Jaakko Rissanen

VATSIM/IVAO-huumoria

400 viestiä aiheessa

Homma kyllä on hanskassa mutta hanskat jäi Helsinkiin :-[

 

No syytetään 717:kaa tällä kertaa.

 

Oliko simun kaatuminen vai toitko koneen oikeasti tonttiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko simun kaatuminen vai toitko koneen oikeasti tonttiin?

 

Ei ku lähössä kone ei vaa lähteny radan pinnasta ja sitte jarrutettiin tuonne keskelle kaupunkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ku lähössä kone ei vaa lähteny radan pinnasta ja sitte jarrutettiin tuonne keskelle kaupunkia.

 

Käytitkö ykköslaippoja vai käytitkö ollenkaan?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt täytyy myöntää että oli pilotti sen verran nukukskissa uutta plaania täyttäessä että EET ajat jäi vahingossa Oslon keikalta tonne remarkseihin :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jatkoksi kotimaista:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hei me lennetään 10 solmun myötätuulessa lentoonlähdöt. Hups, unohtui katsoa metari!  :thmbup:

(tuuli 220/10 ja lähtö 04R)

 

 

 

 

 

Onko sillä nyt niin väliä että mistä tuulee lentoonlähdössä ? Kuhan kone nousee ilmaan  ;) mutta laskussa se on eri asia jos on sivutuulta  :thmbup: Tämä on mielipiteeni asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivutuulta saa olla aika paljonkin (n. 30kts komponentti) että se on "vaarallista", konetyypistä hiukan toki riippuen. Myötätuuli on sen sijaan vaarallista jo paljon pienemmissä nopeuksissa, mistä tiedät että kone nousee myötätuulessa ilmaan, laskitko? ;)

 

Todennäköisesti ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sillä nyt niin väliä että mistä tuulee lentoonlähdössä ? Kuhan kone nousee ilmaan  ;) mutta laskussa se on eri asia jos on sivutuulta  :thmbup: Tämä on mielipiteeni asiasta.

 

Vaikka kyse onkin vain simuilusta, tulee silti noudattaa ns. hyvää ilmailutapaa ja suorittaa sekä lentoonlähdöt että laskut vastatuuleen. Muutenkin suurimmalla osalla keskiluokan matkustajalentokoneista on maksimi sallittu myötätuulikomponentti t/o&ldg 10-15kt, joten aika rajoilla mennään.

 

Ja kyllä sillä tosiaan on väliä mistä tuulee lentoonlähdössä. Suuntaa-antavasti myötätuulikomponentin, joka on 10% ilma-aluksen irrotusnopeudesta, voidaan ajatella pidentävän lentoonlähtömatkaa n. 20%. Samalla tavalla laskumatka pitenee huomattavasti myötätuulilaskuissa. Lisäksi suunnitteluvaiheessa vallitsevasta myötätuulikomponentista ei tulisi ottaa huomioon vähempää kuin 150% (tai vastatuulesta enempää kuin 50%).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jatkoksi kotimaista:

Vaikka kyse onkin vain simuilusta, tulee silti noudattaa ns. hyvää ilmailutapaa...

Noita peeloja siellä kyllä riittää(ihan kotimaisiakin), jotka eivät välitä muista hevonheinää, vaan rullailevat toisten päälle/läpi, laskeutuvat/nousevat miten ja mistä sattuu jne... ja sitten ne perseilyt/evoilut selitellään tollasilla "sori nyt ku en sitäjatätä...!!" >:( Tollaset pitäs laittaa jäähylle kyllä samantien sieltä verkosta ja niin pitkäksi aikaa kunnes se lentäminen oikeasti sujuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmin se myötätuuli on rajoittava tekijä. Koneissa on niin paljon tehoa, että jokatapuaksessa käytetään sitä Reduced Thrustia lentoonlähössä. (Myötätuulen saa kompensoitua teholla siis). En mä sitä kiellä, etteikö myötätuulela olisi alentava vaikutus koneen nostevoimaan ( ja sitä kautta kiitorullauksen pituuteen), mutta kun haluttu TAS (Vr) saavutetaan yhtälailla myötätuulessa niin, se ei rajoita lentoonlähtöä.

Tietty aivan piukkaan pakatussa koneessa voi tulla vastaan rajoittavasti tuo myötätuulikomponenetti, jos mennään 100% TO Thrustilla. (jos ei saavuteta V1 tietyissä turvallisuusrajoissa)

 

Laskussa on sitten eri asia, koska silloin tullaan maahan nähden kovempaa, ja se pidentää jarrutusmatkaa. Ja "myötätuulipuuska" saattais viedä koneen nopeuden (TAS) niin alas, että kone voisi sakata. Siksi myötätuuli on kriittisempi laskussa ja ei-niin kriittinen lentoonlähössä.

 

Se kohteliaisuus/arsyttävyys kysymys sitten asia erikseen. Tietty "väärällä kiitotiellä" nouseminen saattaa olla "hyvä tavan" vastaista ja saattaa ärsyttää joitakin (tai haitata liikennevirtaa), mutta lentoonlähtöä se ei useinkaan rajoita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita peeloja siellä kyllä riittää(ihan kotimaisiakin), jotka eivät välitä muista hevonheinää, vaan rullailevat toisten päälle/läpi, laskeutuvat/nousevat miten ja mistä sattuu jne... ja sitten ne perseilyt/evoilut selitellään tollasilla "sori nyt ku en sitäjatätä...!!" >:( Tollaset pitäs laittaa jäähylle kyllä samantien sieltä verkosta ja niin pitkäksi aikaa kunnes se lentäminen oikeasti sujuu...

 

 

 

 

Ei niinkun totaa hmm.......mun nousussa ainakaan vaikuttanut kun ent ollut ehtinyt laitta realistisuutta ollenkaan päälle ! Emmä oo koskaan niinkuin rullaillut kenenkään läpi enkä silleen paitsi toi lentoonlähtö väärältä kiitotieltä niin se nyt on/oli se ainoo kämäys. Näkeekö muuten metarista että mikä kiitotie on käytössä ? ja vielä että en ole nähnyt EFHK:lla tuulipussia missään kun en ole ettinyt :S  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita peeloja siellä kyllä riittää(ihan kotimaisiakin), jotka eivät välitä muista hevonheinää, vaan rullailevat toisten päälle/läpi, laskeutuvat/nousevat miten ja mistä sattuu jne... ja sitten ne perseilyt/evoilut selitellään tollasilla "sori nyt ku en sitäjatätä...!!" >:( Tollaset pitäs laittaa jäähylle kyllä samantien sieltä verkosta ja niin pitkäksi aikaa kunnes se lentäminen oikeasti sujuu...

 

Juuri ko. peeloilun takia ei meikää hirveesti verkossa näy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

Ei niinkun totaa hmm.......mun nousussa ainakaan vaikuttanut kun ent ollut ehtinyt laitta realistisuutta ollenkaan päälle ! Emmä oo koskaan niinkuin rullaillut kenenkään läpi enkä silleen paitsi toi lentoonlähtö väärältä kiitotieltä niin se nyt on/oli se ainoo kämäys. Näkeekö muuten metarista että mikä kiitotie on käytössä ? ja vielä että en ole nähnyt EFHK:lla tuulipussia missään kun en ole ettinyt :S  ;D

 

ROFLMAO...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri ko. peeloilun takia ei meikää hirveesti verkossa näy...

 

En oo peelo !  ??? PS ja mikä on ROFLMAO ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...PS ja mikä on ROFLMAO ?

Rolling on the floor laughin my a** off.

 

Näkeekö muuten metarista että mikä kiitotie on käytössä ?

Ei näe, mutta tuulen näkee ja siitä pitäisi osata päätellä se käytettävä kiitotie.... ::)

 

EDIT: nykyään taidetaan se lentäminen aloittaa sillä, että eka asia mikä opetellaan on yhdistäminen tuonne verkkoon... ::) Ennenvanhaa jännitettiin muutama sata tuntia ensin jonkun "ison" koneen puikoissa (itse taisin lennellä ekat lentoni VATSIMissa PMDG:n 737:lla) ennenkuin edes suunniteltiin verkkolentämistä.. siinä vaiheessa se konekin oli ehtinyt jo riittävän tutuksi jne... siihen jeesusteluun en kuitenkaan ota kantaa, että millaisella koneella se verkkolentely tulisi aloittaa... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetrolle: Käytettävä(t) kiitotiet ilmoitetaan kentän ATIS-lähetyksessä. Valvomattomalla kentällä käytetään sellaista kiitotietä, että lasku voidaan suorittaa mahdollisimman vastatuuleen. Opettele ensin peruslentomenetelmät hitaalla pienkoneella. Jos haluat, voin auttaa esim. mesen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetrolle: Käytettävä(t) kiitotiet ilmoitetaan kentän ATIS-lähetyksessä. Valvomattomalla kentällä käytetään sellaista kiitotietä, että lasku voidaan suorittaa mahdollisimman vastatuuleen. Opettele ensin peruslentomenetelmät hitaalla pienkoneella. Jos haluat, voin auttaa esim. mesen kautta.

 

Näin juuri. Taisin joskus sanoakkin Jetrolle, että menisi johonkin isomman luokan virtuaali lentoyhtiöön(esim. Blue1va, VFinn), koska sieltä saa todella hyvän pohjan lentämiseen ;).

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolling on the floor laughin my a** off.

Ei näe, mutta tuulen näkee ja siitä pitäisi osata päätellä se käytettävä kiitotie.... ::)

 

EDIT: nykyään taidetaan se lentäminen aloittaa sillä, että eka asia mikä opetellaan on yhdistäminen tuonne verkkoon... ::) Ennenvanhaa jännitettiin muutama sata tuntia ensin jonkun "ison" koneen puikoissa (itse taisin lennellä ekat lentoni VATSIMissa PMDG:n 737:lla) ennenkuin edes suunniteltiin verkkolentämistä.. siinä vaiheessa se konekin oli ehtinyt jo riittävän tutuksi jne... siihen jeesusteluun en kuitenkaan ota kantaa, että millaisella koneella se verkkolentely tulisi aloittaa... :D

 

 

Aloitin verkkolentämisen IVAOssa syksyllä 2010 ja ihan eka menin Cessna 172 puikkoihin. Sitten vasta pitkän ajan päästä atikkaan ja nyt on käytössä Boeing 737. Lennän jo sillä koska se ei ole tuottanut vaikeuksia tähän asti ainakaan koska esim FMC/FMS on siinä aika samnlainen kuin Flight1 atikassa. Mutta pitää sitä tuulta tsekkailla jatkossa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia plaaneja osa 2334  ::)

Kannattaisi lukea se "Virtuaali-ilmailun puolijumalan ;D" kirjoittama metriopas. Ennen kun lähtee lentämään Venäjä yli  :thmbdn:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.