Jaakko Rissanen

VATSIM/IVAO-huumoria

400 viestiä aiheessa

Hohhoijaa.. pitäisiköhän perustaa uusi staffivakanssi henkilölle, joka päivystää ja läksyttää porukkaa näistä hienoista prosedyyreistä? Vapaaehtoisia? Ihan tosissaan, tää ei ole ollut pitkään aikaan enää edes hitusen huumorin tasolla, joten oliskohan aika vaihtaa säikeen nimi: "IVAO Finland - evoilua jo vuodesta 2006"

 

Lukekaa immeiset nuita menetelmiä ennen kuin yhistätte verkkoon, tai kysykää edes neuvoa. Jos sieltä lentäjän käsikirjasta ei löydy statisfaktööria tietoa (pyritään kyllä päivittelemään aina kun vain ehditään), niin pystyttäkää ihmeessä tänne säie tai laittakaa spostia osoitteeseen koulutus@ivao.fi, että saataisiin edes jotain järkeä tähän touhuun.

 

EDIT: On se nykytekniikan kehitys ihmeellistä, kun mammuttibusseista saadaan tuollaisia suorituskykylukemia irti. 121 000 jalkaa inlogilla on meinaan jo suhtkoht hyvä saavutus. Ihanko Lappeenrannan QNHlla meinattiin mennä?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa.. pitäisiköhän perustaa uusi staffivakanssi henkilölle, joka päivystää ja läksyttää porukkaa näistä hienoista prosedyyreistä?

No pitäisi, jos halutaan säilyttää edes joku taso Suomen osalta tuolla Muaailmalla... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa.. pitäisiköhän perustaa uusi staffivakanssi henkilölle, joka päivystää ja läksyttää porukkaa näistä hienoista prosedyyreistä? Vapaaehtoisia? Ihan tosissaan, tää ei ole ollut pitkään aikaan enää edes hitusen huumorin tasolla, joten oliskohan aika vaihtaa säikeen nimi: "IVAO Finland - evoilua jo vuodesta 2006"

 

Lukekaa immeiset nuita menetelmiä ennen kuin yhistätte verkkoon, tai kysykää edes neuvoa. Jos sieltä lentäjän käsikirjasta ei löydy statisfaktööria tietoa (pyritään kyllä päivittelemään aina kun vain ehditään), niin pystyttäkää ihmeessä tänne säie tai laittakaa spostia osoitteeseen koulutus@ivao.fi, että saataisiin edes jotain järkeä tähän touhuun.

 

EDIT: On se nykytekniikan kehitys ihmeellistä, kun mammuttibusseista saadaan tuollaisia suorituskykylukemia irti. 121 000 jalkaa inlogilla on meinaan jo suhtkoht hyvä saavutus. Ihanko Lappeenrannan QNHlla meinattiin mennä?  ::)

 

 

 

 

Ennenkuin menin lentämään IVAO:n niin lähetin sinne koulutus säjköpostiin viestiä että kannattaisiko minun ottaa koulutus lentäjäksi kun en ollut vielä ihan verma asiasta, ja sitten jotain oisko ollu 2-kk odoteltuani päätin että jos ei kerran mitään vastausta niin lähdetäämpä itse opiskelemaan nämä välttämättömät tiedot mitä tarvitaan verkkolentämiseen. Ja nyt sitä ollaan jo siirrytty isompiin koneisiin ja juuri kohtapuoliin olen lähdössä EFHK-LOWW legille :) IVAO:n ja tällä kertaa katson ne tuulet KUNNOLLA !  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

Ennenkuin menin lentämään IVAO:n niin lähetin sinne koulutus säjköpostiin viestiä että kannattaisiko minun ottaa koulutus lentäjäksi kun en ollut vielä ihan verma asiasta, ja sitten jotain oisko ollu 2-kk odoteltuani päätin että jos ei kerran mitään vastausta niin lähdetäämpä itse opiskelemaan nämä välttämättömät tiedot mitä tarvitaan verkkolentämiseen. Ja nyt sitä ollaan jo siirrytty isompiin koneisiin ja juuri kohtapuoliin olen lähdössä EFHK-LOWW legille :) IVAO:n ja tällä kertaa katson ne tuulet KUNNOLLA !  ;)

 

 

 

Korjaus en lähdekkään koska en viitsi mennä sotkemaan sinne Vienna RealTime Eavent:in aikana vaan ihn EKCH - EFHK ja kuvia tulee  ;)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

121 000 jalkaa inlogilla on meinaan jo suhtkoht hyvä saavutus.

 

Siin oli tarkoitus olla S. S1210 on niinkuin 12100m metrinen lentopinta. Sattui virhe, mitä siitä sitten? Korjasin sen kyllä heti, mutta ei se päivitä sitä tonne välittömästi, jos vaikka kattoo IVAen kautta.

 

EDIT: Täällä niinku kaikki olevinaan jotain virtuaali-ilmailun puolijumalia. Yksi kirjain virhe ja heti kauhee kohu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siin oli tarkoitus olla S. S1210 on niinkuin 12100m metrinen lentopinta. Sattui virhe, mitä siitä sitten? Korjasin sen kyllä heti, mutta ei se päivitä sitä tonne välittömästi, jos vaikka kattoo IVAen kautta.

 

EDIT: Täällä niinku kaikki olevinaan jotain virtuaali-ilmailun puolijumalia. Yksi kirjain virhe ja heti kauhee kohu.

 

Silti plaanissasi on virhe Venäjällä ja Kiinassa nopeuden yksikköinä käytetään Kilometrejä tunnissa ei solmuja  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silti plaanissasi on virhe Venäjällä ja Kiinassa nopeuden yksikköinä käytetään Kilometrejä tunnissa ei solmuja  ::)

 

Se on hyvä tietää, mutta kun mulla ei ollu airbussissa km/h mittaria, ni se hankaloittaa nopeuden mittaamista/ilmoittamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoitettava se on kuitenkin muodossa km/h. Kaiken kukkuraksi vielä olet ilmoittanut N495... Kun pitäisi olla N0495.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoitettava se on kuitenkin muodossa km/h. Kaiken kukkuraksi vielä olet ilmoittanut N495... Kun pitäisi olla N0495.

Onneksi jotkut osaavat käyttää laskinta.

 

Ok ensikerralla sitten. Kiitos vaan neuvoista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys ei ollut pelkästään em. screenshotista, vaan muutenkin yleensä viimeaikaisesta toiminnasta verkossa (enkä tässä viittaa erityisesti Dimitriin millään lailla). IVAO Finland on tarkoituksenmukaiseti koonnut lentäjän käsikirjan nettiin kaikkien yhteiseen käyttöön juurikin siitä syystä, että uudet lentäjät voisivat opiskella oikeita lentomenetelmiä nimenomaan _ennen_ verkkoon yhdistämistä.

 

Viime aikoina olen ollut moneen pilottiin henkilökohtaisesti yhteydessä heidän käytöksensä johdosta verkossa. Jatkuvasti on saanut olla huomauttelemassa ja neuvomassa, mutta silti samat kaverit rellestävät ihan miten sattuu muista ollenkaan välittämättä. Vaikka on toki ymmärrettävää etteivät aloittelijat yksinkertaisesti pysty handlaamaan kaikkea kerralla, tulisi vähän käyttää järkeäkin tässä toiminnassa ja ottaa hyvistä neuvoista vaarin. Meillä oli ennen lentäjien koulutusohjelma, mutta tällä hetkellä emme pysty logistisista syistä koulutusta tarjoamaan. Kaikkiin kouluttajiin saa kuitenkin aina tarvittaessa yhteyden sähköpostitse, eivätkä tyhmätkään kysymykset haittaa.

----------------------

Mitä tulee "virtuaali-ilmailun puolijumaliin", monet meistä täällä ovat oikeita ilmailijoita ja eräs täällä suht. aktiivisesti vaikuttava henkilö jopa liikennelentäjä. Täällä ei kenenkään päämääränä ole "päteä", vaan yksinkertaisesti kiinnittää huomiota mahdollisiin virheisiin ja huomauttaa niistä. Henkilökohtaisesti itseäni ärsyttää suuresti ne muutamat ihmiset, jotka täällä levittävät selvästi väärää tietoa ja perustelevat kokemustaan sillä, kuinka monta tuntia on istuttu ruudun edessä pyörittelemässä peukaloita katsomassa kun kone sorvaa autopilotin voimalla määränpäähän.

Pyydänkin nyt hartaasti, että ihmiset eivät neuvoisi aloittelijoita/tietämättömiä millään mutupuheella, vaan jättäisivät sen neuvomisen niille jotka asiasta oikeasti jotakin tietävät (esimerkiksi IVAO Finlandin koulutusosasto tai muu todellinen kontribuuttori, kuten hra. Lehtinen). Näin saamme väärän tiedon mahdollisimman helposti ja vähällä vaivalla kitkettyä.

 

Kiitos ja anteeksi!  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Pistän nyt tähänkin soppaan lusikkani vaikka äskettäin päätin olla kommentoimatta mitään täällä foorumilla. Meno IVAO:ssa silloin kun lennonjohtoa ei ole paikalla on todella mennyt viime aikoina huononpaan suuntaa. Lähinnä tarkoitan tapauksia jolloin ei viitsitä tai ei käytetä ajantasaista METAR:ia vaan lähdedään lentämään kuin oltaisiin offlinessa eli käytetään sitä kiitotietä mikä milloinkin sattuu kiinnostamaan. Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen etten välitä mitä kyseiset sahurit tekevät vaan toimin mahdollisimman tarkasti kulloinkin vallitsevien sääolosuhteiden mukaa eli lennän omat lentoni niin kuin käsitän olevan oikein. En rupea korjaamaan tai neuvomaan ketään sillä tälläkin viikolla on kolme (3) varmaa tapausta kun on lähdetty "väärään" suuntaan. No niin tämä vuodatus tästä hommasta PELAILLAAN, minä simuilen.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Pistän nyt tähänkin soppaan lusikkani vaikka äskettäin päätin olla kommentoimatta mitään täällä foorumilla. Meno IVAO:ssa silloin kun lennonjohtoa ei ole paikalla on todella mennyt viime aikoina huononpaan suuntaa. Lähinnä tarkoitan tapauksia jolloin ei viitsitä tai ei käytetä ajantasaista METAR:ia vaan lähdedään lentämään kuin oltaisiin offlinessa eli käytetään sitä kiitotietä mikä milloinkin sattuu kiinnostamaan. Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen etten välitä mitä kyseiset sahurit tekevät vaan toimin mahdollisimman tarkasti kulloinkin vallitsevien sääolosuhteiden mukaa eli lennän omat lentoni niin kuin käsitän olevan oikein. En rupea korjaamaan tai neuvomaan ketään sillä tälläkin viikolla on kolme (3) varmaa tapausta kun on lähdetty "väärään" suuntaan. No niin tämä vuodatus tästä hommasta PELAILLAAN, minä simuilen.

 

jukka

 

 

 

Itse kun lähdin tänään EKCH:lta niin olisin noussut kiitotieltä 30 mutta käytössä olikin 22R eli olin arvioinut tuulen väärin elikkä olen huono siinä ! Tuulipussi helpottaisi huomattavasti tilannetta, jos sitä sattuisi huomaamaan. Tämä tapahtuu varmasti vain niillä kentillä siis minun kohdallani joilla on paljon eri kiitoteitä. Joensuun kentällä on helppo kun on yksi kiitotie ja kaksi päätä ja tuulipussi käden ulottuvilla  :thmbup:

 

-Eemeli (ennen Jetro mutta nyt Eemeli !)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun lähdin tänään EKCH:lta niin olisin noussut kiitotieltä 30 mutta käytössä olikin 22R eli olin arvioinut tuulen väärin elikkä olen huono siinä ! Tuulipussi helpottaisi huomattavasti tilannetta, jos sitä sattuisi huomaamaan. Tämä tapahtuu varmasti vain niillä kentillä siis minun kohdallani joilla on paljon eri kiitoteitä. Joensuun kentällä on helppo kun on yksi kiitotie ja kaksi päätä ja tuulipussi käden ulottuvilla  :thmbup:

 

-Eemeli (ennen Jetro mutta nyt Eemeli !)

 

Otetaanpa vähän triviaa. Jos metarissa seisoo seuraavaa: EFHK 121250Z 19015KT 180V200 CAVOK 18/05 Q1016 NOSIG=

 

Onko paras lentoonlähtöön käytettävä kiitotie..:

a)04R

b)22R

c)33?

 

EDIT: typo..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanpa vähän triviaa. Jos metarissa seisoo seuraavaa: EFHK 121250Z 19015KT 180V200 CAVOK 18/05 Q1016 NOSIG=

 

Onko paras lentoonlähtöön käytettävä kiitotie..:

a)04R

b)22R

c)30?

 

 

 

30 tai 22R olisin itse 30:an puolella  :-[ tietenkin väärin mutta minkäs teet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta astetta sivusta 33:lle tuulee tuolla metarin keskimääräsellä tuulella?

 

EDIT:  typo perhana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos stadissa kiitotietä 30? :P

 

Meikäläisen typot.. no, mutta kuitenkin, edellinen kysymys vielä voimassa vaan kiitotie 33.

 

EDIT: Ilmesesti tämä osoittautuu liian vaikeaksi. Tarkoituksenammehan on lähteä lentoon vastatuuleen. Kun tuulee suunnasta 190 astetta, millä kiitotiellä on suurin vastatuulikomponentti? Tarkan arvon voi laskea mm. trigonometrian cosinifunktion avulla: Kiitotie 22R:lle tuuli puhaltaa n. 30 asteen kulmasta 15kt nopeudella, joten vastatuulikomponentti on ~13kt ( |cos(190-220)*15| ).  Kiitotielle 33 taas tuuli puhaltaa 140 asteen kulmasta, eli lähes täysin takaapäin. Tällöin myötätuulikomponentti olisi 11-12kt ( |cos(190-330)*15| ). Toki nää pystyy päättelemään ihan suoraan senkin perusteella, kuinka paljon tuulen suunta eroaa kiitotien suunnasta. Laskut lähinnä havainnollistuksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konevalinta yhteen :P Ja miksei Concordella sais lentää?

 

 

 

No ei ainakaan tuollaista reittiä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

No ei ainakaan tuollaista reittiä  ;D

 

Ja mikähän sen mahtaa kieltää?  ??? Järkevyydestä voidaan kyllä olla montaa eri mieltä...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkään tuollaista reittiä ei saa lentää. VOR pisteet eivät ole olleet valideja sitten viime marraskuun ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.