Guest JTE

FMC

20 viestiä aiheessa

FMC noin yleensäkin: Eikö valmiiksi suunniteltua reittiä saa tuotua FMC:hen? Alka jurppia tuon hiton lootan naputtelu, kun mikään ei toimi. Kun reitti on oikein, suunnistaako autopilotti FMC:n mukaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alka jurppia tuon hiton lootan naputtelu, kun mikään ei toimi.

Kyllä se toimii hienosti, kun sitä osaa käyttää. :) Eli kannattaa uhrata aikaa niille manuskojen lukemiselle, ja kokeilemallakin oppii. Se on kuule hieno tunne kun käännyt finaaliin omatekemän reitin johdattelemana. :D Mistäs koneesta on kysymys ja mikä ei "ohjelmoinnissa" suju? Eiköhän täältä apua löydy. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FMC noin yleensäkin: Eikö valmiiksi suunniteltua reittiä saa tuotua FMC:hen? Alka jurppia tuon hiton lootan naputtelu, kun mikään ei toimi. Kun reitti on oikein, suunnistaako autopilotti FMC:n mukaan?

Riippuu tietysti FMC:stä. ::) Mikä paneeli sinulla on käytössä?

Kun tiedot on syötetty FMC:hen, autopilotti ei automaattisesti käytä niitä, vaan sinun on laitettava esim. LNAV (Lateral navigation) tai VNAV (vertical navigation) moodi päälle. Nämä napit löytyy MCP:stä. :) Näin ainakin Boeing koneissa, Airbussista en tiedä. ???

edit: myöhässä! :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt iFlyn 747:lla, ja PSS:n vanhaa Dash 8:kin pääsin yrittämään. Eikös ne ole kuitenkin kaikki suunnilleen samanlaisia? Olen kyllä lueskellut manuskojen FMC osiot, mutta Adobe Acrobaattia on tuskallista lukea.  ::)  -Noo, ehkä se siitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt iFlyn 747:lla, ja PSS:n vanhaa Dash 8:kin pääsin yrittämään. Eikös ne ole kuitenkin kaikki suunnilleen samanlaisia? Olen kyllä lueskellut manuskojen FMC osiot, mutta Adobe Acrobaattia on tuskallista lukea.  ::)  -Noo, ehkä se siitä.

En omista tuota iFly:n jumboa, sillä minulla on PMDG:n kone. Mutta olet oikeassa, että FMC:t ovat samanlaisia. Kun yhden osaa, niin osaa suurinpiirtein kaikki. :) Turbopropeilla (tuo Dash 8 ) on kuitenkin erilaiset FMC:t verrattuna noihin jumboihin ja muihin Boeing ja Airbus koneisiin, ja ATR:n FMC on aiheuttanut myös minulle pieniä hankaluuksia.

Mikset tulosta sitä manuskaa, jos sitä on niin vaikea lukea ruudulta? ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta olet oikeassa, että FMC:t ovat samanlaisia Kun yhden osaa, niin osaa suurinpiirtein kaikki. :) Turbopropeilla (tuo Dash 8 ) on varsin erilaiset FMC:t

Ensin ne kaikki on samanlaisia, mutta ne ei kuitenkaan ole samanlaisia? :P Puhuit itsesi pussiin. :P Mutta kerrotko J Teittinen mikä erityisesti tuottaa ongelmia FMCeessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tiedot on syötetty FMC:hen, autopilotti ei automaattisesti käytä niitä, vaan sinun on laitettava esim. LNAV (Lateral navigation) tai LNAV (vertical navigation) moodi päälle.

Tarkoitat toisella VNAV:a? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kerrotko J Teittinen mikä erityisesti tuottaa ongelmia FMCeessä?

-Kaikki.  ;D  En muuta haluaisi kuin saada reitin aktivoiduksi, ja AP:n seuraamaan reittiä. Enkä ole tulostanut manuskoita koska muste loppui.  :laugh: No, pitääpä ostaa uusi tulostin, se kun on halvempi kuin musteet.  :D (tulostan pääasiassa tekstitiedostoja, eli tulostimeni on mallia karvalakki jossa ei edes korvaläppiä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Imase PDMG:n tai Level-D:n manuskat, vaikka sulla ei olekaan noita koneita, niissä on juttua FMC:n käytöstä ja varmasti tuosta on hyötyä vaikkakin ilmaiset FMC:t on kyllä paljon "kökömpiä".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ostin toissapäivänä Captain Sim:n boeing 757-200..hintaa oli jopa 19.99€ :D  Harmittaa vain kun Manuaaleista ei löydy opasta FMC:n käyttöön. Jotain osaan itsekkin siihen näpytellä jo mutta en saa NAV ikkunaan näkymään tekemääni reittiä.. ja FMC:n kohdassa missä kysytään koneen painoja en saa mitään tietoja syötettyä..missä muodossa ne pitää syöttää. esim koneen Cross Weight on 61400kg niin FMC:ssä on syöttökohdat ♦♦♦.♦  miten nuihi laatikoihin se syötetään..olen kokeillut muotoja 614.0 ym ym

mutta ei vaan onnistu!?!? Löytyiskö mistään sellaista manuaalia boengin FMC:hen mistä näkis kaikki detailit hienosti.. :D:D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

esim koneen Cross Weight on 61400kg niin FMC:ssä on syöttökohdat ♦♦♦.♦  miten nuihi laatikoihin se syötetään..olen kokeillut muotoja 614.0

Se laitetaan tonneina eli tuo 61400kg laitetaan 61,4  :P tai sitten se voi olla että niitä ei laiteta kiloina vaan "lbs":nä, näin ainakin pmdg:n putessa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainaskin ATR:n FMC:ssä saa tallennettua reitin ja sitten avattua seuraavalla kerralla kun lentää saman pätkän, niin ei tartte naputella sitä reittiä uudestaan. Ota kuule vaan manuaali käteen ja rupea lukemaan, ei se nyt kovin monimutkainen värkki kuitenkaan ole. :)

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no joo ottaisin mutta eipä tullu paketin mukana FMC manuaalia..manuaalissa on vaan kuva FMC "paneelista" muttei mitään ohjeita sen käyttöön..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai, onko CS:n 757:een siis valmistunut ne systeemien mallinnukset? olen ymmärtänyt, että kone on vielä FMC:kin osalta kesken.

EDIT: Eipä ole tullut tuo Block F vielä ja käsikirjan vilkaisun perusteella vaikuttaisi siltä että FMC ei ole täysin käyttökelpoinen vielä, esim VNAV-toiminto on luvassa vasta Block F:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kannattaa uhrata aikaa niille manuskojen lukemiselle, ja kokeilemallakin oppii.

Offtopic: Totta, ei sitä pelkälä teorialla tässä maailamssa pitkälle pötki ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no joo ottaisin mutta eipä tullu paketin mukana FMC manuaalia..manuaalissa on vaan kuva FMC "paneelista" muttei mitään ohjeita sen käyttöön..

Avsimistä löytyy joitakin tutoreita, joissa opetetaan FMC:n käyttöä. Eikä ole niinkään väliä minkä koneen FMC:tä opettelee käyttämään, sillä varsinkin Boeingin koneissa kaikki FMC:t ovat hyvin pitkälti samanlaisia. Lataa vaikka LDS767:n tutoriaali, jossa on myös FMC:n opettelua. http://library.avsim.net/download.php?DLID=68021

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Totta, ei sitä pelkälä teorialla tässä maailamssa pitkälle pötki ;)

Näin on kyllä joo. Kannattaa lukea joku pätkä sieltä manuaalista ja sitten kokeilla sitä simussa. Sitten lukee vähän lisää ja taas kokeilee. Tolleen minäkin tein ja nopeesti oppi tuota FMC:n käyttöä. :)

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo eiköhä se nyt onnistu tuo opettelu ku on sellanen manual missä on jotain FMC:stä.. ostokoneen mukana tulleessa ei ole ku kuva ja kertomus mitä FMC tarkottaa..siinäpä se

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään