Guest pilotti90

Miten suoritetaan NDB- ja VOR/DME lähestyminen?

6 viestiä aiheessa

Aamuja!

On hieman vaivannut tuo,kun en osaa noita kyseisiä lähestymisiä lentää.Vaikka vatsimissa useasti vain pelkkää ILS:iä tai näkölähestymistä tulee niin joskus on NDB ja VOR/Dme:täkin määrätty mutta olen sen joutunut vaihtamaan johonkin muuhun menetelmään.Joten jos joku voisi kirjoittaa,vaikka pienen esimerkin miten tässä Kruunupyyn kartassa toimitaan niin voisin sitä sitten soveltaa: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efkk/kk01ndb.pdf

Ja sitten se VOR/DMe senkin haluaisin oppia eli jos joku voisi neuvoa myös miten se tehdään tässä esimerkkinä Kajaanin kartta http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efki/ki25vd.pdf

 

Olisin todella kiitollinen avusta-myös vähempikin apu riittää.Olen muuten lukenut myös sieltä http://www.navfltsm.addr.com/ mutta ymmärrän vain pieniä rippeitä niistä joten suomenkielinen opastus olisi tässä tapauksessa ehkä kaikkein paras :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOR/DME:ssähän on yksinkertaisimmillaan idea se, että lennetään kiitotien suuntaista radiaalia tiettyyn pisteeseen asti josta sitten aloitetaan korkeuden vähennys. Tuo Kajaanin vordme on ehkä vähän monimutkaisempi kuin jotkin toiset vordme:t. Itse lentäisin lähestymisen näin:

Lennän radiaalia 169 KNI. Kun etäisyys vorriin on 14 NM, käännyn 12 merimailin DME-kaareen. Korkeus tässä vaiheessa 2400 ft. Kun radiaali 082 ylittyy käännyn radiaalille 072 KNI. Sitten lennetäänkin kentän yli racetrackiin. Eli kun KNI-vorri ylitetään niin lennetään standardi mittarilentokaarto eli ns. kahdenminuutin kaarto = 3 astetta per sekunti kunnes ohjaussuuntasi on 072. Kun DME on 12 KNI, lennetään samainen kahdenminuutin kaarto ja saavutetaan radiaali 072. Tavoitteena tietenkin olisi, että kun DME on 12 olet jo radiaalilla 072. Tällöin (DME 12) aloitat laskeutumisen 2240 jalkaan. FAF-pisteellä (DME 7 R072 KNI) rupeat laskeutumaan taulukon mukaisesti. Taulukosta voidaan lukea, että jos lähestyt vaikka 140 solmun nopeudella sinun täytyy FAF-pisteeltä vähentää korkeutta nopeudella 740ft/min. Ellei kiitotie ole näkyvissä MAP-pisteellä suoritetaan ylösveto.

 

Näin minä lentäisin tämän lähestymisen. Jos jotain menee vikaan niin viisaammat korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tulikohan nyt luettua eka viesti? :)
Ihan hyvä sivuhan tuo on, mutta taitaa tulla jo refleksinä.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään