Jaakko Rissanen

VATSIM/IVAO-huumoria

400 viestiä aiheessa

Pari iltaa sitten ESG  ;D, siitä ei sen enempää... Paikalla olleet tietävät.

Ärsyttävää kun laitetaan näitä "inside"-juttuja tänne julkiselle palstalle. Luultavasti 95% lukijoista ei tiedä mitä tuolla viestilläsi tarkoitat, joten kerropas siis meille muillekin mitä tapahtui "pari iltaa sitten ESG:llä"...  :) Näitä "inside"-juttuja on ollut ennenkin, silti niitä ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa julkiselle palstalle jos kukaan muu ei saa niistä yhtään mitään irti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ärsyttävää kun laitetaan näitä "inside"-juttuja tänne julkiselle palstalle. Luultavasti 95% lukijoista ei tiedä mitä tuolla viestilläsi tarkoitat, joten kerropas siis meille

Jeps, olet ihan oikeassa. Taisin itsekin ihmetellä vastaavaa joskus aiemmin  ;D

Aloitetaanpa siis pienellä pohjustuksella. Jokainen on joskus aloittelija ja kukaan ei ole koskaan täydellinen, mutta VATSIMiin tullessa pitäisi sentään niiden perustaitojen olla kohdallaan. Ainakin omalta kohdaltani olen varma siitä, että offlinessa tuli sahailtua tarpeeksi ja kaikki tarvittava käytännön VATSIM-toimintaan liittyvä tietotaito omaksuttua ennen ensimmäistä verkkolentoa. Tietenkään kaikilta ei voi olettaa yhtä suurta kärsivällisyyttä asioiden opetteluun (offline-lennot, skannerinkuuntelu, vanhojen FSN:n ja vacc.fi:n keskustelujen selaaminen, IRL-pilottien kanssa höpiseminen yms.), mutta silti niiden perusteiden pitäisi olla hallussa. Siitä on sitten muiden lentäjien ja lennonjohtajien kiva lähteä neuvomaan.

Enivei, kyseinen ESG:n lento oli lähestymässä Helsinkiä (lähtökenttänä ARN) ja sisäpiirin jutuksi hauskuus jääkin siinä mielessä, että lennon sujumisesta käytiin erinäisiä keskusteluja private chat-toiminnolla ainakin muutaman lj:n ja lentäjän kesken.. Periaatteessa jutut pohjautuivat vain ja ainoastaan siihen, että lievästi sanottuna tuo kaveri ei osannut yhtään mitään. Kone ei pysynyt reitillään, reittipisteitä ei löytynyt, korkeudet eivät säilyneet, ILS-sädettä ei saatu kiinni yms yms. Ja niin kun näiden perustaitojen ja pienkoneella laskukierroksessa aloittamisen merkityksestä on erinäisillä forumeilla puhuttu.

Oman hauskuutensa asiaan toi eri lennonjohtajien erilainen suhtautuminen, erittäin rauhallisesta neuvonnasta melkeinpä huutamiseen  :). Tätä juttua ei tekstillä yhtä hauskaksi saa, kun se todellisuudessa oli toisen lennon lentäjän silmistä katsottuna. Sori, että laitoin asiasta ylipäätään mitään tänne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Enivei, kyseinen ESG:n lento oli lähestymässä Helsinkiä (lähtökenttänä ARN) ja sisäpiirin jutuksi hauskuus jääkin siinä mielessä, että lennon sujumisesta käytiin erinäisiä keskusteluja private chat-toiminnolla ainakin muutaman lj:n ja lentäjän kesken.. Periaatteessa jutut pohjautuivat vain ja ainoastaan siihen, että lievästi sanottuna tuo kaveri ei osannut yhtään mitään. Kone ei pysynyt reitillään, reittipisteitä ei löytynyt, korkeudet eivät säilyneet, ILS-sädettä ei saatu kiinni yms yms. Ja niin kun näiden perustaitojen ja pienkoneella laskukierroksessa aloittamisen merkityksestä on erinäisillä forumeilla puhuttu.

Oman hauskuutensa asiaan toi eri lennonjohtajien erilainen suhtautuminen, erittäin rauhallisesta neuvonnasta melkeinpä huutamiseen  :). Tätä juttua ei tekstillä yhtä hauskaksi saa, kun se todellisuudessa oli toisen lennon lentäjän silmistä katsottuna. Sori, että laitoin asiasta ylipäätään mitään tänne.

Voisi kuvitella, että lennonjohtajat olisivat voinut käyttäytyä hieman asiallisemminkin, ja keskittyä ennemmin lentäjän auttamiseen kuin selän takana jauhamiseen. Mutta enpäs tietysti ollut paikalla näkemässä todellisuutta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöistä äsken muuten normaalisti sujuneen HEL-ARN-HEL lennon päätteeksi IVAOssa:  ;D

FIN646S>on blocks, gate 25

FIN646S>EFHK_TWR, i'm sorry, i think i broke another window of the ground control twr..

EFHK_TWR>rgr. mä soittelen ramirentille

FIN646S>wilco

(taustatietona niille jotka eivät tiedä, Helsinki-vantaan ground sijaitsee pienemmässä lennonjohtotornissa portin 25 kohdilla. Yhteen ikkunoista on tullut IRL särö)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
(taustatietona niille jotka eivät tiedä, Helsinki-vantaan ground sijaitsee pienemmässä lennonjohtotornissa portin 25 kohdilla. Yhteen ikkunoista on tullut IRL särö)
Ei sijaitse.. Siellä se on tornityöpisteen vieressä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite tossa torjantaina EFSI AFIS käytännönkoulutuksessa:

"OH-XXX, liikenteesi on c172 laskukierroksessa kiitotielle 32 - pientä öö-öttelyä ja mietiskelyä - suositeltava kiitotie on siis 32, heh ja tuulet ovat..."

Sellasta, mutta se oli mun eka kerta lennonjohdossa verkossa, ihan positiivinen tunnelma jäi ja hyvä mieli ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suoraan Crowded skies-tunnelmista puujalkavitsien parhaimmistoa, feat. Aki Kettunen:

EFHK_APP (12)> aki se vaan rullaa kuokka päällä

FIX1012 (12)> oottelen kuokkavieraita

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällänen tuli tänään kun olin johtaas Vantaalla. :)

FIN345 (35)> FIN345, pieni raekuuro, tuulilassissa pari lommoa, jatkan matkaa

EFHK_TWR (35)> FIN345, Rgr

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon "raekuuron" seurauksena myös kone tuhoutui.......

Ei minun mielestä kovin hauskaa....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FIX109: leaving FL280 for fl100, fix109

EFES: FIX109

FIX109: tamper.. eiku hups

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt ei ADIR tykkää tästä mutta pakko sanoa ;D

FIX109: leaving FL280 for fl100, fix109

EFES: FIX109

FIX109: tamper.. eiku hups

Tässä vaiheessa voidaan todeta et EFES:ssä oltu ihan liikaa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuivaa läpänheittoa työttömillä ATC-kanavalla.

EFOU_TWR: Oon työtön

EFES_CTR: Tervetuloa kerhoon

EFOU_TWR: Kiitos

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa yhen luuykkösen kanssa käytyä seuraava radiokeskustelu:

EFES_CTR: BLF*** proceed direct Oulu VOR.

BLF***: Direct Oulu, BLF***, kiitos

EFES_CTR: Ole Hyvä

BLF***: Ollaan hyviä, BLF***

EFES_CTR: Tampere

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostellaas tätäkin...

EFES_CTR: BLFxxx, clearence correct, when ready startup and pushback approved time yy

BLFxxx: s/u and p/b approved

EFES_CTR: Mustamakkara

...

BLFxxx, Black sausage, requesting taxi...

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin Helsingin tutkassa, kun eräs turkkilainen oli tulossa Helsinkiin. Vähän ennen ilmatilaani tuloa sain lentäjältä viestin: Good day. I'm sorry, but I can't use voice because I'm now working in office.

;D ;D ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin Helsingin tutkassa, kun eräs turkkilainen oli tulossa Helsinkiin. Vähän ennen ilmatilaani tuloa sain lentäjältä viestin: Good day. I'm sorry, but I can't use voice because I'm now working in office.

;D ;D ::)

Haha, hommat priorisoitu tärkeysjärjestykseen. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haha, hommat priorisoitu tärkeysjärjestykseen. ;D

Ja tuo turkkilainen oli tietysti itse töissä Istanbulin lennonjohdossa tai ydinvoimalan valvomossa tjsp... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tuo turkkilainen oli tietysti itse töissä Istanbulin lennonjohdossa tai ydinvoimalan valvomossa tjsp... ;D

Tai lentokoneessa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.