Jaakko Rissanen

VATSIM/IVAO-huumoria

400 viestiä aiheessa

No, aloitan itse vähäisestä verkkolentokokemuksestani huolimatta. Olin joitakin päiviä sitten palaamassa Amsterdamista ja taisin olla Tanskan ilmatilassa, kun eräs amerikkalainen oli juuri lähestymässä Oslon Gardermoenia. Lennonjohtoa ei valitettavasti ollut paikalla, joten Unicom oli ahkerassa käytössä. Amerikkalainen ilmoitti lentävänsä ensimmäisiä kertoja Euroopassa. Tämän jälkeen Unicomilla oleva tanskalainen SAS-pilotti toivotti kaverin tervetulleeksi Skandinaviaan. Minun oli sitten aivan pakko kertoa lentäneeni ensimmäinen Vatsim-ulkomaanlento juuri Gardermoeniin, ja kehuin samalla kenttää. Tähän amerikkalainen totesi: "Yes, I can see the great runways." Nyt ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin vastata: "But in Helsinki we have the best runways in Europe, welcome." SASsilainen oli kuviossa mukana, ja heitti: "Naa.. you mean Copenhagen." Tämän jälkeen sitten toivoteltiin toisillemme hyvät loppulennot ja yöt!

 

No joo, ei tosissaan muutaman viikon Vatsim-lentelyn jälkeen ole juttuja ehtinyt kertyä, mutta tyhjässä ilmatilassa korkealla lennettäessä tuollainen kyllä piristää!

 

EDIT: Sattuihan tuossa muuten ihan yhdellä ensimmäisitä Vatsim-lennoista Helsinkiä lähestyttäessä yksi hauskanpuolenen juttu. En muista, oliko paikalla EFES CTR vai EFHK APP, mutta joka tapauksessa laskeutuville oli käytössä kiitotie 04L. Kaikki oli valmista lähestymistä varten, NAV1 asetettu 04L:n taajuudelle jne., mutta sitten tulikin selvitys: "Finnair XXXX, turn right heading YYY, cleared for the ILS-approach runway 04R." No, aloin nopeasti kaivaa 04R:n ILS-karttoja esiin, mutta varmistin vielä: "Finnair XXXX, cleared for the ILS-approach - confirm runway 4R." "Negative, sorry. ILS 04L", vastasi lj. Lopetin 04R:n karttojen etsiskelyn. Hetken kuluttua lj lisäsi suomeksi: "Taidan vaan olla liian oikeistolainen selvittämään tuolle 04 vasemmalle." En voinut olla lisäämättä: "Parempihan se näin päin on." LJ tunnistakoon itse itsensä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen: Tässä eräällä Sasilla oli hankala kutsu "sas7248" tjsp, ja ensin pilotti itse sekoili siinä noiden numeroiden kanssa, ja hetken päästä minä myös.. "Scandinavian seven four ... seven eight two .... seven two four eight.. prkl.."  Johon pilotin vastaus oli, "just call me Scandinavian"  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tuossa joitakin viikkoja sitten hesasta ouluun, tunnuksena Avifligts354. On muuten yllättävän hankalaa sanoa tuo selvästi radioon ja nopeasti  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän alkuun nyt pari:

 

LJ-treeni Oulun tornissa, olin lopettelemassa. Aikaisemmin oli eräs kone lähtenyt Roviskolle päin. Hetken päästä se ilmoitti moottoriviasta. Otin sen numerolle yksi ja laittelin näkölähestymään 30:lle. "XXX333, runway 30, cleared for takeoff" johon pilotti vastasi nasevasti: "Ai, haluatko mun nousevan"

 

Toinen oli Pirkkalan APP-treeni. Tyyskän Jorma tuli Hesasta Pirkkalaan. Vähän ennen MAP:ia Jorma ilmoitti tekevänsä ylösvedon, syynä jänis kiitotiellä.

 

Kerran olin lähestymässä Joensuuta väsyneenä. EFES selvitti näkölähestymään ja käski ilmoittaa finaalin. No, laskeuduin. Rullasin ja sammutin koneen ja lähdin simusta pois. Kohta luin IRC:stä, että olin laskeutunut ilman laskuselvitystä.

 

Näitähän löytyy vaikka kuinka paljon, nyt ei tule mitään kuitenkaan mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama lisää...

 

LOL? ;)

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen tutkauran alkuajat, kun sekoilin ohjausuuntien kanssa. Harmi, kun PC ei tukenut reitin piirtoa näytölle, tuli nimittäin hauskan näköisiä kuvioita. :)

 

 

Samoin mieleen juolahti jonkin sarjan huonotusta ilmeisen kokeneelta tutkalennonjohtajalta Atlantin yllä erään flaikkarin aikaan, kun FSS ei ollutkaan johtajalle ehkä niin tuttu positio:

BAWxxx: "Shanwick Oceanic, BAWxxx, position"

Shanwick: "BAWxxx, Shanwick, go ahead"

BAWxxx: "BAWxxx 52 north 30 west at yyyy..."

Shanwick: "BAWxxx, radar contact"

BAWxxx: "Yeah right..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama lisää...

 

Jep, kuinkahan monesti tuokin häröili tuolla ennen kuin pääsi jäähylle.. Tuntuu että supervisorit ovat kyllä kovasti nukuksissa, ainakin aina silloin kun tarvitsisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kuinkahan monesti tuokin häröili tuolla ennen kuin pääsi jäähylle.. Tuntuu että supervisorit ovat kyllä kovasti nukuksissa, ainakin aina silloin kun tarvitsisi.

En kyllä tajua miten joku jaksaa nähdä vaivaa hommata simun, sb3:sen ja tunnukset, että pääsee häröilemään vatsimiin. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama lisää...

LOL? ;)

melkein yhtä hyvät jutut kun tuolla Anekdootteja lennonjohdosta- topissa, Se  ei E niinku Etelään vaan S niinku sinne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ittellä tuli kerran lennellessä ongelma saada selvää/kuulla lennonjohdon ohjeita kun tuo meidän koira räkytti naapurin rakeille samassa huoneessa jossa minä yritin sorvata Vatsim lentoa. Ei auttanut muuta kuin ilmoitella lennonjohdolla "Say again, I have problems to hear you due to the barking dog in my cockpit...". Oli hymy sen jälkeen myös lennonjohdossa herkässä...  ;D

 

Nikke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikaa sitten kun minut selvitettiin Helsingissä näkölähestymiseen 33:lle niin kuinkas kävikään.. Olin jo hyvää vauhtia laskeutumassa Malmille kunnes rupesin katselemaan tarkemmin, että kylläpäs se "EFHK" on pieni.. Hetki sen jälkeen EFHK_TWR log-offasi verkosta...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tuli taas viikonloppuna pitkän tauon jälkeen lennettyä VFR:rrää. Tämän vuoden puolella olin ainoastaan ennen tätä lentänyt IFR:rrää. Menin Joensuuhun heittämään laskukierroksia Cessnalla ja johan siellä meinasi mennä senat sakaisin. "-Finnair foor...äh, OH-CAW myötätuulessa 28."  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

johan siellä meinasi mennä senat sakaisin.

Sinulla meinas, minulla meni ;D

Lensin EGLL-EFHK IVAOssa ja olin Speedbird 125sena, sitten sanoin groundille "Kei-El-eM one - too - faiv requesting IFR clearance to Helsinki, info Echo"  Liikaa  lennelly kelmillä ;D

 

Sitten EGLL_krountissa sanoin ANA273lle "Alpha November Alp...siis ööh..tuota All Nippon 273 cleared to.."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas tätä vähän ylöspäin uudella jutulla, vaikka siitäkin on jo joku aika kulunut. Itse A319:n (FINyyy) puikoissa Tampereen alueen jaksolla tulossa Helsinkiin, kun toinen bussi joutuu ongelmiin (tarina ei mene sanasta sanaan alkuperäisen mukaan, aikaa kun kerran on jo hieman kulunut):

 

CTR: "FINxxx, do you have problems?"

FINxxx: "Joo, tota tää kone tekee jotain ihan omaansa."

CTR: "Ok, pystytkö sä lentämään sitä."

FINxxx: "Ööö, en oikein. Pudotaan alas ja lopettelen sitten tähän. Yritän pian uudestaan."

CTR: "Joo, no lähettelen ambulanssit sinne."

FINyyy: "Eikös ruumisautot sopis tässä vaiheessa jo paremmin?"

CTR: "Varmaankin. Tollasia noi Airbusit on, mikään ei toimi."

FINyyy: "Ja FINyyy request descent, ja yritän pysyä ehjänä ja olla tulematta tonttiin."

CTR: "No se on hyvä, joskus bussikin pääsee perille. Descent to FLXX."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin nyt on toi 185 nostettu pintaan, kerrotaas siitä.

 

Vatsimissa lentelin joskus ja sain käskyn "Fly Direct to EESTI" tjsp. ja mä siihen "can i have heading to EESTI" ja vastausta "EASY266 Fly heading 185"

 

Siinä se. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo no alkuvaiheessa sitä eniten virheitä tekee.

 

Minulla kävi kerran näin: (ei mene ihan sanasta sanaan)  :-[ :laugh:

 

EFES_CTR= BLF260, Miksi laskeuduit alle 100ft?

BLF260= Sori, mun virhe ku koneen autopilotti ei tottele.

  ...

ILS lähestyminen:

EFES_CTR= BLF260, Cleared to land rwy 30

BLF260= Mulla on pienii ongelmii ILSin kans ku nyt tää ei suostu laskee..

EFES_CTR= No koita nyt tehä jotain

BLF260= Yritän uudestaa...

 

Sitten toinen, kun EFES_CTR sekoili sanoissaa: (tämäkin on jotenkin sinnepäin)

 

EFES_CTR=BLF260, Direct to Vehvaa..kaa eiku Vehka

BLF260= Direct to Vehka, BLF260

Noin minuutin päästä:

EFES_CTR= Eiku se tais ollakkii Vehkaa. No ihan sama

;D

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittanut Oulun Tornissa:

 

FINXXX: FINXXX, Pyydeltäs käyntiin

Oulu: FINXXX, saat käynnistää aikaan 43 ja puoli, QNH1021, 30 lähtöön

FINXXX: Käynnistellään, 1021, FINXXX

 

Ja hetkisen kuluttua:

 

FINXXX: Tässä ois pieniä ongelmia kun ei lähe ny käymään

Oulu: Kokeiliks Ctrl+E?

FINXXX: Ei toimi

Oulu: Onkos siellä löpöä tankissa

FINXXX: Sen vois tarkistaa joo

 

Tulos = Polttoainetta kannattaa tankata ennen lentoa

----

 

FIFXXX: Käväsen kusella, menee 30 min

EFES_CTR: Tämä selvä

 

----

 

EFHK_APP: FINXXX, descent to 3000 feet, QNH1005, vectoring for ILS approach runway 22L, number 2

FINXXX: Descenting to 3000 feet, QNH1005, vectoring for ILS approach runway 22L ja en muuten varmasti mene numerolla kaks, FINXXX

EFHK_APP: FINXXX, vectoring for ILS approach runway 22R, number 1

FINXXX: Vectoring ILS 22R, kiitän

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINXXX: Descenting to 3000 feet, QNH1005, vectoring for ILS approach runway 22L ja en muuten varmasti mene numerolla kaks, FINXXX

Tuohonhan pitäisi tokaista:

 

APP: "Roger, join Porvoo holding and expect landing at time XX, number three in sequence. Number two is currently under Berlin control."

 

--

 

Ja tänään tuli sitten tehtyä pieni moka taajuuksien suhteen Helsinki-Vantaalla. EFHK_TWR häippäisi juuri ennen huuteluitani ja hoitelin asiat tutkan kanssa. Jotenkin oli ajatus tornista jäänyt päähäni ja saatuani luvan lentoonlähtöön ilmoittelin:

 

BLF249: "Runway 22R, cleared for takeoff, Bluefin 249. Kiitoksia, morjesta." Ei kuittausta, pieni tauko ja huomaan erehdykseni:

BLF249: "Eiku siis, tämähän olikin tutka."

DEP: "Niinhän se oli."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.