Lauri Lahtinen

Kuvia etsitään OH-CCS:stä

26 viestiä aiheessa

Moi!

 

Sain mahdollisuuden lähteä kesällä kyseisellä Cessnalla lennolle Malmilta. Aloin heti etsiä kuvia koneesta, mutta tarjolla oli aika niukasti. Olen katsonut nuo pari kuvaa Airliners.net:stä, mutta onko kenelläkään lisää? Kyseessä on First Investin omistama mustan värinen C150. Kiitoksia paljon! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkunviilausta:

 

Omistaja on vanha konkari Seppo Gerdt, käyttäjänä First Invest Oy.

 

Gerdt omisti myös 400-sarjan Cessna twinin, OH-CGA:n, joka on näköjään poistunut Suomen rekisteristä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gerdt omisti myös 400-sarjan Cessna twinin, OH-CGA:n, joka on näköjään poistunut Suomen rekisteristä.

Kermanvärinen peto, jolla pääsi täys poka päällä Tallinnaan asti. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On yksi Malmin vanhimmista mopo-Cessnoista. Ellei vanhin?

 

OH-CCO (BF) on vm. 1967.

OH-CCS vm. 1968.

 

Ja Charlie Oscarilla on ihan varmasti lennetty enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On yksi Malmin vanhimmista mopo-Cessnoista. Ellei vanhin?

 

Ainakin OH-CSW on vanhempi. Neljä vuotta itseasiassa...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo CSW, jolla lensin kurssia v. 1970, taisi unohtua. Olen tainnut ennenkin mainita, että siinä on penkkien välissä laippakahva kuten Cherokeessa.

 

Aika vanha on myös CEN, vm. 1966, omistaja näyttäisi olevan Helsingistä, mutta en tiedä, majaileeko se Malmilla.

 

Rekisteriä katsoessa osui silmiin C172 OH-COO, vm. 1961. Löytyykö Mikoilta tietoa tätä vanhammasta 172:sta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisteriä katsoessa osui silmiin C172 OH-COO, vm. 1961. Löytyykö Mikoilta tietoa tätä vanhammasta 172:sta?

 

Ei ainakaan minulta. Mutta pari kuvaa COO:stä löytyy...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Sen sijaan se yksi, pirun tyylikäs C175 (oliko OH-CHE) taitaa olla vm. -60

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo CSW, jolla lensin kurssia v. 1970, taisi unohtua. Olen tainnut ennenkin mainita, että siinä on penkkien välissä laippakahva kuten Cherokeessa.

 

Ja sehän on ollut alunperin pystypersiillä varustettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaapi hyvinkin olla, mutta v. 1970 siinä oli kyllä jo ihan "tavallinen" pyrstö.

 

Rekisteri kyllä sanoo "C-150 Mod", eli modifioitu on. En tiedä, milloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IA rekisteri sanoisi, että OH-NAD (Cessna 170A) olisi vuosimallia 1950

 

Jep, mutta C170:llä ei ole juurikaan yhteistä C172:n kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Saksasta tuotu Cessna 172 (?) (Reimms?) lienee puulapainen ja melko vanha. Olisiko 1960-luvun puolestavälistä? Tosi nätti kone, vaikka hieman omituisen sinapinvärinen. Ilmestyi Malmille noin kuukausi sitten. Ei ole valitettavasti kuvaa siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo CSW, jolla lensin kurssia v. 1970, taisi unohtua. Olen tainnut ennenkin mainita, että siinä on penkkien välissä laippakahva kuten Cherokeessa.

 

Oppiipa jotain uutta aina. Täytyypä katsoa konetta uusin silmin.

 

Lentelin joskus muinoin Cherokeella, jossa oli samanlainen pipermainen laippasysteemi ja trimmiveivi katossa. Myös Beechcraft Musketeerissa (BE-19) on tietty samanlainen laippakahva. Pirun kiva lentää, vaikka hieman alitehoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Sain mahdollisuuden lähteä kesällä kyseisellä Cessnalla lennolle Malmilta. Aloin heti etsiä kuvia koneesta, mutta tarjolla oli aika niukasti. Olen katsonut nuo pari kuvaa Airliners.net:stä, mutta onko kenelläkään lisää? Kyseessä on First Investin omistama mustan värinen C150. Kiitoksia paljon! :)

 

Tässä yksi, tosin aika huonolaatuinen, CCS talviasussa.

http://www.kuppilatiima.org/albums/album26/Image4.sized.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gerdt omisti myös 400-sarjan Cessna twinin, OH-CGA:n, joka on näköjään poistunut Suomen rekisteristä.

 

Vähän ohi aiheen, mutta muistaakseni kone taidettiin myydä Venäjälle, paikkaan jota ei löydy kartalta. Gerdt vei koneen Moskovaan, josta ostajat hakivat koneen. Ja taisi käydä niin, että herra laskeutu väärälle Moskovan kentälle, joka on hiukan isompi kuin Vantaa. Ja ajankohta taitaa olla 2003 lokakuun tienoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pari kuvaa COO:stä löytyy...

 

Kaavio on pysynyt, mutta värit ovat vaihtuneet:

[ Attachment removed / expired ]

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sehän on ollut alunperin pystypersiillä varustettu?

 

Tarkennetaan nyt vielä OH-CSW:n pyrstön modifiointivuosi: se oli mainittu aikaisemmassa ketjussa OH-CSV:stä.

 

Hyvärisen Pentti tiesi CSW:n pyrstön modifiointivuodeksi 1969. Siis ennen kuin aloitin kurssin tammikuussa 1970.

 

CSV oli se vanha, pystypyrstöinen C150, joka pysyi pystypyrstöisenä siihen asti, kunnes sitä ei enää uudelleenrekisteröity. Ilmeisesti se jäi jonnekin latoon romuttumaan...Sääli, se oli notkea vanhus, jonka olisi suonut pysyvän lentokunnossa.

 

CSV:llä tein elämäni ensimmäisen syöksykierteen. Otettiin 1 kpl ex-ilmavoimien/Finnairin kokeneita lennonopettajia, mentiin Sipoonlahdelle 6000 jalkaan, tehtiin laajat S-kaarrot sen varmistamiseksi, että ketään ei ollut lentämässä alapuolella, valittiin sellainen alue, jossa ei ollut antenneja eikä muita lentoesteitä (kierrehän saattaa oieta mihin ilmansuuntaan tahansa),

trimmattiin vaakalentoon, vedettiin tehot tyhjäkäynnille ja imuilman lämmitys päälle, pidettiin vaakalennossa, kunnes vauhti hidastui niin, että sakkauspilli alkoi soida, jonka jälkeen toinen jalka pohjaan ja pidettiin pohjassa sekä samalla ohjaimet siivekkeet suorassa täysin taakse ja pidettiin takana.

 

Hienosti vääntyi kierteeseen nokka maahan päin. Siinä sitten katsottiin kuinka horisontti kiersi ympyrää - ja samalla tarkkailtiin, ettei ilmanopeus nouse, vaan pysyy suurinpiirtein sakkausnopeudessa - syöksykierrehän on sakkaustila - ja jos nopeus olisi lähtenyt kasvamaan, oltaisiin oltu kierresyöksyssä, mistä olisi pitänyt välittömästi lähteä oikaisemaan -

ja siinä sitten laskettiin kierteiden määrää 1, 2, 3, 4,...ja oikaisu antamalla vastajalkaa täysin pohjaan ja pitämällä se pohjassa sekä samanaikaisesti rauhallisesti työntämällä ohjaimia neutraalin kautta eteen. Hienosti oikeni.

 

Ensimmäinen kierre on aika dramaattinen kokemus, jossa polla menee helposti sekaisin. Mistä tietää, mikä on kierteen vastainen jalka? Ensinnäkin kaarto-ja kallistusmittarin viiksi näyttää kierteen suuntaan, joten jos viiksi on vasemmalla, oikea jalka pohjaan. Jossei tätä tajua tai muista, katse horisonttiin ja katsotaan, kumpaan suuntaan näyttää pyörivän, ja sen pyörimissuunnan vastainen jalka pohjaan. Jos ei vieläkään tajua, niin kokeillaan, kumpi jalka on kevyempi ja kumpi raskaampi. Silloin raskaammalta tuntuva jalka pohjaan, niin hyvä tulee.

 

Ja oikaisu rauhallisella vedolla vaakalentoon, ei liian rajulla vedolla tai voi tulla sekundäärinen sakkaus...

 

Näin opetettiin v. 1970. Koska kone oli sallituissa painoissa, ei lattakierteeseen joutumisen pelkoa ei ollut. Sen oikaisuun muuten annettiin kyllä ohje: jos kone on syöksykierteessä nokka vaakatasossa tai ylhäällä, kierteen puoleinen jalka pohjaan ja ohjaimet täysin taakse, jonka jälkeen odotetaan, että lattakierre muuttuu tavalliseksi syöksykierteeksi, joka oikaistaan normaalilla tavalla. Onneksi ei tarvinnut kokeilla.

 

Jos joku näistä tiedoista on väärin, niin asiantuntijat varmaankin hyökkäävät heti kimppuun ja korjaavat virheet.

 

Ja tulipa puhuttua ihan muusta kuin otsikon aiheesta. No, CSV:llä syöksykierteet olivat sallittuja, siksi tämä vuodatus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli noista kierteistä mieleen omat kieppumiset CGL:lla, Vesan Auliksen kanssa mentiin ajelemaan joitain perusliikkeitä Sipoonlahdelle.

 

Silmukka, tynnyri, pystykäännös, jonkinlaista vaakakierrettä, sekä syöksykierteitä.

Perussettiä ns...

 

Kierteistä jäi mieleen siipien? pintapeltien iloinen "soiminen", eli samanmoinen ääni kun peltikatto rupeaa rämisemään kovassa tuulessa... kaipa ne vuosien saatossa venyneet pintapellit lepattivat pyörteiden piiskauksessa.

 

Nyt tää rupeaa menemään taas ihan höpinäksi... :P

 

Mitähän sillä HippiOssilla (CCO) on tänä päivänä lennetty? Malmilta poistuessani tiimaa oli 12000h ja rapiat.

Paakari ei taida Ossista luopua, ainakin ennen sillä oli tunnearvoa ko. Herralle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään