Guest flaitsimulaatori

Kiertolähestymisestä muutama kysymys.

3 viestiä aiheessa

Moi. Minulla olisi muutama kysymys koskien kiertolähestymistä. Eli oletetaan, että lähestytään Vaasaa VESUT:n suunnasta VESUT 3A-tuloreitin kautta. Siitä sitten lennetään ROLSI:lle, josta jatketaan ILS Zulu-lähestymiseen kiitotielle 16. Kun olen muutaman merimailin päässä kiitotien kynnyksestä lennän seuraanavanlaisen kuvion:

 

[ attachment removed ]

 

Eli varsinaiset kysymykset ovat seuraavat:

  Minimit joita käytän ovat kiitotien 16 ILS Z-kartan "circling"-kohdassa mainitut? Eli jos kenttä ei tule minimeihin mennessä näkyviin suoritan ylösvedon?

Kiertolähestymiseen ei ilmeisesti selvitetä ollenkaan ellei kentää saada näkyviin reilusti ennen kiitotien 16 minimeitä, sillä muutenhan joutuisi käytännössä suorittamaan ylösvedon kääntyen samalla myötätuuleen kiitotielle 34. Millä korkeudella lennän tuon varsinaisen laskukierroksen myötä- ja perusosanvai lennetäänkö se oman harkinnan mukaan ?

Vai olenko asiasta ihan pihalla?  :P

 

EFVA:n kartta: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efva/va16ilsz.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:n (Ilmailulaitoksen) karttojen korkeudet tuolla "minimi"-osiossa ovat estevarakorkeuksia, eli niitä ei suoraan lähestymisminimeinä voi soveltaa. ..pidemmittä höpinöittä kuitenkin todetaan, että simukäytössä ovat "close enough". Circling-minimi, kun suoritetaan ILS kiitotielle 16 ja siitä kiertölähestyminen 34:lle, on juuri tuosta circling-laatikosta luettavissa. Kiertolähestymisen voi siis matalimmillaan lentää tässä korkeudessa, mutta jos sää sallii niin miksei ylempänäkin, ei sitä erityisesti mikään kiellä.

 

Jos ILS:n aikana kenttä ei ole näkyvissä kun olet kiertolähestymisen minimissä, siitä ylösveto. Samaten jos näköyhteys kenttään katoaa kierron aikana -> ylösveto. Ja ylösveto tehdään aina sen alkuperäisen lähestymismenetelmän (tässä siis ILS 16 Z) mukaisesti, riippumatta missäpäin tuota kiertoa olet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:n (Ilmailulaitoksen) karttojen korkeudet tuolla "minimi"-osiossa ovat estevarakorkeuksia, eli niitä ei suoraan lähestymisminimeinä voi soveltaa. ..pidemmittä höpinöittä kuitenkin todetaan, että simukäytössä ovat "close enough". Circling-minimi, kun suoritetaan ILS kiitotielle 16 ja siitä kiertölähestyminen 34:lle, on juuri tuosta circling-laatikosta luettavissa. Kiertolähestymisen voi siis matalimmillaan lentää tässä korkeudessa, mutta jos sää sallii niin miksei ylempänäkin, ei sitä erityisesti mikään kiellä.

 

Jos ILS:n aikana kenttä ei ole näkyvissä kun olet kiertolähestymisen minimissä, siitä ylösveto. Samaten jos näköyhteys kenttään katoaa kierron aikana -> ylösveto. Ja ylösveto tehdään aina sen alkuperäisen lähestymismenetelmän (tässä siis ILS 16 Z) mukaisesti, riippumatta missäpäin tuota kiertoa olet.

Asia selkis. Kiitos.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään