Guest Bumerangi

VOR-Majakat

15 viestiä aiheessa

Hmmhmh. Aloittelija kysyy miten suunnistat vor majakoita kohti ja vor-majakoilla.Sami Puron kanssa oli ongelmia valitettavasti kun tätä en osannut. Peli "kräshäsi" juuri kun lentely rupesi sujumaan tietenkin ilman että tiedän miten vor-majakoita päin suunnistetaan. Voiko kukaan auttaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin menee VATSIMiin, kannattaa perusasiat olla kunnossa. Tämä sivu, tosin englanninkielinen, on hyvä aloituspaikka erilaisten IFR kuvioden lentämiseen:  http://www.navfltsm.addr.com/ Tuolla kerrotaan ihan perusteista alkaen miten homma toimii.

 

Ja jos tuntuu, että IFR ei heti suju, niin kannatta aloitella VFRrällä, kaikki on rauhallisempaa ja siihen voi jäädä koukkuun. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan olin tuossa EFESissä kun lentämässä olit. Tässä nyt kommentteja ja vinkkejä.

 

Tarvitset kyllä aika lailla lisää harjoitusta (offlinessa) jos IFR-lentoja haluat lentää. Koska vaikka nyt tuossa olit hienosti lentosuunnitelman EFOU-EFHK tehnyt (= ottanut reittipankista), niin sinulla ei kuitenkaan näyttänyt olevan pienintäkään käsitystä miten tuo reitti lennetään. Jo siinä vaiheessa kun yhteyden minuun sait tuossa EFES:n pohjoisrajalla, niin olit noin 30 NM sivussa tuosta lentosuunnitelmasi reitistä.

 

Eli nyt pitäisi lähteä siitä perusasiasta, että tee sellainen lentosuunnitelma jonka oikeasti osaat lentää. Vaikka "direct gps" kelpaa hyvin aloittelijan lentosuunnitelmaksi, jos sen osaat lentää. Mutta se, että merkitset plaaniin jonkun reitin ja et välttämättä edes tiedä mitä se tarkoittaa ei kyllä ole kovinkaan hyvä asia.

 

Sitten toisena asiana se perusnavigointi - eli kuinka ajan tiettyä lentoväylää pitkin, kuinka navigoin nykyisestä paikasta suoraan kohti tiettyä reittipistettä tai tiettyä majakkaa (vor tai ndb). Simussa on GPS-ikkuna jokaisessa paneelissa, joka on kaikkein kätevin tässä. Ja lisäksi useimmissa hyvissä lisäosakoneissa on jonkunlainen vastaava gps tai FMC -laite, jolla nämä asiat myös sujuvat. Lisäksi navigoinnin voi hoitaa myös perinteisesti eli ihan NAV1/NAV2-radioita käyttäen, mutta käytännössä se on hankalampaa, ja myös tarkkuudeltaan huonompaa.....

 

Ja kolmannekseen lentokoneen peruskäsittely. Eli kun lennonjohtaja antaa tutkavektoreita ja pyytää pitämään tietyn korkeuden, ohjaussuunnan tai nopeuden niin näitä täytyy pystyä noudattamaan. Sellaiset 50 solmun heitot nopeudessa tai parintuhannen jalan heittelyt korkeudessa eivät ole missään tapauksessa hyväksyttäviä..... Jälleen ellei pilotti erikseen ilmoita että on ongelmia tai ettei pysty selvitystä noudattamaan. Käyttämällä koneen autopilottia ym. asioiden hallinta on todella helppoa.

 

Lisäksi - jos et jotain asiaa osaa, niin sano se suoraan. Eli sano jaksolla ettei pysty tuota lentämään ja pyydä vektoreita tai muuta vastaavaa. Kun ohjeita tai vektoreita pyydät, niin ne varmasti aina saat. Pahempaa on minun mielestä se, jos ei ole mitään havaintoa siitä mitä tehdä, mutta silti yrittää jotain - ja se pahimmassa tapauksessa on sitten aivan päinvastaista mitä piti tehdä. Privaattiviesteillä lennonjohtajan pommittaminen ei ole myöskään hyvä tapa.

 

Muutenkin pilotit minun mielestä aivan liikaa laittavat privaattiviestiä lennonjohtajalle heti kun on jotain epäselvää. Kun se asia täytyisi kysyä siinä tekstillä tai voicella, kuten oikeastikin. Jos on kiire niin ei ATC:llä ole aikaa vastailla niihin kymmeneen vilkkuvaan privaattiviestiin.

 

 

Suosittelisin kyllä aloittamaan jollain helpommalla kuin IFR:llä ja isolla suihkarilla.. Eli ota Cessna ja VFR-lento. Se on navigoinnin suhteen hyvinkin vapaata ja tästä on myös kirjoiteltu usempi hyvä tutoriaali joilla pääsee alkuun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten toisena asiana se perusnavigointi - eli kuinka ajan tiettyä lentoväylää pitkin, kuinka navigoin nykyisestä paikasta suoraan kohti tiettyä reittipistettä tai tiettyä majakkaa (vor tai ndb). Simussa on GPS-ikkuna jokaisessa paneelissa, joka on kaikkein kätevin tässä. Ja lisäksi useimmissa hyvissä lisäosakoneissa on jonkunlainen vastaava gps tai FMC -laite, jolla nämä asiat myös sujuvat. Lisäksi navigoinnin voi hoitaa myös perinteisesti eli ihan NAV1/NAV2-radioita käyttäen, mutta käytännössä se on hankalampaa, ja myös tarkkuudeltaan huonompaa.....

 

No mä olen tästä vähän eri mieltä - FMC on hyvä apuväline, mutta ei sillä oikein pidä korvata sitä ettei tajua perusjuttuja. Muuten tulee just näitä "Kyllä mä sen SID:in sinne laitoin mut kone kaartoikin väärään suuntaan??!! Mitä mä tein väärin?" -tapauksia. Onko se sitten mitään lentämistä jos näpyttelee sitä matolaatikkoa kunnes kone näyttäisi tekevän jotain, sitten arvuutellaan onko se nyt sama mitä lennonjohtaja haluaa :)

 

Sitäpaitsi noiden menetelmien lentäminen käsipelillä on kerrassaan haastavaa ja mielenkiintoista. Kannattaa tosiaan lukea tuo Juhan postaama sivusto läpi, siellä selitetään tuo radionavigointi ihan alusta alkaen, helposti ja hyvillä esimerkeillä. Tuon kun käy läpi, ei pitäisi olla ongelmia lentää vatsimissakaan. Jos ilmailu kiinnostaa, eikö tuommoisten juttujen perusteiden opettelu pitäisi olla ihan kiintoisaakin?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mä olen tästä vähän eri mieltä - FMC on hyvä apuväline, mutta ei sillä oikein pidä korvata sitä ettei tajua perusjuttuja.

 

Nojuu, totta. Mutta tuota kirjoittaessa mietin tilannetta kun tulee selvitys Direct Vihti jostain 150 nm päästä, jonne vorri ei välttämättä näytä. Tai vaikka direct Lakut, johon ei perinteisillä laitteilla helposti enää ajetakaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyhän se sieltä FS2004 Flying lessonista kun etsi.

 

Kainuu murteella "ehti"

 

mutta kumminkin muistin kun katsoin videon et siinähän GPS on hyvät ominaisuudet flight planille ja edes päin.

 

Tavataan toivottavasti kunhan saan homman haltuun siihen asti morjens.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens sitten tuota jos lähden vaikka EFJY:stä EFHK niin miten saan EFHK VOR:in selville siis kun se käännetään asteluvuissa. Esim. Ottaako se sen lähimmän kentän vorin vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens sitten tuota jos lähden vaikka EFJY:stä EFHK niin miten saan EFHK VOR:in selville siis kun se käännetään asteluvuissa. Esim. Ottaako se sen lähimmän kentän vorin vai?

 

Ööö, en nyt täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta VORrihan "otetaan" säätämällä sen taajuus koneen NAV radioon. Jos sinulta löytyy Messenger, niin otappa minuun yhteyttä, osoitteeni löydät profiilistani. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos EFJY:ltä lähtee ilmaan, niin tuskin HEL Vor sinne asti vielä näyttää edes... Riippuu etäisyydestä ja korkeudesta majakalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu, totta. Mutta tuota kirjoittaessa mietin tilannetta kun tulee selvitys Direct Vihti jostain 150 nm päästä, jonne vorri ei välttämättä näytä. Tai vaikka direct Lakut, johon ei perinteisillä laitteilla helposti enää ajetakaan.  :)

 

No ei pidä tulla, tai sitten ei pidä ottaa sellaista selvitystä vastaan ;-) Kyllä lennonjohtajalla siinä varmasti on muitakin keinoja hoitaa homma. Ja onhan nyt gps keksitty, jos muu ei auta. RNAV-pisteille taas ei tule selvityksiä jos ei plaanissa ole RNAV-härveleitä..

 

Edelleen olen sitä mieltä että matolaatikon käyttöä ei pitäisi harrastaa jos ei ymmärrä mitä pitää tehdä silloin kun sen kanssa tulee tenkkapoo. Tai en mä tiedä - mua ainakin itseäni kiinnostaa nuo menetelmät ja haluan osata lentää niitä myös itse..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai en mä tiedä - mua ainakin itseäni kiinnostaa nuo menetelmät ja haluan osata lentää niitä myös itse..

//Tuomas

 

 

Joo, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. :) Itsekkin luotin ennen vaan ja ainoastaan matolaatikkoon, mutta nykyään VOR1, ADFfät ja RMI kovassa käytössä, lisää opettelen koko ajan. :D Jotain kuviota sorvatessa tulee jo "vähän" kiire, mutta kyllä se kun onnistuu, niin tulee se "Hei mähän osaan tän homman" fiilis. Se palkitsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään nyt tähän jatkoksi vielä yksi kysymys. Viime aikoina on tullut lenneltyä aika paljon reittejä mitkä sisältävät lähinnä vain intersectio pisteitä HSI:n ja RMI:n avulla. Itse en kuitenkaan pysty vielä lentämään noita yhtä tarkasti kuin nuo matolaatikot, niin kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon saa olla reitiltä sivussa että se on vielä sallittavaa?

 

Offlinessä minä noita reittejä olen lennellyt ja ei tuo nyt hirveästi ole ollut sivussa FS:n oman plannerin "viivasta". Suoranaisesti siis kysymykseni ei liity verkkolentämiseen, mutta sopii hyvin tähän jatkoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en kuitenkaan pysty vielä lentämään noita yhtä tarkasti kuin nuo matolaatikot, niin kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon saa olla reitiltä sivussa että se on vielä sallittavaa?

 

5 NM keskiviivalta sivuun niin olet vielä reitillä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan noin kommenttina noista kone valinnoista. Itse lensin ensimmäiset n. 10 VATSIM lentoa Cesnalla, sitten vaihdon Beechcraftin King Airiin jolla lentelin varmaan toiset 10 lentoa ennenkuin otin nykyisen koneeni Learjet 45:n käyttöön. Eli suosittelen kyllä lämpimästi aloittelijoita harjoittelemaan noilla hieman helpommilla koneilla (varsinkin nuo laskut sujuvat huomattavasti helpommin noilla vispilöillä kuin suihkarilla alkuun)...

 

Nikke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään