pyörittely yhä uudelleen, eri tehtävä variaatioineen.

  Enää ei kohta puutu kuin pajatsobaari jossa saisi kilkutella einareitaan,  sillävälin kun kesnaa tankataan. .Ten points.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs nämä yötekstuurit olisi paras tehdä? Maalipöntöllä tolerance maksimilla, opacity esim. 80 ja värinä musta? Entäs ikkunoista tuleva valo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs nämä yötekstuurit olisi paras tehdä? Maalipöntöllä tolerance maksimilla, opacity esim. 80 ja värinä musta? Entäs ikkunoista tuleva valo?

 

Varmaan löytyy monta erilaista tapaa. Itse olen tehnyt yötekstuurit omiin sceneihini näin:

 

Lähdetään liikkeelle päivätekstuurista. Tässä esimerkkinä eräs EFMAn tekstuuripalanen.

Txt.jpg

 

Tämän päälle laitan uuden layerin jonka täytän RGB-värillä 111,86,19 (väri riippuu hieman ympäristöstä - tämä on mielestäni hyvä kellertävä väri paikkaan jossa seiniä valaisee rakennuksien lähellä olevat natrium-valot). Tämä värikerros luo sopivasti tunnelmaa ja 'sytyttää sisävalot' myös pimeisiin ikkunoihin!

Txt_y.jpg

 

Muutetaan tuo kellertävä layeri sopivasti läpinäkyväksi (tässä olen käyttänyt 44%):

Txt_y_44.jpg

 

Lisään uuden layerin, tällä kertaa täytän kokomustalla. Muutan sopivasti läpinäkyväksi että alla olevat rakennuksen yksityiskohdat näkyy. Sitten leikkaan ikkunoille teräväreunaisia reikiä ja muiden, seiniä valaisevien lamppujen kohdalle pehmeäreunaisia 'valokeiloja'. Tämä layer on lopulta tämän näköinen:

Txt_b.jpg

 

Lopuksi muutan mustan layerin sopivasti läpinäkyväksi (tässä esimerkissä käytin 75%). Valmis!

Txt_LM.jpg

 

Sitten ensin talteen Photoshopin tai Paintshopin omassa formaatissa jossa eri layerit säilyy - näin voi myöhemmin helposti korjata virheitä - ja sitten layerit yhdistetään ja koko komeus tallennetaan levylle xxxxx_LM.bmp -nimisenä....

 

Jos ikkunoihin halutaan erilaista kirkkautta tai väriä niin voi tietysti lisätä muunvärisiä layereitä ja/tai leikata tuohon keltaiseenkin layeriin sopivasti reikiä...

 

 

Bamce

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko normaalia, että yötekstuurit ovat todella "suttuisia" ja täynnä jotain ylimääräistä kökköä? Tallensin *_lm.bmp:t samaiseen DXT1-muotoon (no alpha) mipmappien kera kuin päivätekstuuritkin. Päivätekstuureissa ei ole mitään vikaa.

 

Huomasin sellaisen seikan, että Maarianhaminan ja Ivalon kunnossapitorakennukset ovat täsmälleen samalla muotilla tehdyt! Katsokaapa vaikka ikkunoiden sijaintia ja hallien ovien paikkoja yms!

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään