Sami Puro

Ajantasainen ASRC-sektori

19 viestiä aiheessa

...jaksaisikohan joku vääntää AJAN TASALLA olevan ASRC-sektorin Suomesta?

 

Kun nyt on vähän taas ilmatila muuttunut, mutta kunnollista sektoritiedostoa ei oikein ole. Vacc:n sivuilta on ladattavissa jonkunlainen "modified" sektori, joka on kylläkin aika omituinen.... Siellä kun on monta vuotta vanhoja fiksejä vielä sisällä. Löytyy Juvan vorria, ja EFHK TMA:lta semmoisiakin kuin "Nakki" ja "Ascot" ja lisäksi myös kaikki nämä juuri poistetut fiksit kuten Eesti ja kumppanit. Uudet Dobanit ja Intorit on kyllä paikallaan, mutta vaatii kyllä kunnon tarkistusta datan osalta.

 

(itsehän noita sektoreita joskus ProContrl. aikana tein, mutta nyt ei oikein aikaa ole...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaccin finland.sct näyttäs olevan ihan sopivan ajantasalla, kuhan vain käy läpi fiksejä ja lisää muutaman kentän TMA:lle muutamat fiksit.

Olen ajatellut kunnostaa tällä hetkellä saatavilla olevan kunhan jaksan ja ehdin....

Ensimmäisenä listalla olisi ainakin Helsingin TMA:n siivoominen vanhoista fikseistä ja uudet lisäämällä, josta sitten keskittyä muihin fikseihin.

Kuitenkin aivan ensimmäisenä aioin pistää vanhat modaukseni siihen mukaan: platat Hki-Vantaalle, Rovaniemelle, Vaasaan ja Poriin (oikein itse tekemäni, kauan sitten).

 

Nyt on ollut LDS 767 ja PMDG 737/747 prosut työn alla ja toivon mukaan nykyiset versiot kummastakin ovat julkaisuvalmiita - alunperin LDS piti olla valmis jo 24. päiväksi, mutta erinäisten ongelmien takia ne piti käydä tarkemmin läpi, kun kone ei lennä jokasta kohtaa kuten odottaisi.

PMDG 737 kanssa tuli tehtyä PMDG prosut ja se kyllä lensi niitä nätisti verrattuna LDS:ään.

Nähtävästi PMDG systeemien logiikka on paljon LDS:ää parempi.

 

Lago mädärille on myös erillinen paketti teon alla, sillä vaikka Lago väittääkin koneen olevan yhteensopiva PMDG prosujen kanssa, niin se ei kuitenkaan osaa SIDSTAR-pakettiin luotuja fiksejä lukea, vaan ne pitää löytyä AIRACista - joka vaatiikin erillistä SIDSTAR-pakettia ja AIRACin muuntamista.

Tavoitteena on kuitenkin saada hesan HK8?? ja FAF fiksit Stefanille ja siten pysyväksi osaksi AIRACia.

Samoin tosin vanhat pitää saada pois saastustamasta ympäristöä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa sitä finland sektoria muokattua rankalla kädellä fiksien osalta - kaikki merkkaamattomat pois.

Myös kaikki SIDSTARit lens huitsin nevadaan, kun kaikki katsomani olivat vanhoja ja enkä muutenkaan ole niitä tarvinut.

Sitten pistin IL:n sivuilta löytyvien karttojen mukaan TMA fiksit paikoilleen ja lisäsin EFHK STARit.

SIDejä tosin en jaksanu alkaa rustaa mihinkään..

 

Lisäsin myös EFPO, EFRO ja EFVA platat (EFHK olikin jo, muisti teki tepposet, kun itseasiassa pistin EFHK:n finlandista appi sektoriin joskus).

EFRO ja EFVA on lisätty tornin sektorifiluista, kenen tekemiä nyt olivatkaan (siinäki on mennyt ainakin 1.5v kun ne pistin), ja EFPO taas omaa tuotantoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

btw. kun nyt otit hommaksesi, niin voisit samalla huitaisulla poistaa runway-tiedoista kaikkien (valvomattomien) pikkukenttien kiitotiet.  :)  Eli siten että jäljellä olisi vain ne kiitotiet, joille on jonkunlainen mittarilähestymismenetelmä (eli esim. Malmilta vain 18/36, ja Vantaalta kaikki)...  Koska ainakin minua häiritsee nuo kiitotien jatkeen viivat noista pikkukentistä, kun ei efesinä niillä tee mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoteitä ei varmaan tarvitse poistaa, mutta lähestymislinjat saattaisin voida poistaa täysin valvomattomilta kentiltä.

Muuten taas käytän finland-sektoria kaikkeen johtamiseeni, jonka pohjalta olen sitä kehitellyt mieluisekseni.

Malmille kuitenkin jättäisin kiitotienjatkeet.

 

Kannattaisi kokeilla eri väriä niiden kanssa, esimerkiksi vähempi kontrastinen väri joka erottuu vähemmän silmäänpistävästi taustasta ja siten häiritsisi vähemmän.

 

Ja kyllähän tämä oli pakko ottaa hommaksi, sillä kuka muu tekisi minulle kelpaavan finland-modauksen, jos en minä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoteitä ei varmaan tarvitse poistaa, mutta lähestymislinjat saattaisin voida poistaa täysin valvomattomilta kentiltä.

 

Niinjuu.. Sen linjan sai pois jotenkin, ettei koko rataa tarvinnut poistaa?

 

 

Muuten taas käytän finland-sektoria kaikkeen johtamiseeni, jonka pohjalta olen sitä kehitellyt mieluisekseni.

 

Samoin minäkin .. mutta meinasin lähinnä sitä, että eihän noista viivoista ole muuta hyötyä kuin vektoroinnissa. Ja esim. Malmin poikkiradalle ei ketään vektoroida (18/36:lle kyllä, se se saisikin jäädä, kts. ylh). Siksi siis minun mielestä tarpeeton.  ..tietysti saa jättääkin ja sen voi sitten käsin poistaa jos haluaa, mutta ne korpikenttien viivat voisi heittää kuikkaan.

 

Ja kyllähän tämä oli pakko ottaa hommaksi, sillä kuka muu tekisi minulle kelpaavan finland-modauksen, jos en minä

 

Nyt taisi tulla väärä sana tuohon, eikös tässä ollutkaan tulossa minulle customoitu tiedosto?  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami Y,

 

Viitsisitkö vähän "elaboroida" tuosta LDS:n huonosta "systeemilogiikasta" ? Itse en nimittäin SP2.1:n jälkeen ole vielä törmännyt prosuun, jota LDS ei lentäisi ainakin lähes täysin oikein.

 

Mainittakoon, että jokin aika sitten ennen SP2:n julkaisua käväisin vähän hienommassa simussa varmistelemassa monien prosujen lentämiseen liittyviä asioita, ja meidän verrokkiprosujen osalta (riittävän monimutkaisia, riittävän monia) saatiin toisinnettua toiminta 100%:sti verrattuna tähän hiukan hienompaan simulaattoriin (ei PC). Että jotenkin tuntuu omituiselta, etteikö nyt EFHK:n uusia prosuja saisi mallikkaasti istumaan myös siihen.

 

Mun oma epäilys on, että olet törmännyt sellaiseen ongelmaan, jossa piirto menee pahasti sekaisin. Se ei itseasiassa ole bugi, vaan feature. Sun tarttee asettaa SID:iin sellaiset nopeusrajoitukset, että kone kykenee lentämään kuviot oikein. Mikäli helponkinnäköisen kurvin lopputuloksena on reittiviiva, joka leikkautuu aivan väärästä kohtaa, voit epäillä tätä nopeusongelmaa. Koodissa on tietty toleranssi sille, kuinka paljon sallitaan halutulta reitiltä poikkeamista silloin, jos nopeusrajoituksia EI ole määritelty oikein (suurella nopeudella luonnollisesti kaartosäde kasvaa). Mutta ymmärrettävistä syistä toleranssille on olemassa raja, ja tätä rajaa huutaa perään myös jokikisen proseduurin suurin sallittu epätarkkuus. Rajan ylityttyä reittiviiva katkeaa. Minulla ei ole hajua, miten PMDG on asian ratkaissut, mutta muistaakseni heillä proseduurit on STAATTISIA eikä reittiviiva päivity koneen sijaintiin suhteessa realistisesti, kuten ainakin 757/767 sarjassa tapahtuu. Olisi mielenkiintoista nähdä overlayattuna PMDG:n navigaatiotarkkuus suhteessa allaolevaan maastoon. Lisäksi se, että jos käsketään interceptata jokin tietty radiaali, niin interceptaako PMDG vain sen radiaalin mikä sattuu syntymään kun suoristetaan kaarto sisään/uloslentosuuntaan, vai hakeutuuko kone todellakin julkaistulle radiaalille kuten pitää.

 

Joten, detaljeja kiitos ja jos sieltä todella löytyy oikeita ongelmia, niin nakkelen niistä koodereille nakkia...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No yksi mieleen painuvin esimerkki, mikä meni metsään, oli DOBAN sidien kanssa.

Otetaan vaikka R242 tai R253 hesa vorrista ja lennetään sitä kunnes VTI R164 - kone lentää hesasta ulos, alkaa kääntymään R164:lle, mutta sitten noin 20 astetta ennen radiaalin mukaista suuntaa vetää mutkan suoraksi ja jonkun hetken päästä keksii mennä suoraan DOBANille.

Kokeilin myös chartissa julkaistulla tavalla pistää DMI:n ennen mutkaa, mutta se teki aivan saman. Koikeilin myös eri suuntia .INT lausekkeessa.

Mutka kyllä piirtyy aivan oikein, mutta kone vain jättää kesken.

 

Pistän vielä varmuuden vuoksi koko koneen uusiksi asentaen ja yhdellä pätsillä pätsäten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Kuvailemasi Doban1A lennetty (ja frapsilla kaapattu), eikä mitään ongelmaa. Laitan kohta videon tähän, kunhan movie maker saa sen käännettyä. Video on huonolaatuinen, kun siihen jäi semmoset rannut siihen alle, mutta siitä kyllä näkee, ettei tossa ole mitää probleemaa... Mahdatkohan tehdä noita ihan oikein, sitä en tiedä.

 

edit: ja tässä video: http://www.kapsi.fi/~odo/doban1a.wmv

 

Nuo rannut johtuu frapsin bugista kun ikkunassa ajaa (joskus tulee). Lisäsin vielä selvyyden vuoksi fiksin vihdiltä radiaalia 164. Tuo ero reittipisteen ja fixin radiaalin väillä tulee magvarin virheestä suomessa (2-3 astetta).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää katsoa vielä jos jotain keksisi..  näytti aika pitkälle siltä mitä eräissä testeissäni on jo ollut, mutta aina ollut sama tulos tuossa dobanille kääntyessä.

Lähdön jälkeinen mutka on kyllä toiminut.

Tosin tuosta olisi kyllä varmaan ihan hyvä selvitä yli 250 KIAS, kun kevyenä tuohon mutkaan voi tulla "reilusti" yli 10,000ft, riippuen mitä kiitotietä käyttää.

 

...oletko koittanut sitä myös yli 300 KIAS?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin tehden aika pitkälle vastaavaa, paitsi FL120, nopeus sama (paitsi mitä nyt korkeus tuo lisää muutaman..).

Ei muutosta mihinkään, kuhan vain alkaa suoristamaan jotain 20 astetta ennen radiaalin suuntaa ja sitten aivan pienesti kalleellaan vetelee suoraan ja sen jälkeen suoraan dobanille.

Mutkan kohdalle pistän VTI ja sitten .INT/164/<joku monista koitetuista suunnista>/L/<T/H> ja DOBAN.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami

 

Olen nyt töissä, joten en pääse kokeilemaan ennenku illalla, mutta nyt yksi korjausehdotus. Laita tuohon kaarron suunnaksi pisteen jälkeen A (eli Auto), äläkä käytä noita L ja R määreitä. Kaikissa normaaleissa reittipisteissä tuon Auton pitäisi toimia.

 

Toki voit myös määritellä SID:iin noita nopeuksia suuremmaksi, mutta silloin kaartosäteet levenevät, eikä SID näytä piirrettynä yhtä täsmälliseltä. Kaartosäteen leveneminen on tietysti OK jos on tilaa mistä levetä, mutta itsellä on vähän semmonen ajatus, että nuo SID:t olis tehty olemassaolevien rajoitusten mukaan, joita pilotit voi sitten omilla lennoillaan deletoida jos tarvetta ilmenee.

 

Kunhan pääsen kotio, niin katson tuon SID:n ja listaan omat käyttämäni komennot. Kyllä sun pitäis saada sama toiminnallisuus myös aikaan.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan pääsen kotio, niin katson tuon SID:n ja listaan omat käyttämäni komennot. Kyllä sun pitäis saada sama toiminnallisuus myös aikaan.

 

Voisit myös pistää sen osan mulle, niin saisin kokeiltua ja katsottua sitäkin.

Eipä noissa SIDeissä paljoa rajoituksia nopeuden suhteen ole, kuin vain 250 KIAS kunnes 4000 jalkaa.

Muutenhan siellä voi vedellä vaikka 300.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis sehän on 4000:iin 250, eli jos jäät siihen niin 250 pysyy, ellei high speediä nyt erikseen anneta.

 

Eihän se, mitä SID:ssä _saa_ ajaa ole yhtäläinen sen kanssa, miten SID:n _pystyy_ ajamaan. Kuvitteleppa kurva vauhdissa 320kias vs. sama kurva vauhdissa 250kias. Siinä on hiukkanen ero, kuinka aikaisin kurva pitää aloittaa, että waypointti voidaan ohittaa "fly-by" tyyppisesti. Sen tähden nuo nopeudet pitäisi olla aina järkeviä noissa. Ei voi vain sanoa FMC:lle, että "minä ajan tämän sidin nyt neljääsataa, tuliko selväks ?"

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Tässä apuja tuohon, ja laitetaan ensin muutama kuva jotta muistetaan mitä ollaan tekemässä, eli kyseessä DOBAN1A kiitotieltä 22R:

 

doba1.jpg

 

doba2.jpg

 

Ja sekvenssi LDS:n FMC:lle:

 

1. Täytä ORIGIN

2. Täytä DEST

3. Valitse DEP ARR sivulta 22R

4. Mene LEGS sivulle, ja sitten:

 

HEL ja .DMI/2.5/222/A/T

HEL ja .INT/242/285/A/T (tässä 285 tilalle käy muukin, vaikka 270 tai 275, kunhan sillä suunnalla pääsee radiaaliin kiinni nopeasti)

HEL242/17 (tässä aivan turha kuormittaa koodia, joten käytä PBD tyyppiä silloin kun mahdollista. Huonompi tapa olisi HEL ja .DMI/17/242/A/T)

VTI ja .INT/164/242/A/T

DOBAN

 

5. Tämän jälkeen aseta rajoitus DOBAN:lle 250/4000

6. Talleta SID.

 

Huom! Ei reittipisteitä eikä mitään muutakaan tässäkuvatun lisäksi FMC:hen kun luodaan SID:ejä (tai STAR:eja) FMC:n avulla. Vain origin, dest, kiitotie ja sen jälkeen suoraan SID ja talletus.

 

Kokeileppa, ja ilmoita miten kävi. Toimii mulla.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on lähes aivan kuin minulla, paitsi etten ole käyttänyt autoa turn directinä.

Nopeusrajoituksia toi matolodja homma ei ole minulla tallentanut tiedostoon, se on aina pitänyt pistää erikseen notepadilla

 

Kokeilen jos A:lla alkais toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti kokeilin pelkästään vaihtamalla L = A ja alko toimimaan oikein.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

 

Meinaatko päivittää nuo navdatassa olevat proset, vai toimiiko ne jotain kiertotietä nyt jo oikein ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

 

Meinaatko päivittää nuo navdatassa olevat proset, vai toimiiko ne jotain kiertotietä nyt jo oikein ?

 

Ehkä jossain vaiheessa kun ehtii.. mutta tällä hetkelläkin ne vetävät sitä reittiä mitä pitäisikin, ettei sikäli ole tarvetta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään