Guest Cruzan

Polttoainepohdintaa

62 viestiä aiheessa

Sanokaas tietämättömälle millasella polttoaineella noi tavalliset pienkoneet kulkee? Kerosiiniä käytetään kai vaan isommissa koneissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanokaas tietämättömälle millasella polttoaineella noi tavalliset pienkoneet kulkee? Kerosiiniä käytetään kai vaan isommissa koneissa?

Eiköhän ne lentobensalla kulje kaikki koneet.

Ultrakevyistä en ole aivan varma, taitavat rohmuta tavallista 95:sta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten seuraava ihmetyksen aihe:

 

Missä nuo kesäiset pelkillä kellukkeilla varustetut pienkoneet sitten tankkaavat lentobensaa? Onhan tuolla järvien rannoilla veneilijöille tarkoitettuja tankkauspaikkoja, mutta en muista semmoisissa koskaan kyllä 100LL:ää nähneeni. Onko täällä jossakin vesilentokenttiä missä sitä on tarjolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja monet Grob G109:t (mopu) käyttävät 98E:tä. Moottorit sallivat myös lentobensiinin käytön, mutta autobensa on paljon terveellisempää moottoreille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä nuo kesäiset pelkillä kellukkeilla varustetut pienkoneet sitten tankkaavat lentobensaa? Onhan tuolla järvien rannoilla veneilijöille tarkoitettuja tankkauspaikkoja, mutta en muista semmoisissa koskaan kyllä 100LL:ää nähneeni. Onko täällä jossakin vesilentokenttiä missä sitä on tarjolla?

 

Jos ei muuten, niin vaikka näin. Tämä tuli EFOU:n vieressä olevalle Papinjärvelle ja äijät kävivät kentältä hakemassa polttoaineen jerryillä.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja onhan niitä ainakin joitakin tankkauspisteitäkin. Padasjoella ainakin on yksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs muuten se kaikki kerosiini tuodaan esim. Helsinki-Vantaalle?

 

No kerosiinitehtaalta tietenkin ;D Eli toisinsanottuna eiköhän se jostakin öljynjalostamoilta tule, kuten muutkin öljystä tehdyt polttoaineet. Eihän se oikeastaan ole dieseliä kummempaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs muuten se kaikki kerosiini tuodaan esim. Helsinki-Vantaalle?

 

Sköldvikistä, jollei kuviot ole muuttuneet. En tiedä kuka tänä päivänä kuljettaa, mutta eikö sitä joku vuosi sitten Transuotila kuskannut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs kerosiinin koostumus muuten on?

Nesteoil:n sivuilta lainattua:

   

Lentopetroli, (ennen kerosiini)

Suihkuturbiinien polttoaineena käytettävä petroli, joka sisältää aromaattisia hiilivetyjä alle 20 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs kerosiinin koostumus muuten on?

 

Nestemäinen öljyn tislaustuote, jonka tislauslämpötila on 140°C 135°C - 270°C eli keskitisle. Lentopetroolissa on tavallista petrolia vähemmän aromaattisia hiilivetyjä, jos olen asian ymmärtänyt oikein.

 

<edit>Äh, Kalle oli nopeampi! Tuolla Nesteoilin sivuilla oli näköjään tuo lämpötilakin oikein. Korjataan nyt tuohon omaan postaukseen se myös kuntoon.</edit>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin lyijyä löytyy, vaikka LL=Low Lead :)

Kuulin muuten sellaisen hurjan huhun, että Ruottissa ei saa enää kaikilta kentiltä LL:ää, vaan sen tilalla myydään lyijytöntä!! sataoktaanista. Sitä käyttävät sitten Lycosauruksissa sun muissa moderneissa voimanlähteissä...Hirvittäis pikkusen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan niitä ainakin joitakin tankkauspisteitäkin. Padasjoella ainakin on yksi...

 

K.o. sivuston mukaan Suomen ainoa suorakellukekoneiden tankkauspaikka ! :o

Eipä oo helppoa vesilentäjillä...

 

Luulisi että useammallakin matkailuyrittäjällä voisi olla intresseissä saada vesilentäjiä ja miksei talvisaikaan muitakin lentäjiä vieraikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K.o. sivuston mukaan Suomen ainoa suorakellukekoneiden tankkauspaikka ! :o

Eipä oo helppoa vesilentäjillä...

 

Luulisi että useammallakin matkailuyrittäjällä voisi olla intresseissä saada vesilentäjiä ja miksei talvisaikaan muitakin lentäjiä vieraikseen.

 

Right. Olisi pitänyt lukea lisää. Olin tosin siinä uskossa, että tuollaisia tankkauspaikkoja olisi ollut enemmänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Suomen kolme Diesel-cessnaa ja yksi Diamond DA-40 kulkevat kerosiinilla tai autodieselillä. Tosin käytännössä kerosiinilla koska sitä saa paremmin kentiltä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K.o. sivuston mukaan Suomen ainoa suorakellukekoneiden tankkauspaikka ! :o

Eipä oo helppoa vesilentäjillä...

 

Luulisi että useammallakin matkailuyrittäjällä voisi olla intresseissä saada vesilentäjiä ja miksei talvisaikaan muitakin lentäjiä vieraikseen.

 

Tuskin on kovin halpaa laittaa polttoaineen jakelupistettä veden ääreen. Veikkaan että eu- ja lakipykäläviidakko on melkoinen ja kriterit kovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin on kovin halpaa laittaa polttoaineen jakelupistettä veden ääreen. Veikkaan että eu- ja lakipykäläviidakko on melkoinen ja kriterit kovat.

 

Tiedä häntä, kyllähän noita veneilijöiden tankkauspisteitä on paljon ja tehdään edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä häntä, kyllähän noita veneilijöiden tankkauspisteitä on paljon ja tehdään edelleen...

 

Mutta veneilijöiden määrä on pari sataa kertainen (riittääköhän?)verrattuna vesilentäjiin ja samaan satamaan tuskin mahtuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta veneilijöiden määrä on pari sataa kertainen (riittääköhän?)verrattuna vesilentäjiin ja samaan satamaan tuskin mahtuvat.

 

Riippuu paljon paikasta, esim. tuolla Padasjoen tankkauspaikalla mahtuu hyvin:

 

padasjoensatama.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin on kovin halpaa laittaa polttoaineen jakelupistettä veden ääreen. Veikkaan että eu- ja lakipykäläviidakko on melkoinen ja kriterit kovat.

 

Juu, nykyiset EU-säädöksethän aiheuttivat tässä vuosi-pari takaperin monien huoltoasemien sulkemisen. Nykyisten säännösten mukaan siellä tankkien alla pitää olla sellaiset varojärjestelmät, että maksaa maltaita. Monet huoltoasemat yksinkertaisesti näkivät ainoaksi vaihtoehdoksi purkaa vanhat tankit pois ja pistää pulju kiinni. Pyhäsalmessa esim. Shellin huoltsikka tuli tuohon tulokseen. Tosin sitten sieltä paljastui, että polttoaineita oli valunut maaperään ties kuinka kauan, ja nyt ovat jo toista vuotta sitä mittarikentän alla olevaa maata kuivanneet. Eikä käynyt varmasti halvaksi sekään. Tosiaan toista vuotta ovat nyt sitten sellaisilla imureilla imeneet sieltä niitä polttoainehöyryjä pois ja polttavat ne sitä mukaan sellaisessa polttokontissa, kun sitä sieltä tulee. Ja tiedä, kuinka kauan vielä joutuvat tuota operaatiota jatkamaan, ennenkuin sinne uskaltaa kaivurin kauhan survaista maahan ilman räjähdysvaaraa... Siitä voi vetää johtopäätöksiä, kuinka kallista tuollaisen tankkauspisteen rakentaminen veden ääreen on. Ja kun tosiaan muistetaan, että koko Suomessa on vain kourallinen vesikoneita (ei varmaan sataa) ja niistäkin suurin osa ultria, jotka eivät edes syö 100LL:ää, niin ei se mahda olla taloudellisesti kannattavaa , vaikka miten päin asiaa katselisi...

 

Tosin aikoinaan 80-luvulla ainakin meidän vanha Johnssonin 33 heppanen kävi lentobensalla niin että hurina vaan kävi. Ja vesisateessa sillä syttyi juhannuskokkokin niin komeasti, että isällä ei vieläkään ole säärikarvat kasvaneet takaisin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni kevennys aiheeseen, Google kyllä osaa kirvoittaa makoisat naurut välillä: ;D

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100LL käy muuten varkaan vohkimassa autossa erittäin hyvin.

 

Tämä on todistettu mm. Vesivehmaalla, jossa 90-luvulla nuoriso kävi öisin tyhjentämässä lappoputkella kentällä seisseiden koneiden tankit varastettuihin autoihinsa, kun yövalvontaa ei kentällä ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään