Guest Cruzan

Siltojen ali lennot

28 viestiä aiheessa

Onko teillä tiedossa siltojen ali lentämisiä Suomesta tai muista pohjoismaista? Suomessa on ainakin DI Aaretti Nieminen "kunnostautunut" aikoinaan lentämällä Tampereen Hämeensillan ali Viri-moottorikoneellaan. Tapahtumalla oli silminnäkijänsä, mutta pilotin henkilöllisyys paljastettiin vasta 1990-luvulla. Että sellaisia lennonopettajia. ;D

 

Itse näin 70-luvulla Viggenin lentävän alitsemme kun ajoimme lomamatkalla Ruotsissa Öölantiin menevällä sillalla. Oli muuten UPEA näky! Harmi vaan ettei ollut kameraa silloin hollilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jutun olen kyllä kuullut, että Outokummun länsipuolella olevan Ohtaansalmen sillan ali olisi lennetty Fouga-parilla. Paikkansapitävyyttä en sitten mene vannomaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin tuntemani ex-Rissalan varusmies kertoi silmät suurina kuinka Mini lensi Fougalla Jännevirran sillan alitse. Oli kuulemma näyttänyt HIENOLTA.

 

Hmmmm....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin tuntemani ex-Rissalan varusmies kertoi silmät suurina kuinka Mini lensi Fougalla Jännevirran sillan alitse. Oli kuulemma näyttänyt HIENOLTA.

 

Hmmmm....

 

Siinä muuten saa olla tarkkana. Hornetti ei varmaan edes mahtuisi sen sillan ali ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1951 Lentosirkus Pilvien Huimapäät teki Ounasjoella sillan alituksen Sokol-koneella jota lensi Raimo Aulio. Juuri ennen suunniteltua sillan yli koukkausta moottori leikkasi kiinni edessä oli pakkolasku jokeen. Muistaakseni sairaalassa kaverit päättivät kokeilla vielä kerran ihan suunnitellusti ja tekivätkin onnistuneen alituksen sairaalasta päästyään, tosin toisella koneella. Tästä tapahtumasta voi lukea tarkemmin Eero Pakarisen kirjasta Lentosirkus Pilvien Huimapäät (1977).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1951 Lentosirkus Pilvien Huimapäät teki Ounasjoella sillan alituksen Sokol-koneella jota lensi Raimo Aulio. Juuri ennen suunniteltua sillan yli koukkausta moottori leikkasi kiinni edessä oli pakkolasku jokeen. Muistaakseni sairaalassa kaverit päättivät kokeilla vielä kerran ihan suunnitellusti ja tekivätkin onnistuneen alituksen sairaalasta päästyään, tosin toisella koneella. Tästä tapahtumasta voi lukea tarkemmin Eero Pakarisen kirjasta Lentosirkus Pilvien Huimapäät (1977).

 

Itse kuulemani versio on hiukan toisenlainen. Herrat Aulio ja muistaakseni Veijo Taina ihan tarkoituksella olivat lentämässä Sokolilla sillan alta. Muuten olisi mennyt hyvin, mutta herrat eivät muistaneet/tienneet, että sillan toisella puolella oli puhelinlangat, joihin Sokol tarttui ja molskahti siitä edelleen jokeen. Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön Ilmailuosasto halusi asiasta luonnollisesti selvityksen. Aulion kirjoittama raportti kuulemma päättyi näin: "Noustessani pintaan näin koneen uivan ohitseni lupakirjan kokoisina palasina."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkentaisin edellä olevia, että kyseessä oli Ounaskosken silta, ei Ounasjoen silta. Ne on kaksi eri siltaa, tosin silloin ei vielä Ounasjoen siltaa ollut olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko teillä tiedossa siltojen ali lentämisiä Suomesta tai muista pohjoismaista?

 

Lappeenrannassa noin vuonna 1990 oli eräs pilotti kiskaissut pari vuotta aikaisemmin rakennetun Luukkaansalmen sillan ali, joskaan en tähän hätään löytänyt mistään faktoja muistikuvien tueksi. Muistan lukeneeni, että sakot tuli, ja lupakirjan menetys.

 

Olen kuullut myös legendan, että sota-aikana Heinolassa vanhan viitostien vieressä olevan rautatiesillan ali olisi lentänyt ensin suomalaislentäjä perässään Tsaika tuhoutuen veteen... Tietääkö kukaan tähän faktoja?

 

edit: Heinolan rautatiesillan kuvalinkki lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun googleen lyö hakusanaksi "Pilots flying under bridges", niin löytyy kyllä totta tai sitten legendaa, muttei näyttäisi olevan Suomesta tai muualta pohjoismaista. Tosin en jaksanut kovin pitkälle kahlata.

 

Videota löytyy ainakin Jurgis Kairysin sillanalituksesta Sukhoilla selällään, ja pari BBC:n uutista, joissa valokuva.

 

Ehkä enemmän legendaa on B-17-lento Golden Gate-sillan alitse, samoinkuin Eiffel-tornin alilento Bonanzalla (mikä löytyy hakusanalla N111MS), joku lento Riemukaaren läpi Pariisissa...ehkä ahtain paikka, mistä ylipäänsä voisi yrittää läpi?

 

Sydneyn Harbour Bridgen alitus on ilmeisesti tehty useaan kertaan sota-aikana.

 

No, on näitä kyllä Suomessakin ollut, yhden lupakirjansa menettäneen - ja sittemmin Venäjälle lentämään siirtyneen - olen tainnut tavata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Olen kuullut myös legendan, että sota-aikana Heinolassa vanhan viitostien vieressä olevan rautatiesillan ali olisi lentänyt ensin suomalaislentäjä perässään Tsaika tuhoutuen veteen... Tietääkö kukaan tähän faktoja?

 

edit: Heinolan rautatiesillan kuvalinkki lisätty

 

Vaikka olen koko elämäni Heinolassa asustanut, niin tuommoista en ole vielä kuullutkaan :o

 

Kyllähän ne Heinolaa kävivät pommittamassa (lähinnä yrittivät käydä, kiitos Lentolaivue 24;n) ainakin kesäkuussa 1941, mutta en sitten tiedä onko niitä näin syvällä sisämaassa muuten käynnyt? Ja mitä olen hieman lueskellut, tuosta kesän -41 pommituksesta, niin en ole mitään mainintoja tuollaisesta kuullut. Taisivat olla pelkästään pommareilla liikenteessä... Mutta en tyrmää juttua, kun en siitä itsekkään enempää tiedä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut luotettavana pitämästäni lähteestä, että PIK:iläisilläkin oli tapana harrastaa purjelentoa 40-luvun lopulla Laajalahden jäällä niin, että viimeinen lasku eli hallilasku tehtiin Lauttasaaren sillan ali. Oli sillä lailla lyhempi matka työntää kone halliin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä enemmän legendaa on B-17-lento Golden Gate-sillan alitse, samoinkuin Eiffel-tornin alilento Bonanzalla (mikä löytyy hakusanalla N111MS),

 

Eihän ne mitään legendaa ole, vaan totisinta totta :)

 

joku lento Riemukaaren läpi Pariisissa...ehkä ahtain paikka, mistä ylipäänsä voisi yrittää läpi?

 

En tiedä, mikä on Riemukaaren halkaisija, mutta ei ne liian isoja välejä nämäkään Jilin Bridgen pilarien välit ole. 7m korkeita ja 20m leveitä. Lensivät 2001 yhdeksällä koneella yhtä aikaa tuon ali:

 

14.jpg

 

http://mirror.vector.ch/%7Ehvoltige/videos/under_the_bridge.mpg

 

 

Eikä tietty tämä Tianmen Caven läpilentokaan ihan tilavimpia välejä tarjoa:

 

http://mirror.vector.ch/%7Ehvoltige/videos/zhang-jia-jie2.mpg

 

http://mirror.vector.ch/%7Ehvoltige/videos/zhang-jia-jie1.mpg

 

http://mirror.vector.ch/%7Ehvoltige/videos/zhang-jia-jie3.mpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, google kertoo, että Riemukaari on 21 m leveä, ja kaarien välinen aukko on noin kolmasosa siitä, joten leveyttä on vain 7 metriä.

 

Toisinsanoen, siitä pitäisi mieluimmin lentää läpi kyljellään, koska korkeutta on reilusti enemmän.

 

En juuri suosittele ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta riemukaaren läpilennosta hieman. Tapani Harmajan "Pilven veikot" kirjan mukaan ranskalainen hävittäjä-ässä Jean Navarre oli anonut lupaa lentää riemukaaren läpi, temppu kuitenkin kiellettiin koska sitä pidettiin mahdottomana. Myöhemmin eräs Godefroy-niminen lentäjä olisi sitten tämän tempun tehnyt. Liekö juttu totta vai onko se pelkkää legendaa, en tiedä. Sellainen muistikuva minulla on että siitä olisi joku läpi lentänyt, muistaakseni olen joskus kauan sitten nähnyt siitä filminpätkän.

 

Suomalaisista vielä hiukan, kerrotaan että Illu Juutilainen olisi lentänyt lähestulkoon jokaisen vähänkin isomman sillan ali...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöhemmin eräs Godefroy-niminen lentäjä olisi sitten tämän tempun tehnyt.

 

Pikaista googletus -tulosta

 

http://www.parisrama.com/thematiques/thematique_arcdetriomphe.htm

 

"At the parade of 1919, one had omitted to invite the aviators. Those decided, at a meeting at the Fouquet's bar, located on the Champs Elysées to repair the affront: August 9, the aviator Charles Godefroy passed under the arc with his biplane " Newport."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko varmaan tiedät tuon Jännevirran sillan korkeuden, meinaan niistä sceneryhommista? Ihmetyttää tuo alitus, koska ei siitä mahdu edes pienemmätkään purjeveneet menemään kesällä alitse. Ja sitten kun vaihtua on vielä ala fouga, niin..??? Onko tämä totta vai narutetaanko tietämätöntä? ;)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko varmaan tiedät tuon Jännevirran sillan korkeuden, meinaan niistä sceneryhommista? Ihmetyttää tuo alitus, koska ei siitä mahdu edes pienemmätkään purjeveneet menemään kesällä alitse. Ja sitten kun vaihtua on vielä ala fouga, niin..??? Onko tämä totta vai narutetaanko tietämätöntä? ;)

 

En tiedä korkeutta, mutta muistin juuri, että onhan mulla noi Karhusen Eeron ottamat kuvat siitä sillasta. Se oli itseasiassa matalampi, kuin muistinkaan. Kyllä tuosta ei mahdu minkäänlainen purjevene muuten, kuin masto kaadettuna. Fouga varmasti mahtuu ali, mutta onkin eri asia onko kukaan niin hullu, että lentää sillä tuon ali? Jos se on jäitä pitkin työnnetty ali, niin sitten uskon. Muuten en :P

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannassa noin vuonna 1990 oli eräs pilotti kiskaissut pari vuotta aikaisemmin rakennetun Luukkaansalmen sillan ali, joskaan en tähän hätään löytänyt mistään faktoja muistikuvien tueksi. Muistan lukeneeni, että sakot tuli, ja lupakirjan menetys.

 

Auttaako jos sanon, että kyseessä oli kellukekone OH-PSA?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"At the parade of 1919, one had omitted to invite the aviators. Those decided, at a meeting at the Fouquet's bar, located on the Champs Elysées to repair the affront: August 9, the aviator Charles Godefroy passed under the arc with his biplane " Newport."

 

googlettamalla löytyi kuvakin

http://www.histoire-image.com/site/oeuvre/analyse.php?liste_analyse=260

(jonka voi zoomata niin isoksi, kuin haluaa)

 

Paljonkohan tuossa jäi pelivaraa? Eli paljonko on Nieuportin kärkiväli ja Riemukaaren aukon leveys?

 

Edit: http://www.cocardes.com/Histoire/Mur_felicity/visite39.htm kertoo noiksi mitoiksi 7.5 m ja 14.5 m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Paljonkohan tuossa jäi pelivaraa? Eli paljonko on Nieuportin kärkiväli ja Riemukaaren aukon leveys?

 

Itse otetusta kuvasta vähän laskin mittasuhteita niin aukon leveydeksi sain n.12,5m ja eikös nieuportilla siipien kärkiväli jotain 8,2m? eli hyvin mahtui.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tuolla Jännevirran sillalla kuitenkin tarkoitettu sitä Ohtaansalmen siltaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tuolla Jännevirran sillalla kuitenkin tarkoitettu sitä Ohtaansalmen siltaa?

 

Se voisi olla. Sillä sillalla (tai nykyään niillä molemmilla) on korkeutta 12 metriä, joten sieltä mahtuisi ali isompikin vekotin. Ja tosiaan se juttu, jonka minä olen kuullut, kertoo, että siitä Ohtaansalmen ali olisi lennetty tosiaan Fouga-parilla. Olisipa hauska kuulla tästä totuus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin tuntemani ex-Rissalan varusmies kertoi silmät suurina kuinka Mini lensi Fougalla Jännevirran sillan alitse. Oli kuulemma näyttänyt HIENOLTA.

 

Hmmmm....

Erään jutun mukaan myös Arrowilla olisi ilmailtu huimapäisesti erään sillan alta, ei tosin kovin menestyksekkäin seurauksin... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erään jutun mukaan myös Arrowilla olisi ilmailtu huimapäisesti erään sillan alta, ei tosin kovin menestyksekkäin seurauksin... ::)

 

Suomessako? Ei ainakaan itselleni tule mieleen siviili- eikä sotilaspuolelta vaurio/onnettomuustapauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään