Mikko Sokero

Yksin Boeing 737:llä

23 viestiä aiheessa

Zimbabwen hallitus on polttanut päreensä maan kansalliselle lentoyhtiölle. Sieto loppui kun ilmeni, että Air Zimbabwe oli lentänyt pitkän matkan lennon vain yksi matkustaja kyydissään.

 

Tyyristä luksuskyytiä sai matkalainen, joka lensi 6 000 kilometrin huikosen Dubaista Zimbabween. Hänen teki soolomatkansa kookkaalla Boeing 737:llä.

 

Asian tekee vielä harmillisemmaksi se, että Air Zimbabwe on pahassa talouskriisissä.

 

- Lentoyhtiö on huonon johtamisen uhri, jyrisi maansa liikenne- ja viestintäministeri Karikoga Kaseke.

 

Tosin Zimbabwella ei valtionakaan pyyhi mitenkään liian hyvin. Presidentti Robert Mugaben jyrkkä politiikka on muun muassa vieraannuttanut ulkomaisia sijoittajia. Aiemmin vaurasta Afrikan maata piinaa akuutti talouslama.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin minäkin yksin kahden lentäjän kanssa Jumbolla olikos se nyt Saksasta vai Belgiasta New Yorkiin. Belgiasta se oli.

 

Mutta se olikin rahtikone. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan se vuonna 92 kun lensin ainoana matkustajana tampereelta helsinkiin. Emo laittoi istumaan ihan takapenkille, briiffasi yksikössä ja tarjosi karkkia sanoen;"Ota nyt enemmän kun kukaan ei ole näkemässä". :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin oon tullu joskus Atikalla Tampereelta Hesaan ainoona matkustajana. Olin vielä aika pieni sillon, olihan se kivaa kun sai lentoemäntien jakamattoman huomion ja paaaaljon karkkia. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä tultiin Tallinnasta ATR:llä kolme päällä eli meitä oli kolme matkustajaa. Ennen lähtöä lentoemo tuli kysymään, että onko herrat lentäneet aiemmin eli tarvitseeko turvaohjeita esitellä. Vastattiin, että ollaan eikä tarvitse. :D

 

Kun meitä oli niin monta niin meidät sijoitettiin istumaan rivistä 16 eteenpäin, jotain ATR:n painohommia kait?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh...

 

Tämän olen joskus aiemminkin kertonut täällä, mutta vuonna 96 tuli lennettyä kokoturistikonfiguraatiossa olevalla MD-11:llä (OH-LGD) kauden avauksen paluulennolla Dubaista Helsinkiin. Kyydissä oli minun lisäksi kolme tai neljä matkustajaa.

 

Mutta kuka muistaa montako penkkiä turisti-LGD:ssä tarkalleen oli? Olisi kiva load factori vaan laskea. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kuka muistaa montako penkkiä turisti-LGD:ssä tarkalleen oli? Olisi kiva load factori vaan laskea. ;D

 

En nyt just muista ihan tarkkaan, mutta tais olla 403... Vai oliko se sittenki 401?

 

[EDIT] Lukitaan 403...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemminkin olen maininnut, ei eroa nykyisillä AY:n MD-11 takaosilla ja tuolla LGD:n karvalakkiversiolla ole. Yhtä ahdasta ja yhtä paljon penkkejä rinnakkain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
eli pitchikin siis ihan vastaava kuin muinoin charter-konfigissa?

 

Hyvä kysymys. Joku johtaja Finnairilta väitti, että kun penkkejä ahdettiin pari kesää sitten lisää MD-11 takaosiin, niin jalkatiloja olisi siellä parannettu. Tästä ei havaintoa, että onko näin.

 

Mutta käytävä tässä 3+4+3 systeemissä on ainakin joillekin Finnairin emännille liian ahdas ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ikinä ollut turistikonffatussa yhdessätoista, mutta parikin kertaa nykyisessä takaosassa. Kyllä sinne mahtuu ihan siedettävästi, kunhan vieressä ei ole normaalia leveämpi ihminen (valitettavan yleistä nykyään >:( ).

 

Jalkatila on ihan ok. Olen itse parisen senttiä yli 180; en ole mitannut pitkään aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun meitä oli niin monta niin meidät sijoitettiin istumaan rivistä 16 eteenpäin, jotain ATR:n painohommia kait?

 

Varmaan tarkoitit, että rivi 16 ja siitä taakse, koska yleensä vähät matkustajat laitetaan niin taakse istumaan kuin saadaan, ettei tarvitse laittaa hiekkaa takaruumaan kyytiin. Balanssin takia juuri.

 

 

(Ja kerran olen ysillä mennyt ihan yksin EFHK-EFTP välin. Matkustamossa siis.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, riviltä 16 taaksepäin meidät komennettiin.

Toinen matkustamohenkilökunnasta istui rivillä 1 koko matkan ja söi työnantajansa tarjoamia karkkeja.

Ei paljoa hommat painanu. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemminkin olen maininnut, ei eroa nykyisillä AY:n MD-11 takaosilla ja tuolla LGD:n karvalakkiversiolla ole. Yhtä ahdasta ja yhtä paljon penkkejä rinnakkain.

 

Onneksi business-luokkaa ollaan uusimassa länsimaiselle tasolle... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi business-luokkaa ollaan uusimassa länsimaiselle tasolle... :D

 

Ei paljon köyhää lämmitä 8)

 

Onneksi mulla on mahdollisuus saada lippuja halvemmalla tuonne kaukolennoille. Tuttavani lentää ykstoistasta ja nyt pääsis mukaan aika halvalla. Harmi vain kun on aikamoinen matti kukkarossa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuntee MD-11 kipparin niin saako silloin lippuja halvemmalla kuin muut? :)

 

Finnairin ainakin aiempien sääntöjen mukaan ei. Joillakin lentoyhtiöillä on nk. Captains Ticketejä, mutta käsittääkseni ei Finnairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuntee MD-11 kipparin niin saako silloin lippuja halvemmalla kuin muut? :)

 

Kipparit saavat kaverilippuja ostettua kavereille ja ne on halvempia. Ja noita kyseisiä lippuja saa harvoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen kuullut noista kaverilipuista.

Olikos niissä niitä ehtoja, että koneeseen pääsee vain jos jää penkkejä vapaaksi, eli jossain Tokiossakin voi mennä monta päivää ennenkuin pääsee kotiin. Ja pitikö reissu tehdä aina sen Finnairilla hommissa olevan kanssa menoineen ja paluineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen kuullut noista kaverilipuista.

Olikos niissä niitä ehtoja, että koneeseen pääsee vain jos jää penkkejä vapaaksi, eli jossain Tokiossakin voi mennä monta päivää ennenkuin pääsee kotiin. Ja pitikö reissu tehdä aina sen Finnairilla hommissa olevan kanssa menoineen ja paluineen.

 

Juu, näinhän se on. Ja kerran olen käynyt ja jouduin istumaan ohjaamossa kolmannella penkillä. Se oli kamalaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se oli kamalaa

Heh, oli varmaan.

 

Kyllähän ne varmaan mukavia lippuja on nämä edulliset ja id-liput ym. niillä reiteillä missä on tilaa. Bangkokissa törmännyt näihin finnairilaisiin jotka tuskailevat kun joka päivä miinuksella ja pitäisi lähteä kiertämään Osakan kautta tai sitten vaan odottaa.

Ja joku näistä kaverilippulaisia kyllästyi kun parina iltana piti mennä kapsakin kanssa Helsinki-Vantaalle illalla määränpäänä Bangkok ja joutui palaamaan taksilla kotiin sitten kuitenkin. :)

Kolmantena iltana sitten kun ei koneessa ollut tilaa muuten, niin osti lipun ja lähti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti kaikille kavereille on todettava että tämänvuotiset liput kelpaa vain euroopassa (paitsi euroopan ulkopuolella asemapaikka pitävien osalta) eli turha haaveilla Tokiosta ym. :'(.

Ja ne on tosiaan Stand-by ja työntekijän on matkustettava mukana (ei saa olla töissä ko. lennolla) ja näitä on sitten rajoitettu määrä kullakin työntekijällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään