Guest kenkku

Miten aloittaa ma(i)sentaminen?

19 viestiä aiheessa

Hei kaikki maisemanvääntäjät!

Olen alkanut kiinnostua lisää ja lisää tästä maisemajutusta, ja erityisesti ei-lentokenttämaisemista, eli teiden, jokien, jne. laittamisesta paikoilleen..

Muutamia tutoja olen lukenut, ja jotenkuten esim. landclassien toiminnan tiedän, mutta kiinnostaisi tehdä itse kotialueesta tarkempi :)

Nyt tuleekin mutka matkaan.. Missään en ole löytänyt hyvää tutoa esim. (rauta)teiden laittamisesta. Jostain luin, että FISD:llä on jonkinlainen työkalu, jolla tätä saa tehtyä helposti (TerraTool?).

Siis, mikä nyt neuvoksi kun maisemointikärpänen on iskenyt? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TerraTool on FinnTerrain-porukan käyttämä työkalu, jolla teimme lähes kaikki Suomen tiet, joet, järvet, lammikot, rautatiet jne. simuun. Eli tällä saralla ei tekemistä juuri enää ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin tässä minun kotikyläni alueella näyttää olevan vaan muutama isoin tie (no, ei nekään mitään isoja ole, jotain 3-numeroisia :P) ja loput sitten jotain ihan muuta.. Kuinka pienet tiet on mukana FinnTerrainissa, voisko niitä piipertää itse lisää jos ei tyydytä? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin tässä minun kotikyläni alueella näyttää olevan vaan muutama isoin tie (no, ei nekään mitään isoja ole, jotain 3-numeroisia :P) ja loput sitten jotain ihan muuta.. Kuinka pienet tiet on mukana FinnTerrainissa, voisko niitä piipertää itse lisää jos ei tyydytä? ;D

Kyllä siinä on pienimmätkin hiekkatiet mukana, jotka vain on karttoihin laitettu. Itse ainakin klikkailin lähes kaikki pienimmätkin hiekkatiet, purot ja lomperot Inarin kunnan alueelta ja uskon että muutkin ovat vastaavan tehneet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä minulla ihan noin ole ???

Muutama tie on ja rautatie, minkä pitäisi mennä tien vierellä, menee n. 1km pohjoisempana.. Pikkuteitä on, mutta ne ovat pohjois-etelä tai itä-länsi-suuntaisia ja näyttävät tekstuureihin kuuluvan.. Olisiko väärin asennettu? Katsoin juuri noiden skeneryjen järjestyksen tuolta eräästä aiheesta ja oikein näyttäisivät olevan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alueista joissa on virheitä tai täydennettävää on ollut tapana ilmoitella jolloin kyseisen alueen tehnyt FinnTerrain-mies korjaa alueen. Eli toisin sanoen listaa korjattavista asioista sekä paikkakunnan nimi ja koordinaatit kehiin.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a.. Ei kyllä taida olla ihan hiekkatie-tasolla tehty tämä minun osa ainakaan..

Simu..

[ attachment removed ]

..vs kartta.

[ attachment removed ]

Joka tapauksessa FinnTerrain on ainakin parempi kuin default skenery :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taajamien pikkuteitä ei ole tehty koska

A) Ne tappaa sitten kaiken autogenin kaupungeista

B) Landclass näyttää paremmalta.

C) Landclass-tie yhdistelmä näyttää siltä kuin olisi monta tietä päällekkäin = virhe/bugi.

Edelleen voit laittaa noottia siitä mitä pitäisi tehdä toisin ja missä mennään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo Teron kuvassa oikeassa alalaidassa tien alapuolella mäkyvä "haalea viiva" ole voimalinja? En keksinyt sen ideaa, ennenkuin katsoin kartasta. Ei ole mielestäni kovinkaan aidon näköinen. joo en osaa tehdä parempaa ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo Teron kuvassa oikeassa alalaidassa tien alapuolella mäkyvä "haalea viiva" ole voimalinja? En keksinyt sen ideaa, ennenkuin katsoin kartasta. Ei ole mielestäni kovinkaan aidon näköinen. joo en osaa tehdä parempaa ::)

Ei oikeassa elämässäkään ilmasta niistä näe muuta kuin juuri aukean kaistan metsän keskellä. Ei niitä linjoja oikein pääse ihailemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei oikeassa elämässäkään ilmasta niistä näe muuta kuin juuri aukean kaistan metsän keskellä. Ei niitä linjoja oikein pääse ihailemaan.

Jep. Ainoa vaan, että ehkä tuo linja tuossa screenshotissa voisi olla lumisempi aka. valkoisempi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep. Ainoa vaan, että ehkä tuo linja tuossa screenshotissa voisi olla lumisempi aka. valkoisempi...

Onnistuu helposti. Minua vaan nakitettiin silloin aikanaan "haalentamaan" noita voimalinjoja ja tein työtä käskettyä. Voin muuttaa pelkän talviversion vähemmän läpinäkyväksi....jos alkuperäinen tga löytyy vielä jostain.  :P

Voimalinjoista olen itse kyllä sitä mieltä että ne saisivat olla kaikki hiukan "tummempia", ne viivat näkyvät ilmasta erittäin hyvin, toisin kuin itse johdot ja tolpat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en tiedä... onko tämä nyt sitten parempi vai huonompi?  :-

[ attachment removed ]

Talvikuva unohtui mutta kun viiva menee pellon poikki niin se on luonnollisesti harmaa johtuen alphasta....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa mä luulen, että noita kesäviirujakin pitäisi muuttaa vaaleammiksi, niin erottuisivat ehkä selvemmin. Metsät kuitenkin on niin tummia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa mä luulen, että noita kesäviirujakin pitäisi muuttaa vaaleammiksi, niin erottuisivat ehkä selvemmin. Metsät kuitenkin on niin tummia...

Tuossa on vaaleammat, näkyvät huomattavasti paremmin.

www.simnet.is/tatu/FS/Electro.zip

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin, mutta minun silmään tuo ei edes esitä sitä aukeaa linjaa kovinkaan hyvin, aivan kuin kaimakin jo ilmaisi. Talvisista linjoista en löytänyt kuvia  ollenkaan ja kesäisitäkin vain sangen avuttoman. Metsien kohdalla selkeästi ympäristöstään erottuva alue, pellolla yms. ei mitään.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin, mutta minun silmään tuo ei edes esitä sitä aukeaa linjaa kovinkaan hyvin, aivan kuin kaimakin jo ilmaisi. Talvisista linjoista en löytänyt kuvia  ollenkaan ja kesäisitäkin vain sangen avuttoman. Metsien kohdalla selkeästi ympäristöstään erottuva alue, pellolla yms. ei mitään.

Tässä pari pikaisesti etsittyä kuvaa. Parempiakin on, mutta en jouda etsimään...

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Kevättalvelta pääsiäisen tienoilta, kun iso osa lumesta on jo sulanut. Tästä voi päätellä, että ne linjan on kyllä käytännössä puhtaan valkoisia talvella...

[ attachment removed ]

Täytyy muistaa, että simun grafiikkamoottori tekee omat rajoituksensa siihen, miten noita linjoja voi tehdä. Periaatteessa ainoa, millä tässä vaiheessa voidaan pelata, on linjojen tekstuurin väri/kirkkaus ja läpinäkyvyys. Ja siksi ehdotinkin Tatulle, että kokeilee vähän vaaleammalla linjalla, joka erottuu paremmin tummasta metsästä. Ei realistisin vaihtoehto, mutta hyvä kompromissi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti linjat ovat puhtaan valkoisia talvella, mutta simun metsät ovat niin tummia että alkaa näyttämään typerältä jos siellä keskellä menee puhtaan valkoinen viiva.

Mitä tulee peltoihin ja muihin aukeisiin niin ei tietenkään linja näy siinä niin kuin metsässä. Tämän voi tehdä simussa mutta se on niin työläs ja aikaa vievä prosessi ettei siinä ole mitään järkeä.

Olen myös testannut sellaista vaihtoehtoa että ainoastaan autogen puut kaatuvat mutta sekin on melkein sama kun jättää viivat kokonaan pois, eivät näy senkään vertaa.

Tämä meidän tyyli on samankaltainen kuin default MS FS2004 voimalinjat, ainoastaan sen tekstuurin kirkkautta ja väriä tai läpinäkyvyyttä voi säätää. Ja ne viivat ovat olleet aika "haaleat" ja läpinäkyvät siksi etteivät niin sattuisi silmään kun ne menevät peltojen ja muiden aukeiden paikkojen yli.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Google Earhtista löytyi kuva jossa suurjännite-, (vai mitä ne olikaan? ????) linja:

[ attachment removed ]

Sanoisin että haalentamista tarvitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään