Guest Tarsa

Mitä eroa?

23 viestiä aiheessa

Ei periaatteessa mitään. Eri verkkoja, eri ohjelmat mutta toimintaperiaate sama. Tietenkin VATSIM on parempi koska lähes kaikki suomalaiset verkkolentäjät ovat keskittäytyneet sinne.  www.vacc.fi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei periaatteessa mitään. Eri verkkoja, eri ohjelmat mutta toimintaperiaate sama. Tietenkin VATSIM on parempi koska lähes kaikki suomalaiset verkkolentäjät ovat keskittäytyneet sinne.  www.vacc.fi  ;)

 

Näitä kommentteja lukiessa alkaa pakostakin tuntumaan siltä että IVAO on parempi koska siellä ei ole asennevammaisia suomalaisia verkkolentäjiä.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös kokeilla IVAO:a ja sitten päättää että kummassa verkossa lentää. Tietenkin on myös mahdollista lentää kummassakin.  ;D

Tässä vielä linkki IVAO:n kotisivuille http://www.ivao.aero/

Itse lentelen eniten ivao:ssa, mutta myös joskus vatsimissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lennän&johdan IVAOssa, joten luonnollisesti suosittelen sitä ;D

Kuitenkaan en tiedä tarpeeksi eroista kertoakseni kumpi on parempi. Henkilökohtainen valintani on IVAO. Kannattaa ehkä tutustua kumpaankin ja päättää sitten, kummasta pitää enemmän. Teretulemast kysymään minulta apua jos IVAO kiinnostaa :) YV, email, MSN, ICQ, kaikki käy!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAOssa johdan ja lennän, Vatsimissa lennän. Omasta mielestäni kummatkin ok verkkoja, IVAOssa on kuitenkin ylivoimaisesti enemmän ATCtä. Suosittelen IVAOta jos haluaa lentää Euroopassa, Vatsimia jos haluaa lentää jenkeissä. Ja eiköhän IVAOnkin suomen taivaalle saada väkeä kun IVAO-FI starttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eiköhän IVAOnkin suomen taivaalle saada väkeä kun IVAO-FI starttaa...

 

 

Tarkoitatko sitä että suomessa ei vielä kukaan lentele??  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tarkoitatko sitä että suomessa ei vielä kukaan lentele??  ???

 

Lentelee lentelee, mutta ei vielä niin paljoa. Liikenne määrä varmasti lisääntyy, kun Jaakon mainitsema "elin" starttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tarkoitatko sitä että suomessa ei vielä kukaan lentele??  ???

Kyllä, mutta määrä tulee lisääntymään huomattavasti tulevaisuudessa kun saadaan suomen divari pystyyn. Ja johtoa siellä on jo nyt (ei paljoa mutta kuitenkin), esim itse olen siellä useasti EFHK_TWR (nyt olen ollut siellä tällä viikolla 3na iltana johtamassa). Tänään siellä on jo melkoisesti johtoa kun Sami Purolla on C2 exami ät EFHK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa pojat, hajautetaan Suomen pieni liikennemäärä entisestään, juuri näin! En mollaa kumpaakaan verkkoa, molemmissa olen lentänyt, molemmat on hyviä, mutta meitä suomalaisia ei kumminkaan hirveästi verkossa lennä joten pidetään homma mielummin yhdessä verkossa. Tottakai, heti tulee kiista, että kummassa, mutta siitä kiisteleminen on aivan turhaa touhua sillä äänet jakautuisivat kumminkin suhteellisen tasan.

 

Päättäkää te mitä te teette, mutta itse valitsisin sen verkon missä Suomessa toimii jo organisaatio pitämässä touhua yllä. Mutta se, että valitatteko vähäisestä liikennemäärästä vai lennättekö hieman runsaammalla porukalla on kiinni teistä. Itse me kaikki tätä touhua kehitetään, nyt vaan kaikkien tarttee miettiä, että mihin suuntaan tämä kehitys nyt oikein on menemässä. Tarvitseeko se pyörä todellakin keksiä uudelleen?

 

Koko maailman tasollahan tätä on mahdoton toteuttaa, mutta jos me helvetillisellä sisulla varustetut suomalaiset edes yritettäisiin.

 

Tässä koko vuodatuksessa, ei välttämättä ole mitään pointtia sillä kello on 00.15 ja rupeaa rankan päivän jälkeen väsy tulemaan.

 

Nimimerkillä: Vaiheilupelleilyyn KAUAN sitten kyllästynyt verkkolentäjä/lennonjohtaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monia Ivao lentäjiä pelottaa varmasti tulla vatsimiin ennakko pelottelujen ja jonninjoutavan pottuilun takia. Itse suosin Vatsimia lähinnä ammattitaitoisten johtajien takia, sekä siellä toiminta on sujuvaa. Itseäni vatsimissa harmittaa eniten johdon vähyys (tiedän kyllä, että ihmisiä olette tekin ja teilläkin on muuta elämää kuin tietokoneella istuminen), mutta jostakin syystä Ivaossa on kuulemma johtoa paljon enemmän. Suosittelen kaikkia kokeilemaan Vatsimia ja toivon ymmärrystä sekä johtajilta, että lentäjiltä...virheitä sattuu meille kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, mun mielestäni ivao finland olis ihan hyvä juttu, pieni leikkimielinen kilpailu piristää yleensä molempien verkkojen toimintaa kun halutaan näyttää kumpi on parempi :-)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin nyt kuulla IVAO-lentäjiltä/lennonjohtajilta syyt, miksi VATSIM ei käy? Kotimaiselle porukalle ainakin VATSIM:sta löytyy aika paljon sellaista, mitä IVAO:sta ei löydy. jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lennän kummassakin verkossa, mutta omasta mielestäni IVAO:ssa on paremmat lentokoneiden modelit ja texturet ja IVAO:n user client IVAP on hyvin tehty.

Vatsimissa taas on paremmat voice järjestelmät, mutta IVAO:on on tulossa myös samankaltainen voice järjestelmä, kuin Vatsimiin.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanottu, aiheesta on tuha kiistellä sillä toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Minulle ainakin henk. koht. on aivan sama ovatko ne modellit nyt niin tarkkoja vaiko eivät, ei siinä lentäessä niitä ehdi ihailla sen tarkemmin kumminkaan.

 

Runsas liikennemäärä vai ei, teistä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin nyt kuulla IVAO-lentäjiltä/lennonjohtajilta syyt, miksi VATSIM ei käy?

 

En usko että kukaan on sanonut, että "ei käy"...    nimimerkillä molemmissa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä voin sanoa miksi Vatsim "ei käy" minulle.

 

Olen lueskellut vacc.fi:n tekstejä sun muita Vatsimiin liittyviä tekstejä ja olen todennut että Vatsimissä menee hankalaksi mil-koneilla. Olen saanut kuvan (saatan siis olla väärässä), etta vatsimissa noudatetaan tarkasti tuota sääntöä "alle 10000ft max.250kts". Tämä siis tarkoittaa sitä, että ei poikkeuksia.

 

Miten noudatat vaikkapa Drakenilla tuota sääntöä kun ohjekirjassa mainittu nopeus nousun aikana on 0.9machia? Laskeutuminen alas kohti kenttää on vaihtoehtoisesti M0,9 tai 550km/h riippuen "laskeutumistavasta". Tietysti on realistisempaa ja näin ollen hienompaa lentää manuskan mukaisesti.

 

Muutenkin Ivao on ystävällisempi sotilaslentoja kohtaan ja tämän kertoo se että Ivaosta löytyy tuo Special Operations-puoli. Mainitsen kuitenkin että minulle on saattanut muodostua väärä kuva dokumenttejen pohjalta, enkä ole myöskään tiedustellut tuota nopeus asiaa Vatsimia koskien. En ole myöskään kokeillut Vatsimia enkä todennäköisesti tulekaan sillä Ivao vastaa täysin sitä mitä vaadin tuolta online-lentämiseltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä voin sanoa miksi Vatsim "ei käy" minulle.

 

Olen lueskellut vacc.fi:n tekstejä sun muita Vatsimiin liittyviä tekstejä ja olen todennut että Vatsimissä menee hankalaksi mil-koneilla. Olen saanut kuvan (saatan siis olla väärässä), etta vatsimissa noudatetaan tarkasti tuota sääntöä "alle 10000ft max.250kts". Tämä siis tarkoittaa sitä, että ei poikkeuksia.

 

No mistähän tämmönen mutu? Ainahan voi pyytää highspeediä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mistähän tämmönen mutu? Ainahan voi pyytää highspeediä...?

 

Sori Tero P. että lainaan, ei ole sinulle osoitettu, mutta valitettavasti tämmöiseen asenteeseen olen vatissa aikoinani törmännyt. Ja nyt Tero P en tarkoita sinua tällä lainauksella vaan yleisesti.

 

 

Tunnen hyvin kaksi VATSIM:n BOG:n jäsentä ja heidän nimenomaisena tavoitteena on tehdä VATSIM:stä verkko, jossa asiat tehdään kuten tosielämässä. Sen tähden on olemassa ratingit, teoriapaketit yms ja luulen, että jatkossa mukaan astuu myös ensin teoriakoe ja myöhemmin myös lentokoe lentäjille. Nyt joku voi huutaa, että miksi estetään hauskanpito, että eiväthän kaikki halua tehdä asioita noin vakavasti. Vastaan siihen, että lentämisessä on omat sääntönsä ennenkuin taivas kutsuu lupakirja taskussa, ja sama pätee myös verkkolentämiseen. Alkeet ja perusteet voi hyvin opetella offlinessa. "Ihmisten ilmoille" ei ole asiaa ennenkuin tietyt asiat on tiedossa ja hallinta sellaisella tasolla, että harjoittelu muiden seassa on mielekästä.

 

Jos sellaiseen standardiin ei ole itsellä halua (edes silloin kun pitää sitä pikkutornia auki jossain peräkylässä), niin VATSIM-verkon jäsenyys ja käyttö ei ole pakollista. En sano pahalla, sanon vain kuten ajattelen.

 

Tero

 

Poistan Tero myös tarvittaessa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lueskellut vacc.fi:n tekstejä sun muita Vatsimiin liittyviä tekstejä ja olen todennut että Vatsimissä menee hankalaksi mil-koneilla. Olen saanut kuvan (saatan siis olla väärässä), etta vatsimissa noudatetaan tarkasti tuota sääntöä "alle 10000ft max.250kts". Tämä siis tarkoittaa sitä, että ei poikkeuksia.

 

Tuotanoin, käsittääkseni tuo on kyllä aivan ilmatilaluokasta kiinni, eli esim. EFHK TMA on C-ilmatilaa ja siellä saa siis päristellä yli 250 kts.

 

Mutta noin muuten Vatsim ei minunkaan käsittääkseni kovin suopeasti suhtaudu ns. erikoislentoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän oikeassakin elämässä harjoitellaan oikeilla koneilla oikeiden koneiden seassa ja opitaan siinä samalla jotain ;) - ja vielä ennenkuin on lupakirja rintataskussa  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin nyt kuulla IVAO-lentäjiltä/lennonjohtajilta syyt, miksi VATSIM ei käy? Kotimaiselle porukalle ainakin VATSIM:sta löytyy aika paljon sellaista, mitä IVAO:sta ei löydy. jne.

Mitä iloa on että Suomessa on johtoa jos lentää ulkomaille? Ok, eli Vatsimissa on Suomessa johtoa, mutta sitten onkin koko lento johdotta kunnes tulee EGLL_APP, ja monesti sinne lentäessäni ei ole ollut sitäkään. IVAOssa ei ehkä ole paljoa johtoa Suomessa, mutta sitten loppu lennon onkin ATCta.

 

Nimimerk.

This is Helsinki Tower information ECHO recorded at 0454z 

Landing rwy 15 / Take-off rwy 22R

EFHK 010420Z 13007KT 1400 R04R/P1500U R15/1100VP1500N R22L/P1500N R04L/P1500N -RA BR BKN001 OVC002 02/02 Q0993 0429//89 5429//89 1529//89 TEMPO 1500

TL FL60 / TA 5000ft

Confirm information ECHO on initial contact

 

EDIT. Ja sen lisäksi pidän IVAOn softista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään