Guest jukkapalander

Vatsim IFR lentäminen


24 viestiä aiheessa

Terve! Tässä tuli kaverin kanssa keskusteltua asiasta, että lentääkö ihmiset vatsimissa freeware vaiko payware koneilla? Varsinkin puheena oli ilman FMC:tä lentäminen. Itselläni ei ole vielä yhtään payware konetta ja ilman FMC:tä olen ainakin tähän asti pärjännyt vallan mainiosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta puuttu vaihtoehto "en lennä vatsimissa". :P No jos lentäisin niin luultavasti freeware koneilla, koska maksullisia en omista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät ihmiset, voihan sitä IFRää lentää perus cessnoillakin, tod näk vielä enemmän haastetta kun jonkun FMCn kanssa. Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät ihmiset, voihan sitä IFRää lentää perus cessnoillakin, tod näk vielä enemmän haastetta kun jonkun FMCn kanssa. Suosittelen!

 

Ihan olen samaa mieltä kanssasi.  :P Itse en ole nähnyt vielä tähän mennessä fmc:lle tarvetta kuin ainoastaan pienempien kenttien approacheihin, jotka olen joutunut tekemään käsin karttoja seuraten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta puuttu vaihtoehto "en lennä vatsimissa". :P

 

Tuota asiaa tuossa ei kuitenkaan kysytty. ;)

 

Yleensä menee tuo IFR paywarella = F1 Atikka ja VF:n lennot. Toki joskus myös LDS/767 yms. isommat jetit. Toki se tuo realistisuutta lentämiseen jos lentää payware koneilla, koska järjestelmät ovat mallinnettu huomattavasti tarkemmin ja laajemmin (toki riippuu paywaresta). Tämä varsinkin isompien koneiden kohdalla. Pikku räpistimillä sitten mennään ihan freeware puolen tuotoksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight 1 ATR (Aero) ja Flight 1 MD-80 (SAS-livery, ei oo vinskiä tehty). ATR:n FMC:n ongelmana on datan puute. Ei ikinä löydy oikeaa SIDIä tai STARia oikealle kiitotielle  :P Päivitykset on kyllä ladattu.

 

F1:n MD-80 ei omaa fmc:tä, sillä pitää käyttää omia plaaneja joita tehdään FS:n omalla plannerilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse jos IFR lennän niin melko varmasti on F1 ATR käytössä.

Miten freeware koneilla selviytyy siitä reitin navigoimisesta, vai pitääkö mennä VORilta VORrille?

Vai käytättekö te freeware IFR lentäjät FSnavigatoria?

Ja sillon kannattaa varmaan remarkseihin laittaa /NO FMC?

 

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse jos IFR lennän niin melko varmasti on F1 ATR käytössä.

Miten freeware koneilla selviytyy siitä reitin navigoimisesta, vai pitääkö mennä VORilta VORrille?

Vai käytättekö te freeware IFR lentäjät FSnavigatoria?

Ja sillon kannattaa varmaan remarkseihin laittaa /NO FMC?

 

-Anssi

 

Reitti on tismalleen sama kuin fmc:lläkin lennettäessä. Remarkseihin laitan aina "No fmc". Itse teen reittini Euroutella, jotka sitten loadaan simun flight plannerilla. Jos johto ei anna vektoreita, sorvaan käsin. Kun täytyy directaa jotakin kohti, niin adf nuoli näyttää missä kyseinen vor/reittipiste on. Sitten vaan säädetään radiaali nuolen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä tulee tällä LSD .. ups LDS:n 767:lla lennettyä BAV:n lentoja. Ja aina välillä käydään pyörähtään PMDG747:lla ;) .. tosin, kyllä vakio cessnallakin tulee aina sillointällöin pyörittyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten freeware koneilla selviytyy siitä reitin navigoimisesta, vai pitääkö mennä VORilta VORrille?

Vai käytättekö te freeware IFR lentäjät FSnavigatoria?

 

Niinkuin oikeastikin. Onhan koneessa kuitenkin VOR ja ADF.

 

Ja sillon kannattaa varmaan remarkseihin laittaa /NO FMC?

 

Miksi ihmeessä? Eihän sitä oikeissa koneissakaan laiteta.

 

Samalla logiikalla vois varmaan sitten laittaa /NO JET ENGINES /NO CO-PILOT /NO BRAINS tai /NO FINNAIR LIVERY  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla logiikalla vois varmaan sitten laittaa /NO JET ENGINES /NO CO-PILOT /NO BRAINS tai /NO FINNAIR LIVERY  ;D

 

Jep. Plaanissa on tuota varten ihan oma kenttänsä - se "equipment" missä määritellään mitä roinaa koneessa on. En muista nyt miten tuo SB3:ssa on tehty, mutta muistelisin että se on siinä plaanilomakkeessa kyllä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reitti on tismalleen sama kuin fmc:lläkin lennettäessä. Remarkseihin laitan aina "No fmc". Itse teen reittini Euroutella, jotka sitten loadaan simun flight plannerilla. Jos johto ei anna vektoreita, sorvaan käsin. Kun täytyy directaa jotakin kohti, niin adf nuoli näyttää missä kyseinen vor/reittipiste on. Sitten vaan säädetään radiaali nuolen mukaan.

 

Miten ihmeessä sellaisen saa näyttämään jonnekkin IFR reittipisteelle?

Siis sellaisille pisteille tyyliin KUVAK tai LAKUT..?  :o

(Jos siis kartassa ei ole kerrottu radiaalia tai mitään tälläistä perinteistä navigointikeinoa)

 

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ihmeessä sellaisen saa näyttämään jonnekkin IFR reittipisteelle?

Siis sellaisille pisteille tyyliin KUVAK tai LAKUT..?  :o

(Jos siis kartassa ei ole kerrottu radiaalia tai mitään tälläistä perinteistä navigointikeinoa)

 

-Anssi

 

Esim. jos nouset Helsingistä ja joudut ensiksi lentämään Anton 1A lähtöselvityksen. Johto antaa lentoon lähdön jälkeen luvan Antonille, mikä on seuraava reittipiste kartassasi. Katsot vaan adf mittarista Antonin suunnan ja säädät sen mukaisesti radiaalin. Ja tietysti sitten jotain vorria kohden on helppo suunnistaa, kun muistaa vaan laittaa taajuudet aktiiviseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ihmeessä sellaisen saa näyttämään jonnekkin IFR reittipisteelle?

Siis sellaisille pisteille tyyliin KUVAK tai LAKUT..?  :o

(Jos siis kartassa ei ole kerrottu radiaalia tai mitään tälläistä perinteistä navigointikeinoa)

 

-Anssi

 

Yleensä nuo EI-RNAV -pisteet on määritelty esim. VOR-radiaalin ja DME-etäisyyden avulla jostain majakasta. RNAV-pisteitä ei vain voi käyttää ilman RNAV-laitteita. Lennonjohtajan pitää nyt sentään olla sen verran hereillä ettei anna suoraa selvitystä jollekin pisteelle mihin kone ei voi navigoida - ja pilotin ei pidä sellaista tietenkään ottaa vastaan!

 

Tuossa samassa EFHK 22R SID -kartassa esim tuo PIVAK on annettu koordinaatteina sekä myös etäisyytenä Helsingin Vorrista (HEL 321.6 / 28.0) - kyllä sellaisissa menetelmäkartoissa mitä voi lentää ei-rnav-koneella on kerrottu pisteiden sijainti vor/dme:n avulla koska ei niitä muuten voisi lentää. Ja RNAV-menetelmiä taas ei ole tarkoitettu lennettäväksi ilman "nintendoa".

 

//Tuomas

 

PS. Jukka, ANTON on VOR-majakka, sen suuntaa ei oikein voi ADF:stä katsoa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin ohimennen voisi ilmaista, että ANT:n uusi nimi on ANTONI, että ei sitten ihmetellä jos lennonjohtaja sanookin että "lennä suoraan Antoni". :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin freeware bussissani kyseinen mittari näyttää suunnan.  :P

 

Joo EFIS-vehkeissä asia on hieman toinen, koska samalla näytöllä näkyy kaikki, siksihän nimikin on Navigation Display :) Niissäkin on kyllä omat nuolet VOR1 & 2 ja ADF 1 & 2. Mutta Tuomas meinasi Aitoa ADF:ää, joka toimii (jos yleensäkään toimii ::) ) höyryllä ja raudalla ;)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten tarkoitat RMI:tä mikä on ihan hieno mittari sinänsä, näyttää suuntaa suoraan vorrille tai NDB-majakalle, yleensä kaksi neulaa ja kytkimet mistä voi valita mikä neula näyttää minkäkin navigointilaitteen mukaan. Siinä on vielä kompassikehä myös, kätevä vempain.

 

rmi.jpg

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomaksen loppuunkuluttamassa linkissä on myös intersectio pisteille lentämisestä http://www.navfltsm.addr.com/vor-nav-pt2.htm? FSNavigator on todella hyvä apuväline jos haluaa lentää esim. HSI ja RMI:n avulla lennon. Itse en ole vatsimiin eksynyt (IVAO:ssa muutaman kerran). Offlinessä olen lennellyt kyllä HSI ja RMI:n avulla lentoja.

 

FSNavigatoria käytän ainoastaan lennon suunnitteluun. Katson radiaalit mitä pitkin lennän ja sitten katson tietysti radiaalit mitkä risteävät lentämäni radiaalin kanssa intersectio pisteiden kohdalla. Katson myös etäisyydet VOReihin, että osaa valmistautua paremmin intersectio pisteeseen tuloa varten. Tällöin ei tarvitse tuijottaa mittareita aivan koko aikaa.

 

Itse sitä ei tietenkään pysty lentämään millään matolaatikon tarkkuudella, mutta kuitenkin aivan riittävällä tarkkuudella. Tuo on sitä paitsi paljon hauskempaa ja haastavempaa lentää ilman matolootaa. Tietää miltä tuntuu kun on ohjaamo käsiä täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään