Lauri Lahtinen

Miten voisin totuttautua lennonjohdon & muiden lentäjien puheeseen? Neuvoja?

10 viestiä aiheessa

Moi!

 

Olen nyt kokeillut VATSIMiä pari kertaa. Jälkimmäisellä kerralla oli erityisesti ongelmia Squawkboxin kanssa, mutta se ei nyt varsinaisesti liity tähän.

 

Mutta, varsinaiseen asiaan. Jostain syystä minun korvilleni tuo lennonjohdon ja muiden koneiden puhe on älyttömän nopeaa ja epäselvää. Tuskin on headsetin asetuksista kiinni, ennemmin uskoisin vian olen minussa itsessäni. Minun on vaikea saada selvää mitä lennonjohto milloinkin sanoo, en tiedä johtuuko sitten kokemuksen puutteesta. Mutta erittäin hankala on ollut päästä alkuun, joten olisiko vinkkejä miten saisin kuuloni totuteltua tuohon radiokeskusteluun.

 

Osaan mielestäni operoida lentokonetta simussa oikein, ja olen harjoitellut useita kertoja offlinessä tuota radiofraselogiaa. En silti läheskään aina ymmärrä mitä lennonjohto milloinkin sanoo/ohjeistaa. Uskon, että suurin osa teistä on ollut edes jossain määrin samassa tilanteessa VATSIM-uraa aloitettaessa, joten pyytäisin neuvoja tähän asiaan. Suuret kiitokset, eiköhän se tästä alkuun lähde. :)

 

P.S. Olen lukenut perusedellytykset VATSIM- lentämiseen  ;) ( http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27010.0.html )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvaa kannattaa harjoituttaa esim. tässä osoitteessa: http://www.liveatc.net/

 

Antti

 

Kiitos Antti! En tullutkaan maininneeksi vielä, että tuota LiveATC:tä olen koittanut välillä kuunnella. Etenkin ne Dublinin ja muiden eurooppalaisten lennonjohtojen puhetyylit ovat aika hyviä näin suomalaista lennonjohtoa silmällä pitäen.  :)

 

Jos vaan tulee jotain muita vinkkejä mieleen niin otan ne mielelläni vastaan. Yritän viikolla saada jonkun verran tunteja alle (nythän on uhattu pitää EFES auki 24/7  ;)), jotta pääsisin osallistumaan tuohon lauantain flaikkariin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Amsterdamin radioliikennettä voi kuunnella osoitteessa www.atcbox.com, vaatii kuitenkin ilmaisen rekisteriröitymisen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Amsterdamin radioliikennettä voi kuunnella osoitteessa www.atcbox.com, vaatii kuitenkin ilmaisen rekisteriröitymisen. :)

 

Tuolta liveatc.netistä löytyy myös Amsterdamin feedi, joka ei vaadi rekisteröitymistä (joka tosin nyt juuri näyttää olevan alhaalla). Ja osasta feedeistä löytyy myös nauhoitteet edellisen 2 viikon ajalta.

 

Suomessa lentämistä silmällä pitäen kannattaa tosiaan kannattaa suosia noita eurooppalaisia feedejä, jotka ovat lähempänä Suomen frasuja ja prosuja kuin jenkki/aussi feedit. Ruotsin ESAA -feedi on maantieteellisesti lähimpänä oleva.

 

Ja tietysti ASRC:llä observoimalla kuulee suoraan suomalaista fraseologiaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos alottelet rauhallisesti suomen kielellä ja kun se tuntuu sujuvan, niin rupeat englantia puhumaan. Kyllä se korva siitä karttuu.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä anna liikaa painoarvoa FS:n offline fraseologialle, sillä ne höpäjää jenkkien fraaseja ja euroopassa taas on hiukan erilaista fraseologiaa.

Tosin hommat kuitenkin toimii jokseenkin samassa järjestyksessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja tosiaan käytä suomen kieltä, ja laita sinne lentosuunnitelmaan remarks-puolelle esim "PUHU SELVÄSTI, UUSI HARRASTAJA" tms niin lennonjohtajakin tietää.

 

Sitä paitsi se on hyvää lennonjohtopalvelua puhua selkeästi.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Sami sanoikin jo, niin kannattaa tosiaankin kuunnella eurooppalaisia atc-feedejä, koska jenkkien fraseologia on mitä on :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille!

 

Olen kuunnellut nyt reilusti eri lennonjohtoja (etenkin tuota Amsterdamin groundia). Hiljalleen olen tottunut jonkun verran tuohon puhetapaan, mutta varmasti tarvitsen vielä ihan käytännön treenausta.

 

Jos jollain VATSIM-lennonjohtajalla olisi ylimääräistä aikaa ja tahtoa tulla johtoon joku päivä, enemmän opiskelumielessä minulle, niin olisin erittäin kiitollinen. Mikäli vapaaehtoisia löytyy niin voi ottaa privalla yhteyttä tai laittaa vaikka tähän alle alustavia ehdotuksia. Suuret kiitokset!  :)

 

Päivitystä: Huomiselle on jo vapaaehtoinen lennonjohtaja ilmoittautunut. Joten tämä riittää tähän hätään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään