Guest Jukkis

VL Tuisku

16 viestiä aiheessa

Moi,

 

Ajattelin pikkuhiljaa julkaista Tuiskun. Laitan sen ainakin aluksi jakoon vain FSNordiciin. Jos oheinen TUISKU_readme.pdf sopii ylläpidolle, eikä aiheuta harmaita hapsia muillekaan, niin liitän sen tällaisenaan konepakettiin ja uppaan paketin tiedostokirjastoon pikimmiten.

TUISKU_readme.pdf

 

Edit: Minulla tuo ei lataudu Mozillaan, IE:ssä latautuu.

 

 

Tässä muutama kuva koneesta, jonka laitan jakoon mikäli edellisessä dokumentissa ei ole huomautettavaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas vain! Sehän näyttää oikein mukavalta! :)

 

Pari juttua. Sulla näyttää bugittavan tuo potkurikiekko. Sen takaa häviää esim. siivet kuin taikaiskusta. Mutta tähän on olemassa yksinkertainen lääke. Tee sen potkurikiekon tekstuurin materiaaliin sellainen pieni muutos, että muutat material editorissa materiaalin opacityn 99:ään (tai alle) sen defaultin 100:n sijaan. Loppuu taikatemput siihen. Ja myös kannattaa pistää itse tekstuurin alphaan reilusti lisää läpinäkyvyyttä. Nyt tuo potkuri näyttää vähän hassulta, kun siitä näkyy niin vähän läpi...

 

Ja jos mahdollista, niin pilotti olisi kiva saada. Jos ei muuten, niin ota yhteyttä, niin katsotaan, josko minun pilottifiguuri saataisiin istutettua sun koneeseen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas vain! Sehän näyttää oikein mukavalta! :)

 

Pari juttua. Sulla näyttää bugittavan tuo potkurikiekko. Sen takaa häviää esim. siivet kuin taikaiskusta. Mutta tähän on olemassa yksinkertainen lääke. Tee sen potkurikiekon tekstuurin materiaaliin sellainen pieni muutos, että muutat material editorissa materiaalin opacityn 99:ään (tai alle) sen defaultin 100:n sijaan. Loppuu taikatemput siihen. Ja myös kannattaa pistää itse tekstuurin alphaan reilusti lisää läpinäkyvyyttä. Nyt tuo potkuri näyttää vähän hassulta, kun siitä näkyy niin vähän läpi...

 

 

Kiitos kommenteista ja vinkistä, pitääpä vielä kokeilla ennen julkaisua.

 

Ja jos mahdollista, niin pilotti olisi kiva saada. Jos ei muuten, niin ota yhteyttä, niin katsotaan, josko minun pilottifiguuri saataisiin istutettua sun koneeseen ;)

 

Pilotti olisi ollut kiva tehdä, mutta aika yksinkertaisesti loppui kesken. Kone on pääosa opinnäytetyötäni, tästä syystä joudun valitettavasti kieltäytymään houkuttelevasta tarjouksestasi. Mutta palataan asiaan koneen seuraavassa versiossa, kunhan tämä on ensin arvosteltu ja hyväksytty ja pääsen rauhassa taas keskittymään koneen rakentamiseen. Ei tässä parin kuukauden aikana ole valitettavasti enempää ehtinyt aikaan saamaan, kun tuo kirjallinen puolikin syö tuota aikaa tolkuttomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö kärsii antaa yhden vinkin. Hoksasin, miten olet tehnyt tuon potkurikiekon tuollaisista kolmion muotoisista polygoneista. Tuosta saisit paremman/realistisemman mallisen seuraavalla tapaa. Ensinnäkin teet sen kiekon gMaxissa kokonaisena (täysi ympyrä/kiekko) ja mappaat sitten sille esim. seuraavanlaisen tekstuurin:

 

[ attachment removed ]

 

JA sitten teet alpha channelin sille tekstuurille. Seuraavassa kahdella kuvalla periaate. Ensin tällainen karkea malli, jossa tausta on RGB 0,0,0 Musta, eli täysin läpinäkyvä. Ja sitten teet parilla kolmella harmaan sävyllä tuollaiset "kolmiot", joista sitten muodostuu se pyörivän potkurin läpinäkyvä osa:

[ attachment removed ]

 

Sitten tuo äsken tehty bitmappi blurrataan sopivasti. Itse käytin tuohon pikavedokseen PSP:n Gaussian Blurrin asetusta 15:

[ attachment removed ]

 

Sitten vaan se alpha channeli DXTBMP:llä siihen varsinaseen bitmappiin ja eikun vaan simuun kokeilemaan. Ja tallenna se lopullinen bitmappi 32bittiseksi ILMAN mipmappeja. DXT3 tekee rumaa jälkeä näissä tekstuureissa... Anyways, lopputuloksen pitäisi olla tällainen huomattavasti pehmeämmän näköinen pyörivä potkuri...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komia kone :)

 

3. KNOWN PROBLEMS

Some knobs in VC work strangely when used with mouse.

 

Oletan että käytät XML-koodia... jos haluat, niin voisin vilkaista löytyykö lääkettä vaivaan

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta saisit paremman/realistisemman mallisen seuraavalla tapaa. Ensinnäkin teet sen kiekon gMaxissa kokonaisena (täysi ympyrä/kiekko) ja mappaat sitten sille esim. seuraavanlaisen tekstuurin:

 

Esittämälläsi tavalla tuon blurratun alunperin teinkin, mutta yritin saada siihen paremmin 3-ulotteisuuden tuntua tekemällä blurratustakin versiosta 3-ulotteisen. Se vaan ei tuollaisenaan tosiaan oikein tunnu toimivan. Taidan tosiaan palata tuohon alkuperäiseen läpinäkyvään kiekkoon, on tuo aika kökkö nykyisellään.

 

Komia kone :)

Kiitos.

 

Oletan että käytät XML-koodia... jos haluat, niin voisin vilkaista löytyykö lääkettä vaivaan

 

Mittarit on tosiaan XML:llä koodattuja, mutta ongelmat on tuossa 3d-mallissa. Esimerkiksi tuossa kaasun alla oleva mixture control liikkuu päinvastaiseen suuntaan kuin hiirellä vetää. Tosin tuli tässä mieleen, että tämähän ratkennee kun käännän pivotin peilikuvaksi.

 

Toinen ongelma on noissa 3d-mallin valo-namiskuukkeleissa. Pari niistä toimii hassusti kimpassa, mennen välillä yhtäaikaa päälle.

 

Kolmas probleemi on tuo polttoaineen säiliönvalintavipu. Siinä pitäisi olla 4 asentoa, mutten saa kuin kolme toimimaan, ilmeisesti tämä johtuu jotenkin lentomallitiedostosta, siinä taitaa olla vain 3-asentoinen käsittely.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen ongelma on noissa 3d-mallin valo-namiskuukkeleissa. Pari niistä toimii hassusti kimpassa, mennen välillä yhtäaikaa päälle.

 

Kolmas probleemi on tuo polttoaineen säiliönvalintavipu. Siinä pitäisi olla 4 asentoa, mutten saa kuin kolme toimimaan, ilmeisesti tämä johtuu jotenkin lentomallitiedostosta, siinä taitaa olla vain 3-asentoinen käsittely.

 

XML-koodia nuokin ovat ;) löytyy MakeMDL.parts.xml tiedostosta nuo koodit.

 

Valo-kytkimet, ilmeisesti sinulla on "switch_nav_light" ja "switch_panel_light" ....jostakin syystä tuohon panel_light-kytkimen koodiin on laitettu myös nav_light, koodi alla:

 

<part>

<name>switch_panel_light</name>

<animation>

<parameter>

<sim>

<variable>LIGHT PANEL</variable>

<units>bool</units>

<scale>50</scale>

</sim>

<lag>400</lag>

</parameter>

</animation>

<mouserect>

<cursor>Hand</cursor>

<help_id>HELPID_GAUGE_LIGHT_SWITCH_PANEL</help_id>

<tooltip_id>TOOLTIPTEXT_LIGHT_SWITCH_PANEL</tooltip_id>

<callback_code>(>K:PANEL_LIGHTS_TOGGLE) (>K:TOGGLE_NAV_LIGHTS)</callback_code>

</mouserect>

</part>

 

Callback_code kohdasta jos poistat  (>K:TOGGLE_NAV_LIGHTS)-palan niin pitäisi toimia erikseen nuo kytkimet.

 

Polttoaineen säiliön valintavipu, 4-asentoinen osa on nimeltään "switch_fuel_selector_LBRO", onkos sulla noin vai kolmeasentoinen "switch_fuel_selector_LBR"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jessus, tämähän oli melkein pelottavaa, ratkaisit sitten tuosta noin vaan probleemit, näkemättä sorsia :o

 

Minun switch_fuel_selector_LBR0 tosiaan oli sitten kolmeasentoinen, kun tuo viimeinen merkki (O) on dokumentaatiossa (MakeMdl.doc) ihan selvä nolla: Fuel Selector C182 Switch_Fuel_Selector_LBR0 Key 0 =  Left, Key 25 = Both,  Key 50 = Right, Key 75 = Off

 

Ja valotkin alkoivat toimia oikein kun poistin mainitsemasi kohdan.

 

Kiitos ja kumarrus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain kun sainkin tuo blurred-propellin suunnilleen haluamani näköiseksi, pakkohan sekin oli oikein muotoilla. Eli ei ole mikään tasainen levy, vaan 3-ulotteinen myös sivulta päin, mitäs mieltä Mikko olet?

 

[ attachment removed ]

 

Nyt jäi enää yksi ongelma. Tuiskun moottori kiertää menosuuntaan nähden vastapäivään. Moottoria käynnistäessä kone niiaa ja painuu vasemmalle, vaikka pitäisi moottorin pyörimissuunnasta johtuen niiata oikealle. Osaatteko alan asiantuntijat kertoa, voiko tätä helposti korjata?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain kun sainkin tuo blurred-propellin suunnilleen haluamani näköiseksi, pakkohan sekin oli oikein muotoilla. Eli ei ole mikään tasainen levy, vaan 3-ulotteinen myös sivulta päin, mitäs mieltä Mikko olet?

 

Samaa on tullut itse yritettyä, mutta tulos on ollut samanlainen. Muuten ihan jees, mutta mä en vaan tykkää noista läpinäkyvistä sivuista. MUTTA! Just noita sun kuvia katsellessa hoksasin, että sitä "potkurisiivua" voisi jatkaa laidoilta litteänä vähän ylimääräistä, ja samalla jatkaa alphalla sitä semitransparenttia osaa hieman leveämmäksi. Tällä tapaa voisi saada aika hyvin piiloon nuo "reiät" (näyttää, kuin potkuri olisi ontto). Pitänee kokeilla, kun tulee sopiva kone vastaan :)

 

 

Nyt jäi enää yksi ongelma. Tuiskun moottori kiertää menosuuntaan nähden vastapäivään. Moottoria käynnistäessä kone niiaa ja painuu vasemmalle, vaikka pitäisi moottorin pyörimissuunnasta johtuen niiata oikealle. Osaatteko alan asiantuntijat kertoa, voiko tätä helposti korjata?

 

Kokeileppas sellaista, että käännät sen potkurin pivot pointin peilikuvaksi, jolloin potkurin animoinnin pyörimissuunta kääntyy. Ja sitten pistät aircraft.cfg:hen [propeller]-sectionin alle seuraavan lisärivin (ellei sitä vielä ole):

 

rotation= 1

 

Ja jos ei tuo toimi, vaihda tuo ykkönen miinus ykköseksi (-1)...

 

Pitäisi toimia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vaihda tuo ykkönen miinus ykköseksi (-1)...

 

Eipä ollut koko rotation riviä ja -1 auttoi heti. Potkurin lavathan mulla jo olikin laitettu oikealla tavalla pyörimään, paitsi että kun tuon -1 laittoi niin pitihän se pivot näemmä jälleen mennä vaihtamaan.

 

Näytti aika hölmöltä kun käynnistäessä sen aiheuttamat voimat väänsivät runkoa kiertosuuntaan eikä sitä vasten. Kiitos avusta, tämähän alkaa jo omastakin mielestä nyt näyttää aika hjyvältä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, Ajattelin pikkuhiljaa julkaista Tuiskun. Jos oheinen TUISKU_readme.pdf sopii ylläpidolle, eikä aiheuta harmaita hapsia muillekaan, niin liitän sen tällaisenaan konepakettiin ja uppaan paketin tiedostokirjastoon pikimmiten.

TUISKU_readme.pdf

 

Tässä muutama kuva koneesta, jonka laitan jakoon mikäli edellisessä dokumentissa ei ole huomautettavaa.

 

Morjens!

 

Todella asialliselta näyttää kaikin puolin. Tuli mieleen, että kannattaisikohan tuonne manuaaliin lisätä astetta maallikkomaisemmat selostukset ohjelmapaketin tarkoituksesta? Siis lähinnä selventää, mikä on nyt vaikka FS2004. Täytyy aina huomioida, että pakettia tulevat tutkimaan myös muut, kuin tiukasti kohdeyleisöön kuuluvat. Itse tekisin manuaalista suomenkielisenkin version mutta sitä voidaan pitää jo valinnaisena juttuna.

 

Samoin kannattaa miettiä, miltä manuaalin sisältö näyttää muutaman vuoden kuluttua. Onko se enää lukukelpoista? Muistaako kukaan, mihin käytetyt nimet ja lyhenteet viittasivat? Kun valmiin ohjelmapaketin kerran laskee käsistään nettiin, sitä ei sieltä noin vain saa takaisin. On myös ajateltava mahdollisesti ohjelmaan tulevia päivityksiä. Dokumentoida tarkasti ohjelmaversion nykyiset ominaisuudet ja varata tilaa tuleville. Ai niin ja tekijänoikeusosioon kuuluu tarkennus FS2004:n oikeuksien kuulumisesta Microsoftille... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos palautteesta, tuo suomenkielinenkin manuaali taitaa tosiaan olla syytä tehdä, onhan todennäköinen kohdeyleisökin lähinnä kotimaista. Muutenkin lienee tosiaan syytä panostaa vielä kirjoitusasuun.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos palautteesta, tuo suomenkielinenkin manuaali taitaa tosiaan olla syytä tehdä, onhan todennäköinen kohdeyleisökin lähinnä kotimaista. Muutenkin lienee tosiaan syytä panostaa vielä kirjoitusasuun.

 

Ai niin yksi unohtui. Pitäisiköhän varmuuden vuoksi laittaa selvennys myös noista hakaristeistä ettei joku vedä taas vääriä johtopäätöksiä. Lisätä vaikka linkkiosoite, missä symbolin historia ja käyttö koneiden tunnuksina selvitetään... Niin ideoitahan nämä vain ovat joista poimia soveltuvimmat omaan käyttöön. Opinnäytetyöksi Tuiskupaketti on jo tuollaisenaan hyvinkin kelvollinen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odottavan aika on pitkä. ;)  Kyllä se ihan viikon parin sisällä taitaa tulla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä jäi yksi ongelma. Moottori ei suostu käynnistymään yhdistetystä magneetto ja starttinappulasta. Se kyllä pyörittää ropellia hetken muttei hörähdä. Olisko mitään ideoita? Muuten alkais olla valmista ja kyllä tuo CTRL + E yhdistelmällä lähtee.

 

Tämä olikin helppo, aircraft.cfg:n arvoksi: normalized_starter_torque= 0.500 ja jo lähtee.

 

Kone uploadattu ja kuvat lisätty kuvakaappauksiin.

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,51344.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään