Sami Puro

Keskustelu aiheesta Vatsim ja Ivao

95 viestiä aiheessa

Tähän ketjuun keskustelua Vatsimin ja Ivaon (ja mahd. muiden verkkojen) keskinäisistä eroista ja muista asioista.

Huom. Älä kommentoi asiaa, jos et itse omaa faktaa asiasta. Eli foorumeiden yms. kautta saadut mututiedot ja -tuntemukset eivät kuulu tähän ketjuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan haluaisin kutsua kaikki kynnelle kykenevät kokeilemaan IVAOta, sen foorumeita, softaa jne!

Ei se pahaakaan tee :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen toistaiseksi seuraillut näitä keskusteluita vain taka-alalta, mutta ajattelimpa nyt kommentoida, kun saatiin hyvä threadi.

Itse hankin IVAO-tunnukset marraskuussa aivan kokeilumielessä. Myönnän suoraan, olen ollut kuten tuntuu myös suurin osa suomalaisista verkkokuskeista, siinä Luulossa, että IVAO:ssa toiminnan lähtökohdat olisi enemmänkin "vähän jotain sinne päin, ei se nyt niin justiinsa" Noh tunnukset kun oli hankittu, menin sitten, jokseenkin ennakkoluuloisena katsomaan, notta mikäs mesta tämä on. Yllätyimpä melkoisen positiivisesti. Liikennettä ja johtoa oli tarjolla varsin reilusti ja laatu oli VATSIM:n kanssa samalla tasolla, paikoin jopa tuntui paremmalta ??? Sen verran siellä ehtinyt lentää, että ei voi aivan sattumaa enää olla. SATCO+VATSIM tunteja on reilu 1500h noin suurin piirtein mitä muistelen, SATCO-tunnithan nollautuivat 2001, kun vaihtui VATSIM, niin ei voi tarkistaa. Noh toissijaista, kokemusta VATSIMista kuitenki on varmasti riittävästi. IVAO:ssa tiimaa näyttää kertyneen 12h49min, joten jonkunlainen kuva nyt on syntynyt. Erinäisiä lentoja ympäri Keski-Eurooppaa suunnilleen yhtä monta kuin tunteja.

Ajattelin ensin listata hyvät ja huonot puolet kummastakin verkosta, mutta en pystynyt semmoista tekemään, koska molemmat kokemuksieni mukaan ovat melko tasaisia keskenään tiettyine nyansseineen. IVAO:ssa itseäni houkuttaa sen selvästi eurooppalainen suuntaus, VATSIM kun taas on hyvinkin jenkkipohjanen systeemi. IVAO:ssa lentosuunnitelmat on mahdollista tehdä monipuolisemmiksi, kuin VATSIMissa ja tästä pidän itse. Pilottisofta kummassakin samaa tasoa kaikin puolin. IVAO:n IvAp istuu omaan käteen jotenki paremmin, kuin SB3. SB3:ssa lennonjohtajien listaus on selkeämpi. IvApin käyttöliittymä muistuttaa jokseenki vanhaa Squawkboxia MCDU-tyyppisellä ulkonäöllään, mutta käyttö osaltaan mukavampaa kuin SB3. Mielipidekysymys puhtaasti. Lennonjohtosoftia IvAcia ja ASRC:tä en valitettavasti voi verrata millään tasolla, sillä oma ASRC:n tuntemus on todella heikkoa ja IvAciakin vain vilkaissut nopeasti. Johtaminen ei ole ollut minun heiniäni. IVAO:ssa softien kehitys tuntuu olevan aktiivisempaa, kuin VATSIMissa. Kuitenki niin vähän IVAO-kokemusta, että mitään ratkasevaa ei asiasta pysty sanomaan. Yksi uusi versio on tullut IvAp:sta kuitenki minunkin aikanani. Voice hoituu Teamspeak-nimisellä ohjelmalla, joka on erillinen ohjelma, mutta yhtä huomaamaton, kuin SB3 voicesysteemi. Jaksot vaihtuu radion kautta jne samanlailla. Äänenlaatu on todella hyvä.

Verkkolentämisen perimmäinen idea ainakin itsellä on fiiliksenhakeminen. Fiilis on suoraan verrannollinen liikenteen ja johdon määrään ja tähän paremman tyydytyksen on tarjonnut IVAO. Siellä kun yllättävän paljon liikennettä melkein vuorokauden aikaan katsomatta, vaikkakin itse olen pääasiassa illalla lentänyt, mutta on tullut muinakin vuorokauden aikoina vilkuiltua verkon menoa. VATSIMissa selvästi useammin saa lentää yksinäisyydessä. IVAO:ssa on myös usein pienempienkin kenttien APP paikalla ja tornejakin. Aluejohdot tuntuu olevan aika tasaisesti kummassakin, IVAO:ssa ehkä useammin syrjäisemmätkin maat ovat linjoilla. VATSIMissa Englanti on pirun aktiivinen, toisin kuin IVAO:ssa. Tämä on mielestäni suuri harmi, sillää tykkään itse Briteistä. Ranska taas on selvästi IVAO-maa. He ovat usein linjoilla useammankin alueen ja lähestymistutkien voimien. VATSIMissa olen usein harmitellut jollakin pitemmällä lennolla, kun ei Ranska ole koskaan linjoilla.  Ranska on suuri maa ja täten usein iso osa lennosta kulkee Ranskan ilmatilassa. Yleisesti IVAO:ssa kuitenki on enemmän ja monipuolisemmin johtoa, kuin VATSIMissa.

VATSIMssa on maat jaettu VACC:ksi, IVAO:ssa divisiooniksi. En ole oikein perillä IVAO:n divisioona- ja koulutuspuolen asioista, kun ei ole itselle ollut tarpeellisia. Sen verran tiedän, että jossakin vaiheessa piloteillekin on jotain kokeita. IVAO:n arvonimisysteemi on jotenki vähän hoopo sekä siellä jaetaan jonkunmoisia mitaleja. Saamisperusteista ei ole tietoa ja itse koen moiset jokseenkin turhiksi. Ehkä en vaan näe metsää, kun on puita tiellä.

Kummankin verkot nettisivut ovat samantyyppiset, sokkeloiset mutta kun homman hoksaa asiat löytyy. Eipä niille juurikaan asiaa yleensä ole. VATSIMissa VACC:lle on omat sivut ja se on hyvä. IVAO:ssa divisioonat ovat järjestön sivujen alasivuina ja niiltä tuntuu löytyvän ne samat asiat kaikilta. VACC:n sivut ovat persoonallisempia ja siellä on paljon omia juttuja ja systeemejä.

VATSIM-verkolle on kehitetty paljon kaikkea lisäsälää, eurobookkeja ja muita. Näitä en itse niin harrasta niin jätän ne kommentoimatta. IVAO:n IvAe "Eye of The IVAO" hakkaa ServInfon satanolla kaikinpuolin informatiivisuudessaan ja monipuolisuudessaan. Mutta uusi ServInfo on ilmeisesti tulossa, mielenkiinnolla sitä odottaen.

Tuossapa nyt mitä yhtäkkiä mieleen tulee. Suomen osalta tilanne IVAO:ssa on surkea ja kun suurin osa suomalaisista piloteista lentää Suomessa niin ei itseänikään kiinnosta IVAO:ssa lentää kun Suomessa lennän. Aina välillä IVAO:ssa on Suomessa johtoa, mutta ei varmasti voi odottaa että ulkomaalainen kaveri, vaikka tutustuisi paikallisiin systeemeihin, voi olla koskaan lähellekään samaa tasoa, mitä hyvän paikallistuntemuksen omaava satoja tunteja omaa kotitonttiaan johtanut kaveri. Sad, but true. Jos haluaa saada oikean kuvan IVAO:sta obsaamalla tai lentämällä, niin menkää ruuhkasempana iltana Keski-Eurooppaan eikä Suomeen kun on ulkomaalainen johtamassa ja sitte todetaan "ihan paska verkko ei ne osaa mitään". Doh.

Kummassakin verkossa on puolensa suuntaan ja toiseen. Kokeilla kannattaa ja pitää ennenkö alkaa vetään omia luulopäätöksiänsä. Huomasimpa taas itsekin.

T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äänenlaatu on todella hyvä.

Minua kiinnostaisi nyt itseänikin että mikä on mielipiteesi äänenlaadun erosta? Onko eroa, pieni, iso?

Sen verran tiedän, että jossakin vaiheessa piloteillekin on jotain kokeita.

Kyllä, ensimmäiset kokeet on mahdollista suorittaa 25 online-tunnin jälkeen. Ensimmäinen koe on helppo, monivalintakysymyksiä IvApista ja perusasioista kuten lentosuunnitelmista.

Seuraavaan tasoon vaaditaankin 50 tuntia, monivalintakoe SEKÄ käytännön koe. Itselläni ei (vielä) ole lentäjien käytännön kokeista kokemusta mutta eipä niistä kukaan ole valittanutkaan :)

IVAO:n arvonimisysteemi on jotenki vähän hoopo sekä siellä jaetaan jonkunmoisia mitaleja. Saamisperusteista ei ole tietoa ja itse koen moiset jokseenkin turhiksi. Ehkä en vaan näe metsää, kun on puita tiellä.

http://ivao.aero/members/person/awards.asp

Mitaleja on muutamia erilaisia, enimmäkseen lentäjille. Perimmäinen tarkoitus ei tietenkään ole näiden keräily. Mitaleilla näkee hieman kokemusta, esimerkiksi johtajien erilaiset Voice-tasot.

IVAOlla on myös erilaisia maailmankierueita, joka vuosi julkaistaan ainakin VFR- ja IFR-kiertue joka vie jokaisen aktiivisen divisioonan yli. Myös lähes kaikilla divisioonilla on omat sisäiset VFR- ja IFR-kiertueet (Ruotsin IFR-tour taisi jopa viedä Suomen kautta).

Esimerkkinä lentäjien Heavy Weather:

Can be achieved with one of these conditions: a.- Crosswind component of at at least 25 knots or b.- Low visibility, max. 0,5 sm (or 800m) In both cases, Metar Servers have to be operative and up to date. Can be requested to MD/MAD for any pilot by a Supervisor, confirming the successful landing. The use of IvAp and its dynamic weather activated is mandatory and use of autopilot during approach is not allowed. Can -only - be achieved using fixed wing aircraft. Issued by Members Department.

Omasta mielestäni näissä "mitaleissa" (pikemminkin tunnustuksia) ei ole mitään hoopoa, kunhan ei lennetä pelkästään mitalien vuoksi.

Edit: tuossa vielä kaikki ratingit ja niiden vaatimukset: http://ivao.aero/members/person/ratings.asp

sekä kehittyneemmät (vaatii myös käytännön kokeen): http://ivao.aero/training/cratings.htm

Lisää tietoa vaatimuksista löytyy osoitteesta http://www.ivao.aero/training/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaisi nyt itseänikin että mikä on mielipiteesi äänenlaadun erosta? Onko eroa, pieni, iso?

VATSIMissa äänenlaatu riippuu todella paljon säädöistä ja joskus se on jopa hankalaa saada äänenlaatu hyväksi, jos ei ole se maailman paras headset, kuten oma vanha oli. Teamspeakillä ei juurikaan tarvi säätää. Äänenlaatua ei siis voi suoraan verrata iso tai pieni ero, koska se vaihtelee käyttäjästä. Kylläpä on Teamspeakilläkin kuulunut kaikenmoista örinämurinapörinää, mistä lie johtunut. Mutta vähemmän taustahäiriötä noin yleisesti kuin SB3:lla.

Omasta mielestäni näissä "mitaleissa" (pikemminkin tunnustuksia) ei ole mitään hoopoa, kunhan ei lennetä pelkästään mitalien vuoksi.

Niin, se on makukysymys kanssa. Oikeassa elämässä tuommoinen "Heavy Weather" on aika peruskauraa eikä siitäkään saa bonuksia tai muita JOS onnistuu :(;)

En vain näe noiden hyötyä.

T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiljaista..  Mutta kun kehaisin kokeilevani IVAO:ta edes kerran, niin nyt on EFES_CTR paikalla, jos jotakuta huvittaa pilottipuolta kokeilla!

Mutta, tapahtunut tähän mennessä:

IVAO:n nettisivut ovat aika sekavat, mutta tunnuksen palautus (käytetty viimeksi joskus 3-4 v sitten ehkä?) onnistui laittamalla mailia ohjeiden mukaan heille. Vastaus tuli nopsasti ja tunnus on käytössä. Proud to be Student 1.  :)    Sitten lataamaan softat ATC:lle.. Sekavahkoa, kun ATC-softia oli listattu useita, mutta otin IVAC:n ja lisäksi voiceohjelma TeamSpeakin. Asennukset nopsasti. Myös ProController toimii vielä....

Sitten seurasi 1,5 h ihmettelyä IVAC:n sektoritiedoston kanssa Suomeen. Sellaista ei ole, mutta formaatti on sama kuin ProControllerissa (ja ASRC:ssä), mutta ASRC:n Finland-sektori ei kuitenkaan käynyt heittämällä sisään. IVAO:n sivuilta löytyi sikahyvä feature, eli automaaginen sektorigeneraattori. Kirjoitin vain että "EFES-sektori kiitos" ja 30 sek jälkeen oli zippi edessä. Tälläkin sektorilla pärjäisi, se sisältää ajantasaisen datan (tosin vanhojakin fiksejä on seassa jostain syystä, mutta mukana myös 24nov05 päivitetyt uudet) ja myös geo-datan jne. Ainoa ongelma oli että TMA-rajat ovat persiillään ja kiitoteiden keskilinjat puuttuvat.  ....pienellä muokkauksella (osan datan poisto, ja muutamien ylimääräisten rivivälien poisto) sain kuitenkin oman käyttämäni asrc-sektorin pelittämään.

Sitten IVAC:n opiskelu.. Vähän pyörittelyä ensin ilman manuaalinlukua, vähän sekavan oloinen, mutta kuitenkin 30 min ja manuaalin luvun jälkeen todella selkeän oloinen. Pääidea:  kaikki tapahtuu hiirellä (vs. ASRC = lähes kaikki näppiksellä).  ..en tiedä onko hyvä logiikka, mutta ainakin helppo koska näppäinoikoteitä ei tarvitse muistaa. Kovassa liikennetilanteessa voi olla huono tuo hiirikliksuttelu. Myös voice-integrointi on huono ASRC:hen verrattuna. IVAC kyllä käynnistää teamspeakin itse, mutta oikea kanava pitää itse luoda teamspeakin kautta. Tutkanputkella koneiden tietojen ja plaanien näyttö on selkeämpää (plaanien muokkaus myös hyvin simppeliä). Eli yleisesti ainakin opiskelu paljon helpompaa kuin ASRC:ssä. Muuta en vielä osaa siitä sanoa.

Minä Student 1-tasolla pystyin hyppäämään samantein EFES-CTR-positioon.. Siksi koska tuolle positiolle ei ole asetettu rajoituksia.. IVAO:n sivuilta löytyy lista lentoasemista / CTR-paikoista, jotka tarvitsevat jonkun minimitason.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä Student 1-tasolla pystyin hyppäämään samantein EFES-CTR-positioon.. Siksi koska tuolle positiolle ei ole asetettu rajoituksia.. IVAO:n sivuilta löytyy lista lentoasemista / CTR-paikoista, jotka tarvitsevat jonkun minimitason.

Rajoitukset on asetettu tosiaan vaan divisioonien toimesta.. mutta eipä EFESin miehittäminen IVAOssa niin suuri homma olekaan :)

Näppäinihmisille: myös näppäinoikotiet löytyy tärkeimmille toiminnoille ;)

Edit: Muuten jos joku haluaa kaivaa minulle nuo TMA-rajat ja lähettää sähköpostilla/tähän niin laitan ne eteenpäin IVAO:on korjattavaksi niin sektorigeneraattoristakin tulisi ajantasaisempia tietoja!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Itseani kiehtoo IVAO siina mielessa, etta siella on enemman lentajia, mutta lennan paaasiassa VA lentoja ja Suomen VA:t kayttaa VATSIM:ia, joten en paase kayttaa IVAO:ta, jos olisi mahdollisuus kayttaa IVAO:ta kayttaisin sita. ;)

PS. Olen Kanarialla ja nappikses ei  toimi ääkköset kunnolla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen VA:t ayttaa VATSIM:ia

Tämä on tosiaan aika yleinen juttu. Monet ulkomaiset VA:t ovat ymmärtäneet että jos on mahdollisuus käyttää molempia, IVAO:ta ja VATSIMia, tavoitetaan luonnollisesti enemmän lentäjiä. Suomalaisiahan ei nyt paljoa muualla ole kuin VATSIMissa, mutta olisi mukava nähdä ainakin mahdollisuus IVAO:ssa lentämiseen.

Eli jos jonkun VA:n johtoporras seuraatte tätä keskustelua, ajatelkaa asiaa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä illalla jatkanut taas IVAO/EFES-testausta, nyt vajaan tunnin jälkeen ollut neljä lentoa, kaikki ulkomaan ihmeitä. Eipä mitään ihmeempiä puutteita taidoissa. Itseasiassa vähemmän häröilijöitä kuin Vatsimissa, missä nyypät ajaa hävittäjillä hurua ilman mitään yhteyttä lennonjohtoon... Plaaneissa on näillä nyt olleilla ulkomaan miehillä korjattavaa hieman, koska tuolta Tukholman suunnasta tulevilla on plaani järjestään reittiä MAR-PIR-VTI, eli sen erään routefinderin tekemä outo koukkaus. Ei tietenkään tarkoita etteikö plaani olisi oikein (väylineen jne) merkitty, mutta reitti on vain pielessä.. Tosin aivan samaa Vatsimissakin ulkomaalaisilla usein.

IVAC:ssa yksi ärsyttävä ominaisuus, koneen datatagiin ei saa temp.korkeudeksi asetettua kuin tasatuhansia tai -500 jalan korkeuksia. Eli esim. selvitystä 2300 ft:iin ei saa datatagiin näkyviin. Ja lisäksi miinusta edelleen tuosta voicesta, johon kanavalle pääsee kuuntelemaan ja lähettämään näköjään kuka tahansa.

Mitä muuten tuohon VA-asiaan tulee, niin ainakaan Virtual Finnairin osalta ei ole toistaiseksi mitään syytä vaihtaa suositeltua lentoverkkoa, ihan liikennemäärien takia. Ja useammassa verkossa on turha lentää, kun on sen verran pieni porukka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä hiukan Antin ottamia kuvia IVAO:sta. Tornin sisältä olevat kuvat on tehty käyttämällä IvAi:a, jota käyttäen voi käyttää samalla yhteydellä montaa ohjelmaa (esim torninäkymä).

Kuvien laatu on hieman kärsinyt pakkauksen takia. Pahoittelen.

IvAp:in pääruutu. Nahkoja/tapetteja/skinejä voi vaihtaa ja oletuksena löytyykin 3 erilaista. myös itse voi näitä tehdä:

[ attachment removed ]

ACARS-ruutu, josta saa esim METARit, TAFit ja atikset:

[ attachment removed ]

ATC-lista:

[ attachment removed ]

IvAp:in pushback:

[ attachment removed ]

IvAp:in TCAS:

[ attachment removed ]

Transavia rullaamassa:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Torninäkymä, ympärillä oleva 3d-malli tulee IvAi:n mukana:

[ attachment removed ]

Kelmi parkissa: ;D

[ attachment removed ]

Torninäkymää kentän hiljaisemmalta puolelta:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Hyvä näkymä kyseisen kentän(joka on? Antti?) porteille:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinähän niitä!

Tornille ja groundille realismia kerrassaan...kunnon torninäkymä ja Ivac. Ja tosiaan noi Ivaon Mtl modellit on asiallisen näköisiä!

Kaikinpuolin Ivaossa ollaan myös tähän visuaaliseen puoleen panostettu.

Terv. Antti

Edit. Kuvat ovat Amsterdam Schiphol

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs ihmeen hässäkkä IVAO:lla on käynnissä kun lakimiehiä etsitään ja poliisille on tutkintapyyntöjä lähetetty? Yli puolet saitistakin on "nurin".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Mikäs ihmeen hässäkkä IVAO:lla on käynnissä kun lakimiehiä etsitään ja poliisille on tutkintapyyntöjä lähetetty?

Katsoppa seuraava keskustelu aiheesta http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,47869.0.html

Eipä ihmeempää hässäkkää!

Yli puolet saitistakin on "nurin".

Sinulla on ilmeisesti vanha osoite, uusi olisi http://www.ivao.aero/hq/

Onko tuossa IvApissa FMC:tä...niin kuin oli SB 2.3(:ko)

Ei ole kyseistä toimintoa. Käsittääkseni myöskään SquawkBox 3:sta ei fmc:tä löydy!

Terv. Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseani kiehtoo IVAO siina mielessa, etta siella on enemman lentajia, mutta lennan paaasiassa VA lentoja ja Suomen VA:t kayttaa VATSIM:ia, joten en paase kayttaa IVAO:ta, jos olisi mahdollisuus kayttaa IVAO:ta kayttaisin sita. ;)

PS. Olen Kanarialla ja nappikses ei  toimi ääkköset kunnolla :)

Lennä Va lennot Vatsimissa ja muut Ivaossa!

Itse tykkään lentää euroopassa ja Suomessa. Euroopan kenttien positiot on lähes aina hyvin miehitetty, mitä ei voi kyllä Suomen osalta sanoa.

Ehkä tulevaisuudessa siihenkin tulee muutos!

Erästä henkilöä lainaten

Verkkolentämisen perimmäinen idea ainakin itsellä on fiiliksenhakeminen. Fiilis on suoraan verrannollinen liikenteen ja johdon määrään ja tähän paremman tyydytyksen on tarjonnut IVAO

Ja itse yhdyn tähän täysin!

Terv. Antti

Edit.  Eli kehitystyötä tapahtuu koko ajan!

HAL2000=HAL is the prototype of a new ATC training software. It can create almost any number of "fake" aircraft that fly in controlled airspace and follow text instructions given by the controller. Those aircraft are visible on the Radar screens and to other pilots. Currently the system is still in development and online for some casual beta tests only. When it is ready it will be available to the training departement and training staff.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä nyt ole jo mennyt pikkaisen IVAO:n mainostamisen puolelle. ;) Ei siinä mitään pahaa ole, mutta ehkä se ei ollut tämän ketjun perinmäinen tarkoitus.

No kyllä sitä vatsimin mainostusta taitaa olla tullut ihan riittämiin jotta tämän voi kestää? :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööööh... Siis voihan noita VA-lentoja lentää offlinessäkin niin miksi ei sitten IVAO:ssa? Eikai Virtual Finnair sentään kiellä IVAO:ssa lentämistä? Vaikka VATSIMiä suositellaankin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööööh... Siis voihan noita VA-lentoja lentää offlinessäkin niin miksi ei sitten IVAO:ssa? Eikai Virtual Finnair sentään kiellä IVAO:ssa lentämistä? Vaikka VATSIMiä suositellaankin.

Kieltää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä nyt ole jo mennyt pikkaisen IVAO:n mainostamisen puolelle. ;) Ei siinä mitään pahaa ole, mutta ehkä se ei ollut tämän ketjun perinmäinen tarkoitus.

Moi

Voithan toki mainostaa Vatsimin vastaavia systeemeitä täällä. Ei varmaankaan haittaa ketään...minua ainakaan!

Tähän ketjuun keskustelua Vatsimin ja Ivaon (ja mahd. muiden verkkojen) keskinäisistä eroista ja muista asioista.

Eikö nämä edellä mainitut asiat ole juurikin niitä eroja?

Terv. Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainostuksen puolelle? Sitähän tämä juuri onkin  ;D

Eli tässähän oli tarkotuksena punnita verkkojen välisiä eroja, ja tässähän sitä juuri onkin. Hiukan tietoa siitä miltä "se toinen verkko" näyttää  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Eikai Virtual Finnair sentään kiellä IVAO:ssa lentämistä?

Kieltää.

Kieltää (suosittelee) VFinnair lennot Vatsimissa. Mutta voihan sitä lentää muut lennot missä lystää!

No ei tässä kenellekkään tuputeta mitään. Toimme tässä vain esille vaihtoehdon Vatsimille, eikä huono vaihtoehto olekkaan!

Terv. Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kieltää.

Älkää nyt viittikö? Toihan on ihan järjetön sääntö koska lennot voi lentää myös offline.

Ja ainakin tuossa Samin viestissä sanotaan, että suositeltu verkko on VATSIM mutta ei siinäkään mitään puhuta siitä että kiellettäisiin käyttämästä IVAO:ta. En tosin tiedä millaista ohjeistusta on lentäjille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään