Guest hurrikane2

OH-xCD harjoittelemassa EFVA:lla

15 viestiä aiheessa

Tällä hetkellä on OH-xCD harjoittelemassa EFVA:lla, tekee läpilaskuja ym. Rekisterin mukaan tuo voi ainoastaan olla Copterlinen heko, mutta tekeekö sellainen läppäreita?? ::)

 

"Oscar Charlie Delta..."

 

Copterline: OH-HCD

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä on OH-xCD harjoittelemassa EFVA:lla, tekee läpilaskuja ym. Rekisterin mukaan tuo voi ainoastaan olla Copterlinen heko, mutta tekeekö sellainen läppäreita?? ::)

 

"Oscar Charlie Delta..."

 

Copterline: OH-HCD

 

Kyllä se fyysisesti pystyy yhtä lailla kuin lekokin... Ja onhan siinä renkaat, eli pystyy jopa tekemään "vauhdissa" läpäreitä. Toki se voi myös tehdä jonnekkin kiitotien sivuun läpäreitä mutta siitä en sano tarkemmin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan lähestymisharjoituksia ja siitä sit lasku ja sitten meno pois ja taas tullaan...

Pitäähän niidenkin opetella lähestymään ja laskeutumaan oikein ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan aikaan oli joku ultrakevyt ilmassa, ja parhaimmillaan taisi olla O'Hare-tyyliltään kun myös Finnairin vuorokone laskeutui etelästä. En tiedä jos OH-HCD oli ehtinyt karata paikan päältä jo siihen aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä on OH-xCD harjoittelemassa EFVA:lla, tekee läpilaskuja ym. Rekisterin mukaan tuo voi ainoastaan olla Copterlinen heko

 

OH-LCD unohtunut, vai käsitinkö väärin? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LCD unohtunut, vai käsitinkö väärin? ::)

 

OH-LCH taitaa olla se lentävä, LCD on EFHK:lla tekniikan puolella, edelleen ei lentokuntoisena. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LCH taitaa olla se lentävä, LCD on EFHK:lla tekniikan puolella, edelleen ei lentokuntoisena. :)

Näin on. Tarkistin asian ja kyseessä on OH-HCD eli Copterlinen Mersu joka oli tehnyt ilmeisesti läpäreitä laskualueen ulkopuolelle, koska kenttäpäiväkirjasta merkintää useammasta laskusta ei löytynyt. Kyseessähän on Vaasan seudun pelastuskopteri Pete.

 

[setä muistelee /on] Joskus jatkosodan jälkeen olin yhdessä Olli Kepsun pojan Antin kanssa harjoittelemassa Rovaniemellä ja pääsimme ensimmäistä kertaa näkemään näkemään kun PAR-lähestymistä puhuttiin IRL. Puhujaksi oli laitettu kunnianarvoisa lj Rike Penttinen, joka oli vielä muistaakseni tekemässä viimeistä työpäiväänsä ennen eläkkeelle jäämistään. Ilmavoimien kone oli tapauksen kunniaksi lähtenyt tekemään jäähyväislähestymisiä.

 

"O88, tarkkuustutkalähestyminen kiitotielle 21, kaarra vasempaan suuntaan 240.... " (tunnistuskaarto tehtiin ja O88 tunnistettiin 10 kynnykseltä lentokentän pohjoispuolelta ja vektoroitiin loppulähestymislinjalle.

 

"O88, 6 mailia kosketuskohdasta, lähestyt liukupolkua, tarkista ratkaisukorkeus, älä kuittaa seuraavaa."

 

"O88, aloita liuku nyt säilyttäen 3 asteen liukukulma, 5 mailia kosketuskohdasta"

 

"O88, liukupolulla, 4,5 mailia linjan oikealla puolella, suunta hyvä."

 

"O88, liukupolulla, 4 mailia, linjalla, suunta hyvä."

 

"O88, liukupolulla, 4 mailia, linjalla, suunta hyvä."

 

"O88, liukupolulla, 4 mailia, linjalla, suunta hyvä."

 

Tässä vaiheessa kuulen vieressäni seisovan rovaniemeläislennonjohtajan tirskahtavan ja ihmeekseni näen tämän virnuilevan leveästi pilke silmäkulmassa. Samaa tapahtu myös takanani ja toisella puolellani. Olemme Antin kanssa ihmeissämme.

 

"O88, liuku...."

 

Tässä vaiheessa Riken leuka jää auki ja hän tuijottaa kuin halvaantuneena tutkan ruudulle. Yhtäkkiä hän nousee ylös, tempaisee headsetit päästään, huudahtaa "Voi perkele!", paiskaa luurit poytään ja poistuu takavasemmalle.

 

Takanamme tilannetta seuranneet Riken kollegat purskahtavat raikuvaan nauruun. Siinä vaiheessa hoksaamme Antin kanssa, että O88 on ilmavoimien HS (Mi-8), joka oli jäänyt leijuntaan "liukupolulle, linjalle, 4 mailin päähän kosketuskohdasta".

 

Illalla sitten Riken eläkesaunassa saadaan kuskikin paikalle. Nauretaan tapaukselle lisää ja juodaan olutta päälle. [setä muistelee /off]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takanamme tilannetta seuranneet Riken kollegat purskahtavat raikuvaan nauruun. Siinä vaiheessa hoksaamme Antin kanssa, että O88 on ilmavoimien HS (Mi-8), joka oli jäänyt leijuntaan "liukupolulle, linjalle, 4 mailin päähän kosketuskohdasta".

 

LOL! Milloinkas tällainen tapahtui? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Tarkistin asian ja kyseessä on OH-HCD eli Copterlinen Mersu joka oli tehnyt ilmeisesti läpäreitä laskualueen ulkopuolelle, koska kenttäpäiväkirjasta merkintää useammasta laskusta ei löytynyt. Kyseessähän on Vaasan seudun pelastuskopteri Pete.

 

Aha, ihme etten edes muistanut PETE:n tunnusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminnan alkuvaiheessa pete käytti pete-nimeä myös callsigninaan. En tiedä sitten, että miksi nykyisin käyttävät rekkaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminnan alkuvaiheessa pete käytti pete-nimeä myös callsigninaan. En tiedä sitten, että miksi nykyisin käyttävät rekkaria.

Jospa Pete käyttää Pete-kutsua vain kun on tosi kyseessä. Ilmarin kanssa en ole jutellut muuta kuin Ilmari-kutsulla, mutta silloin on ollut keikkaa pukkaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa Pete käyttää Pete-kutsua vain kun on tosi kyseessä. Ilmarin kanssa en ole jutellut muuta kuin Ilmari-kutsulla, mutta silloin on ollut keikkaa pukkaamassa.

 

Aslak lentää aina Aslak kutsulla. Oli keikka tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aslak lentää aina Aslak kutsulla. Oli keikka tai ei.

Joo... kun näistä asioista ei ole olemassa mitään viranomaisen määräystä, toimitaan käytännössä yrityksen lentotoimintakäsikirjan tai muun sisäisen ohjeen mukaan. Aslak on nääs lappilaisen Helifliten kopteri, Peteä, Sepeä ja Ilmaria taas operoi malmilainen kopteräktsön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo... kun näistä asioista ei ole olemassa mitään viranomaisen määräystä, toimitaan käytännössä yrityksen lentotoimintakäsikirjan tai muun sisäisen ohjeen mukaan. Aslak on nääs lappilaisen Helifliten kopteri, Peteä, Sepeä ja Ilmaria taas operoi malmilainen kopteräktsön.

 

Jees tiedetään, serkku omistaa ton Helifliten. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään