Sami Puro

Santa fly-in

9 viestiä aiheessa

Ei nyt itse kuvia tullut otettua, mutta muilla varmaan on..

 

Jotain kommentteja kuitenkin atc:n puolelta:

 

Liikennettä alkoi olla jo ennen 18z alkamisaikaa. Mutta pahin ruuhka tuli siinä joskus 19z alkaen.. Olin itse tuohon viralliseen alkamisaikaan asti EFPS:ssä ja sitten pari tuntia APP:ssa ja sen jälkeen tauolla ja myöhemmin vielä EFPS:n eteläsektorissa pyörittelin holdeja.

 

Liikennettä oli yhteensä ihan pirusti ja EFRO ei tahtonut oikein vetää .. ei varmaan ollut yllätys.  :)   Isompien flaikkarien aikanahan se aina tahtoo näin käydä. Vaikka koneet TMA:lla saisi hienosti jonoon, niin aina joku tekee ylösvedon, tai joltain kaatuu yhteydet tai tulee muuta teknistä härdelliä joka sitten "pilaa" koko paletin.  Voiceserveri (avsim) kaatui ainakin minulla pariin kertaan, ja samaten ASRC.. Ikävää tommoisessa tilanteessa, mutta elämä ... eikun tekniikka on. Pilottien puolelta ei ainakaan minulle mitään pahoja häröilijöitä tullut, eli kaikki osapuilleen tiesivät mitä tehdä.

 

Vacc:n puolelta tapahtuma oli ATC:n näkökulmasta koordinoitu huonosti. Mitään etukäteisinfoa ei ollut ja oikeastaan kaikki tieto (= yhteisesti sovitut pelisäännöt) oli harsittu irkkikanavalla kasaan, kiitokset Sami Y. Eli lähinnä kysymys siitä että miten atc-yksiköiden välinen työnjako toimii, missä holdataan, jne. Tämän kokoluokan tapahtumassa nuo ohjeet pitäisi olla täysin yksiselitteiset ja "viralliset" eli nettisivujen kautta kaikkien (myös pilottien!) tiedossa. Ja miel. hyvissä ajoin ennen alkua. Nyt esim. alussa holdingien kanssa oli vähän epäselvyyttä kun osa tuli ROI:n päälle, ja muita holdailtiin TMA:n rajafikseillä - ja myöhemmässä ruuhkassa eteläiset holdit olivat kait jopa jossain Jyväskylän tasalla .. Ruotsin sumasta puhumattakaan  8)

 

Varakentille ei kovinkaan moni tainnut mennä, kun itse Ouluun ohjasin noin 4 konetta (vain), mutta kyllä tuolla yli tunti holdia ajeltiin mukisematta pääosin.

 

Tuossa alkutuntien aikana kun APP:ssa olin niin isoin ongelma oli se, kun EFPS syötti konetta minulle koko ajan, vaikka kädet oli liian täynnä. Eli jossain kilahti handoff, mutta aiemmin olin jo pyytäyt koneita odottamaan. Silti vaikken handoffia hyväksynyt, niin kone tuli minulle ääneen. Ja usein myös vielä niin että kone tuli kokonaan ilman handoffia, eli en saanut edes koneen trakkia itselleni. Tuo pitäisi olla yksi aivan perusasia, eli vastaanottavan lennonjohtajan on saatava koneeseen trakki (jotta temp.korkeuksia yms. voi vaihtaa), ja lisäksi jos handoffia ei vastaanota, niin konetta ei saa päästää vaihtamaan jaksoa myöskään. Nuo sekoittaa palettia ikävästi kun ei tiedä kuka huutaa ja mistä huutaa. Mutta siinä myöhemmin kun efps:ssä olin, niin sitten se alkoi jo hanskassa pysymään kun holdikuviot saatiin kasaan ja myös efes holdasi koneita omalla alueellaan, etteivät kaikki 40 olleet siinä minun jaksolla.

 

En tiedä olisiko EFRO-DEP pisteelle ollut tarvetta myös, kun APP:lla tuntuu olevan kiirettä, niin tuo olisi työkuormaa vähän kaventanut. Muutamat porrastuksen alitukset sain itsekin aikaiseksi alueella.. Käsi ylös kuka EI tässä onnistunut?  :P

 

Kaikenkaikkiaan aika mielenkiintoinen suma.. sen verran tuli puhuttua että ääni loppuyöstä oli jo ihan kateissa.

 

 

Edit: Lisään vielä noista handoffeista.. Ne ei koskaan voi olla liian myöhään. Eli sitä omaa "aluetta" ei kannata niin tarkkaan vartioida, vaan jos pystyy niin heittää sen handoffin hyvissä ajoin eli 10-20 nm ennen niin varmasti ehtii ajoissa ääneen. Kun kaikki eivät sitä jaksoa niin sutjakkaasti saa vaihdettua. Tietysti kovassa ruuhkassa tuokaan ei aina mahdollista.

 

Ja piloteilta toivoisin lyhyitä ja ytimekkäitä kuittauksia - nopeasti. Eli kun atc sanoo jotain, (odota ensin että on lopettanut) ja sitten ilman viivettä kuittaa takaisin vain oleelliset asiat, ei turhia selityksiä. Jaksoilla kun ei meinaa aina ääneen päästä kun kokoajan on asiaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleeni, ei kukaan nauhoittanut ATCeetä eventin aikana? :P Olisi kiva kuulla oikein ruuhkaista ATCetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhhuh, olipahan flaikkari! Välillä kävi meilessä kun katseli ServInfon kautta ruuhkaa, että ehkä oli turhan paljon liikennettä saatu kutsuttua EFRO:n kemuihin. Noh, harvemmin se on ongelma Vatsimissa, joten hyvä näin!

 

Itsellä lähestyminen Roviskolle oli täysi katastrofi. EFPS:n voice-yhteys katkesi juuri hetkeä ennen tutkan jaksolle vaihtoa, joten hetken epäselvyys seurasi koko "Poro-controllin" jaksolla. Handoff tuli kuitenkin perille tekstin kautta ja nopsasti ruuvailin Puron hoitaman APP:n jakson radioon. Juuri kun Puro antoi ensimmäisiä ohjeistuksia radion kautta, rupesi kasikymppisen pannuhuoneen sakkausvaroittimet huutamaan ja A/T tippui automaattisesti pois (syytä en tiedä, näin ei ole aikaisemmin käynyt). Siinä kauheassa punaisten valojen ja korkeiden äänien viidakossa pyrin sitten kuittaamaan selvityksen takaisin ja vielä lentämään konetta sen muikaisesti. Ilmeisesti tutkan puolelle häslinki ei pahemmin näkynyt, kun sen kummempaa kommenttia ei tullut, mutta itsellä oli hetken hieman orpo olo siinä ruuhkan keskellä. Myöhemmin arrivalin jaksolle päästyäni onohduin ruuhkan keskellä 5000ft jalan korkeuteen ja sain selvityksen laskeutua 2400ft korkeuteen noin 13nm ennen kenttää. Pienien kurvailujen kautta pääsin kuitenkin ilssin säteeseen ja turvallisesti A/P kuljetti konetta kohti kenttää. Vaihto tornille oli taas ongelma, sillä viiden mailin finaalissa tornin jakso oli tukossa lähtevien selvitysten takia. Tämä johti ylösvetoon, sillä torni ei saanut suunvuoroa antaa laskulupaa ja taas uudestaan mentiin ruuhkaiselle tutkan jaksolle.

 

Jatkossa tälläisiin tapahtumiin pitäisi saada joku jakelemaan slotteja, sillä paluulennolla efes jo ilmoitteli, että Roviskolle ei enää mahdu enempää koneita. Liikennemäärä oli aivan älytön, joten pienet kämmit vähän joka taholla ovat täysin odotettavissa. Kuitenkin, kuten Sami jo sanoi, etukäteistä briefausta ja koordinointityötä pitäisi tehdä, jotta tämäntasoiset eventit toimisivat vielä paremmin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFRO maiseman tekijänä en voinut olla seuraamatta tuota teidän fly-inniä...  :-[ ja pirusti näytti kyllä porukkaa olevan. Sitä kuitenkin toivoo että maisema ei kaada simua tai että muita maisemasta johtuvia ongelmia ei syntyisi. Tämän osalta taisi kuitenkin mennä hyvin.(?)

 

Oletteko ajatelleet tällaisen fly-innin laajentamista? Tai no minähän en tiedä mitään kuinka te tämän käytännössä toteutatte, mutta sanon nyt ideani kuitenkin. Kuten oikeassakin elämässä lentoja on muillekin kentille, eli EFROn lisäksi EFKT ja EFIV ja käsittääkseni jotain myös Enontekiölle. EFET maisema on tulossa ja EFIV on jo olemassa ja saattaapa hyvinkin ennen Joulua ensi vuonna olla uudempi versio...  ;) en kuitenkaan lupaa mitään eläkkeellä kun olen, etenen rauhallisesti.  ;D

 

No joo, mutta että jos EFROlle ei kaikki sovi niin ehkä auttaisi lentojen jakaminen muillekin kentille ja tekisi samalla tapahtumasta varmaan vähintäänkin yhtä mielenkiintoisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on lähinnä ulkomaisista lentäjistä kiinni että minne ne tahtoisi lentää ja EFRO:sta on enemmän tai vähemmän tullut traditio. Pitäisi varmaan myöskin tehdä joku bookkaussysteemi lennoille ensivuonna niin olisi slotit jokaiselle tulijalle. Jos ottaa EFKT:n, EFET:in ja EFIV:n mukaan ensi vuonna niin tarvii kyllä n+1 enemmän johtajia. Näillä liikennemäärillä varmaan pakosta käy niin että EFPS:ssä joku joutuu johtamaan koneet loppulähestymislinjalle ennenkuin antaa tornille. Kun on jotain 5-10 saapuva kerralla niin menetelmäjohdosta ei tuu enää mitään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjenst,

 

Itse istuskelin EFES:ssä koko flaikkarin ajan. Flaikkari omalta osalta sujui hyvin, lukuunottamatta tuossa noin 20Z jälkeen tapahtunut pien tungos EFES:n alueella. Meikäläisen kapasiteetti ei ainakaan riittänyt tuossa jossain vaiheessa iltaa hoitamaan koko EFES:tä. Joten onneksi IRC:ssä Häkkisen Joonas huomasi avunpyyntöni ja pääsi tulemaan pohoiseen EFES -sektoriin. Kiitos hänelle! Tämän jälkeen sain vapautettua käteni parista koneesta ja homma alkoi vaikuttaa hieman rauhallisemmalta. Sitten tuli pohjoisemmastas käsky, että koneita holdiin jo hyvissä ajoin, niin taisi meikäläisenkin alueella olla Vaasan vorrin päällä 6-7konetta ja Jyväskylässä jokunen... Voice -serveri kaatui meikäläisellä sen kerran ja ASRC itseasiassa kolmisenkin kertaa. Nämä sekoittivat aina välillä kivasti pakkaa, mutta tällaisissa flaikkareissa tekniikan kanssa on melkeinpä aina ongelmia.

 

Niinkun tuolla jotkut puhuivatkin, niin jonkinlainen slotti -järjestelmä tällaisille flaikkareille olisi kyllä erittäin mainio, toivottavasti näitä nähtäisiin tulevaisuudessakin. :) Niin ja kuvia tuli otettua pari kipaletta, löytynevät http://pilots.svil.fi/harri/See_santa/

 

Kiitos kaikille mukavasta illasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK_TWR:sta myös terveiset. Ei ollut ruuhkaa niin paljoa kuin Rovaniemellä, mutta omat vaikeudet ihanan tietotekniikan kanssa vähän häiritsivät johtamista. Pakko nostaa hattua kyllä Pohjosemmassa olleille, siellä on duunia riittänyt. Itsellekkin se 5h EFHK:n tornissa oli jo rankka kokemus. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä meni lento pilalle kun pari pelleä leikkivät hävittäjillä, toinen Helsingissä toinen Rovanimellä  >:(

Mukavaa muuten oli..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennettä tosiaan piisasi. Helsingistä lähdin liikkelle ennen kahta 737:aa. Sen sijaan kun laskeutuminen Rovaniemeä kohti alkoi, niin minun ja toisen lentäjän (Tim Mollart) oli huolehdittava keskenämme minimeistä, kun Rovaniemi Radarissa näytti kiirettä olevan reilusti. Radar lennätti KEKOXilta suoraan Rovaniemi-vorille ja kierrätti vektoreilla kenttää ympäri ehkä 20-30 minuuttia. Sitten kun vihdoinkin laskuun pääsi, niin edellä laskeutuvalle koneelle tuli kiire vapauttaa kiitotie. Go-aroundia ei kuitenkaan tullut.

 

Vatsimissa, ja erityisesti Suomen virtuaalitaivaalla tämmöiset liikennemäärät ovat harvinaista herkkua, mutta kun siinä myöhäisillasta ServInfoa katseli, niin ehkä tuommonen määrä on liikaa EFRO:lle. Holdaaminen oli sinällään uusi kokemus Vatsimissa, vaikka se oli vektorointia FL110:llä.

 

Parit kuvat vielä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kuka vielä sanoo, että Vatsimissa ei ole liikennettä :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

FCA "Jetset" 741

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään