Guest Cruzan

Viimeaikaisia "Läheltä piti" - tilanteita Tampereen suunnalta

15 viestiä aiheessa

Tässä hieman toisen käden tietoa, yksityiskohdat voivat pikkasen heittää, mutta ehkä paremmin asioista tietävät tarkentavat sitten:

 

- Adexin aikana joku ulkomaisista hävittäjistä laskeutui hieman liian matalalla ja vei lähestysmisvalot mennessään...

 

- ja myös Adexin aikana lauantaina 21.5. oli sattua, kun Redigo tuli Näsijärven suunnasta ja sen lentolinjalle nousi Särkänniemen tienoilla kopteri tms. Tämä juttu on mennyt viralliseen tutkintaan, mutta mystisen koneen lentäjää ei ole kai löydetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hieman toisen käden tietoa, yksityiskohdat voivat pikkasen heittää, mutta ehkä paremmin asioista tietävät tarkentavat sitten:

 

- Adexin aikana joku ulkomaisista hävittäjistä laskeutui hieman liian matalalla ja vei lähestysmisvalot mennessään...

 

- ja myös Adexin aikana lauantaina 21.5. oli sattua, kun Redigo tuli Näsijärven suunnasta ja sen lentolinjalle nousi Särkänniemen tienoilla kopteri tms. Tämä juttu on mennyt viralliseen tutkintaan, mutta mystisen koneen lentäjää ei ole kai löydetty.

 

Tuo lähestymisvalo homma olis kyllä tullut ilmi. Siellä oli varmasti ollut niin vahva miehitys paikalla että ainakin lehdissä olis kirjoitettu.

 

Toinen taas kuulostaa näiltä "Tuolta se tuli ja tuonne se meni. En tiedä mikä, mutta..." Tiedä sitten, sattuuhan näitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lähestymisvalo homma olis kyllä tullut ilmi. Siellä oli varmasti ollut niin vahva miehitys paikalla että ainakin lehdissä olis kirjoitettu.

 

Toinen taas kuulostaa näiltä "Tuolta se tuli ja tuonne se meni. En tiedä mikä, mutta..." Tiedä sitten, sattuuhan näitä.

 

Niin tuosta ensimmäisestä kertoi mulle puhelimessa Jalosen Ville, joka oli sen kai kuullut joltain lennonjohtajalta. Ville kertonee tarkemmin...? Jälkimmäisestä on ollut keskustelua jollain RC-lennokkipostituslistalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dutchit tulivat kieltämättä aika matalalla....

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Mutta valohin oli kyllä vielä etäisyyttä ainakin ensimmäisen viikon keskiviikkona ;)

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotien kynnysvalo se vain oli ja Mirage aiheuttajana.

 

Sori - meni "lähestymis" ja "kynnys" sekaisin muistissa.... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotien kynnysvalo se vain oli ja Mirage aiheuttajana.

 

Näin tapauksen, eli Mirage 2000 laski pysäytysverkon ja kynnysvalorivistön väliin. Tajusi tilanteen ja vetäs koneen uudestaan ilmaan ja sai sen verran nostettua että vain toisen telineen rengas osui kynnysvalon kupuun ( ei itse tolppaan) joka meni rikki. Koneeseen ei tullu mitään vaurioita vaan se istui "suojatielle" kynnysvalorivistön taakse ja rullaili platalle. Eli ei sen suuremmasta kysymys - sattuuhan sitä.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin tapauksen, eli Mirage 2000 laski pysäytysverkon ja kynnysvalorivistön väliin. Tajusi tilanteen ja vetäs koneen uudestaan ilmaan ja sai sen verran nostettua että vain toisen telineen rengas osui kynnysvalon kupuun ( ei itse tolppaan) joka meni rikki. Koneeseen ei tullu mitään vaurioita vaan se istui "suojatielle" kynnysvalorivistön taakse ja rullaili platalle. Eli ei sen suuremmasta kysymys - sattuuhan sitä.

 

Perttu

 

Minkäslaisia noi kynnysvalot on? Löytyykö kuvaa, kuulostaa melko huikealta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslaisia noi kynnysvalot on? Löytyykö kuvaa, kuulostaa melko huikealta.

 

Ei kait ne tämän kummempia ole?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslaisia noi kynnysvalot on? Löytyykö kuvaa, kuulostaa melko huikealta.

 

Kuva tuossa jo tulikin, mutta moneen potenssiin huikeampi tapahtuma sattui Adex 2003:n aikana, jolloin peräkkäin laskeutuvista Harriereista jälkimmäinen joutui edellisen jättöpyörteisiin, lentäjä menetti hetkeksi koneensa hallinnan ja meinasi jo laukaista itsensä heittoistuimella taivaalle kunnes viime sekunneilla sai koneensa uudelleen hallintaan. Eli pienestä oli kiinni ettei 24:n päässä olisi ollut kallis romuläjä. Jalosen Villelle krediitit tarinasta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva tuossa jo tulikin, mutta moneen potenssiin huikeampi tapahtuma sattui Adex 2003:n aikana, jolloin peräkkäin laskeutuvista Harriereista jälkimmäinen joutui edellisen jättöpyörteisiin, lentäjä menetti hetkeksi koneensa hallinnan ja meinasi jo laukaista itsensä heittoistuimella taivaalle kunnes viime sekunneilla sai koneensa uudelleen hallintaan. Eli pienestä oli kiinni ettei 24:n päässä olisi ollut kallis romuläjä. Jalosen Villelle krediitit tarinasta. ;)

 

Saman tarinan kertoi myös minulle. Taisi vieläpä olla ihan harjoituksen alkuvaiheilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän viestiin Olli viittasi threadin alussa:

 

--------------------------------------------------------

 

Tampereella 21.5.05 klo 15:30 lähellä Näsineulaa ja Särkäniemen huvipuistoa on tapahtunut vaaratilanne.

-------

Vaaratilanteen aiheutti jokin varmuudella tunnistamaton lentolaite. Ilmavoimien Redigo-tyyppinen yhteyskone lensi noin 500m:n korkeudessa Näsijärven harjoitusalueelta Siilinkarin ilmoittautmispaikan kautta kohti Tampere-Pirkkalan lentokenttää. Kello 15.30 sen ollessa lähellä Näsinneulaa ja Särkänniemen huvipuistoa, jotka sijaitsevat Tampereen kaupungin pohjoispuolella, lähellä Näsijärven rantaa, lensi sitä vastaan ohjaajien näkemyksen mukaan helikopteri samalla korkeudella. Ohjaajien havaintoaika oli ollut erittäin lyhyt, joten he eivät olleet aivan varmoja vastaantulijasta. Tähän mennessä ei ole pystytty selvittämään mikä lentolaite oli kyseessä.

 

Kysymys kuuluu: Voisiko kyseessä olla radio-ohjattava lentokone tai helikopteri, ottaen huomioon tapahtumapaikka, -aika ja lentokorkeus?

 

Tiedoista kiittäen

 

Onnettomuustutkintakeskus

Martti Lantela, tutkija

---------

 

RC-Kopterialueella asiaa on puitu ja lähes mahdottomaksi havaittu.

 

http://lennokit.net/viewtopic.php?t=10557

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo näkynyt tutkakuvissa? Meinaan jos se olisi ollut joku yksittäinen pieni karannut RC-kopteri, niin se on kyllä niin pieni kohde ettei todennäköisesti näy tutkassa, mutta jos se on oikea kone niin varmasti näkyisi. Arkistoidaanko lennonvalvonnan tutkadataa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole lennonjohtaja enkä tutkaekspertti, mutta mainitaan yksi tapaus:

 

Erästä lentäjää epäiltiin rajoitus- ja vaara-alueiden ylilentämisestä 90-luvun alkupuolella ja virallisen kyselyn liitteenä oli matalalla lentäneen koneen tutkalta poimittu reitti ja nopeustiedot, n. 60-70 KTS.

 

Reittikuvio oli mittakaavassa 1:500000, eli kun siitä otti kalvokopion ja laittoi sen ilmailukartan päälle, näki 100 % varmasti, että epäilty kone oli tehnyt lenkkejä Espoossa ja lopulta laskeutunut EFHK:n business-terminaalin kohdalla.

 

ILL epäili lentäjän laskeutuneen Malmille. No, lentopäiväkirjojen mukaan pilotti sattui olemaan koko sen päivän Tallinnassa, joten lähetettiin tiedot ILL:n tutkijoille kalvoineen päivineen eikä asiasta sen koommin kuulunut mitään.

 

Pienehköstä matkanopeudesta päättelimme, että kyseessä olisi ollut joku heko eikä epäilty C172. Asia ei sen tarkemmin selvinnyt.

 

Kuitenkin, vastaten esitettyyn kysymykseen, aivan ilmeisesti tutkatietoja taltioitiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään