Guest raato

Konversioiden jakaminen?

11 viestiä aiheessa

Tuota.. viimeinkin on ilmestynyt työkalu, jolla voi konvertoida FS2004 maisemia X-Planeen, mistä varsinkin mac ja linux-pilotit ovat riemuissaan. Kokeeksi koitin sovittaa fsnordicin EFHF ja EFHK-paketit oman 'google-helsinki' sceneryn päälle ja hyvn tuntui rakennukset siihen istuvan.

EFHF.png

EFHK.png

Täysin sellaisenaan ei konversio toimi hyvin. X-Planessa ei toimi hyvin tapa jolla on näissä pohja tehty - objektina, eli nuo jouduin poistamaan, kuten myös samalla metodilla tehdyt pohjat kiitoradoille ja rullausteille. Onneksi mulla oli pohja jo muuten hyvä. Vain rakennukset uupuivat.

Pikku viilaamista vielä siellä täällä, mutta tulipa todettua että softa toimii. Ikävä kyllä tuo konvertointityökalu ei toimi kunnolla mäkissä ja mulle on tullut nyt kyselyjä suomalaisilta mäkkipiloteilta, että voinko jakaa tuota konversiota edelleen heille. Mikä täällä on politiikka noitten freeware-maisemien suhteen? Pitää varmaan kysyä lupaa tekijöiltä erikseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää varmaan kysyä lupaa tekijöiltä erikseen?

Pitää ehdottomasti  :) Ja sama koskee mitä tahansa freewarea. Joku public domain on eri asia, mutta sitä ei ole FS-piireissäkään oikeastaan harrastettu enää vuosiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Photopohjaa et saa jakaa, Google kieltää kaiken sellaisen. En tiedä kuinka X-planen maisemissa pohjat on yleensä tehty mutta totta siihenkin joku ratkaisu löytyy.  :) Siis jos saat luvat kenttien jakoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerro mistä kyseinen työkalu löytyy (+ mahdolliset tutoriaalit), niin voin ryhtyä tsekkaamaan tilannetta Kauhavan, Menkijärven ja FinnObjectsin osalta. Jos saan homman toimimaan suht. vaivattomasti, niin voi olla että näistä tulee myös X-Plane versiot saataville.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta on myös odotettavissa X-Plane-versioita sceneryistäni jossain vaiheessa, kunhan kerkiän hieman perehtyä simun maisemasysteemiin. Minusta on fiksuinta kuitenkin konvertterin sijaan tehdä nuo alusta asti "oikeilla" työkaluilla ja menetelmillä, niin ei tarvitse huolehtia konvertoinnin omituisuuksista, ja saa optimoitua maiseman juuri X-Planelle sopivaksi. Sitä odotellessa voit kyllä antaa kavereidesi käyttöön itse konvertoimiasi versioita, mutta älä laajemmalti rupea levittelemään.

Ja tämä toki koskee vain omia maisemiani, muiden osalta tilanne on jokaisen tekijän itsensä käsissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kun Helsingistä oli kyse niin en tullut ajatelleeksi muita kenttiä....

Minun kentät saa myös konvertoida X-planeen, kaikki muut paitsi Porin, ja laittaa jakoon kunhan creditsit annetaan konverttauksen lisäksi alkuperäisille tekijöille. Porista en voi päättää yksin, Kari Virtanen osannee vastata/vahvistaa Porin tilanteen, minun puolesta ok.

Minulla itselläni ei ole minkäänlaisia suunnitelmia alkaa konvertoimaan, puhumattakaan maisemien teosta kokonaan uudelleen, X-Planeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Porin sceneryn photopohjaa ei saa käyttää, kaupungilta saatu lupa koskee vain Microsoftin Flight Simulatoria, ja siinäkin on joitakin ehtoja. Muilta osin Porin sceneryä saa minun puolesta käyttää Tatun ehdoilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Konvertteri + lisätietoa siitä löytyy tuolta -> http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=17004

Photopohjista ei tarvii olla huolissaan. Tuo konvertoi pelkästään 3D objektit. Googlesta sen verran, että otin herroihin yhteyttä. Heiltä voi saada luvan jakamiseen.. edellyttää pyynnön faksaamista heille kunnon selvityksillä, että mihin käyttöön tulee. Freewareen lupa voi herua. En ole operaatiota jaksanut tehdä vielä, eli on vain omassa+parin kaverin käytössä tuo fotopohja.

Olen kokeillut myös muita suomen alueen maisemia konvertoida ja näitten EFHF:n ja EFHK:n lisäksi EFIV tuntui toimivan hyvin. Kyllä lähes kaikki muutkin lienee kääntyy, mutta x-planen ja fs:n käsitys kiitoteiden sijainnista muitten kokeiltujen osalta tuntuu eroavan sen verran että pelkkä konvertointi ei riitä - pitäisi myös siirrellä objekteja :(

X-Planen maisemasysteemi on käymässä läpi paraikaa ISOA muutosta. Nykyinen v8 systeemi on vielä sen verran tuore että kunnon työkaluja sen käpistelyyn ei vielä ole "vapaana". Kunhan X-Pleinin mukana tuleva WorldMaker alkaa tukea uuden maisemaformaatin muokkaamista niin homma helpottuu huomattavasti.

Paras tapa.. tai paras kompromissi tehdä hyvää jälkeä lienee konvertterilla muuttaa 3D objektit x-planen .obj formaattiin ja tämän jälkeen asetella ne paikalleen natiiveilla työkaluilla.

Käyn nyt Tatun maisemat läpi, kun tuo nyt kuullosti ihan luvalta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi kysymys Roope: mistä olet napannut nämä Google Earthin tekstuurit? Itseäni kiinnostaisi käyttää niitä, sillä voisin harjoitellla niiden avulla photomaisemien tekoa FS2004:ssa (tiedän, että Google Earthin tekstuureja ei voi jaella maisemissa, jätän ne vain omaan käyttööni). :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ne tehny kovalla työllä: maps.google.com sopivalla zoomilla ja siitä ISO läjä screenshotteja, joita sitten leikkaa-liimaa taktiikalla käsitelty sopiviksi paloiksi maisematekstuureiksi. Aikaa meni alueessa joka pitää sisällään kentät EFHF, EFHK ja EFHV sellanen kuukausi pari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ne tehny kovalla työllä: maps.google.com sopivalla zoomilla ja siitä ISO läjä screenshotteja, joita sitten leikkaa-liimaa taktiikalla käsitelty sopiviksi paloiksi maisematekstuureiksi. Aikaa meni alueessa joka pitää sisällään kentät EFHF, EFHK ja EFHV sellanen kuukausi pari.

Huhhuh! Ei voi kuin ihailla sisuasi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään