Guest Havana

Rullausnopeus

54 viestiä aiheessa

Kuten jo pariin kertaan todettiinkin, niin kovasti yli 20kts menee jo hurjastelun puolelle. Kurveissa 15 kuulostaa kyllä jo myös aivan ehdottomalta maksimilta, kymmenen olisi enemmänkin järkeenkäypä. Näin siis ihan "kunnon" matkustajakoneiden saralla. Tiukoissa paikoissa saa sitten hillitä enemmänkin, ettei käy niinkuin Heathrow'lla, kun oli revitty kaverin sivuperäsimeen wingletin muotoinen reikä... Tosin tämä tapahtui konetta hinatessa.

 

//basse

 

DA40:n nopeusmittarin alin viiva on 40 kts kohdalla. Vähän ennen kun viisari tavoitti sen, lennonjohdosta tuli komento expedite. Vastatuulikomponentti oli n. 10 solmua, ja tapahtumapaikka twy y vantaalla. Takana roikkui maailman suurimman suomalaisen lentoyhtiön laajarunko, jolla oli ilmeisesti kiire taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DA40:n nopeusmittarin alin viiva on 40 kts kohdalla. Vähän ennen kun viisari tavoitti sen, lennonjohdosta tuli komento expedite. Vastatuulikomponentti oli n. 10 solmua, ja tapahtumapaikka twy y vantaalla. Takana roikkui maailman suurimman suomalaisen lentoyhtiön laajarunko, jolla oli ilmeisesti kiire taivaalle.

 

C172:lla voi hienosti rullata vajaata viittäkymppiä kiitotietä vapauttamaan jos takana on laskuun haluava Lufthansa.. Tallinnassa joskus testattuna. :)

 

Mä oon yleensä kyllä ripeän rullauksen kannattaja, pariakymppiä normioloissa suorat pitkät taxiwayt lasketellaan. Saattaa joskus mennä vähän ylikin. Mutkat tai muun liikenteen läheisyydessä sitten rauhassa. Mitä siellä rullaustiellä turhaan valuttelemaan jos ei muuta liikennettä ole koko kentällä ja suoraa pari kilsaa ajeltavana kuten esimerkiksi Turussa monesti on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C172:lla voi hienosti rullata vajaata viittäkymppiä ...

 

Mä en ihan noin nopeaa kyllä, tuppaa näet lennin nousemaan ilmaan... ;D

 

...mutta aika lähelle pääsee, kun rullaa nokkapyörä koholla keulien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ihan noin nopeaa kyllä, tuppaa näet lennin nousemaan ilmaan... ;D

 

...mutta aika lähelle pääsee, kun rullaa nokkapyörä koholla keulien.

 

Ratti/sauva tauluun niin hyvin pyyhkii. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratti/sauva tauluun niin hyvin pyyhkii. :laugh:

 

Ollessani jumpseatilla ja rullasimme Roviksella. Tokaisin seuraavan ysikymppisen edessä: "Tiukka vasen, täysillä, pitkäks menee" Sain kunnon mulkaisun piloteilta  ;D

 

Itse asiasta, pienkoneen rullausnopeus on sellainen, ettei saattajat pysy siiven kärjissä mukana. Juoskoon perässä, me lennetään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkällä baanalla saattaa useinkin tulla niitä "expedite"-komentoja laskiessa kynnykselle kun poistumispaikka on jossain kaukana.

Minä ajattelen tuossa lisäksi kuinka renkaat kuluvat ja lasken just sinne missä se kone ehtii vielä hidastua ennen kiitotieltä poistumista.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monella kentällä joutuu rullaamaan pitkään kiitotietä myöten lähtöpaikalle.

Silloin mielestäni oikea tapa suorittaa koneen koekäyttö on kiitotiellä.  Jos torni sen sallii, täytyy tietysti kysyä tornilta ensin. Kyllä ne magneetot ja esilämmityksen voi kokeilla jo ennen kiitotietä.

Mitä sitä koekäyttämään kilometrin päässä jos kone ehtii jo kulua väljäksi ja ainakin tulpat nokeutua ennen sitä varsinaista lentoonlähtöä?

Voisihan sen koekäytön tietysti suorittaa siellä lähtöpaikallakin. Silloin lennonjohto tietysti sanoo, että oletko valmis välittömään lentoonlähtöön ja mitäs et koekäyttänyt jo ennen kiitotietä... ja Airbus auraa sinut kiitotieltä...

 

Koekäytössä rullatessa kiitotietä myöten koneen nopeus nousee. Sen saa turvallisesti aisoihin kun nostaa keulan irti... sauva taakse. Ei kone siitä karkaa ilmaan, jos vähän katsoo...

Sitten on valmis lähtöön heti lähtöpaikalta....  Ja se rullausnopeus siten on mitä on... vaihtelee...

(joo, ihan oikein. Ainoastaan pikku Cessnoille yms. tuo edellinen...)   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monella kentällä joutuu rullaamaan pitkään kiitotietä myöten lähtöpaikalle.

Silloin mielestäni oikea tapa suorittaa koneen koekäyttö on kiitotiellä.  Jos torni sen sallii, täytyy tietysti kysyä tornilta ensin. Kyllä ne magneetot ja esilämmityksen voi kokeilla jo ennen kiitotietä.

Mitä sitä koekäyttämään kilometrin päässä jos kone ehtii jo kulua väljäksi ja ainakin tulpat nokeutua ennen sitä varsinaista lentoonlähtöä?

Voisihan sen koekäytön tietysti suorittaa siellä lähtöpaikallakin. Silloin lennonjohto tietysti sanoo, että oletko valmis välittömään lentoonlähtöön ja mitäs et koekäyttänyt jo ennen kiitotietä... ja Airbus auraa sinut kiitotieltä...

 

Koekäytössä rullatessa kiitotietä myöten koneen nopeus nousee. Sen saa turvallisesti aisoihin kun nostaa keulan irti... sauva taakse. Ei kone siitä karkaa ilmaan, jos vähän katsoo...

Sitten on valmis lähtöön heti lähtöpaikalta....  Ja se rullausnopeus siten on mitä on... vaihtelee...

(joo, ihan oikein. Ainoastaan pikku Cessnoille yms. tuo edellinen...)   :)

 

Jos nyt koekäyttöä pitää niin tärkeänä, ettei sitä voi suorittaa minuuttia-kahta etukäteen "koska tulpat voivat nokeentua", niin haluaisin huomauttaa, että koekäyttöä ei myöskään voi suorittaa liikkeellä olevalla ilma-aluksella, koska magneettojen kierrosten pudotusmäärät riippuvat myös nopeudesta suhteessa ympäröivään ilmamassaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt koekäyttöä pitää niin tärkeänä, ettei sitä voi suorittaa minuuttia-kahta etukäteen "koska tulpat voivat nokeentua", niin haluaisin huomauttaa, että koekäyttöä ei myöskään voi suorittaa liikkeellä olevalla ilma-aluksella, koska magneettojen kierrosten pudotusmäärät riippuvat myös nopeudesta suhteessa ympäröivään ilmamassaan...

Joo, mutta koneen tehot kyllä voi. Tulee samalla propellin vetokykyky ja kiinnitys testattua...  Magneetot testataan jo ennen kiitotietä, ainakin kertaalleen...

 

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA  KAIKILLE  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta koneen tehot kyllä voi. Tulee samalla propellin vetokykyky ja kiinnitys testattua...  Magneetot testataan jo ennen kiitotietä, ainakin kertaalleen...

 

Siis miten ne voi testata? Tietysti kaasun voi työntää täysille ja katsoa kuinka kone kiihtyy ja moottori ottaa kierroksia, mutta tämähän tulee todettua normaalisti ennen lentoonlähtöä, kun kiitotiellä se kaasu työnnetään auki ja kone lähtee kiihtymään lentoonlähtöä varten. Sellaisissa konetyypeissä, joissa on elektroninen moottorinohjaus ja sitä kautta saatu tieto myös moottorin suorituskyvystä, ja jotka edellyttävät täyden tehon koekäyttöä, se koekäyttö on tehtävä (yleensä) paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis miten ne voi testata? Tietysti kaasun voi työntää täysille ja katsoa kuinka kone kiihtyy ja moottori ottaa kierroksia, mutta tämähän tulee todettua normaalisti ennen lentoonlähtöä, kun kiitotiellä se kaasu työnnetään auki ja kone lähtee kiihtymään lentoonlähtöä varten. Sellaisissa konetyypeissä, joissa on elektroninen moottorinohjaus ja sitä kautta saatu tieto myös moottorin suorituskyvystä, ja jotka edellyttävät täyden tehon koekäyttöä, se koekäyttö on tehtävä (yleensä) paikallaan.

Joo, kyllä sen voi vaikka tehdä koko koneen ohjeistutsen vaatiman testauksen ja koekäytön kertaalleen ennen sitä kiitotietä... Monessa koneessa kuitenkin on myös koekäyttö jollain kierrosluvulla (melko suurella) sen selvittämiseksi onko koneessa normaalit "höpinät"... käytetään siis jonkin aikaa niillä kierroksilla, jarrut päällä. Katsotaan että löytyy tehoa ja ei pätki... Tämä on joskus jopa ongelmallista paikallaan jos on vaikka jäätä siinä koneen alla... silloin on parempi tehdä se koekäyttö sitten kiitotiellä rullatessa kuin jättää puutteelliseksi tai kokonaan tekemättä...

 

Jos tämä koekäyttö kiitotiellä ei mielyllytä, niin voihan sen sitten jättää siellä suorittamatta (uudestaan)... voi silti kysyä tornilta 'sopiiko koekäytön tapainen nopeampi liikehdintä kiitotiellä' matkalla lähtöpaikalla... usein on sopinut...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä sen voi vaikka tehdä koko koneen ohjeistutsen vaatiman testauksen ja koekäytön kertaalleen ennen sitä kiitotietä... Monessa koneessa kuitenkin on myös koekäyttö jollain kierrosluvulla (melko suurella) sen selvittämiseksi onko koneessa normaalit "höpinät"... käytetään siis jonkin aikaa niillä kierroksilla, jarrut päällä. Katsotaan että löytyy tehoa ja ei pätki... Tämä on joskus jopa ongelmallista paikallaan jos on vaikka jäätä siinä koneen alla... silloin on parempi tehdä se koekäyttö sitten kiitotiellä rullatessa kuin jättää puutteelliseksi tai kokonaan tekemättä...

 

Jos tämä koekäyttö kiitotiellä ei mielyllytä, niin voihan sen sitten jättää siellä suorittamatta (uudestaan)... voi silti kysyä tornilta 'sopiiko koekäytön tapainen nopeampi liikehdintä kiitotiellä' matkalla lähtöpaikalla... usein on sopinut...  :)

 

No niin. Mistä se pilotti tietää, paljonko moottorin pitää ottaa kierroksia jos kone etenee 25-30 solmun nopeudella kiitotietä pitkin? Se haluttu kierrosluku on nimittäin suurempi, kuin paikallaan seisten. Koska mopocessna on hyvä yleiskone, otan sen esimerkiksi. Jos ei tuule paljon ja koneeseen on asennettu varsin yleiseen tapaan STC:llä Sensenichin huiska, maksimi staattinen kierrosluku ei saisi ylittää 2275 rpm. Yleensä lentoonlähdössä niillä paikkeilla, kun voi todeta nopeusmittarin toimivan, kierroksia on jo luokkaa 2500. Jos konetta testaa lähinnä jollain hattuvakiolla, eli laitetaan nyt nopeudesta riippumatta x rpm kierroksia ja niin edelleen, niin niitä pieniä eroja/muutoksia, jotka kertovat koneen hajoamisesta, ei tule edes huomaamaan, vaikka samalla koneyksilöllä lentäisi paljon. Tietysti, jos lentää satunnaisilla koneyksilöillä jatkuvasti, niitä pieniä häiriöitä ei huomaa sieltä muutenkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Mistä se pilotti tietää, paljonko moottorin pitää ottaa kierroksia jos kone etenee 25-30 solmun nopeudella kiitotietä pitkin? Se haluttu kierrosluku on nimittäin suurempi, kuin paikallaan seisten. Koska mopocessna on hyvä yleiskone, otan sen esimerkiksi. Jos ei tuule paljon ja koneeseen on asennettu varsin yleiseen tapaan STC:llä Sensenichin huiska, maksimi staattinen kierrosluku ei saisi ylittää 2275 rpm. Yleensä lentoonlähdössä niillä paikkeilla, kun voi todeta nopeusmittarin toimivan, kierroksia on jo luokkaa 2500.

 

Menee teoreettiseksi.  Mutta tässä oli kyllä kyse rullausnopeudesta (otsikko kertoo niin...). Yleisesti: jos pilotti ei tiedä, pilotin pitää sitten kysyä....  :)  Vaikka on sen lisäksi osattava jopa lentääkin, jos siellä kiitotiellä rullailee...   ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Ei se koekäyttö nyt noin konstikasta taidetta pitänyt olla! Sitä paitsi onko edes hyvien tapojen + tsekkilistan mukaistakaan tehdä koekäyttöä rullatessa (1800 rpm esim.)Tätä palstaa lukee moni tuoreen lupakirjankin haltija :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Ei se koekäyttö nyt noin konstikasta taidetta pitänyt olla! Sitä paitsi onko edes hyvien tapojen + tsekkilistan mukaistakaan tehdä koekäyttöä rullatessa (1800 rpm esim.)Tätä palstaa lukee moni tuoreen lupakirjankin haltija :P

Joo. Se taisikin tosiaan olla silloin koulutusaikana se rullaus ylisuurella nopeudella....  Opettaja käski.... Ja kerran se (toinen lennonopettaja) jo lähtökiidossa vetäs sauvan täysin taakse... ja nopeutta oli kyllä jo paljon... Pelkästään kai osoittaakseen olevansa taas oikeassa... ei se kone karkaa alinopeudella ilmaan jos kevittää... eikä karannut, eikä edes pyrstö naamuttunut...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Mistä se pilotti tietää, paljonko moottorin pitää ottaa kierroksia jos kone etenee 25-30 solmun nopeudella kiitotietä pitkin? Se haluttu kierrosluku on nimittäin suurempi, kuin paikallaan seisten. Koska mopocessna on hyvä yleiskone, otan sen esimerkiksi. Jos ei tuule paljon ja koneeseen on asennettu varsin yleiseen tapaan STC:llä Sensenichin huiska, maksimi staattinen kierrosluku ei saisi ylittää 2275 rpm. Yleensä lentoonlähdössä niillä paikkeilla, kun voi todeta nopeusmittarin toimivan, kierroksia on jo luokkaa 2500. Jos konetta testaa lähinnä jollain hattuvakiolla, eli laitetaan nyt nopeudesta riippumatta x rpm kierroksia ja niin edelleen, niin niitä pieniä eroja/muutoksia, jotka kertovat koneen hajoamisesta, ei tule edes huomaamaan, vaikka samalla koneyksilöllä lentäisi paljon. Tietysti, jos lentää satunnaisilla koneyksilöillä jatkuvasti, niitä pieniä häiriöitä ei huomaa sieltä muutenkaan...

 

Mitenkäs sitten toimitaan liukkaalla? No entäs sitten kun on hiekkabaana tai muuten irtoavaa pinnassa?

 

Vastaus: Ei ole mitään muuta keinoa kuin tehdä tuo liikkuessa ja/tai mahdollisesti vielä pienemmillä kierroksilla. Kuten mainittua, se ei ole tähtitiedettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs sitten toimitaan liukkaalla? No entäs sitten kun on hiekkabaana tai muuten irtoavaa pinnassa?

 

Vastaus: Ei ole mitään muuta keinoa kuin tehdä tuo liikkuessa ja/tai mahdollisesti vielä pienemmillä kierroksilla. Kuten mainittua, se ei ole tähtitiedettä.

Todella poikkeuksellisia tilanteita kuitenkin.Ainakin "kotikentällä" hallin edusta on yleensä joko suolattu tai mieluummin hiekkasanko kätevästi saatavilla,että ainakin koekäyttö päästään tekemään. Ja kuinkas usein tulee hiekkapaanaa vastaan? Siis pääsääntöisesti varmaan näin. Mutta jos olosuhteet todella vaatii,niin tottakai sitten se koekäyttö rullatessa,joo.. ei se ole tähtitiedettä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella poikkeuksellisia tilanteita kuitenkin.Ainakin "kotikentällä" hallin edusta on yleensä joko suolattu tai mieluummin hiekkasanko kätevästi saatavilla,että ainakin koekäyttö päästään tekemään. Ja kuinkas usein tulee hiekkapaanaa vastaan? Siis pääsääntöisesti varmaan näin. Mutta jos olosuhteet todella vaatii,niin tottakai sitten se koekäyttö rullatessa,joo.. ei se ole tähtitiedettä  :)

 

Ei mitenkään poikkeuksellinen, ensimmäiset lentävät lentoasemilta, toiset korpikentiltä, kolmannet maastosta, neljännet käyttävät suksia liukastimena, joillakin on vieläpä kellukkeet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitenkään poikkeuksellinen, ensimmäiset lentävät lentoasemilta, toiset korpikentiltä, kolmannet maastosta, neljännet käyttävät suksia liukastimena, joillakin on vieläpä kellukkeet.

Annetaas sitten vähän myöten,kun noin kattavan luettelon rustasit!

  " Todella poikkeuksellisia tilanteita kuitenkin.Ainakin "kotikentällä" hallin edusta on yleensä joko suolattu tai mieluummin hiekkasanko kätevästi saatavilla,että ainakin koekäyttö päästään tekemään. Ja kuinkas usein tulee hiekkapaanaa vastaan? Siis pääsääntöisesti varmaan näin. Mutta jos olosuhteet todella vaatii,niin tottakai sitten se koekäyttö rullatessa,joo.. ei se ole tähtitiedettä  "

   Muuten,sorapinnalla, kyllähän se materiaali siitä pinnasta irtoaa ja lapaan sattuu,vaikka se koekäyttö tehdään rullatessakin. Ennenvanhaan (-70 luku)kun oli maakunnissa sorapaanat,niin "asematasolle" oli valettu tai asvaltoitu n.100 m2 ruutu koekäyttöä varten ja voi varjele jos jäit kiinni,että teitkin "huudatuksen" jossain muualla  :laugh:  pääsit vasta seuraavana keväänä koneen puikkoihin,jos silloinkaan!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin "kotikentällä" hallin edusta on yleensä joko suolattu tai mieluummin hiekkasanko kätevästi saatavilla,että ainakin koekäyttö päästään tekemään.

 

Niin, kerrankin katselin vähän hölmistyneenä toimintaa Joensuussa Finavian omistaman hallin edustalla. Kaakon suunnasta tuli Piipperö, laskeentui ja rullasi hallin eteen. Lentäjä kävi ostamassa öljyä paikallisesta ilma-alushuoltoliikkeestä. Tuli koneelleen, heitti öljyt takaloosteriin ja kiipesi kajuuttaan. Avaimen kääntäminen ei kuitenkaan saanut aikaiseksi muuta, kuin pari vaivalloista pyörähdystä. Sama toistui, samoin tuloksin. Sen jälkeen lentäjäveijari, hivenen iäkkäämpi herrashenkilö, astui ulos koneesta, kiersi siiven ja otti huiskasta kiinni. Riuska riuhtaisu, ei tulosta. Toinen, jos mahdollista, vieläkin riuskempi riuhtaisu ja kas. Pegasuksen valurautasydän hörähti pumppaamaan ja rupeli pyörimään. Samalla kone lähti, renkaat pyörimättä, liikkumaan nokan osoittamaan suuntaan. Lentäjähemmo väisti taidokkaasti, harjoituskertoja uhkuen, siiven kärjen, kiersi takapuolelle ja hyppäsi siivelle. Kone oli ehtinyt liikkua jo vähintään toistakymmentä metriä komeaa "sutivanaa" peräänsä jättäen. Hemmo hävisi sisään, ovi pamahti kiinni ja taskussani olevasta skannerista pamahti eetteriin viesti, "Joensuun torni, OH-Pxx, saanko rullausohjeet?"  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

eikö se kokonaistiima ole nykyisin niin arvokasta että on taloudellisesti järkevintä rullata niin hitaasti kuin mahdollista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään